handdator

Visa fullständig version : TF Mustangbygge



Sidor : 1 [2] 3 4

hjalleo
2011-12-04, 21:55
Jag inser att jag har varit lite slarvig med min tråd den sista veckan, men det har varit långa dagar på jobbet och annat som jag behövt göra på fritiden. Jag har hur som helst limmat fast fenan efter att jag borrat hål för gängjärnen i både fena och sidroder.

Enligt byggbeskrivningen skulle man limma med epoxy men jag använda PU-lim i stället. Jag tycker att det fyller mycket bättre och så inbillar jag mig att det väger mindre. Krysslasern kom väl till pass igen. Jag måste passa på att tacka för det tipset, den är suverän att ha till hands.
24826 24827

Nu är det bara en liten fyllnadsbit som ska limmas fast på kroppen innanför höjdrodren. Sen är jag klar där bak för ett tag. Då kan jag äntligen börja med överdelen av kroppen.

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-06, 19:20
Dom små fyllnadsbitarna vid höjdrodrena har kommit på plats. I hastigheten höll jag på att glömma ett rör för sladdarna till dioden i fenan. Men nu är röret på plats och det är bara att tatta kabeln.:)
24861

Nu har jag börjat med den övre delen på kroppen. Alla spant är på plats och jag har skurit ut balsan som ovansidan ska plankas med. Den främre delen är dubbelkrökt vilket gör att den är lite besvärlig. Jag har fuktat plankningen med fönsterputs och nu får den torka och formas på plats innan jag putsar till det sista och limmar fast den.
24862 24863 24866

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-08, 21:00
Nu har det hänt lite mer med Mussen. Kroppen är nu nästan färdigplankad. Visst börjar det likna en Mustang?
24930

Min (o)vana trogen spände jag fast ena halva av den främre plankningen så hårt att den sjunk ner lite mellan spanten. :banghead: Men, men, lite balsaspackel får lösa även denna defekt.
24932

Bakom sittbrunnen ska ryggen kläs med en hel balsaplanka på 210 gram!!!!! Den ska visserligen hyvlas och slipas rund så lite kommer den att minska i vikt, men det blir ändå på tok för tungt tycker jag. Den passar bättre att använda som råmaterial till ett basebollträ än i en modell. Efter ett kort besök hos vår emenenta lokala hobbybutik, Habo hobby, så löste sig detta med lite vettigare balsa. Vikten blir nu knappt 100 gram.
24933

Innan jag kan limma dit ryggen måste jag göra klart för den fina sliding canopyn.
24934 24937

Och i samband med det behöver jag ha klart för mig hur cockpiten ska se ut, så jag får börja med den också. Det här blir ett par riktigt roliga moment som jag har sett fram emot. Cockpiten består av MASSOR av plastbitar som ska skäras rent och målas. Skoj!
24938

Jag behöver dessutom bestämma mig för hur jag ska lösa canopyns rörelse. Troligtvis blir det ett servo med en låååång arm på. Vi får se. Ett annat alternativ är ju att öppna canopyn för hand, men det känns inte lika roligt.

Mvh Olov

Thomas
2011-12-08, 21:15
Blir skitsnyggt!!
Angående canopyns rörelse, kan du inte låta en liten elmotor snurra en helgängad 3mm stång, och montera fast en mutter på nåt sätt i huven? Microbrytare i ändarna borde stoppa huven så den inte går för långt. Ett servo ska sköta en strömbrytare till motorn, det behövs även en 1-0-1 brytare som ändrar rotationsriktning på motorn.

Jag har själv tänkt "få till" nåt liknande nån gång, men det har lixom aldrig blivit av.

Btw, jag byggde en husbil en gång i tiden, och gjorde ett ut-infällbart fotsteg på samma sätt.

INGEMAR NABBING
2011-12-09, 09:04
Hej Jag kan ge ett tips. Det finns att handla ett dragande servo som drar / skjuter Mustangens huv med cirka 100-110 mm
och detta servo har jag monterat in i min Mustangs huv. Detta ger en huvrörelse som är helt realistisk med förebilden och
där huven i sitt mest öppnade tillstånd blir öppen bakom pilotens rygg.
Vill Du veta mer kan Du få namn och beteckning. Obs detta servo arbetar fint tillsammans med de övriga servona men
vill dock ha en strömkälla på mellan 5 - 6 v.
Ingemar Nabbing Falköping.

hjalleo
2011-12-09, 18:22
Blir skitsnyggt!!
Angående canopyns rörelse, kan du inte låta en liten elmotor snurra en helgängad 3mm stång, och montera fast en mutter på nåt sätt i huven? Microbrytare i ändarna borde stoppa huven så den inte går för långt. Ett servo ska sköta en strömbrytare till motorn, det behövs även en 1-0-1 brytare som ändrar rotationsriktning på motorn.

Jag har själv tänkt "få till" nåt liknande nån gång, men det har lixom aldrig blivit av.

Btw, jag byggde en husbil en gång i tiden, och gjorde ett ut-infällbart fotsteg på samma sätt.

Hmm, nu blir jag lite misstänksam. Det var precis det här som Zazzu föreslog. Har ni gaddat ihop er eller är det bara ett synnerligen bra förslag? :stupido2:

Skämt åsido, jag tycker att det låter som en bra idé, men jag undrar om inte ett servo med en stötstång är både enklare och framför allt väger mindre. Det som attraherar mig med ditt förslag är att det kittlar problemlösningsdelen av hjärnan. Jag tackar för tipset och ska fundera vidare.

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-09, 18:27
Hej Jag kan ge ett tips. Det finns att handla ett dragande servo som drar / skjuter Mustangens huv med cirka 100-110 mm
och detta servo har jag monterat in i min Mustangs huv. Detta ger en huvrörelse som är helt realistisk med förebilden och
där huven i sitt mest öppnade tillstånd blir öppen bakom pilotens rygg.
Vill Du veta mer kan Du få namn och beteckning. Obs detta servo arbetar fint tillsammans med de övriga servona men
vill dock ha en strömkälla på mellan 5 - 6 v.
Ingemar Nabbing Falköping.

Hej Ingemar!

Vad skoj att se att du "tittar in". Hur går det med din Musse?

Jag vill hemskt gärna veta mer om servot. Det låter som en enkel lösning och enkla lösningar brukar vara bra lösningar. Jag skulle vara mycket tacksam för både bilder och info om servot.

Mvh Olov

INGEMAR NABBING
2011-12-10, 10:54
Hej Olov. Först min Mustang är klar och väntar på en yt-lackering. Servo och motor är insatta - hela kärran är "glasad" och
mitt nuvarande projekt är bygge av en P17 Super Stearman ifrån originalritningar från Boing-fabriken. Dock är ritningarna
nedscannade till 1/4 skalaformat. Men det blir mycket sågande och limmande eftersom det inte är bygge ifrån en byggsats.
Till min stora Top Flite Mustang ( 1/4 skala) har jag en öppningsbar huv - samma som Du har på bild. Jag har byggt in ett
däck och under detta däck har jag placerat mitt dragande servo som drar huven bakåt och även stänger huven ordentligt.
Ovanpå däcket är piloten placerad.
Här kommer lite info om servot: FIRGELLI 12-50-100-6-R. Gå in på " www.firgelli.com (http://www.firgelli.com) " så hittar Du mera information.
Jag la ett likadant servo på vågen och det väger 38 gram.
Hör av Dig. Hälsningar Ingemar Nabbing.

hjalleo
2011-12-10, 14:03
Hej Olov. Först min Mustang är klar och väntar på en yt-lackering. Servo och motor är insatta - hela kärran är "glasad" och
mitt nuvarande projekt är bygge av en P17 Super Stearman ifrån originalritningar från Boing-fabriken. Dock är ritningarna
nedscannade till 1/4 skalaformat. Men det blir mycket sågande och limmande eftersom det inte är bygge ifrån en byggsats.
Till min stora Top Flite Mustang ( 1/4 skala) har jag en öppningsbar huv - samma som Du har på bild. Jag har byggt in ett
däck och under detta däck har jag placerat mitt dragande servo som drar huven bakåt och även stänger huven ordentligt.
Ovanpå däcket är piloten placerad.
Här kommer lite info om servot: FIRGELLI 12-50-100-6-R. Gå in på " www.firgelli.com (http://www.firgelli.com) " så hittar Du mera information.
Jag la ett likadant servo på vågen och det väger 38 gram.
Hör av Dig. Hälsningar Ingemar Nabbing.

Hej Ingemar!

Har du inte lite bilder att lägga upp på Mustangen? Det skulle vara skoj att se.

Tack! Det där var onekligen ett mycket intressant servo. Det blir till att titta lite närmare på det.

Mvh Olov

INGEMAR NABBING
2011-12-10, 17:03
Hej Kanske har Du något ärende till den stora staden Falköping och där kan Du ju se hela
kärran. Visserligen något nerdammad idag men det kan fixas. Jag finns på Ållebergsvägen 27
i en stor vit villa (hörntomten) Ring först om Du kommer så att jag säkert är hemma.
tel 0515 - 14843. Hälsning Ingemar Ng.

hjalleo
2011-12-10, 17:19
Hej Kanske har Du något ärende till den stora staden Falköping och där kan Du ju se hela
kärran. Visserligen något nerdammad idag men det kan fixas. Jag finns på Ållebergsvägen 27
i en stor vit villa (hörntomten) Ring först om Du kommer så att jag säkert är hemma.
tel 0515 - 14843. Hälsning Ingemar Ng.

Hej!

Tack för inbjudan. Det är ju onekligen än trevligare att se en modell på riktigt jämfört med bilder.

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-10, 17:30
För att få dit canopyn med turtle deck så får man börja med att rita upp där sittbrunnen ska göras större. Det medföljde två mallar för ändamålet. Därefter var det bara att skära och såga.
24986 24987 24988

När det var gjort klippte jag till turtle deck och canopyn lite grovt för att testa hur det passade. Tyvärr kunde jag konstatera att rundningen på turtle deck och canopy inte var densamma som på modellen. :concern: Nu är frågan om man ska bygga upp huven på modellen de 4-5 mm som saknas eller man man ska pressa ner turtle deck och canopy så att de formas efter modellen?:concern:
24990 24991

Nu är det dags att laga lite mat så får vi se om det orkas med lite mer efter maten.

Mvh Olov

Lelle
2011-12-10, 18:42
Jäklar Olov!

Det där är aldrig roligt. Kanske du ska försöka att bygga upp mot turtle deck innan du ger dej på att skära ner den i balsan. Skulle det inte bli bra så är det ju ingen riksolycka utan bara att försöka med en annan metod.
Du kan ju som du själv skriver, försöka att pressa ner den mot kroppen och se om du kan få det att passa.

Jobba lungt :)

INGEMAR NABBING
2011-12-10, 20:51
Ja det stämmer. Passningen av rundningen stämmer inte 100 %. Du får göra en anpassning så att övergången blir bra,
det fick jag göra på min modell. Det kan vara bra att ha en extra huv hemma eftersom det kan vara mycket tricksigt att
få en perfekt passform av huven mot kroppens kontur. För mig tog det ett par dagar att anpassa formen.
Sedan är det ju bra om canopyn glider som på smör. Du måste vara noga med inmomteringen av rälsen i modellen.
Även måste Du göra montaget så att Du vid behov kan lyfta ur hela canopyn ur modellen - om detta i framtiden kan
vara nödvändigt.
Lycka till Ingemar Ng.

marell01
2011-12-11, 13:31
Jag ÄR imponerad!!!

hjalleo
2011-12-11, 19:17
Jag ÄR imponerad!!!

Inte för att jag vet riktigt vad du är imponerad av men jag tackar och bockar i alla fall.

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-11, 19:26
Idag har jag jobbat vidare med canopyn. För att kunna öppna och stänga canopyn med ett servo gjorde jag en liten släde som löper inne i fyrkantsbalken. Skruvskallen fick jag fila ner lite på höjden för att den skulle få plats, men nu glider det OK i skenan.
25007 25008 25011

Sen var det dags skära ut ett spår i bakkant av turtle decket och limma fast skenan där under.
25012 25013

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-17, 09:59
Nu är jag i stort sett klar med att forma ryggen. Då den skulle formas från en hel "balsaplanka" så funderade jag ett tag på hur jag skulle gå till väga. Jag insåg ganska snabbt att jag inte skulle kunna forma den på frihand. Sagt och gjort. Jag tog kopia på den delen av ritningen som visade formen på ryggen och gjorde tre mallar. På ryggplankan ritade jag upp ett "rutnät" och med hjälp av detta har jag nu hyvlat och slipat den till rätt form. Det blev helt OK och nu kvarstår bara den sista slipningen vilket jag tänkt göra när den är fastlimmad.
25141 25142

Inne i kroppen har jag dragit en snake som böjs 180° framåt. I magen på modellen har jag monterat ett servo med lite längre arm vilket gör att jag nu har en slaglängd på max 115 mm. Det var lite pyssel att dra snaken så att det inte kärvade någon stans, men nu glider den lätt och bra. Däremot knips skenan ihop i turtle decket när jag pressar ner det mot kroppen. Det innebär att jag måste komma ihåg att sätta i en distans i spåret under inlimmningen för att förhindra knipning. Jag har INTE tänkt använda det 16 kg servo som syns på bild, men det var vad jag hade att testa med.
25143 25144 25145

Mvh Olov

Sweeper
2011-12-18, 06:22
Kan inte säga annat än som vanligt.... Snyggt jobbat Olov! :)


Göran

Lelle
2011-12-18, 07:35
Bara att hålla med övriga. Ser riktigt snyggt och välgjort ut. :)

hjalleo
2011-12-18, 13:08
Kan inte säga annat än som vanligt.... Snyggt jobbat Olov! :)


Göran

Tack Göran!

Helt 100 blev det inte. Jag har, eller snarare hade, en bit som blev platt under ryggbiten. Jag fick patcha på en bit balsa så att rundningen blev lika hela vägen.

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-18, 13:09
Bara att hålla med övriga. Ser riktigt snyggt och välgjort ut. :)

Tack Lelle!

Du anar inte hur mycket som kan döljas på ett foto.:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-19, 18:32
Nu har jag limmat in turtle deck. Jag sågade upp två slitsar i plasten på vänster respektive höger sida i framkant då det var lättare att forma plasten efter modellen på så vis.

Med stor nervositet tog jag idag bort all tejp som den var fixerad med.:concern: Hm, det blev ju ganska bra. Snabbt provade jag med att få in snaken i sitt rör och konstaterade att den löper superlätt. Är jag nöjd? Nä, det är bara förnamnet. Jag är faktiskt supernöjd med hur lätt den glider i både röret och i skenan. :):):)

När jag nu hade fått dit snaken kunde jag ju inte låta bli att testa hur det verkar. Lite kort filmsnutt nedan om hur det bidde så här långt.

http://www.youtube.com/watch?v=dWBu7ZJfS34&feature=mfu_in_order&list=UL

Jag behöver putsa lite på underkant av ramen då den tar i turtle deck när den är nästan fullt öppen. Det är därför den lutar.

Mvh Olov

Zazzu
2011-12-19, 19:01
Jag vet var du sitter på julafton :)

/Ulf

Lelle
2011-12-20, 07:10
Stiligt Olov! :applouse:

Gissa om jag blev sugen på en warbird igen. (Läs Corsair).

GOD JUL!

ChristerL
2011-12-20, 08:55
Stiligt Olov!!

