handdator

Visa fullständig version : Teori - är detta möjligt



freak174
2011-02-02, 14:43
Jag har byggt mitt första Sally flyg, och nu är det dags för att utföra en likadan modell men med en annan ving profil.

Detta är ett projekt arbete som jag håller på att utföra, och en ny frågeställning har poppat upp i huvudet. Utifall vingprofilens storlek, area har en betydelse för hur flygplanet åker.

Vad jag läst så har detta en faktor i sig, att planet kommer att kunna ha en större massa men dock flyga saktare. Man kan tänka på formeln, F = ma, eller har jag fel?

Här är en bild, som visar lite hur jag menar.
Kort beskrivning:
Kroppen kommer att bestå av 3mm depron. Precis som vanligt kommer detta flyg att byggas, den enda skillnaden är profilen på vingen (Skrevrodret kommer se ut som innan). På vingen kommer jag att fästa/limma dessa balsa bitar som för en form på en "rund" formad vinge. Och jag kommer att täcka dessa med tjockt papper.

18629

Frågan är kommer detta att vara möjligt, kommer flygplanet att lyfta?

Tack

Edit:
"Profilen på en vinge är mycket viktig för lyftkraften och dess egenskaper. En profil med mycket välvning på ovansidan och platt undersida skapar mycket lyftkraft men också stort motstånd. Motstånd som en vinge skapar kan ses som ytan man ser om man står framför vingen. Om vingen har en platt profil kommer du bara att se ett streck när du ser den framifrån vilket betyder lågt motstånd, men om det är en kraftigt välvd vinge kommer man att se en större yta framifrån vilket betyder högre motstånd. Formen på vingen har också stor betydelse för motståndet."

"Om det ska vara ett väldigt snabbt flygplan väljer man en tunn vingprofil. Eftersom luftmotståndet ökar 4 ggr om farten dubblas krävs det massor med energi för att flyga fort med en tjock profil."

UndCon
2011-02-02, 15:27
Hej!

Du kan forma vingens profil mot en mjukt rundad bordskant.

Du kan även förstärka profilen med spryglar av ex depron om du vill det.
I min depron-kobra satt det inga spryglar
I min "F&L" satt det spryglar...

länkar till mina byggen på SMFF

Funder&Lightning (http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=207512&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99)

Kobra (http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=200137&page=1&CurrentMainTopic=11&replypage=99)

freak174
2011-02-02, 15:47
Tack för svaret. Fantastiska depron flyg måste jag säga!

Tog vara på vingens utveckling, ville bara ha inspiration av den. Kroppen min, skall se ut exakt som före detta flyget (mustang sallyn), eftersom att jag vill kunna göra jämförelser ganska enkelt.
Så det är alltså möjligt att endast göra själva vingen välvd på det sättet och låta rodret vara som det är?
Men det jag tänker på är, dina roder som är lite korta "passar" exakt den välvda vingen. Mina roder är däremot långa och kommer ej att se ut på samma sätt då.

Så frågan är just nu, är det möjligt att ha ett sådant långt roder på sallyn som inte följer vingens struktur exakt?
Och kroppen måste inte ha en "liknande" struktur som vingen utan den kan vara "platt"?

UndCon
2011-02-02, 15:52
Om du tänker på skevrodret så kommer det nog gå att göra som på den gamla - man får helt enkelt testa sig fram.

Vingen limmas bara mot kroppen så det bör inte heller vara problem med det

freak174
2011-02-02, 15:54
Tack för svaret. Ville bara ha det bekräftat, så att jag inte är helt ute och cyklar!

ronny_norr@hotmail.com
2011-02-02, 16:05
bästa sättet vore att forma vingens profil mot en mjukt rundad kant, men du verkar ju ha lyckats med ditt bygge nu. googla.se även - jag har hittat manga bra lösningar där.

freak174
2011-02-02, 20:44
bästa sättet vore att forma vingens profil mot en mjukt rundad kant, men du verkar ju ha lyckats med ditt bygge nu. googla.se även - jag har hittat manga bra lösningar där.

Vad menar du med att jag ska forma vingens profil mot en mjukt rundad kant?
Kan du inte förklara lite mer utvecklat =)

pgrts
2011-02-02, 21:57
Det mesta flyger - mer eller mindre bra. Du kan se att många sätter bromsar i form av tvärbitar lite överallt på sina inomhusplan för att de ska flyga saktare.

Din konstruktion med ett gäng pinnar och papper kommer att göra planet tyngre vilket innebär att det blir snabbare och inte lika lämpligt för inomhusflygning.

Däremot kommer du förhoppningsvis att få en bättre aerodynamik med en profilerad vinge.

Det är mycket intressant att se hur länge ett plan kan hålla sig i luften utan motor som drar.
Ett plan med samma vingyta som en sally men med en profilvinge och dubbla vikten mot en "normal" Sally kan du få att glidflyga mer än tre gånger så lång tid med avslagen motor från samma utgångshöjd.

UndCon
2011-02-02, 22:39
kollade du på bilderna jag länkade så förstår du hur jag formar vingprofilen mot bordskanten

ronny_norr@hotmail.com
2011-02-03, 15:07
Vad menar du med att jag ska forma vingens profil mot en mjukt rundad kant?
Kan du inte förklara lite mer utvecklat =)

UndCon (http://www.rcflyg.se/member.php/2154-UndCon) har postat sköna länkar sa du borde fatta, eller?

jaka
2011-02-03, 18:06
Hej!
Tyvärr kommer inte det du ritat på bilden att fungera bra! Det är en alldeles för tjock och klumpig vingprofil!!
Sedan tillkommer vikten med balsalister och spryglar! En innomhuskärra måste vara lätt för att flyga bra! Det är det viktigaste,strunta i allt vad vingprofiler heter på en sån kärra!

ronny_norr@hotmail.com
2011-02-04, 16:49
En innomhuskärra måste vara lätt för att flyga bra! Det är det viktigaste,strunta i allt vad vingprofiler heter på en sån kärra!


