handdator

Visa fullständig version : Motor fäste



Krålle
2011-01-28, 09:40
Hej. Jag har en ASP FS91 som jag skall ha i en Corsair byggmodell från TopFlite.
Nu är det så att jag tycker motorn vibbrerar väldigt mycket så jag undrar om det
blir skonsammare för modellen och elektroniken om man har den gummiupphängd?

MVH Krålle

Wulfman
2011-01-28, 10:08
Hej Krålle

Det är klart skonsammare för modellen med så lite vibrationer som möjligt oftast är orsaken en obalanserad propeller, sen finns det flera lösningar bl.a har dubro en variant. Vad beträffar ASP rekommenderar jag en ordentlig inkörning med ricinolja följt av en ventilspels koll. Ombordglöd kan också bidra till en jämnare gång på tomgång.

Eller med andra ord inkörning och balansering, sen kan du kolla vibrationer.
(om du inte redan gjort det)

http://hobby.dubro.com/

Krålle
2011-01-28, 10:21
Hej. Jo propellern är balanserad, ventilerna är kollade efter ca: 1,5 liters bänk körning.
Jag har ju inte haft någon fyrtaktare förut så jag vet ej vad som är normalt.
Jag har haft ett uppehåll med modellflyg på ca:20 år och Corsairen är en gammal modell med
motorfäste av hårdträ. Då när jag slutade flyga så minns jag att det var mycket populärt med
gummiupphängning men om man kollar lite nu så verkar det ha försvunnit igen.

MVH Krålle

Wulfman
2011-01-28, 10:28
Går motorn jämnt och bra ?

Är nålarna rätt inställda etc. ?

http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm

Med en väl fungerande 4 stånkare ska det inte bli alltför farliga vibrationer, annars funkar dubros upphängningar ganska ok, haft ett par stycken.

Krålle
2011-01-28, 10:34
Nja, den är ju inte helt inkörd än och inte färdig nålad.
Det jag undrar mest är om det är vanligast nu för tiden att gummiupphänga
eller inte?

MVH Krålle

Wulfman
2011-01-28, 12:54
Krålle

Kan bara svara för mig själv men mina senaste fyrstånkare har jag inte kört någon gummiupphängning på.

jaka
2011-01-28, 20:03
Hej!
Gummiupphängd motor är inte vanligt att ha på någon modell utom på rena F3A kärror.
På din modell skulle jag använda de träbockar som finns (kolla att de ligger jämnt annars är det risk att vevhuset deformeras när motorn blir varm) eller använda en "Craft-Hays" fiberfylld plastbock (Minicars i Enköping) som skruvas direkt i frontspantet.
Lämplig propeller till din kärra är en 14x6 , 15x4 eller möjligen en 15x6 APC eller RAM snurra. Undvik Master A proppar!

Krålle
2011-01-29, 11:50
Ok, Tack tack