Nu är det bara att stoppa i en lämplig pilotfigur som rör sig så här!!:


http://www.youtube.com/watch?v=QvR7j9zH76o&feature=related

SteffeB
2011-12-20, 09:34
Wow, den där gubben var ju på.gränsen till lite otäck! :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

INGEMAR NABBING
2011-12-20, 12:35
Näe pojkar - stopp och belägg. Vad blir nästa steg i jakten på skaladetaljer. Kanske dockor med pilotutseende och
blöta blöjor. Måste vi inte dra en stoppgräns någonstans - om vi fortfarande skall anse oss vara seriösa modellbyggare.
Ingemar Nabbing.

hjalleo
2011-12-20, 16:27
Jag vet var du sitter på julafton :)

/Ulf

I modellen menar du?:sarcastic:

/Olov

hjalleo
2011-12-20, 16:28
Stiligt Olov! :applouse:

Gissa om jag blev sugen på en warbird igen. (Läs Corsair).

GOD JUL!

Tack Lelle!

Vad roligt att höra att fler tycker att det är något visst med warbirds. Jag ser fram mot den byggtråden...

God Jul!

/Olov

hjalleo
2011-12-20, 16:31
Stiligt Olov!!


Nu är det bara att stoppa i en lämplig pilotfigur som rör sig så här!!:



Säga vad man vill men gubben var onekligen läcker! Tyvärr så var det ju ingen WWII gubbe så jag får nog nöja mig med en vanlig figur.:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-20, 16:38
Näe pojkar - stopp och belägg. Vad blir nästa steg i jakten på skaladetaljer. Kanske dockor med pilotutseende och
blöta blöjor. Måste vi inte dra en stoppgräns någonstans - om vi fortfarande skall anse oss vara seriösa modellbyggare.
Ingemar Nabbing.

Hej Ingemar!

Var den gränsen går tror jag är väldigt personligt. För mig handlar det inte så mycket om att det ska vara exakt skala. Det handlar mer om att det är roligt att bygga och att hitta lösningar på olika moment och jag skulle nog se det som en stor utmaning att bygga om en pilot så att den rör på sig.

Mvh Olov

INGEMAR NABBING
2011-12-20, 17:16
Jag förstår men när tanten kommer in för att kolla vad jag håller på med kanske det
ser lite konstigt ut. God jul o Gott nytt år. Ingemar Ng.

hjalleo
2011-12-20, 18:11
Jag förstår men när tanten kommer in för att kolla vad jag håller på med kanske det
ser lite konstigt ut. God jul o Gott nytt år. Ingemar Ng.

Hej!

Ja, det har du nog helt rätt i. Jag tror att min fru skulle skaka på huvudet och gå därifrån fortare än kvickt.

God Jul på dig!

/Olov

Ompa
2011-12-25, 09:29
Olov, vilket arbete du gjort. Är djupt imponerad :1wav:

Känner mig nästan lite skamsen att jag sålde Mustang projektet, nu när jag ser vad som blir av det :bawling:

Skämt åtsido, i min värld finns det tyvärr alldeles för lite tid över för modellbygge som det är just nu. Jag gläds mer än gärna åt att se era mästerverk ta form och avundas för mig själv i det tysta.

Hoppas min tid kommer snart igen då jag åter får tid & plats att hålla på med min älskade hobby igen...

Modellflygarn
2011-12-25, 09:35
Den gubben var inte att leka med... Såg ni blicken? :)

Ompa
2011-12-25, 09:41
Den gubben var inte att leka med... Såg ni blicken? :)

Watch your six...

hjalleo
2011-12-25, 21:35
Olov, vilket arbete du gjort. Är djupt imponerad :1wav:

Känner mig nästan lite skamsen att jag sålde Mustang projektet, nu när jag ser vad som blir av det :bawling:

Skämt åtsido, i min värld finns det tyvärr alldeles för lite tid över för modellbygge som det är just nu. Jag gläds mer än gärna åt att se era mästerverk ta form och avundas för mig själv i det tysta.

Hoppas min tid kommer snart igen då jag åter får tid & plats att hålla på med min älskade hobby igen...

Tack Tomas!

Jag vet inte om det är så mycket att bli imponerad av. Hur som helst är det fantastiskt roligt att bygga. Cockpiten är en del som jag ser fram emot, men det dröjer nog lite till innan det blir dags.

Ja, ibland får man lov att prioritera annat än modellbygge. Så är det nog. Jag hoppas att du hittar tillbaka när tiden finns.

Mvh Olov

hjalleo
2011-12-25, 21:53
Idag har jag fått lite gjort i hobbyrummet. Jag har gjort en box för att få ut motorn på rätt avstånd från motorspantet. Då jag är rädd om vikten drog jag ner på dimensionerna. Jag gjorde sidorna av 1,5 mm playwood och gaveln gjorde jag av 3 mm playwood med 2 mm balsa för att styra sidorna. Boxen slutade på 69 gram vilket känns OK.

25309 25310

Jag hoppas att den ska hålla. Som ett litet test provade jag med att ställa 25 kg sand på den och det var inget som helst problem. Ska jag vara ärlig tror jag att den håller även för mig som väger ungefär 0,1 ton efter all julmat. :icon_winkle:
25311

Jag använder 4 mm gängstång som är genomgående från motorspantet till motorn. Boxen blir således endast en distans.
25312 25313

Mvh Olov

hjalleo
2012-01-01, 22:19
Nu är jag nästan klar med dorsal fin, den lilla triangeln som sitter framför fenan på dom flest 51 D-modellerna. Den byggdes upp av en tunn plywoodskiva i mitten som man sedan skulle limma två lite tjockare balsaflak utanpå. Det som återstår är lite slipning av det spackel som jag jämnade till med. Och förmodligen än mer spackel och slipande.:)
25462 25463 25464 25465

Sen var det dags att fortsätta med andra änden av modellen. Som vanligt är det grova grejer som gäller som sen ska formas med yxa och såg.:sarcastic: Trä i övre delen och en plast i den undre. Man skulle börja med en halv plywoodring som man limmade distanser på för att sedan limma fast den på baksidan av spinnerplattan. Med hjälp av den ska man sedan limma in balsaplankorna och nedan väntar den första på att limmet ska torka.
25466 25467

Jag räknar med, eller hoppas i all fall på, att jag ska kunna ha drivackarna i den undre vinkeln mellan motorboxen och motorspantet. Dom får plats men jag är lite osäker på hur det blir med tyngdpunkten. Det vore en behändig placering i och med att jag då har en plastkåpa som man borde kunna göra enkelt demonterbar.

Mvh Olov

hjalleo
2012-01-02, 20:56
Efter det att de tre första bitarna hade limmats på plats var det dags att tälja, hyvla och slipa plant för de sista klossarna som ska sitta i ungefär 45° vinkel. När det väl var gjort var det bara att limma. Sen kommer det spännande momentet när hela nosen ska få rätt form.:concern:
25500 25501 25502


Mvh Olov

ewalds
2012-01-03, 06:50
Härligt att se hur processen går framåt..
Är övertygad om att resultatet blir kalas!!

Ska du ha henne klar till våren, har du tänkt?

/Micke

Lelle
2012-01-03, 07:25
Det där blir kanon, Olov. Mycke´ balsaspånor blir det! :)

hjalleo
2012-01-03, 20:34
Härligt att se hur processen går framåt..
Är övertygad om att resultatet blir kalas!!

Ska du ha henne klar till våren, har du tänkt?

/Micke

Hej Micke!

Jodå, det går framåt, men ska jag vara ärlig så börjar jag bli lite trött på alla dessa balsablock som ska formas i efterhand. Jag tycker att det är svårt att få formerna symetriska och jämna så det tar lite tid för mig.

Ja, jag har tänkt att ha den klar till våren. Frågan är bara vilken vår...:) Skämt åsido. När jag började bygga för ett år sedan hade jag tänkt mig att premiären nog skulle kunna bli under 2012, men jag är inte så säker på det längre. Inte har jag brådis heller, jag har upptäckt hur roligt det är att bygga. så vi får se när det blir dags.

Hur går det med inredingen i canopyn? Jag är nyfiken.

Mvh Olov

hjalleo
2012-01-03, 20:36
Det där blir kanon, Olov. Mycke´ balsaspånor blir det! :)

Tack Lelle!

Vill du köpa lite balsaspån så säljer jag det billigt.:cheerful:

Mvh Olov

Lelle
2012-01-04, 07:12
Hej Olov.

HaHa, jag brukar få höra att jag drar upp en massa balsaspån från källaren så det är nog bäst att låta bli att skaffa mera. :)

Ha dé

hjalleo
2012-01-06, 22:23
Nu börjar balsablocken som formar nosen vara färdigslipade. Jag har hyvlat, hyvlat och slipat i mängder, men nu tror jag att det räcker. Jag tror banne mig att det börjar likna en Mustang även framtill :).
25597 25598 25599 25600


Nu är det dags att försöka få till ABS-kåpan som ska täcka de undre regionerna.

Mvh Olov

Ompa
2012-01-07, 07:48
Olov, det ser riktigt bra ut det där :applouse:

hjalleo
2012-01-07, 17:53
Olov, det ser riktigt bra ut det där :applouse:

Tack Tomas!

/Olov

Sweeper
2012-01-08, 17:32
Jag håller med Tomas, det ser bra ut. Väldigt bra ut!:applouse:



Göran

hjalleo
2012-01-08, 21:53
Jag håller med Tomas, det ser bra ut. Väldigt bra ut!:applouse:



Göran

Tack Göran!

Det var faktiskt enklare än vad jag hade föreställt mig.

Nu håller jag på med ABS-kåpan som ska sitta under. Det är mycket svårare att få till den utan glipor och det luktar apa när man slipar plasten.

Mvh Olov

hjalleo
2012-01-22, 10:39
För dom av er som tycker att jag legat på latsidan kan jag bara bekräfta att så är det. Jag har jobbat med ABS-kåpan i nosen och den var fruktansvärt tråkig. Dels var det ett trist material att jobba i men framför allt är jag lite besviken på att formen inte är speciellt bra. Den har inte samma form som en riktig Mustang och jag förstår varför en del som bygger den här byggsatsen köper kåpa från annat håll. Men, då jag redan från början bestämt mig för att den inte behöver vara 100% skala så nöjer jag mig med den kåpa som var medskickad.

Jag började med att limma in förstärkning på långsidorna för att få det hela lite mer stabilt. Sen gjorde jag sex stycken dubbar att sätta fast i kåpan. Till kroppen svarvade jag sex motsvarande brickor att limma fast.
25967 25968

Dubbarna limmade jag med vanligt vitlim och brickorna limmades med lite epoxy.
25969 25971 25970

Och på plats ser det ut så här:
25972

Det ser mycket bättre ut på bilden än i verkligheten! För att få till en bra övergång mellan plast och trä behöver jag nu spackla ABS-kåpan och där verkar PP100 funka kanon. Kvar är nu att ordna en "sprygel" i playwood i kåpans bakkant men tyvärr har jag ingen lämplig playwood hemma så vi får se hur det går.

Jag vet inte heller hur jag ska göra låsningen av kåpan. Antingen blir det magneter eller så gör jag någon typ av låspinne i bakkant.

Mvh Olov

Ompa
2012-01-22, 11:59
Det där var en fiffig lösning på montaget av motorkåpan. Dock ställer jag mig tveksam till att det verkligen håller med bara magneter. Blir ju ett välldans flås från proppen, och jag har tidigare testat med bla luckor och endast magneter, och det vill tyvärr inte hålla.

Keep it up :fans:

hjalleo
2012-01-22, 19:36
Det där var en fiffig lösning på montaget av motorkåpan. Dock ställer jag mig tveksam till att det verkligen håller med bara magneter. Blir ju ett välldans flås från proppen, och jag har tidigare testat med bla luckor och endast magneter, och det vill tyvärr inte hålla.

Keep it up :fans:

Hej Tomas!

Du har nog rätt i att bara magneter blir lite tveksamt. Det får nog bli någon typ av låsanordning också.

Mvh Olov

Sweeper
2012-01-22, 19:38
Tomas har nog rätt, bara magneter som håller och blåset från propellern det leder nog bara till en saknad kåpa.

Men det ser snyggt ut! :)


Göran

Lelle
2012-01-23, 07:16
Och på plats ser det ut så här:
25972

Det ser mycket bättre ut på bilden än i verkligheten! Mvh Olov

Nej du Olov. Det där tror jag inte på för kameran ljuger aldrig! Jag får sälla mej till dom andra att det är ett riktigtproffsjobb som du gjort. Jättesnyggt helt enkelt :applouse:

hjalleo
2012-01-23, 18:07
Tomas har nog rätt, bara magneter som håller och blåset från propellern det leder nog bara till en saknad kåpa.

Men det ser snyggt ut! :)


Göran

Hej Göran!

Hm, det låter som en bra ursäkt för att få köpa en snyggare kåpa.

Nä, skämt åsido. Det får lov att bli någon typ av låspinne.

Mvh Olov

hjalleo
2012-01-23, 18:09
Nej du Olov. Det där tror jag inte på för kameran ljuger aldrig! Jag får sälla mej till dom andra att det är ett riktigtproffsjobb som du gjort. Jättesnyggt helt enkelt :applouse:

Jag tackar för berömmet, men det ser faktiskt bättre ut på bilden än i verkligheten.

Mvh Olov

hjalleo
2012-01-28, 22:47
Nu har jag gjort ett spant i bakkant av kåpan. Jag gjorde spantet helt så att jag inte skulle deformera kåpan under inlimningen. Spantet ska tas ur så att det blir någon centimeter kvar, det borde räcka för att skapa lite stadga.
26198

Jag har även gjort en låsanordning som är dåld inne i kåpan. Den består av en pianotråd som är fjäderbelastad. Bussningar har jag gjort av mitt favoritmaterial delrin. Nu kan den banne mig inte blåsa bort längre. Den där glipan som ni ser på bilden längst till höger beror på ett lite väl nitiskt slipande innan ihoplimning av halvorna.:banghead:
26200 26199 26201

Jag har även lagt på en första omgång PP100 och slipat in. Anledningen till att jag spacklar kåpan är att den är krökt innåt vid skarven till kroppen och skulle jag inte spackla så blir det ett sjunk där i stället. Nedan syns första omgången spackel inslipat och den andra bilden visar en nyspacklad nedre del av kåpan. Det blir en jädrigt bra skarv när man fuskar så här med spackel.:)
26202 26203

Nu blir det paus i byggande i lite drygt två veckor. Jag och frugan packar in oss i ett plan och försvinner till värmen under två veckor. Kanske blir det någon trevlig strandbild som kan göra en och annan byggare avundsjuk...:aetsch:

När jag kommer hem hoppas jag att det väntar två drivackar och propeller på mig.

Mvh Olov

Lelle
2012-01-29, 07:22
Elegant lösning på låsningen. Den kommer jag att lägga i mitt "tipsarkiv" , och passformen på kåpan ser då ut att vara i det nämaste perfekt. :applouse:

Ompa
2012-02-03, 06:33
En mycket bra och snygg lösning på låsningen av kåpan :lollypop:
Gör som Lelle och sparar den i mitt arkiv på "bra ha" lösningar :sarcastic:

ChristerL
2012-02-06, 11:36
Lite härlig Mustangfilm att njuta av i den bistra vinterkylan!


http://www.youtube.com/watch?v=WBIIhP_eOvE&list=LLoh5nLhmj7NCl1Jb869UjHg& index=2&feature=plpp_video



Keep up the good work hjalleo!!

hjalleo
2012-02-08, 02:25
Elegant lösning på låsningen. Den kommer jag att lägga i mitt "tipsarkiv" , och passformen på kåpan ser då ut att vara i det nämaste perfekt.:applouse:

Hej Lelle!

Tack!

Kåpan kommer nog sitta kvar och den är snabbt däntagbar vilket underlättar då jag räknar med att kunna ha drivackarna placerade under kåpan.

Mvh Olov

hjalleo
2012-02-08, 02:26
En mycket bra och snygg lösning på låsningen av kåpan :lollypop:
Gör som Lelle och sparar den i mitt arkiv på "bra ha" lösningar :sarcastic:

Hej Tomas!