Håller egentligen med fullständigt!

freak174
2011-02-13, 15:27
Din konstruktion med ett gäng pinnar och papper kommer att göra planet tyngre vilket innebär att det blir snabbare och inte lika lämpligt för inomhusflygning.

Däremot kommer du förhoppningsvis att få en bättre aerodynamik med en profilerad vinge.

Det är mycket intressant att se hur länge ett plan kan hålla sig i luften utan motor som drar.
Ett plan med samma vingyta som en sally men med en profilvinge och dubbla vikten mot en "normal" Sally kan du få att glidflyga mer än tre gånger så lång tid med avslagen motor från samma utgångshöjd.

Du säger att detta flyg kommer att flyga ännu snabbare än innan pga. vikten, så det stämmer alltså inte att "En profil med mkt välvning på ovansidan och platt undersida skapar mycket luftkraft men också stort motstånd. Alltså om man vill ha ett flygplan som kan lyfta stora laster tjänar man på att välja en "tjock" profil, detta bör dock leda till lägre fart."
Notera att det står att det bör leda till lägre fart.
Och hur är det möjligt att flygplanet kommer att kunna glida så pass mycket längre bara pga. vingens profil? Beror det på att vingens profil kommer att påverka mer massa i luft?

*Jaka:
Detta var endast en väldigt enkel skiss av vad jag menade, den kommer inte att ha en sådan höjd utan det kommer omfatta en höjd på drygt 1,5cm.

Jag gör detta för att kunna dra en slutsats av vad vingens area har för påverkan på flygplanet, detta är ett projekt arbete i skolan.
Jag kommer att använda mig utav depron istället för balsa, såg att Undcon använde sig utav det.

Har ej påbörjat detta ännu, kommer börja i veckan haft lite annat att göra.

PS. behöver lite hjälp! Mitt första sally flyg, dess roder (höjd samt sidoroder) alstrar inte så stora vinklar? Jag har lagt hornen närmast.. på början av rodret? Vet ej hur jag ska förklara, och ändå så blir det bara små utslag, några tips på att skapa större utslag?
Tack.

freddan_6
2011-02-13, 16:45
Sätt stötstängerna långt ifrån mitten av servot (yttersta hålet) och nära mitten av roderhornet (innersta hålet) så ökar roderutslag. Det går också för det mesta att justera i radion. Det stämmer att välvd vinge genererar mer lyftkraft än plan vinge, men det är väldigt liten skillnad. Större skillnad gör vikten. Tungt flygplan måste flyga snabbt. För flyg måste man sikta på så lätt vikt som möjligt. Det som genererar den mesta av lyftkraften är att planet lutar uppåt med nosen och neråt med stjärten. När planet drivs framåt trycks luft neråt. Med lika stor kraft trycks flygplanet uppåt. Denna effekt står för cirka 80-95% av lyftkraften.
m.v.h. //Fredrik

freak174
2011-02-18, 16:27
Sätt stötstängerna långt ifrån mitten av servot (yttersta hålet) och nära mitten av roderhornet (innersta hålet) så ökar roderutslag. Det går också för det mesta att justera i radion. Det stämmer att välvd vinge genererar mer lyftkraft än plan vinge, men det är väldigt liten skillnad. Större skillnad gör vikten. Tungt flygplan måste flyga snabbt. För flyg måste man sikta på så lätt vikt som möjligt. Det som genererar den mesta av lyftkraften är att planet lutar uppåt med nosen och neråt med stjärten. När planet drivs framåt trycks luft neråt. Med lika stor kraft trycks flygplanet uppåt. Denna effekt står för cirka 80-95% av lyftkraften.
m.v.h. //Fredrik

Tack så mycket för hjälp med roder utslagen, funkade perfekt. Känner mig väldigt dum hehe :P
Men när man gör en välvd vinge så kommer flygplanet att ha en större massa, som även kommer genera till en större lyftkraft. Men jag förstår att ju större anfallsvinkel desto större lyftkraft, till en viss vinkel, överstiger den en vinkel så kommer den säkertligen att kracsha istället, vad jag läst.

Men finns det ingen annan faktor som kan påverka en flygplans lyftkraft.
Om vi säger så här, flygplan som ska kunna bära stora laster, måste generera stor lyftkraft, genom att ha en större acceleration, alltså måste motorn vara starkare?

Hur kan jag göra för att få flygplanet att bära mer vikt (planet ska åka rakt), förutom att skaffa en starkare motor?

freddan_6
2011-02-18, 16:30
Hur kan jag göra för att få flygplanet att bära mer vikt (planet ska åka rakt), förutom att skaffa en starkare motor?

Större vinge hjälper också till. Bygg en ny större vinge så kan du bära mer last.

freak174
2011-02-18, 16:34
Större vinge hjälper också till. Bygg en ny större vinge så kan du bära mer last.

Imponerande snabbt svar, tackar =)

kristianb
2011-02-18, 18:00
En vinge skapar lyftkraft genom att accelerera luften vingen passerar nedåt. Vingprofilen påverkar detta men enbart marginellt. Einstein skämde för övrigt ut sig på samma sätt så du är i kvalificerat sällskap freak!
Vingprofilen är viktig i tävlingsklasser där allt ska optimeras, lyftkraft/motstånd.
För denna typ av modeller är vingprofilen oväsentlig. Spännvidd och vikt är det enda som betyder nåt för denna typ av modeller med "normala" sidoförhållanden.
KristianB