handdator

Visa fullständig version : Skillnad på Jettronics J-ventil och JD-ventil?



ChristerL
2011-02-16, 12:09
Funderar på Jet tronics ventiler till min Tempest. Unitractsställ med dubbelverkande cylindrar.

Men blir lite fundersam när jag letar runt bland alla sidor....
Om jag förstått rätt så är JD-ventilen den nyaste med bl.a. "Speed Control Function and Air-failsafe function". Skillnaden ses enklast med en extra nippel för "air outlet".

Det som gör mig fundersam är att vissa webbsidor visar en JD på bild men beskriver den som en J, och vice versa... Någon som kan bekräfta mina funderingar?


18973

JD-ventil?

18974

J-ventil?

bokis
2011-02-16, 13:20
Jag gillar jettronics ventiler Christer men det är en djungel för mig..Försökte hitta en till mig med ställbart flöde men det fick bli som vanligt på slutet,en stopper på slangen..Så jag hoppas också att nån kan reda ut det här!:stupido2:

ChristerL
2011-02-16, 15:01
Hej Bokis,
Ja till exempel på LP-agenturs sida ( http://lp-agentur.se/items.php?c=12&PHPSESSID=8c1e874a80b4008e43e335275e888bd0 ) så sägs det vara en JD-ventil. Men den ser inte alls ut som ovan eller på Jettronics egen sida utan som en J-ventil..........

taygher
2011-02-16, 18:55
Tjenare Christer,

Jag fick hem luftkit:et till nya Spitfiren förra veckan och i det ingår en JD-ventil med funktioner som ställbar hastighet och ngn typ av failsafe-funktion. Den har totalt 4st slanganslutningar och ser ut precis som den som finns på Din översta bild.

Jag har inte satt mig in i exakt hur den skall kopplas in än men hoppas att det inte är för svårt att klura ut.

ChristerL
2011-02-17, 14:51
Hej Taygher,
Det är nog så att det slarvas med att uppdatera webbsidor med rätt bild till rätt ventil. Det är väl OK så länge man inte blir lurad och beställer den nya JD- och får en gammal J-ventil istället.

Instruktioner finns på Jettronics hemsida: http://www.jet-tronics.de/Jd-Bed%20E-D.pdf . Beskriver hur man ska göra för att justera hastigheten. Du kanske har den "gamla" J-ventilen Bokis?

tångarne
2011-02-17, 17:14
Hej!
Enkelt att justera hastigheten på dessa.
Antingen så köper man en festoventil som man kan justera trycket och den sätts på uttag 3 på ventilen med en slang i mellan.
Jd ventilen släpper ut trycket genom det hålet när en rörelse görs.
Tex du har fällt ut stället då är det tryck på säg ettans utgång när du skall fälla in stället måste du släppa trycket för att stället skall gå in igen och den luften som var på ut sidan passerar ut där igenom.
Jag har bara satt en slang som jag täppt i ena änden sedan tagit en varm nål och stuckit hål i slangen tills jag tyck hastigheten var lagom (simpelt är bäst)
Mvh Tobias

Ultra Bandit
2011-02-17, 17:35
Hej Taygher,
Det är nog så att det slarvas med att uppdatera webbsidor med rätt bild till rätt ventil. Det är väl OK så länge man inte blir lurad och beställer den nya JD- och får en gammal J-ventil istället.

Instruktioner finns på Jettronics hemsida: http://www.jet-tronics.de/Jd-Bed%20E-D.pdf . Beskriver hur man ska göra för att justera hastigheten. Du kanske har den "gamla" J-ventilen Bokis?

Hej Christer!
Du har helt rätt,bilden är på den gamla J-ventilen.
I dag gör Horst (Jet-Tronic) bara JD ventiler.
Själv har jag bara dessa på lager.

P.s hemsidan ska genomgå en ansiktslyftning inom en snar framtid.

Hälsningar
Lasse P

K-Å
2011-02-18, 12:25
Här finns ventilen till bra pris, snabb leverans och med tanke på eurokursen ett bra köp

http://www.der-schweighofer.at/smecsearch?query=jettronic&cluster=

De har också mycket andra tillbehör men framförallt mycket festo till bra priser.

MVH K-Å

bokis
2011-02-18, 12:53
Tack för den länken! Nu börjar det klarna,det var den bromsventilen jag skulle ha tittat efter till B-17 men Pekkala räddade mig !

ChristerL
2011-02-18, 13:25
Tack för alla tips och länkarna, nu börjar det klarna!!

Nu är det bara att bestämma sig för om jag ska dra upp innerluckorna med servon eller luftcylindrar. Det blir nog servon, slipper då köpa en extra JD-ventil och 2 luftcylindrar. Och servon finns det gott om i lager....