Tackar! Jag är nöjd med lösningen och jag tror nog att den kommer att funka.

Mvh Olov

hjalleo
2012-02-08, 02:30
Lite härlig Mustangfilm att njuta av i den bistra vinterkylan!


http://www.youtube.com/watch?v=WBIIhP_eOvE&list=LLoh5nLhmj7NCl1Jb869UjHg& index=2&feature=plpp_video



Keep up the good work hjalleo!!

Hej Christer!

Tack för länken. Vad synd att man måste njuta av den i den bistra vinterkylan! Det har jag tyvärr ingen här i Thailand så jag får väl vänta till dess att jag är tillbaka i Sverige...:sarcastic:däremot har jag en väldigt slö internetuppkoppling.

Mvh Olov

Ompa
2012-02-18, 10:06
Hallå där Olov.
Hur går det med Musse, för du har väll inte tröttnat?

hjalleo
2012-02-18, 19:42
Hallå där Olov.
Hur går det med Musse, för du har väll inte tröttnat?

Hej Tomas!

Skoj att se att du tittar in i min tråd ibland.

Nej då, jag har absolut inte tröttnat. Däremot är jag trött, eller snarare jetlaggad efter att nyligen ha kommit hem efter en två veckors vistelse i Thailand. Därav mitt bygguppehåll. Förutom att slipa och spackla på plastkåpan går jag och funderar på om jag inte skulle köpa mig ett ljudsystem från Benedini. Jag ser två stora fördelar med det. Dels kommer det nog att höja flygkänslan ett antal snäpp sen tror jag även att det skulle skjuta upp premiären ett tag vilket inte är att förakta. Det börjar dessutom bli dags att beställa hem lite glasfiber och epoxy.

Mvh Olov

hjalleo
2012-02-19, 13:50
Idag provade jag att montera ihop modellen för att se hur det blir. Jag passade på att smyga upp den i vardagsrummet när frugan var borta. Så som den står på bilden väger den 7 300 gram med motor och fartreglage och lite annat smått och gott. Jag hoppas kunna landa in den på ca 10 500 gram när jag är klar, men jag har inte någon koll på vad glasningen kommer att väga. Är det någon som vet ungefär vad glasningen väger på en modell i den här storleken?
26722 26723

Mvh Olov

Sweeper
2012-02-19, 14:25
Idag provade jag att montera ihop modellen för att se hur det blir. Jag passade på att smyga upp den i vardagsrummet när frugan var borta. Så som den står på bilden väger den 7 300 gram med motor och fartreglage och lite annat smått och gott. Jag hoppas kunna landa in den på ca 10 500 gram när jag är klar, men jag har inte någon koll på vad glasningen kommer att väga. Är det någon som vet ungefär vad glasningen väger på en modell i den här storleken?
26722 26723

Mvh Olov


Riktigt snyggt! :)

En väldigt okvalificerad gissning på vikten på glasfibern och epoxyn....runt 300 gram totalt. Men mycket beror helt på hur mycket epoxy som du lägger på.



Göran

hjalleo
2012-02-19, 15:11
Riktigt snyggt! :)

En väldigt okvalificerad gissning på vikten på glasfibern och epoxyn....runt 300 gram totalt. Men mycket beror helt på hur mycket epoxy som du lägger på.



Göran

Tack!

et börjar ju faktiskt likna en Mustang.

Är det 48 grams glasfiber som man ska ha eller räcker det med 25 grams?

Mvh Olov

Sweeper
2012-02-19, 15:17
Tack!

et börjar ju faktiskt likna en Mustang.

Är det 48 grams glasfiber som man ska ha eller räcker det med 25 grams?

Mvh Olov


Ja, man ser verkligen Mustangens vackra former! :)

Det räcker med 25 grams väv.



Göran

hjalleo
2012-02-19, 15:59
Tack för ett snabbt svar Göran.

Mvh Olov

hjalleo
2012-02-22, 19:45
Ja, nu verkar det vara en himla massa slipande och spacklande framöver. Det är inte speciellt mycket kvar att göra förutom wing fillets innan det är dags att förbereda modellen för glasning. Det blir nog åtskilliga vänder med både balsaspackel och slipkossen. Sen ska det bli spännande att prova på att glasa. Det är första gången för min del. Jag har bestället glasfiber och epoxy från Fighteraces men tyvärr var epoxyn slut. Jag tänkte även prova med peel-ply och se hur det verkar.

Samtidigt väntar jag på att få mina ackar så att jag kan börja väga in tyngdpunkten. Jag hoppas kunna montera dom under motorkåpan. Frågan just nu är om jag behöver ta upp motorspantet för att få bak tyngdpunkten. Vi får se när dom kommer. Vad det gäller motorspantet så tror jag att jag hur som helst ska ta upp ett antal hål så att jag får ett luftflöde för kylningen. Jag tror att jag kommer att göra en lucka baktill i kroppen där luften får gå ut.
26787

I övrigt börjar jag bli klar med kåpan. Det är den där munnen framtill som ska slipas och spacklas lite. Tyvärr har munnens form väldigt liten likhet med en Mustang men det får duga. Det hela spantet i bakkant har nu tagits ner till dess slutgiltiga tjockek. Jag valde ju att limma in ett helt spant för att ha något rejält att klämma mot under limningen.
26788 26789

Jo just det. När jag ändå var i beställartagen kunde jag inte låta bli att köpa ytterligare en liten leksak som jag ska försöka klämma in i modellen. Vad gör man inte för att skjuta på premiären?:sarcastic: Vad det är återkommer jag till när det har landat i brevlådan. Kanske blir det en filmsnutt också.

Mvh Olov

Zazzu
2012-02-23, 17:20
Samtidigt väntar jag på att få mina ackar så att jag kan börja väga in tyngdpunkten. Jag hoppas kunna montera dom under motorkåpan. Frågan just nu är om jag behöver ta upp motorspantet för att få bak tyngdpunkten. Vi får se när dom kommer.


Ackarna har kommit och väntar på dig.

/Ulf

Thulin
2012-02-24, 18:44
Hej Olof!
Snyggt bygge, fantastisk finish på alla arbeten. Jag bygger en likadan ( Ompas påbörjade ) men skall köra en bensinare (Rcgf 55) i min. Jag flyger en del el med andra maskiner och du bör nog sörja för god ventilation av motor fartreglage och accar. De genererar en del värme.

Mvh Ulf i Borås

hjalleo
2012-02-24, 21:04
Hej Olof!
Snyggt bygge, fantastisk finish på alla arbeten. Jag bygger en likadan ( Ompas påbörjade ) men skall köra en bensinare (Rcgf 55) i min. Jag flyger en del el med andra maskiner och du bör nog sörja för god ventilation av motor fartreglage och accar. De genererar en del värme.

Mvh Ulf i Borås

Hej Ulf!

Tack! I vissa fall måste jag erkänna att det ser bättre ut på bilderna än i verkligheten.

Vad roligt att Ompas Musse lever vidare. Man kan nästan säga att den finns på två ställen då jag köpte allt utom själva modellen. Dessutom två ställen ganska nära varandra. Jag befinner mig nämligen strax utanför Jönköping. Jag hoppas (kan man skriva kräver?) att du lägger ut lite bilder på bygget.

Ja, lite luftflöde runt motor och fartreglage lär nog behövas. Jag kommer att ta upp en av de två utsläpp som finns under buken på en Mustang för att släppa ut luften där. Jag var också inne på en bensinare. Ja, jag köpte till och med en DLE55, men efter ett tag bestämde jag mig för att det faktiskt får lov att bli el i stället. Sagt och gjort! Till DLEn fick jag lov att köpa en ARF och där har den fungerat kanon under en sommar så här långt. Anledningen till att jag valde el var främst att jag då kommer att slippa all form av kladd på modellen samt nästan inga vibrationer. Det som kändes lite tråkigt var avsaknaden av motorljud men jag tror att tomten är på väg med en bra ljudersättare från Tyskland.

Mvh Olov

Thulin
2012-02-24, 22:58
Världen är liten, jag ska fixa lite bilder. Har en egen lösning på ljuddämparproblemet, vi får se hur det går.
Var på Cema i Frankrike för ett par veckor sedan och fick där se en Musse i luften samt en Zero, i övrigt ett kanonställe, men kallt just då. Flög själv en Extra 70" el köpt av Autopartner där nere, funkade kanon.

//Ulf

hjalleo
2012-02-26, 20:28
Det straffar sig att inte tänka till från början!:banghead:

För att de utfrästa, 1/4-cirkelformade, hålen i bakplattan på motorn ska göra någon nytta måste det ju finnas motsvarande hål i motorboxen.:stupido2: Då jag var lite väl snabb med att limma fast motorboxen tidigare fick jag lov att med stort besvär ta upp hål för kylning i efterhand. Dessutom har jag borrat fem st 20 mm hål i motorspantet inne i boxen. Hål för både strömbrytare och luft till ställen samt ett påbörjat hål för ackarna har det också blivit. Jag kan lova att den sammanlagt 9,5 mm epoxysammanfogade plywooden som bildar motorspant är hårt och tungarbetat!
26934 26935

Mvh Olov

hjalleo
2012-02-27, 20:07
Hålet för ackarna är nu upptaget men jag saknar lite lätt plywood för att göra en ackhylla. Det blir till att besöka Habo Hobby så snart som möjligt. Tanken är att jag ska kunna montera ackhyllan lite olika långt framför TP beroende på vad invägnigen säger. Det är i alla fall ca 1,2 kg som jag kommer att kunna flytta ca 12-13 cm.
26963

Jag har även börjat "baffla" kylluften så att den går där jag vill. Det ska täppas till på vänster sida och under motorboxen också. Höger sida låter jag vara öppen så att även fartreglaget får lite kylning.
26964 26965


Det var allt för idag.

Mvh Olov

ewalds
2012-02-28, 15:46
Hålet för ackarna är nu upptaget men jag saknar lite lätt plywood för att göra en ackhylla. Det blir till att besöka Habo Hobby så snart som möjligt. Tanken är att jag ska kunna montera ackhyllan lite olika långt framför TP beroende på vad invägnigen säger. Det är i alla fall ca 1,2 kg som jag kommer att kunna flytta ca 12-13 cm.
26963

Jag har även börjat "baffla" kylluften så att den går där jag vill. Det ska täppas till på vänster sida och under motorboxen också. Höger sida låter jag vara öppen så att även fartreglaget får lite kylning.
26964 26965


Det var allt för idag.

Mvh Olov

Det tar sig, som hon sa...:)
Ser förträffligt ut o med dom blydaggarna ska det väl inte vara ngt problem att väga in henne??
Ser, med spänning, fram emot fortsättningen:)

/Micke

hjalleo
2012-03-02, 23:03
Hej Micke!

Jodå, det går framåt även om det just nu känns som jag mest väntar på lite material. Blydaggarna borde kunna fungera väl för att få balans i kärran, men man ska ha klart för sig att den konstruerades för en motor på 2,05 kg plus ljuddämpare! Till detta kom även några dl bränsle och något att fästa motorn på. Mina ackar, motor, fartreglage och box landar in på ca 2,3 kg vilket jag tycker känns ganska bra ändå.

Mvh Olov

hjalleo
2012-03-04, 11:25
Sent ska syndaren vakna...

Då jag börjar bli lite orolig för totalvikten som ser ut att landa in på ca 10,8 kg jagar jag varje möjlighet att lätta modellen. Om jag redan från början hade bestämt mig för att köra el och inte bensin så hade jag nog kunnat lätta modellen under hela byggandet. Framför allt hade nog kroppen kunnat blivit lite lättare genom lite kirurgi. Hur som helst, nu är det som det är och det jag kan göra är att hålla ner vikten på det som återstår och försöka göra lite lättningshål här och där.

På det temat har jag nu gjort en liten "låda" för ackarna. Lådan är gjord av 1 mm plywood och skall limmas på plats när jag vet var ackarna ska sitta i längsled. Någon form av stropp/kardborreband får sen hålla dom på plats i lådan. Tack vara de enorma lättningshålen i lådan fick jag ner vikten till 19,6 gram! :sarcastic: Lättningshålen bidrog med den smått sensationella viktminskning på 3,3 gram!:sarcastic::sarcastic:

27099 27100

Mvh Olov

hjalleo
2012-03-05, 20:10
Nu har jag börjat med wing fillets. Vad heter det på svenska? Man skulle egentligen limma fast plywoodbitarna med CA-lim men jag föredrog PU-lim.
27119

Då det var så himla tråkigt att sitta och titta på torkande lim så började jag med radiator scoopet.:) Tre plastbitar ska tillsammans bilda ett scoop efter att de blivit sammandfogade med CA-lim. Även här kommer det att gå åt lite tålamod för att passa in scoopet mot vingen. Men det ska väl också gå, även om jag tycker att det är ett tråkigt material.
27120 27121

Idag kom det lite spännande saker med posten som nog kan råda bot på det trista ljudet från elmotorn.

http://www.youtube.com/watch?v=pBrQL_4blXU&feature=youtu.be

Det här var lite av ett impulsköp som jag bara inte kunde låta bli efter att insett hur lätt det verkar vara att få ett trevligt ljud från modellen. Det är sanslöst mycket ljud som kommer ur högtalarna och det märks på förstärkaren som blir varm. Den kommer att behöva kylning. Det finns även en utgång som man kan driva dioder med som då kommer att blinka i takt med kulspruteljudet. Hm, undrar just om jag kommer att kunna låta bli det?

Mvh Olov

Ompa
2012-03-05, 20:45
Ser mycket bra ut Olov, även om momentet är tråkigt :lollypop:
Ljudmodulen med blinkande lysdioder till kulsprutorna ser jag väldigt mycket fram emot att se mer av :applouse:

ChristerL
2012-03-06, 11:25
Tre plastbitar ska tillsammans bilda ett scoop efter att de blivit sammandfogade med CA-lim. Även här kommer det att gå åt lite tålamod för att passa in scoopet mot vingen. Men det ska väl också gå, även om jag tycker att det är ett tråkigt material.

27121



Kanske bygga ett helt nytt scoop i balsa? Det är ju inte så knepiga former, och du börjar väl bli van att slipa klossar??!! :icon_lol:

hjalleo
2012-03-06, 20:00
Tack Tomas!

Ja, jag ska bara fundera på hur jag ska få dit ett par kablar så får vi se om det inte kan blinka lite grand. Nu när det är förberett så bra så är det svårt att låta bli.

Mvh Olov

hjalleo
2012-03-06, 20:05
Kanske bygga ett helt nytt scoop i balsa? Det är ju inte så knepiga former, och du börjar väl bli van att slipa klossar??!! :icon_lol:

Hej Christer!

Jag kan inte tolka ditt inlägg på annat sätt än att du tycker att det är mycket gnäll i damorkestern.:) Och det kan jag väl inte neka till att jag är lite gnällig, men jag får väl skylla på att jag faktiskt är född och uppvuxen i Örebro.:sarcastic:

Vad det anbelangar mina möjligheter att göra den här delen i balsa så är det nog uteslutet. Innerst inne är jag tacksam för de gjutna plastdelarna, men det behöver du ju inte säga till någon.

Mvh Olov

hjalleo
2012-03-11, 19:26
Förutom att vara ute och njuta av det vackra vädret har jag jobbat vidare med wing fillets i helgen.

I och med att jag inte har en susning om hur man borde göra började jag med att limma fast ett antal stöd med rätt radie i den främre, krökta delen.
27408

För att balsan som jag tänkte "planka" med skulle få rätt form fick den vila runt ett rör, indränkta i fönsterputs, under natten. Det bidde väldigt bra, ja nästan för bra.
27409 27410

Jag började med den bakre delen som limmades med vitlim mot vingen och CA-lim mot kroppen. Därefter limmade jag bit för bit med CA-lim och det verkar ha blivit OK. Längst fram och längst bak fick det bli massiva balsabitar som grovformades innan limning.
27411 27412

Så här långt kom jag idag. Nu återstår det lite spackel och att få till en snygg övergång mot kroppen.
27413


Mvh Olov

Zazzu
2012-03-12, 19:39
Hej.
De ser bra ut. Du glömmer väll inte att skrämma liv i SU29án det närmar sig utomhus flygning.

/Ulf

hjalleo
2012-03-14, 20:32
Hej.
De ser bra ut. Du glömmer väll inte att skrämma liv i SU29án det närmar sig utomhus flygning.

/Ulf

Nähä, inte kan det vara dags för utomhusaktiviteter igen? Min termometer har då inte visat 20 °C ännu!:crazy_pilot:

/Olov

hjalleo
2012-03-14, 20:44
Nu börjar wing fillets bli färdiga. Jag måste erkänna att jag nog tycker att det blev helt OK och det gick lättare än vad jag hade trott. :) Eventuellt kommer jag att slipa ner kanten på filletsen mot vingen så att den blir lite tunnare och därmed mindre framträdande.
27465 27466 27467

Spacklet som zazzu "lurade" mig att köpa är ju en ren fröjd att jobba med och inte väger det något heller. Det kan jag varmt rekommendera.
27468

Mvh Olov

Ompa
2012-03-17, 08:15
Dina Wingfillets blev mycket bra. Nu fick jag lite ide'er till den kärran jag ska fixa i ordning.
Hämtade en påbörjad T.F P40 Warhawk förra lördagen, och den är till viss del träfärdig. Inte en GS för det har jag inte plats för, men väl en i skala 1/7, och hyfsat komplett.

2753427535275362753727538

hjalleo
2012-03-17, 17:14
Dina Wingfillets blev mycket bra. Nu fick jag lite ide'er till den kärran jag ska fixa i ordning.
Hämtade en påbörjad T.F P40 Warhawk förra lördagen, och den är till viss del träfärdig. Inte en GS för det har jag inte plats för, men väl en i skala 1/7, och hyfsat komplett.

2753427535275362753727538

Hej Tomas!

Vad roligt att du har hittat en nymodell. Den ser ju trevlig ut, men var är byggtråden?:)

Mvh Olov

Sweeper
2012-03-19, 05:18
Nu börjar wing fillets bli färdiga. Jag måste erkänna att jag nog tycker att det blev helt OK och det gick lättare än vad jag hade trott. :) Eventuellt kommer jag att slipa ner kanten på filletsen mot vingen så att den blir lite tunnare och därmed mindre framträdande.
27465 27466 27467

Spacklet som zazzu "lurade" mig att köpa är ju en ren fröjd att jobba med och inte väger det något heller. Det kan jag varmt rekommendera.
27468

Mvh Olov

Väldigt snygga snygga wing fillets (vingrotsströmlinjeformningsmojänger....fritt översatt... :D).

Jag har helt gått över till att använda polyfillan då det är så lättarbetat! :)


Göran

hjalleo
2012-03-19, 20:35
Väldigt snygga snygga wing fillets (vingrotsströmlinjeformningsmojänger....fritt översatt... :D).

Jag har helt gått över till att använda polyfillan då det är så lättarbetat! :)


Göran

Tack Göran!

Nu vet jag äntligen vad det heter på svenska. Tänka att det var så enkelt som vingrotsströmlinjeformningsmojänger.:)

Mvh Olov

Krille
2012-03-24, 06:48
Nu är jag ingen högtalargury men om du monterar högtalarna i en tät högtalarlåda så kommer du sannorlikt få ut ännu mer ljud. Nu ska man egentligen räkna så den lådan har rätt volym m.m. för det ska bli optimalt. Men så länge du skiljer undersidan på membranet från åvansidan blir det bättre.

Men det finns säkert nån som kan högtalare på sina 5 fingrar här inne? :)

hjalleo
2012-03-24, 08:12
Nu är jag ingen högtalargury men om du monterar högtalarna i en tät högtalarlåda så kommer du sannorlikt få ut ännu mer ljud. Nu ska man egentligen räkna så den lådan har rätt volym m.m. för det ska bli optimalt. Men så länge du skiljer undersidan på membranet från åvansidan blir det bättre.

Men det finns säkert nån som kan högtalare på sina 5 fingrar här inne? :)

Hej Kristoffer!

Jag kan absolut inget om högtalare annat än det jag har lärt mig i fysiken och det handlade snarare om de fenomen som gör ATT det låter. Jag är därför oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

Jo, någon typ av tät låda har jag förstått att den bör sitta i, men då de kommer att sitta i vingen kommer den inte att bli stor. Vad menas med "Men så länge du skiljer undersidan på membranet från åvansidan blir det bättre"? :stupid:

Mvh Olov

taygher
2012-03-24, 08:52
Hej Olov,

Jag följer Ditt fina bygge men har inte skrivit så många kommentarer än så länge...
Roligt att Du satsar på elmotor + ljudmodul, något som jag funderat på mer än en gång men ännu inte kommit fram till själv.
(Har bl.a. en C-ARF Spitfire som skulle ha blivit mysig med denna setup - kommer dock att hänga i en 3W85xi eftersom jag inte vill hantera så många ampere som det handlar om när vi pratar 2,6-meters warbird...)

Jag har pysslat en hel del med bil-ljud när jag var yngre och förklarar gärna hur högtalarelement fungerar.
Vad Kristoffer menar med att skilja undersidan på membranet från ovansidan är att högtalarmembranet i princip flyttar luften från sin låda till omgivningen. Om man bara hänger i högtalarelementet utan att skapa en tät 'låda' får man betydligt sämre prestanda på elementet. (Jag såg en snygg 'installation' för många år sedan i en bil där den entusiastiske ynglingen 'parkerat' sina bashögtalarelement i bagagen genom att ställa dem på golvet (karossplåten) via magneternas magnetism... Kan väl säga att det lät fullständigt hemskt - i bästa fall skapade högtalarna vibrationer i bilen...) :)

Det är sant att man alltid kan räkna ut precis hur mycket volym en högtalarlåda skall ha men då måste man veta exakta parametrar på det aktuella elementet. Jag skulle inte lägga så mycket energi på detta eftersom det troligen är svårt att göra en exakt låda i ett modellflygplan i alla fall. Om Du vill ha högtalarna i vingen räcker det att Du ser till att utrymmet där högtalarelementet sitter i inte läcker för mycket åt alla håll. (= täta mot hjulbrunnar och servo-bays exempelvis)
Du vill säkert inte att högtalarna skall sitta synligt så Du får fälla in dem lite så att Du skapar en tät 'låda¨och sedan kan ha någon typ av tunn perforerad plyfa eller liknande som galler framför elementen.

I en 1/5-kärra lär Du få tillräckligt stor 'låda' i vingen för den storlek på högtalare vi pratar om. (4" misstänker jag)
Bifogar en liten skiss som föklarar vad jag menar med att högtalaren skall ha en sluten låda. (Kan vara overkill ifall Du redan fattat detta för länge sedan...) :boxing:


Lycka till, jag fortsätter att följa Dina framsteg med glädje!27766

hjalleo
2012-03-25, 07:56
Tack för ditt inlägg Lars!

Ja, det bidde el till slut. Så vitt jag kunde bedöma så kommer jag med el att slippa vibrationer och framför allt slipper jag kladd från motorn. Att jag dessutom skulle kunna prova med en 4-bladig propeller gör ju inte saken sämre. När det var någon som la in något om ljudmodul i tråden så blev frestelsen för stor.:)

Tack för din beskrivning av högtalarmonteringen. Nu förstår jag. Jag var först inne på att montera dom i kroppen för att dels kunna dölja högtalarna men även för att jag där skulle kunna få en låda bakom med 2-3 liters volym. Men, det blir vingarna även om de då kommer att synas och det inte blir någon låda att tala om.

Mvh Olov

ewalds
2012-03-25, 09:38
Hej Olov!
Ang din ljudmodul så pratade jag lite med Kjell-Åke uppe i Östersund i somras. Han hade en modell med ljudmodul och om jag inte minns fel så hade han först monterat dom i vingen, utan låda men det blidde inget bra. Han var tvungen att tillverka en låda, i ngn form, för att få ljudet att höras. Nu vet jag inte exakt hur han gjort men du kan ju alltid kontakta honom om du vill?? Lite trevligare om det blir rätt från början ju :) Bara ett tips om du är osäker.
För övrigt ser jag fram emot slutspurten o själv tänkte jag ha säsongspremiär i eftermiddag o försöka lufta den röda en smula..

/Micke

taygher
2012-03-25, 10:34
Jag har själv funderat lite på var jag skulle montera högtalarna vid ett bygge av en P51D.
Precis som Micke säger lär det bli mycket bättre ljud och framförallt kraftigare ljud om högtalarna får en vettig låda att sitta i.

Samtidigt vill man ju få ut ljudet ur kroppen och på en Musse kanske man skulle kunna utnyttja luftscoopet under vingen?
Helt enkelt göra lådan precis bakom cockpit och låta högtalarna spela rakt nedåt - det borde gå att se till att det är öppet ut genom insuget och varför inte öppna upp luckan som sitter på baksidan av scoopet original så att ljudet även kommer ut där? Den är ju öppen i lite olika steg på originalet emellanåt så lite öppen kanske inte gör något?

Lådan kommer troligen i vägen lite för stötstänger och/eller pull-pull wire till sida och höjd men det borde gå att lösa med plaströr rakt igenom lådan för dessa stänger/wires. (Har bl.a. en gammal RC-båt som jag köpte begagnad för över 20 år sedan där radiolådan sitter bakom tanken och motorn framför - stötstängerna till trottel och bränslenål går rakt igenom tanken via mässingsrör eller dylikt!) :)

En sak att fundera på är väl hur mycket lösningen med högtalarlåda bakom cockpit ställer till det med TP - men det kanske går att komma runt på ngt sätt.

hjalleo
2012-03-25, 20:54
Hej Olov!
Ang din ljudmodul så pratade jag lite med Kjell-Åke uppe i Östersund i somras. Han hade en modell med ljudmodul och om jag inte minns fel så hade han först monterat dom i vingen, utan låda men det blidde inget bra. Han var tvungen att tillverka en låda, i ngn form, för att få ljudet att höras. Nu vet jag inte exakt hur han gjort men du kan ju alltid kontakta honom om du vill?? Lite trevligare om det blir rätt från början ju :) Bara ett tips om du är osäker.
För övrigt ser jag fram emot slutspurten o själv tänkte jag ha säsongspremiär i eftermiddag o försöka lufta den röda en smula..

/Micke

Hej Micke!

Det är ett tips som jag mer än gärna tar emot. Det är nämligen så att då kroppen närmar sig ett färdigt stadium så är det nog bara vingarna kvar att välja på och jag har funderat dels på var jag kan montera dom, men även på hur de borde monteras för att det ska bli tätt. Har du någon mailadress till Kjell-Åke?

Mvh Olov

ChristerL
2012-03-25, 21:02
John Ranson är en kille som vet det där med ljudmoduler. Kolla in den här filmen:


http://www.youtube.com/watch?v=qZrQOVyezuo&feature=related

Han har byggt/bygger flera modeller på RC Scale Builder (http://www.rcscalebuilder.com/). Sök på hans användarnamn "johnr" så får du upp massor med tips!!

hjalleo
2012-03-25, 21:06
Jag har själv funderat lite på var jag skulle montera högtalarna vid ett bygge av en P51D.
Precis som Micke säger lär det bli mycket bättre ljud och framförallt kraftigare ljud om högtalarna får en vettig låda att sitta i.

Samtidigt vill man ju få ut ljudet ur kroppen och på en Musse kanske man skulle kunna utnyttja luftscoopet under vingen?
Helt enkelt göra lådan precis bakom cockpit och låta högtalarna spela rakt nedåt - det borde gå att se till att det är öppet ut genom insuget och varför inte öppna upp luckan som sitter på baksidan av scoopet original så att ljudet även kommer ut där? Den är ju öppen i lite olika steg på originalet emellanåt så lite öppen kanske inte gör något?

Lådan kommer troligen i vägen lite för stötstänger och/eller pull-pull wire till sida och höjd men det borde gå att lösa med plaströr rakt igenom lådan för dessa stänger/wires. (Har bl.a. en gammal RC-båt som jag köpte begagnad för över 20 år sedan där radiolådan sitter bakom tanken och motorn framför - stötstängerna till trottel och bränslenål går rakt igenom tanken via mässingsrör eller dylikt!) :)

En sak att fundera på är väl hur mycket lösningen med högtalarlåda bakom cockpit ställer till det med TP - men det kanske går att komma runt på ngt sätt.

Hej Lars!

Det är nog för sent att montera någon högtalare i kroppen. I alla fall bakom scoopet då det är synnerligen trångt och svårt att komma åt. Inne i scoopet tänkte jag montera förstärkaren i och med att den behöver kylning. Jag har tagit upp lite hål för kylningen och jag kommer att avsluta med att ta upp den främre, mindre luckan, i buken och låta kylluften för förstärkaren gå ut där.
27787 27788

Jag funderade ett tag på att sätta högtalaren precis i framkant av vingen inne i kroppen och låta ljudet komma ut ur canopyn, men jag tror nog att det blir både lättare och bättre om de får sitta på undersidan av vingen.

Mvh Olov

hjalleo
2012-03-25, 21:09
John Ranson är en kille som vet det där med ljudmoduler. Kolla in den här filmen:


http://www.youtube.com/watch?v=qZrQOVyezuo&feature=related

Han har byggt/bygger flera modeller på RC Scale Builder (http://www.rcscalebuilder.com/). Sök på hans användarnamn "johnr" så får du upp massor med tips!!

Hahah, den filmen har jag dräglat massor över. Tack för tipset med användarnamnet. Jag ska se vad jag hittar.

Mvh Olov

hjalleo
2012-03-25, 21:22
När jag som bäst höll på och fixa till den där "lilla" upphöjningen i framkant av vingens undersida kom jag på att jag inte hade slipat vingens framkan färdigt. Hm, hur göra detta? Jag är ju talanglös på att slipa rundade former på frihand. Det blev till att göra en slipkloss med rätt form. Först gjorde jag en träkloss med samma profil som vingens framkant skulle få enligt ritningen. På denna slipkloss satt jag fast ett sandpapper och slipade ur en blå cellplastbit där jag sedan limmade fast ett slippapper. Har jag kommit på det här själv? Näha, det har jag absolut inte gjort. Det var någon av er proffsbyggare här på forumet som jag stal idén från. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem av er det var men jag tackar och bockar i alla fall. Nu blev det ju faktiskt ganska enkelt att slipa till framkanten.
27793 27794 27795

Det syns kanske inte så bra hur framkanten blev, men jag blev i alla fall nöjd så det kanske skulle ha varit en bild på mig i stället.:sarcastic:

Mvh Olov

ewalds
2012-03-25, 23:12
Hej Micke!

Det är ett tips som jag mer än gärna tar emot. Det är nämligen så att då kroppen närmar sig ett färdigt stadium så är det nog bara vingarna kvar att välja på och jag har funderat dels på var jag kan montera dom, men även på hur de borde monteras för att det ska bli tätt. Har du någon mailadress till Kjell-Åke?

Mvh Olov

"K-Å" här på forumet: http://www.rcflyg.se/forum/member.php/26-K-Å
En musse med ljudmodul även den, tror jag?
Hoppas han kan hjälpa dig om du inte löst det redan?

Mvh
Micke

hjalleo
2012-03-27, 17:45
"K-Å" här på forumet: http://www.rcflyg.se/forum/member.php/26-K-Å
En musse med ljudmodul även den, tror jag?
Hoppas han kan hjälpa dig om du inte löst det redan?

Mvh
Micke

Tack Micke!

Hade jag haft lite mer fantasi så hade jag ju faktiskt kunnat lista vem det var själv, hm.:blush: Hur som helst är jag tacksam för ditt svar. Just nu lusläser jag "johnr"s inlägg på rcscalebuilder och det lutar nu än mer åt en placering i vingarna.

Mvh Olov

Sweeper
2012-03-31, 19:39
Det här följer jag med stort intresse. Jag skall ju försöka klämma in ett par högtalare i Catalinan för att få rätt ljudbild där. :)

27944

Så här gör jag när jag skall göra vingframkanter. Först limmar jag dit ämnena och hyvlar ned dem så att de är nästan i jämnhöjd med vingplankningen.

27945

Därefter slipar jag så här med ett 80 papper. Det är samma teknik som när man polerar skorna med en trasa. På det här sättet så kan man slipa till en helrund framkant likväl som en halvoval. Det handlar bara om hur man rör pappert över framkanten och hur man vinklar det i förhållande till vingplankningen. Man får prova sig fram för att få rätt teknik. När man väl har fått till tekniken så ser det oftast ut så här.....

27946

....en framkant med den profil som jag ville ha. :)



Göran

hjalleo
2012-03-31, 20:48
Det här följer jag med stort intresse. Jag skall ju försöka klämma in ett par högtalare i Catalinan för att få rätt ljudbild där. :)

27944

Så här gör jag när jag skall göra vingframkanter. Först limmar jag dit ämnena och hyvlar ned dem så att de är nästan i jämnhöjd med vingplankningen.

27945

Därefter slipar jag så här med ett 80 papper. Det är samma teknik som när man polerar skorna med en trasa. På det här sättet så kan man slipa till en helrund framkant likväl som en halvoval. Det handlar bara om hur man rör pappert över framkanten och hur man vinklar det i förhållande till vingplankningen. Man får prova sig fram för att få rätt teknik. När man väl har fått till tekniken så ser det oftast ut så här.....

27946

....en framkant med den profil som jag ville ha. :)



Göran

Hej Göran!

Ja, det är klart att du ska ha lite (o)ljud i Catalinan. Det var oerhört läckert ljud och den filmsnutt som jag laddat upp ger tyvärr inte Herr Benedinis ljudmodul räddvisa.

Jaha, var det så enkelt.:icon_butt: Jag har uppenbart lyckats göra det hela lite väl komlicerat. Jag tackar för tipset. Det kommer nog väl till pass nästa gång som jag ska slipa framkanter. Du har möjligtvis inget bra tips för vingspetsar?

I morgon tänkte prova motorn och se hur mycket dragkraft jag har i den. Det blir spännande.:)

Mvh Olov

Sweeper
2012-03-31, 21:18
Hej Göran!

Ja, det är klart att du ska ha lite (o)ljud i Catalinan. Det var oerhört läckert ljud och den filmsnutt som jag laddat upp ger tyvärr inte Herr Benedinis ljudmodul räddvisa.

Jaha, var det så enkelt.:icon_butt: Jag har uppenbart lyckats göra det hela lite väl komlicerat. Jag tackar för tipset. Det kommer nog väl till pass nästa gång som jag ska slipa framkanter. Du har möjligtvis inget bra tips för vingspetsar?

I morgon tänkte prova motorn och se hur mycket dragkraft jag har i den. Det blir spännande.:)

Mvh Olov

Ett härligt (o)ljud i Catalinan ser jag fram emot! :)

När jag gör vingspetsarna så brukar göra på ett liknande sätt. Den enda egentliga skillnaden är att istället för att dra sandpappert runt hela vingspetskanten så drar jag den längs med ovan- respektive undersidan och ut till halva spetsen. Men precis som med vingframkanten så krävs det lite övning. :)


Göran

hjalleo
2012-04-01, 10:06
Hej Göran!

Det var vad jag misstänkte. Vi får se om jag vågar mig på det, men det är ju ett jobb som man kan skjuta på...:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-01, 15:10
Nu har jag byggt den där lilla delen i framkant av vingens undersida. Då jag har flyttat in luckorna för stället (för att det skulle bli mer skalalikt) blev det en liten kompromiss. "Knölen" skulle igentligen ha gått längre akterut men det gick icke så det bidde väl inte 100. Men, på 100 meters avstånd när jag flyger inverterat lär det inte synas i alla fall.:) Ett par ringar av mitt favoritmaterial delrin fick bli till vingbultsgenomföringar. Lite mer spackel och sen får det duga.
27948 27949

Nu har jag provkört motorn (Turnigy Rotomax 1.60) i modellen. Propellern jag testade med är en Apc 19X12. Vid ungefär 3 kW, ~76 A, gav den en dragkraft på cirkus 8,4 kg och ca 7000 varv/min. Hm, det var lite mindre än vad jag hade tänkt mig. Jag har i och för sig inte tänkt mig någon luftakrobatik, men det skadar ju inte att ha lite i reserv. Vad tror ni? Räcker det?

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-04, 22:05
Nu har jag byggt den där lilla delen i framkant av vingens undersida. Då jag har flyttat in luckorna för stället (för att det skulle bli mer skalalikt) blev det en liten kompromiss. "Knölen" skulle igentligen ha gått längre akterut men det gick icke så det bidde väl inte 100. Men, på 100 meters avstånd när jag flyger inverterat lär det inte synas i alla fall.:) Ett par ringar av mitt favoritmaterial delrin fick bli till vingbultsgenomföringar. Lite mer spackel och sen får det duga.
27948 27949

Nu har jag provkört motorn (Turnigy Rotomax 1.60) i modellen. Propellern jag testade med är en Apc 19X12. Vid ungefär 3 kW, ~76 A, gav den en dragkraft på cirkus 8,4 kg och ca 7000 varv/min. Hm, det var lite mindre än vad jag hade tänkt mig. Jag har i och för sig inte tänkt mig någon luftakrobatik, men det skadar ju inte att ha lite i reserv. Vad tror ni? Räcker det?

Mvh Olov

Jag tror att mätingenjören får bakläxa! :banghead:

Idag insåg jag att något var fel på den mätning av dragkraften som jag gjort. Då jag hjälpte zazzu att mäta dragkraften på en av hans modeller med den digitala fiskevågen jag köpt, insåg jag vilken skillnad det var på resultatet beroende på hur jag höll vågen. Han fick ut ca 7,6 kg dragkraft vid 2 kW, men om jag vinklade vågens handtag sjunk det drastiskt. Inte så konstigt kan man tycka men vem tänkte på det i allt damm som yrde när jag beordrade min son att hålla i vågen medan jag stod på betryggande avstånd och gasade. Faktum är att sonen tyckte att det blåste så mycket damm och annat att han kröp in under en filt. Nu i efterhand så minns jag att han var tvungen att vinkla upp vågens handtag för att kunna läsa av värdet. Det blir nog bakläxa på den här mätningen och då frugan jobbar i helgen så känner jag att ett nytt tillfälle uppenbarar sig.:)

Mvh Olov

Thulin
2012-04-06, 14:34
Hej Mustangbyggare!
Skickar några bilder på min nu lackeringsfärdiga modell. Modellen en gång påbörjad av Ompa och är nu klar för lackering.
Motorn är Rcgf 55:a, egen ljuddämpare placerad direkt bakom brandväggen, Robart ställ och sporre, Dymond servon och Futaba radio. Har inte kört motorn i modellen och vet inte dragkraften men modellen väger nu med all utrustning innan lack knappt 9 kg.

Trevlig påsk!
Ulf
280012800228003

Ompa
2012-04-06, 18:27
Olov, som vanligt får jag tillstöta att det ser ypperligt bra ut. Kan inte undgå att känna suget av att få sprätta upp kartongen till en helt ny och o-rörd byggsats... :lollypop:

Ulf. Underbart att se min gamla Musse stå på egna ben nu. Det är så det tåras i ögonen :icon_pidu:

hjalleo
2012-04-07, 10:03
Hej Mustangbyggare!
Skickar några bilder på min nu lackeringsfärdiga modell. Modellen en gång påbörjad av Ompa och är nu klar för lackering.
Motorn är Rcgf 55:a, egen ljuddämpare placerad direkt bakom brandväggen, Robart ställ och sporre, Dymond servon och Futaba radio. Har inte kört motorn i modellen och vet inte dragkraften men modellen väger nu med all utrustning innan lack knappt 9 kg.

Trevlig påsk!
Ulf
280012800228003

Hej Ulf!

Vad roligt att få se lite bilder på din Mustang. Det ser ju riktigt bra ut. Vikten lär du nog inte ha några som helst bekymmer med. Du får gärna visa fler bilder.

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-07, 10:07
Olov, som vanligt får jag tillstöta att det ser ypperligt bra ut. Kan inte undgå att känna suget av att få sprätta upp kartongen till en helt ny och o-rörd byggsats... :lollypop:

Ulf. Underbart att se min gamla Musse stå på egna ben nu. Det är så det tåras i ögonen :icon_pidu:

Hej Tomas!

Jag tackar och slickar i mig av berömmet. Nu börjar det kännas som om slutet av byggsäsongen är nära så det blir nog inte så mycket mer gjort framöver. Lite glasfiber och epoxy är i alla fall på ingående.

Tänk att din Mustang blev två! Det måste ju betyda dubbel bygglädje.:)

Mvh Olov

Fyhren
2012-04-07, 11:02
Hej

Beträffande önskad dragkraft på en warbird skulle jag inte gå under 85% av planets totala vikt.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

hjalleo
2012-04-08, 09:07
Hej Peder!Jag bör få ut drygt nio kg dragkratft med den setupen jag testade sist och det borde räcka. Vad baserar du de 85% på? Är det allmänt vedertaget eller var kommer siffran från? Jag försöker lära mig mer om el, därav min frågvishet.Mvh Olov

Fyhren
2012-04-08, 10:18
Hej igen
Siffran kommer från egen erfarenhet av 8 plan där jag mätt dragkraft contra vikt och fått följande resultat.

Cutlass deltavinge, vikt 3,4 kg , dragkraft 2,3 kg = 68% flyger ok startar från gräs

Josefin dubbeldäckare, vikt 4,0 kg, dragkraft 2,7 kg = 68% som ovan

Champion (Thunder Tiger), vikt 3,6 kg, dragkraft 2,3 kg = 64% som ovan

Samma plan, lättad till 3,3 kg , dragkraft (annan motor) 2,8 kg = 85% väsentilgt bättre att flyga, mer riv

North Star (deltavinge Balsa USA), vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg =73% ok på gräs

Enforcer (deltavinge Balsa USA), vikt 5,4 kg , dragkraft 4,6 kg = 85% riktigt bra drag, en fröjd att flyga

J 21 prototyp, vikt 3,3 kg, dragkraft 2,0 kg = 60% svår att få upp från gräset, lite för lite drag även i luften

Extra, vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg = 73% startar från gräs men känns lite undermotoriserad för typen

På dessa siffror baserar jag mitt tyckande att för en warbird som i verkligheten har en kraftfull motor bör man inte gå under 85% på en modell. Man kan naturligtvis flyga den även med bara 70% men det kanske innebär vissa svårigheter på gräs och en sämre möjlighet att rädda sig ur en taskig situation samt en inte så skalariktig flygning.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

bokis
2012-04-08, 21:04
Jag har ju samma Musse,med en bensinare som på 35 cc som pissnödig,medvind och hemlängtan ger kanske 8 kg statisk dragkraft och den flyger lysande..Flyger mycket med den och den har några år på nacken men den ska få vara med i år igen.. Finns en film på den när jag flög den med en trött 26 cc kinesbensinare,men det var (underdrift) i minsta laget.

Det där med motorer,det finns sen ett tag tillbaka en tendens att peta i för stor motor i kärrorna och om man har en tvåtaktsbensinare så låter det riktigt illa när den får fara runt på 75 % gas o fyrtakta,OBS personlig åsikt!
Stora mussen jag har ligger kanske på 18-20 kg och väger 25,funkar det med..
Men sen hänger det mycket på valet av propp,diameter kontra stigning,man kan ju välja vilken växel man ska köra på...

hjalleo
2012-04-08, 21:36
Hej igen
Siffran kommer från egen erfarenhet av 8 plan där jag mätt dragkraft contra vikt och fått följande resultat.

Cutlass deltavinge, vikt 3,4 kg , dragkraft 2,3 kg = 68% flyger ok startar från gräs

Josefin dubbeldäckare, vikt 4,0 kg, dragkraft 2,7 kg = 68% som ovan

Champion (Thunder Tiger), vikt 3,6 kg, dragkraft 2,3 kg = 64% som ovan

Samma plan, lättad till 3,3 kg , dragkraft (annan motor) 2,8 kg = 85% väsentilgt bättre att flyga, mer riv

North Star (deltavinge Balsa USA), vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg =73% ok på gräs

Enforcer (deltavinge Balsa USA), vikt 5,4 kg , dragkraft 4,6 kg = 85% riktigt bra drag, en fröjd att flyga

J 21 prototyp, vikt 3,3 kg, dragkraft 2,0 kg = 60% svår att få upp från gräset, lite för lite drag även i luften

Extra, vikt 4,1 kg, dragkraft 3,0 kg = 73% startar från gräs men känns lite undermotoriserad för typen

På dessa siffror baserar jag mitt tyckande att för en warbird som i verkligheten har en kraftfull motor bör man inte gå under 85% på en modell. Man kan naturligtvis flyga den även med bara 70% men det kanske innebär vissa svårigheter på gräs och en sämre möjlighet att rädda sig ur en taskig situation samt en inte så skalariktig flygning.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Tack Peder!

Det var mycket fakta. Tror du inte att gräsets motstånd, friktionen, är i stort sett densamma i dina "små" modeller som min lite större Mustang på knappt 11 kg? I så fall torde det fungera bra med mindre än 85% dragkraft i förhållande till vikt.

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-08, 21:42
Jag har ju samma Musse,med en bensinare som på 35 cc som pissnödig,medvind och hemlängtan ger kanske 8 kg statisk dragkraft och den flyger lysande..Flyger mycket med den och den har några år på nacken men den ska få vara med i år igen.. Finns en film på den när jag flög den med en trött 26 cc kinesbensinare,men det var (underdrift) i minsta laget.

Det där med motorer,det finns sen ett tag tillbaka en tendens att peta i för stor motor i kärrorna och om man har en tvåtaktsbensinare så låter det riktigt illa när den får fara runt på 75 % gas o fyrtakta,OBS personlig åsikt!
Stora mussen jag har ligger kanske på 18-20 kg och väger 25,funkar det med..
Men sen hänger det mycket på valet av propp,diameter kontra stigning,man kan ju välja vilken växel man ska köra på...

Hej Bokis!

Det var MYCKET skönt att höra!:) Jag tror nog att den skulle flyga med 8,4 kg dragkraft och farten är den nog inget fel på. Den varvade ungefär 7 000 varv/min vilket ger en hastighet på knappt 130 km/h teoretiskt. Kan man räkna så? Det var mer att jag blev lite besviken när jag inte fick mer äm 8,4 kg på vågen. Jag hade räknat med ca 1 kg mer. Men, som jag skrev tidigare, höll sonen den snett så jag ska göra om mätningen. Undrar just hur frugan har uppfostrat honom?:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-08, 21:49
Nu har jag gjort om bafflingen. Den gamla blev inte helt lysande så den åkte ut och in kom en ny som satt lite bättre till. Nu sluter den ganska tätt kring motorn och jag tror att luften åker den väg jag vill. Måhända behöver jag strypa spalten på sidorna om motorn för att styra den än mer.
28075 28076 28077

På mittenbilden syns det även hur gigantiskt stort insläppet är. I verkligheten är munnen mycket mindre, men det kan jag fixa någon regnig höst när jag känner för det. Nu återstår bara att ta upp lite "hål" där bak så att luften kan ta vägen någon stans.

Mvh Olov

bokis
2012-04-08, 21:58
Hoppas det inte är för offtopic,lite Musse underhållning:

http://www.youtube.com/watch?v=hI0pD9C1aLM

Jag skyller givetvis ifrån mig,montering samt beedigat intyg på att:
-Visst flyger den med den fina 26 kubikaren från Huangtsepnom!
Detta intyg kom från Warben här på forumet. Med en ROTO 35 så blev det sen perfekt,det här var liiiite segt om man så säger..:lollypop:

hjalleo
2012-04-09, 08:38
Hej Bokis!
Det kan väl aldrig bli off topic med en Mussefilm. Jag måste säga att det där såg liiite vågat ut. Ingen kan klaga på att den är övermotoriserad, men det gick j.
Mvh Olov

Fyhren
2012-04-09, 12:24
Hej igen

Man skall ju inte ta dessa siffror alltför bokstavligt.

Bokis "stora Musse" med vikten ca 25 kg och dragkraft ca 20 kg blir ju 80% och Din pågående Musse med vikten ca 10,8 kg (enl. tidigare inlägg) får dragkraft 8,4 kg så blir ju det 78% så låt oss konstatera att runt 80% är säkerligen bra nog.

Problemet med detta är ju att man kanske måste sikta lite högre för att inte komma för lågt, så att säga. Att däremot hamna nere på 65 - 70 % måste man ju nog avråda ifrån. Så bättre att ha 80 - 85% i siktet och sen kanske hamna på 78.

Ofta blir ju nog en modell lite tyngre än man kalkylerat pga alla småsaker i slutet av bygget som man har svårt att förutse från början.

Vore kanske intressant med %-siffrorna på Mussen i filmen med de två olika motorerna, för filmen visar ju klart problemet med en för svag motor. Så vad vägde modellen i de två fallen och vad var dragkraften med 26cc motorn resp 35 cc motorn ( om nu siffror finns bevarade)

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

hjalleo
2012-04-09, 19:59
Nu har jag börjat med den främre luckan under buken. Det var bara att rita upp konturen och sen sätta kniven i balsan. En plugg av cellplast har det också blivit. Jag tänkte göra ett försök att gjuta en lucka av glasfiber och epoxy. Jag har aldrig gjort det förut så vi får se hur det går. Bilden längst till höger visar hur det ser ut på en riktig Musse.
28110 28111 28112 28113

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-14, 12:16
Hej!

Här har till synes varit dött i min tråd under några dagar. Men riktigt så illa är det inte i hobbyrummet. Jag har under veckan glasat luckan. Nedan syns några bilder på mitt livs första försök med att göra en glasfibergjutning.
28247 28248 28249

Nedan en bild på luckan innan den är renskuren och slipad till rätt form.
28250

Och till sist luckan med det första lagret med sprutspackel. Hur får man bort de där fransarna som sticker ut? Är det bara att slipa lite nogrannare?
28251

Jag prövar även ett annat sätt att göra luckan på. På den blåa cellplastformen limmar jag fast 0,4 mm playwood och därefter glasar jag ett lager. När det är gjort ska cellplasten bort. Vi får se vilken av de två luckorna jag tycker bäst om. På bilden till höger har jag fått på ett lager glasfiber med epoxy. Jag la peelply på det hele och drog bort när det var härdat. Det verkar vara ett smidigt sätt att göra det på.
28254 28255


Jag har även försökt att rätta till formen på radiatorscoopet. Jag fick lov att limma på lite extra balsa så att jag sen kan hyvla och slipa till en form som någorlunda liknar originalet.
28252 28253

Mvh Olov

Ompa
2012-04-14, 22:08
Coolt, mer detaljer. Sånt gillar jag :lollypop:

Lelle
2012-04-15, 07:06
Snyggt Olov!
Som du märkte så var det ganska lätt att gjuta, eller hur? :applouse:

hjalleo
2012-04-15, 19:04
Coolt, mer detaljer. Sånt gillar jag :lollypop:

Jaha, fler detaljer ska det bli. Ju fler detaljer desto längre till premiären...:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-15, 19:06
Snyggt Olov!
Som du märkte så var det ganska lätt att gjuta, eller hur? :applouse:

Ja, det var inte lika svårt som jag hade trott. Det var i och för sig lite lurigt att få väven runt hörnen, men det brydde jag mig bara om de första lagren.

Mvh Olov

Lelle
2012-04-16, 07:09
Ja, det var inte lika svårt som jag hade trott. Det var i och för sig lite lurigt att få väven runt hörnen, men det brydde jag mig bara om de första lagren.

Mvh Olov

Hej Olov.

När det gäller skarpa hörn så finns det två olika tekniker som jag använder.
Den ena är att pensla på epoxy, vänta med att lägga på väven tills epoxyn "hugger", och sedan lägga på då brukar den i regel sitta kvar, eller också klippa upp en flik. :)

hjalleo
2012-04-18, 20:03
Hej Olov.

När det gäller skarpa hörn så finns det två olika tekniker som jag använder.
Den ena är att pensla på epoxy, vänta med att lägga på väven tills epoxyn "hugger", och sedan lägga på då brukar den i regel sitta kvar, eller också klippa upp en flik. :)

Hej Lelle!

Tack för tipset. Jag får prova dom när det blir lite mer att glasa.

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-19, 20:29
Här kommer ett par bilder på hur luckan blev. Nu är den sprutspacklad och slipad några gånger och den känns ganska klar.
28362 28363

Tyvärr kan jag inte göra klart undersidan av kroppen då jag först måste limma fast scoopets främre del av ABS-plast på vingen. Detta för att kunna slipa delen på kroppen så att den passar mot ABS-kåpan på vingen. Då jag har tänkt klä modellen med Flite metal så måste jag nog klä vingen med det innan ABS-kåpan limmas på plats. Annars blir det nog lurigt att komma åt under kåpan.

Mvh Olov

Ompa
2012-04-22, 00:32
Har du tidigare erfarenheter av Flight metal Olov?

Det är väll lite som stanniol folie. Blir lätt märken i som sedan inte går bort, om jag förstod Sweeper rätt.
Men det är ruskigt snyggt 😃


Sent from my iPhone using Tapatalk

hjalleo
2012-04-22, 09:34
Har du tidigare erfarenheter av Flight metal Olov?

Det är väll lite som stanniol folie. Blir lätt märken i som sedan inte går bort, om jag förstod Sweeper rätt.
Men det är ruskigt snyggt 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej Tomas!

Jag har aldrig använt mig av Flite metal tidigare. Jag har faktiskt bara sett det på bild.:)

Min tanke var att glasa hela modellen med 25 grams väv och använda peel ply under själva lamineringen. Därefter sprutspackla och slipa. När jag sen är nöjd med ytan hade jag tänkt sätta på Flite metal. Jag tycker att det ser grymt snyggt ut på de bilder jag har sett, men om ytan är synnerligen omtålig kanske jag ska tänka om?

Göran: Om du läser detta skulle jag vara MYCKET tacksam för dina kloka råd.

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-22, 09:47
Hej!

Här är ett exempel på en Mustang som är klädd med Flite metal:
28438

Mvh Olov

Ompa
2012-04-28, 09:37
Man ljuger ju om man säger att det inte är snyggt :sarcastic:

hjalleo
2012-04-28, 18:50
Man ljuger ju om man säger att det inte är snyggt :sarcastic:

Ja, visst fasen är det läckert. Nu har jag beställt Flite metal och dessutom har jag läst en tråd där en Top flite P 47a blir klädd med Flite metal. Det tog honom drog ett år att bara klä modellen...:stupido2: Jag behöver nog inte bekymra mig för någon premiär ännu.:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-28, 18:56
Nu har jag testat möjligheten att låta Benedinis ljudmodul styra några dioder som blixtrar/blinkar i kapp med kulspruteljudet. Jag köpte gula dioder men jag vete fasen om jag inte skulle ha haft vita i stället. På klippet nedan syns det hur det blinkar i alla fall. Ljuset är lite svagt då de matas med lite för låg spänning. Jag brydde mig inte om att koppla in högtalarna, därav tystnaden.

http://www.youtube.com/watch?v=n1UbSKxLnAE&feature=youtu.be

Vi får se om jag lyckas få in dom innanför kulsprutorna.

Nu blir det nog ganska sporadiskt med byggandet över sommaren då det är annat som ska hinnas med.

Mvh Olov

Thomas
2012-04-28, 20:50
Sk*t-läckert!

matbos
2012-04-28, 21:03
Super najst ...................

Ompa
2012-04-29, 08:36
Nu har jag testat möjligheten att låta Benedinis ljudmodul styra några dioder som blixtrar/blinkar i kapp med kulspruteljudet. Jag köpte gula dioder men jag vete fasen om jag inte skulle ha haft vita i stället. På klippet nedan syns det hur det blinkar i alla fall. Ljuset är lite svagt då de matas med lite för låg spänning. Jag brydde mig inte om att koppla in högtalarna, därav tystnaden.

http://www.youtube.com/watch?v=n1UbSKxLnAE&feature=youtu.be

Vi får se om jag lyckas få in dom innanför kulsprutorna.

Nu blir det nog ganska sporadiskt med byggandet över sommaren då det är annat som ska hinnas med.

Mvh Olov


Vansinnigt läckert, kommer bli extremt effektfullt :applouse:

hjalleo
2012-04-29, 20:09
Vansinnigt läckert, kommer bli extremt effektfullt :applouse:

Hej!

Vi får se om jag lyckas få in dioderna utan att ta sönder framkantslisten allt för mycket.

Mvh Olov

hjalleo
2012-04-29, 20:21
Det är en himla massa pinngångjärn som det ska borras hål för i vingen, skev och flaps. Det är närmare bestämt 28 hål som ska borras! Jag har inte en susning om hur man gör det enklast, men för att underlätta svarvade jag en dubb och två st "pinnar" med samma diameter som gångjärnen. På vingen drog jag streck vinkelrätt mot bakkantslisten för att ha något att "rikta" borren mot så att hålen blir vinkelräta mot bakkant.
28771 28772

Sen borrade jag hålen i vingen genom att börja med ett klent borr för att sen borra upp hålen större och större. Sen var bara att sätt i dubben i ena ytterhålet och göra en anvisning på rodret. Borra hål i rodret och in med den vita styrningen och dubben i andra ytterkanten osv. Ja, ni fattar nog.:)
28773

Till slut var ena vinghhalvan klar och det verkar funka.
28774

Mvh Olov

hjalleo
2012-05-01, 21:15
Förutom att njuta av det fina försommarvädret har jag flugit en sväng och fortsatt att bygga lite. Jag är nu klar med alla hål för pinngångjärnen. Jag hade räknat ut att det var 28 hål som skulle borras och tyckte det var mer än nog! Men jag fick lov att borra ytterligare två hål då två inte bidde så bra. Det vara bara till att borra upp dom med en större borr och limma in en plugg så att ett nytt hål kunde tas upp på rätt ställe.
28830

Efter allt detta borrande såg det ut som bara den på arbetsbänken.
28831

Nu är det i alla fall borrat för både klaff och skev.
28832

Nu ska framkant på skeven rundas av och det ska limmas fast en 0,8 mm plywood på bakkant av vingen för att täcka glipan.

Mvh Olov

kasoe
2012-05-03, 05:24
Kanonsnyggt, det är ju "Möbelkvalitet" som någon sa. Man skulle ju kunna tro att du jobbar på... öh... just de ja... Äh, det var inget... Jo, SNYGGT!

/Anders Ö

ewalds
2012-05-03, 09:35
Fortsätter följa denna eminenta tråd med stort intresse.. Läckert med dioderna till mynningsflammorna.. Hoppas få se det med ljud oxå?? :)
Vingen ser ju kalasfin ut med roderna monterade.. Tjusigt!!

/Micke

hjalleo
2012-05-03, 19:05
Kanonsnyggt, det är ju "Möbelkvalitet" som någon sa. Man skulle ju kunna tro att du jobbar på... öh... just de ja... Äh, det var inget... Jo, SNYGGT!

/Anders Ö

Tack Anders!
Möbelkvalité o möbelkvalité. Med den takt som det här byggs är det nog osäljbart i vilket fall som helst.:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2012-05-03, 19:06
Fortsätter följa denna eminenta tråd med stort intresse.. Läckert med dioderna till mynningsflammorna.. Hoppas få se det med ljud oxå?? :)
Vingen ser ju kalasfin ut med roderna monterade.. Tjusigt!!

/Micke

Tack Micke!

Jag hoppas att det går att få plats med dioderna. Jag är inte helt säker på det ännu.

Mvh Olov

Sweeper
2012-05-05, 17:21
Det går framåt! Det ser snyggt ut. :) Jag gillar din borrjigg för gångjärnen. :)


Göran

hjalleo
2012-05-06, 16:19
Det går framåt! Det ser snyggt ut. :) Jag gillar din borrjigg för gångjärnen. :)


Göran
Tack Göran!

Det går lååångsamt nu och ju mer sommar som del blir desto mindre byggande blir det.

Mvh Olov

Ompa
2012-05-08, 04:32
Det blir lätt så. På sommaren lockar fältet mer än bygglokalen :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

hjalleo
2012-05-20, 14:39
Nu har det varit lite byggväder och jag har jobbat vidare med den 0,8 mm plywood som ska täcka glipan i framkant av roderytorna. Balsan som jag har plankat vingarna med är stenhård så det var inte bara att slipa ner 0,8 mm. Jag fick ta fram Dremmeln och fräsa bort det mesta för att sen avsluta med att slipa.
29478 29479 29480

Nu är ialla fall ovansidan i stort sett klar och det börjar bli dags att vända på vingen och fortsätta där.

Mvh Olov

hjalleo
2012-06-11, 22:23
Efter en paus med både det ena och andra som pockat på uppmärksamhet har det äntligen varit lite byggväder igen. Jag har nu gjort klart playwooden som täcker glipan till skev och flap. Sen var det dags att gör något åt de ringar som ska sitta vid recognition lights. De behövde utan tvekan fällas in i planknigen så att de kommer mer i nivå med ytan för att det ska bli snyggt.
29781

Jag svarvade till ett verktyg i lagom dimension som jag limmade på lite sandpapper på och vips så blev det enkelt att slipa ner lagom mycket.
29782

Så här blev det efter några sekunders slipande.
29783 29784

PS! Är det någon som vill köpa ett lättare begagnat recognitionligthslipverktyg så har jag numera ett till salu.:sarcastic:

Mvh Olov

Lelle
2012-06-12, 07:02
Det är dom enkla verktygen som gör skillnaden. Kul att du är på banan igen med framsteg och bilder. :)

hjalleo
2012-06-20, 17:26
Idag anlände den Flite Metal jag beställde för cirka 2 månader sedan. Ett tag undrade jag faktiskt om jag hade blivit blåst, men han svarade alltid artigt och snabbt på mina mail när jag undrade hur det gick. Idag kom paketet i alla fall och jag hade mycket svårt att hålla mig. I paketet fanns en rulle aluminium och lite verktyg samt en CD med instruktioner.
29928

En liten stund senare hade jag provat att applicera Flite Metal på min lilla glasfiberluck.
29929

Och nu ska jag se vad instruktionerna säger...:)

Mvh Olov

bokis
2012-06-20, 17:32
Stiligt värre,ser jättefint ut!

Sweeper
2012-06-20, 18:38
Ed Clayman som äger ScaleAero och som säljer FliteMetal är en kille som du kan lita på att han skickar grejorna. Men som många andra i den här hobbyn så har han ett jobb vid sidan om som tar en hel del av hans tid i anspråk. Så ibland tar det lite tid att få grejorna från honom. Men min erfarenhet är att de kommer alltid. :)

FliteMetal är ett väldigt trevligt material att jobba med. Det är inte lika tjockt som vanlig aluminiumtejp utan mycket tunnare och med en hel del tålamod och försiktighet så kan man klä ganska avancerade ytor. Men det kräver en del övning innan man har fått till tekniken så jag rekommenderar dig att öva på lite skräpbitar innan du ger dig i kast med de svårare delarna. Resultatet blir väldigt bra! :)

Men en liten detalj som du måste hålla i minnet. Aluminiumet i den här tejpen är mjuk och i kombination med tunnheten så är den repkänslig....gissa hur jag vet det. ;)


Göran

XaNoR
2012-06-21, 09:58
Jag har suttit och sträckläst igenom den här tråden nu och kan bara summera med: GRYMT LÄCKERT!!!

hjalleo
2012-06-21, 18:04
Stiligt värre,ser jättefint ut!

Tack Bokis! Det värmer i sommarkylan!

Mvh Olov

hjalleo
2012-06-21, 18:12
Ed Clayman som äger ScaleAero och som säljer FliteMetal är en kille som du kan lita på att han skickar grejorna. Men som många andra i den här hobbyn så har han ett jobb vid sidan om som tar en hel del av hans tid i anspråk. Så ibland tar det lite tid att få grejorna från honom. Men min erfarenhet är att de kommer alltid. :)

FliteMetal är ett väldigt trevligt material att jobba med. Det är inte lika tjockt som vanlig aluminiumtejp utan mycket tunnare och med en hel del tålamod och försiktighet så kan man klä ganska avancerade ytor. Men det kräver en del övning innan man har fått till tekniken så jag rekommenderar dig att öva på lite skräpbitar innan du ger dig i kast med de svårare delarna. Resultatet blir väldigt bra! :)

Men en liten detalj som du måste hålla i minnet. Aluminiumet i den här tejpen är mjuk och i kombination med tunnheten så är den repkänslig....gissa hur jag vet det. ;)


Göran

Hej Göran!

Menar du att det finns folk som prioriterar sitt jobb högre än hobbyn? Det kan väl aldrig vara möjligt. :sarcastic:

Det var mest att jag när jag beställde fick jag ett intryck av att det skulle gå snabbare än vad det gjorde. Som jag skrev tidigare var han snabb att svar på mina mail och produkten verkar absolut hålla vad som lovats. Det verkar vara ett mycket trevligt material även om det, precis som du skriver, lätt blir märken.

Mvh Olov

hjalleo
2012-06-21, 18:14
Jag har suttit och sträckläst igenom den här tråden nu och kan bara summera med: GRYMT LÄCKERT!!!

Tack!

Mvh Olov

XaNoR
2012-06-21, 19:17
Tack!

Mvh Olov

Jag hade tänkt bygga en sån här modell, men efter att ha tittat igenom alla bilder så inser jag nog att det är ganska mycket överkurs för mina byggkunskaper :(. Har bara byggt Presedent-kärror förut :)

Glad midsommar :)

hjalleo
2012-06-22, 10:45
Jag hade tänkt bygga en sån här modell, men efter att ha tittat igenom alla bilder så inser jag nog att det är ganska mycket överkurs för mina byggkunskaper :(. Har bara byggt Presedent-kärror förut :)

Glad midsommar :)

Hej!

Jag vet inte riktigt vilken erfarenhet du har av att bygga modeller sen tidigare. Jag hade väldigt lite erfarenhet av att bygga innan jag började. Om man bortser från några tappra försök i min ungdom så har jag bara byggt en modell innan (då räknar jag inte in ARFer). Så här långt måste jag säga att TopFlitebyggsatsen har varit relativt enkel att bygga. Allt material har passat bra och byggbeskrivningen som är med är utomordentligt välgjord där man enkelt följer den steg för steg. Däremot tycker jag att en del balsa har varit väl tungt. Att jag sedan har valt att göra det hela mer komplicerat med landställsluckor, en massa LED-lampor, ljudmodul, sliding canopy och allt annat "onödigt" beror enbart på att jag tycker att det är så fantastiskt kul att bygga. Utan detta skulle jag nog vilja påstå att det är en ganska enkel modell att bygga. Titta själv i byggbeskrivningen (http://manuals.hobbico.com/top/topa0400-manual.pdf).

Jag gjorde precis som du gör nu, dvs surfade runt och dräglade över alla dessa fantastiska byggen och byggare som finns på det här och även andra forum. Jag har läst och lärt mig massvis av att studera hur andra gör när dom bygger. Hux flux satt jag sedan med en byggsats och nu kan jag bara konstatera att det är jätteroligt. Vilken nivå man lägger på bygget är något som man själv måste bestämma. Det viktigaste är att man trivs med det och tycker att det är roligt.

Så: surfa på, låt dig inspireras över vilka sickliga byggare det finns och bli till slut så sugen att du själv kör igång!

Välkommen till en rolig hobby och Trevlig midsommar!

Mvh Olov

XaNoR
2012-06-22, 11:48
Jag har hållit på länge bara att jag inte har flängt runt på forumen så mycket förut :). När jag började bygga så var PICA-modeller högst på "dregellistan" men det lyckas jat inte hitta längre.
Såg Lelles F4U Corsair och man blir lite lätt deprimerad när man läser en hel byggtråd och ser hur länge folk har hållit på för att sen se allt gå åt h......e.
Jag har mest hållit på med ARF och RTF. Så smidigt, men sonen börjar bli intresserad och då kanske man skulle bygga varsitt plan i vinter.

Skål :)

hjalleo
2012-06-23, 13:06
En sån här dag när man är lite sliten och vädret inte tillåter flygning passar det ju bra att fundera på förebild. Jag har kikat på en förebild som heter Upupa Epops (latin för härfågel). Jag tycker att den är supersnygg men jag funderar på om den inte är lite väl besvärlig med det schackrutiga i nosen. Vi får väl se. Nedan ett par bilder på förebilden.
29959 29960 29961

Mvh Olov

Thomas
2012-06-23, 18:16
Det blir så grant, så grant!
Och målar du den som du tänkt, så blir den extra fin.

Såg att VQ Models har en udda fågel... http://www.vqmodel.com/MateriePrime/Products/WarbirdSingleEngine/P51DMustangGermany/P51D_German.htm

bokis
2012-06-23, 18:42
Tjenare!
Håller med dig.vädret gör att det är drömtid här med..
Jag har ju en lite större Musse som är klädd med Aluclad och garnerad med svenska flygvapnet emblem,förebilden är från F16,vit Adam och har divisionschefens emblem,en ridande indian på sidan..
Det är synd tycker jag att det finns för få modeller med svensk förebild och aluminiummussar är vackra tycker jag.
Men det är ju personligt tycke o smak!

hjalleo
2012-06-23, 19:05
Det blir så grant, så grant!
Och målar du den som du tänkt, så blir den extra fin.

Såg att VQ Models har en udda fågel... http://www.vqmodel.com/MateriePrime/Products/WarbirdSingleEngine/P51DMustangGermany/P51D_German.htm

Ja, det var ju onekligen en udda fågel. Jag tror ärligt talat inte att jag skulle vilja ha en Mustang med den målningen.

Mvh Olov

hjalleo
2012-06-23, 19:12
Tjenare!
Håller med dig.vädret gör att det är drömtid här med..
Jag har ju en lite större Musse som är klädd med Aluclad och garnerad med svenska flygvapnet emblem,förebilden är från F16,vit Adam och har divisionschefens emblem,en ridande indian på sidan..
Det är synd tycker jag att det finns för få modeller med svensk förebild och aluminiummussar är vackra tycker jag.
Men det är ju personligt tycke o smak!

Hej!

Jag har länge varit inne på en svensk förebild då jag tycker att många är snygga men jag har väldigt svårt att hitta bra bilder som jag kan utgå från. Ett tag funderade jag på att åka till Linköping och plåta, men det har inte blivit av.

Mvh Olov

bokis
2012-06-23, 19:20
Kontakta med PM Warben här på forumet,han är den eminente byggaren av min,ska inte lova nåt men jag tror han har riktigt bra dokumentation på svenskmusse,han har byggt flera..
Den som jag har hemma är denna: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/16791-1-4-skala-Mustang?highlight=warben+mustang byggd av ovanstående ,upprättstående Warben..
Hans förälskelse för mussar är vida känd i vår umgängeskrets..

Krille
2012-06-24, 10:30
rutorna är enkelt å fixa.

först målar du nosen gul, maskera å måla sen det svarta :) för å maskera skulle jag använda 3M fine line tape 3mm, å sedan bara fylla i resten med vanlig maskeringtape

hjalleo
2012-06-24, 20:10
Kontakta med PM Warben här på forumet,han är den eminente byggaren av min,ska inte lova nåt men jag tror han har riktigt bra dokumentation på svenskmusse,han har byggt flera..
Den som jag har hemma är denna: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/16791-1-4-skala-Mustang?highlight=warben+mustang byggd av ovanstående ,upprättstående Warben..
Hans förälskelse för mussar är vida känd i vår umgängeskrets..

Tack för tipset Bokis!

Mvh Olov

hjalleo
2012-06-24, 20:12
rutorna är enkelt å fixa.

först målar du nosen gul, maskera å måla sen det svarta :) för å maskera skulle jag använda 3M fine line tape 3mm, å sedan bara fylla i resten med vanlig maskeringtape

Hej Kristoffer!

Det låter ju inte så svårt. Vi får se vad det lider. Först måste jag bestämma mig för en förebil och blir det inte en svensk så ligger Upupa Epops nära till hands.

Mvh Olov

Mr J
2012-06-24, 20:18
Här är några förslag...

hjalleo
2012-06-24, 21:19
Här är några förslag...

Tackar! Nu bara haglar det in förslag och det är jag ytterst tacksam för. Men som jag skrev tidigare så blir det nog Upupa Epops om det inte blir en svensk förebild.

Mvh Olov

hjalleo
2012-06-25, 20:35
Helgen och även den här dagen har ägnats åt att fixa med högtalarna som ska sitta i vingens undersida.

Först togs ett hål upp i vingen och spryglarna frästen ner där så behövdes (nu måste jag komma ihåg att förstärka spryglarna).
30007 30011

En lucka i playwood och balsa gjordes i ordning.
30008 30009 30010

Det tog en faslig tid men nu är det bara att fräsa bort lite material på spryglarna så att skruv och mutter får plats. Luckan gjordes med flit lite tjockare än plankningen så att jag kan slipa till den på plats.
30012

Mvh Olov

XaNoR
2012-06-26, 13:09
Du skulle försöka få tag på högtalartyg eller galler i samma färg som du väljer på planet sen. Galler först och sen kanske tyg över för att täcka så att de inte syns alls :) Snyggt som tusan som vanligt!

hjalleo
2012-06-26, 20:07
Du skulle försöka få tag på högtalartyg eller galler i samma färg som du väljer på planet sen. Galler först och sen kanske tyg över för att täcka så att de inte syns alls :) Snyggt som tusan som vanligt!

Hej!

Självklar ska det vara ett galler som täcker högtalarna. Jag vet i och för sig inte var man kan få tag på ett sådant, men det är det säkert någon här som vet. Tyg har jag inte ens tänkt på. Vad ska det vara för tyg?

Mvh Olov

XaNoR
2012-06-27, 06:43
God morgon.

Jag hittade lite olika färger på Ljudia åt dig (http://www.ljudia.se/Search/ProductList.aspx?Keywords=tyg) <- länk till sökresultat. Speciellt "fronttyg" som släpper igenom ljud.

Man kan ju färga tyg (vet inte med högtalartyg dock). Det är ju lite elastiskt så du kan ju spänna det över fronten på baffeln (den skiva som elementet sitter skruvat i) och sen klä över med Flite Metal®. Man kan använda spraylim på sånt tyg.

Hoppas det var lite tips.

Lelle
2012-06-27, 07:14
Hej Olov.
Jag behövde galler till "oljekylarna" på min fd corsair, och gick helt enkelt in till en radiofirma som monterar utrustningar av olika slag i bilar och fick köpa ett par galler till vanliga bilhögtalare som jag sedan klippte till rätt form. Vet inte om det kan funka för dej, men det är ett tips. :)

Mr J
2012-06-27, 08:19
Jag har använt vanligt myggnät målat i planets färg, inte så tätt men borde släppa igenom ljud bra.

ChristerL
2012-06-27, 10:50
Idag anlände den Flite Metal jag beställde för cirka 2 månader sedan. Ett tag undrade jag faktiskt om jag hade blivit blåst, men han svarade alltid artigt och snabbt på mina mail när jag undrade hur det gick. Idag kom paketet i alla fall och jag hade mycket svårt att hålla mig. I paketet fanns en rulle aluminium och lite verktyg samt en CD med instruktioner.
29928

En liten stund senare hade jag provat att applicera Flite Metal på min lilla glasfiberluck.
29929

Och nu ska jag se vad instruktionerna säger...:)

Mvh Olov

Hej Olov,
tänkte på dig när jag så länkarna till de här filmerna:


http://www.youtube.com/watch?v=3dxo4k4y77s&amp;list=UU2AniI89SownqMZw3BpYOjw&amp; index=4&amp;feature=plcp


http://www.youtube.com/watch?v=63YpDAh2-bM&amp;list=UU2AniI89SownqMZw3BpYOjw&amp;index=3&amp;feature= p lcp

hjalleo
2012-06-27, 14:06
Hej!

Tack för både tips och länk. Jag tror nog att ett galler är det som blir bäst, men man skulle ju kunna prova och se hur det blir med ett målat tyg.

Mvh Olov

hjalleo
2012-06-27, 14:07
Hej Olov.
Jag behövde galler till "oljekylarna" på min fd corsair, och gick helt enkelt in till en radiofirma som monterar utrustningar av olika slag i bilar och fick köpa ett par galler till vanliga bilhögtalare som jag sedan klippte till rätt form. Vet inte om det kan funka för dej, men det är ett tips. :)

Hej Lelle!

Det tycker jag verkar vara ett mycket bra tips. Undrar just vad det finns för radiohandlare kvar i stan?

Mvh Olov

hjalleo
2012-06-27, 14:13
Hej Olov,
tänkte på dig när jag så länkarna till de här filmerna:

Hej Christer!

Dom har jag redan snokat upp och tittat på, men tack ändå. När man ser dom verkar det väääldigt enkelt, men det tror jag inte att det är. Jag har lusläst en tråd på RCGroups (tror jag det var) där en byggare klädde en P47a med FliteMetal. Det tog ett år innan han var nöjd!!! Jag behöver nog inte oroa mig för premiär än.:sarcastic:

Mvh Olov

XaNoR
2012-06-27, 14:45
Hej!

Tack för både tips och länk. Jag tror nog att ett galler är det som blir bäst, men man skulle ju kunna prova och se hur det blir med ett målat tyg.

Mvh Olov

Jag tänkte galler först och tyg över det för att dölja så mycket som möjligt. Galler för skyddets skull.

hjalleo
2012-06-27, 20:17
Jag tänkte galler först och tyg över det för att dölja så mycket som möjligt. Galler för skyddets skull.

Aha, det var så du menade.

/Olov

hjalleo
2012-06-28, 20:16
Även ikväll blev det en liten stund över i hobbyrummet. Den stunden ägnade jag mig åt att slipa ner "högtalarlocken" i nivå med plankningen.

Först lite packtejp som skydd och sen lite slipande med slipmus och slipkloss
30043

så var det snart nere i rätt nivå.
30044 30045

Nu återstår det att "täta" utrymmet under högtalaren så att det inte läcker allt för mycket. Ska man använda högtalarvadd också?

Mvh Olov

hjalleo
2012-07-01, 11:39
Nä, nån flygande vinge är det ju inte men väl en ljudande vinge...:):)

Nedan ett lite smakprov på hur det ser ut och hur det låter. Kvarstår gör ett par skruv som håller luckan i bakkant. Jag undrar fortfarande om jag ska fylla "lådan" med ett ljddämpande material. Är det någon som har ett bra råd att ge?


http://www.youtube.com/watch?v=XiGb3LGpn_E&amp;feature=youtu.be

Mvh Olov

simonarvestrand
2012-07-01, 12:26
Brukade använda en matta från biltema som nog är tänkt att sitta på insida av motorhuv eller något sådant.

Sweeper
2012-07-01, 12:38
Nä, nån flygande vinge är det ju inte men väl en ljudande vinge...:):)

Nedan ett lite smakprov på hur det ser ut och hur det låter. Kvarstår gör ett par skruv som håller luckan i bakkant. Jag undrar fortfarande om jag ska fylla "lådan" med ett ljddämpande material. Är det någon som har ett bra råd att ge?

Mvh Olov

Prova vilket som låter bäst, med eller utan. :)


Göran

hjalleo
2012-07-01, 18:45
Brukade använda en matta från biltema som nog är tänkt att sitta på insida av motorhuv eller något sådant.

Jag ser att Biltema har ett äggkartongsliknande material som är tänkt som högtalardämpning. Det blir till att prova.

Mvh Olov

hjalleo
2012-07-01, 18:46
Prova vilket som låter bäst, med eller utan. :)


Göran

Hm, skulle det inte var mer komplicerat än så.:) Frågan är om en tondöv typ som jag hör någon skillnad.

Mvh Olov

XaNoR
2012-07-02, 07:35
Det lär nog låta bättre med dämpning. Balsa och plywood (så tunn ivf) är väl inte optimal för högtalarlådor :)

hjalleo
2012-07-02, 18:31
Det lär nog låta bättre med dämpning. Balsa och plywood (så tunn ivf) är väl inte optimal för högtalarlådor :)

Det kan du nog ha rätt i. Jag har i alla fall aldrig sett några högtalare som är byggda av balsa.:)

Mvh Olov

hjalleo
2012-07-02, 21:27
Nu har jag tätat "lådan" under högtalarna. Framför allt var det uttaget i spryglarna som behövde limmas igen.
30180

Hm:stupido2: I och med att jag har lagt alla spillbitar på ett ställe var jag ganska säker på att de bitar som jag en gång i tiden hade pillat bort från spryglarna skulle ligga i skräplådan.
30181

Givetvis låg dom i botten, men fanns gjord dom!:victorious:
30182

Jag limmade en 1 mm playwood på insidan av sprygeln och sen limmades hålen igen med de nyligen återfunna bitarna och PU-lim. Snyggt blev det väl inte, men väl funktionellt.
30183

Sen var det dags att ge sig på servoluckorna. Zuzzu kom med ett mycket bra tips: "Montera servona och limma sedan igen plankningen. Då bli det snyggt. Blir det någon gång krångel kan man alltid ta upp hålet då." Ja, jag var onekligen sugen på att följa hans råd men då jag är väldigt osäker på hur det blir med RDS-montaget så blev det till att göra traditionella luckor, till att börja med i alla fall. När jag märker att det funkar kan jag ju alltid limma och spackla igen dom.

Så här bidde det: Ett hål med två neodymmagneter försänkta i ena listen och en lucka med två metallbrickor.
30191

Med två luckor på plats ser det ut så här. Med lite spackel i hålen för brickorna så blir det nog OK.
30193

Den kloke undrar nog hur man får upp dom. Den än klokare har redan listat ut att två magneter är starkare än en. Det är med andra ord bara att ha några magneter som man drar upp luckan med. Jag tror att det var Sweeper som löste det på det här mycket eleganta viset. Nu återstår bara två luckor för skevservona.

Mvh Olov

hjalleo
2012-07-14, 09:47
Så som den här sommaren artar sig så är det ju byggväder liiiiite oftare än vad man hade önskat.:sarcastic:
Det har jag nyttjat till att fortsätta med alla luckor på vingens undersida. Nu är även luckorna för skevservona klara. När jag skar upp balsan till den ena slant jag med rakbladet.:banghead: Jag hoppas att det går att ljuga bort med lite PP100 innan jag glasar.
30423 30424

Nu är det faktiskt bara två luckor kvar. De som täcker vid landställen. Här får jag fundera lite på hur jag ska sätta fast dom. I och med att framkanten av luckan är blottat när benen är nerfällda kan jag inte använda samma teknik som på övriga luckor, men jag vill gärna undvika synliga skruvar. Vi får se vad jag kan komma på.
30425

Mvh Olov

Ompa
2012-07-14, 10:31
Som alltid ser det mycket bra ut Olov :applouse:

hjalleo
2012-07-16, 19:54
Som alltid ser det mycket bra ut Olov :applouse:

Tack Ompa!
/Olov

matbos
2012-07-16, 20:27
Blir bra detta.... :lollypop:

hjalleo
2012-07-18, 18:24
Blir bra detta.... :lollypop:

Man tackar och bockar!

Mvh Olov

hjalleo
2012-08-24, 21:59
Hej på er alla glada byggare!:)

Efter en härlig semester har jag nu krupit ner i källaren där Mussen har väntat troget i över en månad. Egentligen hade jag tänkt fixa en annan modell där jag har bytt canister, men tyvärr kom inte de sista delarna idag som jag hade hoppats. Istället blev det till att göra klart de sista luckorna vid ställen. Kvarstår gör fortfarande själva fastsättningen, men det hoppas jag vara klar med under helgen.
31416

Mvh Olov

ewalds
2012-08-25, 07:04
Trevligt att se att du e igång igen :)

Man behöver lite paus emellanåt, det bara är så..

/Micke

Ompa
2012-08-25, 08:11
Härligt, en av mina favorit trådar är åter igång. Kul :applouse:

hjalleo
2012-08-25, 12:22
Trevligt att se att du e igång igen :)

Man behöver lite paus emellanåt, det bara är så..

/Micke

Det är trevligt att vara igång igen.

Mvh Olov

hjalleo
2012-08-25, 12:24
Härligt, en av mina favorit trådar är åter igång. Kul :applouse:

Usch, nu bli jag nästan generad.:icon_redface:

Tack Tomas! Det är ju faktiskt tack vara dig som jag bygger över huvud taget.

Mvh Olov

hjalleo
2012-08-25, 12:32
Nu börjar jag äntligen se slutet på alla luckor. Fastsättningen av de luckor som döljer ställmekanismen löste jag genom att nyttja den delrinbit som är en del av den yttre luckans gångjärn. Jag gängade helt sonik upp ett M2-hål och skruvade fast luckan med en 6-kants bult som jag försänkte ner till playwooden i luckan.
31428 31429 31430

Nu ska jag snygga till de kanter som inte blev så bra. Sen får det vara nog med luckor.

Mvh Olov

hjalleo
2012-08-25, 20:09
I förra inlägget avslutade jag med orden "Sen får det vara nog med luckor". Ack vad fel jag hade.:banghead: Ganska snart efter att jag postat min uppdatering inser jag att jag har missat att ta ur tillräckligt mycket på ena landställsluckan. Detta gör att det är stört omöjligt att öppna den då den tar i plankningen, eller rättare sagt den nyligen monterade luckan. Så rubriken "Gör om gör rätt" är ganska beskrivande.
Bilderna nedan visar vad jag fick göra för att rätta till mistaget.
31433 31434 31435 31436

Om man jämför bild 2 med bild 1 så ser man vad mycket bättre den vänstra glipan blev efter lite PP100.

Mvh Olov

matbos
2012-08-25, 23:19
Snyggve lilltroll :sarcastic::lollypop:

hjalleo
2012-08-26, 10:16
Snyggve lilltroll :sarcastic::lollypop:

Jag undrar just vad det kan tänkas betyda?:stupido2:

Mvh Olov

Ompa
2012-08-26, 10:21
Hahaha, ibland saknar jag Facebook´s gilla knapp här på forumet :sarcastic:

Sweeper
2012-08-26, 14:40
Så rubriken "Gör om gör rätt" är ganska beskrivande.


Det ser mycket bättre ut!:lollypop:


Det där med att "Gör om, gör rätt" känner jag igen! :sarcastic:



Göran

hjalleo
2012-08-27, 17:15
Det ser mycket bättre ut!:lollypop:


Det där med att "Gör om, gör rätt" känner jag igen! :sarcastic:



Göran

Ja, det blev väldigt bra när jag "fuskade" med PP100. Det blev så bra att jag nu är sugen på att göra samma sak med andra glipor som jag tidigare tyckte var OK. Hm, jag måste nog bestämma mig för vilken nivå det här bygget ska vara på om jag ska bli klar någon gång.

Mvh Olov

ewalds
2012-08-27, 19:41
O vad är "PP100" om man får fråga?
Det lät ju intressant... :)

För övrigt kul att du håller en hög standard o inte bara smäller ihop allt.. Du kommer att bli störtnöjd när du är klar:)

/Micke

hjalleo
2012-08-27, 20:18
O vad är "PP100" om man får fråga?
Det lät ju intressant... :)

För övrigt kul att du håller en hög standard o inte bara smäller ihop allt.. Du kommer att bli störtnöjd när du är klar:)

/Micke

Hej Micke!

PP100 är ett 2-komponets lättviktsspackel som härdar fortare än vad jag vill. Sen är ju begreppet lättvikt relativt. Det var någon vänligt sinnad person här på forumet som tipsade om det när jag efterlyste ett bra spackel.
31487

Jo, jag försöker nog vara ganska nogrann men någonstans måste man ändå dra gränsen.

Mvh Olov

ewalds
2012-08-27, 20:24
Ah, PP-Plastic Padding.. De borde man ju kunna räkna ut själv :banghead:

Visst är det så att det måste bli en gräns.. Kan va svårt att sätta den, dock :) Nu har du ju en hel höst/vinter till så du lär nog hinna?? :)

/Micke

hjalleo
2012-08-30, 19:27
Efter lite avbrott med annat som kom i vägen har jag nu fått lite fason på vingspetsarna. För att kunna få vingspetsarna rimligt lika inköpte jag en profilmall. Verktygen är som vanligt när det gäller den här byggsatsen elhyvel, sticksåg och diverse kraftigare elverktyg. :sarcastic: Nä, skämt å sido. Jag hyvlade för hand och slipade för hand. Det var faktiskt inte så mycket jobb innan jag fick fason på dom.
31659 31660 31661

Nu ska jag ge mig på bakkanten av skeven, flapsen och vingcentrum så att det blir en rak linje av alltihop. Jag ska även slipa ner det sista av ovan nämda så att det blir lagom tunna bakkanter.

Mvh Olov

Ompa
2012-08-30, 20:14
Snyggt ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lelle
2012-08-30, 20:21
Bara att hålla med Ompa, snyggt jobbat! Dina skarvar är ju i det närmaste osynliga. Kul att se när någon är riktigt noggrann. :applouse:

hjalleo
2012-08-30, 21:33
Snyggt ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tack Tomas!

Mvh Olov

hjalleo
2012-08-30, 21:34
Bara att hålla med Ompa, snyggt jobbat! Dina skarvar är ju i det närmaste osynliga. Kul att se när någon är riktigt noggrann. :applouse:

Tack Lelle! Jag försöker nog att vara så nogrann som jag kan, men nog finns det skarvar som skulle ha kunnat bli bättre också.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-01, 21:49
Just nu känns det inte som att det finns så mycket att skriva om. Nu handlar det mest om att slipa och spackla innan jag kan lägga på glasfibern. Nja, lite småsaker är det ju att fixa innan dess. Bakkanten av skeven och flapsen ska ju bilda en rak linje tillsammans med centrumdelen av vingen. Dessutom tycker jag att det skulle vara snyggt om jag lyckades med att få till tunna bakkanter på skeven och flapsen. För dom av er som dräglar över bilder på slipande så kommer det i alla fall två styckna. Om ni vill ha fler bilder på när en stackars sate slipar så får ni faktiskt be om det.:)
3175131752

När allt dettta slipande är klart kommer jag att glasa med 25 grams väv och peelply. Jag har aldrig vare sig glasat med eller utan peelply innan och jag skulle vara tacksam för tips och idéer innan jag sätter igång.
Mvh Olov

Sweeper
2012-09-02, 15:33
Tänk....slipa som är såååå roligt! :D

Jag har inte så stor erfarenhet av Peel-Ply. Tipset som jag fick när jag provade det första och ända gången än så länge är att lägga på något mer epoxy än vid det traditionella sättet att lägga på det. Resultatet blir helt klart väldigt bra! :)

Men när det gäller själva appliceringen av glasfiberväven och epoxyn så kan du ju alltid läsa beskrivningen som finns här på Rc-Flyg. :)

Göran

hjalleo
2012-09-02, 16:54
Tänk....slipa som är såååå roligt! :D

Jag har inte så stor erfarenhet av Peel-Ply. Tipset som jag fick när jag provade det första och ända gången än så länge är att lägga på något mer epoxy än vid det traditionella sättet att lägga på det. Resultatet blir helt klart väldigt bra! :)

Men när det gäller själva appliceringen av glasfiberväven och epoxyn så kan du ju alltid läsa beskrivningen som finns här på Rc-Flyg. :)

Göran

Tack för ditt svar.

Vad det anbelangar att läsa på om glasningen så har jag läst allt jag har hittat på nätet och det är ganska mycket. Men de flesta beskriver det traditionella viset utan peelply. Jag har provat att glasa en liten bit med peelply och det verkade som om det låter sig göras.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-03, 20:16
I kväll lyckades jag också få lite tid i hobbyrummet. Skev och flaps har sedan tidigare slipats ner mot bakkanten så att de blev ca 2 mm tunna/tjocka. Centrum på vingen har även den skurits till så att allt bildar en rak linje.
31852


Nu var det dags att forma vingspetsarna så att de följer skevens form så att säga. Nedan syns ett par bilder på hur det bidde. Spacklet som syns är för att få lite rätsida på ändträt på den plywood som limmats in i vingspetsarna som förstärkning för nära nog ett år sedan.
31853 31854 31855 31856

Nästa moment torde vara RDSen till skev och flaps. Det ska bli mycket skoj att se hur det fungerar. Jag har hela tiden gruvat mig för det momentet då det verkar vara synnerligen noga att allt blir centrerat.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-06, 20:52
Nu har jag påbörjad installationen av RDSen till skeven. :)

Jag började med att svarva en liten bussning av delrin som fälls in i bakkanten.
31935

Sen var det bara att smacka dit servo och korta stången för att börja måtta in det hela. Nu återstår "bara" att fräsa ett 5 mm spår för RDS-fickan i skeven och korta det sista på stången. Sen är det klart, om allt passar.
31936 31937

Ganska snabbt kunde jag konstatera att om jag ska kunna använda dessa stänger som är bockade i 45° så måste jag ställa ner ändläget till 50-60% i radion. Detta för att nå stora utslag! Små utslag vågar jag inte ens tänka på vad det skulle bli. Inte bra! Nu har jag lagt en beställning på två nya med 32° bockning. Det blir i alla fall bättre. Kanske skulle de jag har gå att räta ut, men jag misstänker att de med 90° böj till flaps också ger för stora utslag och då kanske de med 45° räcker.

Mvh Olov

Lelle
2012-09-07, 07:38
Wow, vilken snille-lösning! :applouse:

hjalleo
2012-09-07, 18:32
Wow, vilken snille-lösning! :applouse:

Hej!

Ja, det är faktiskt en riktigt genialisk lösning som nån har kommit på. Det fina i kråksången är att ju mer som "stången" vrids desto mindre statisk belastning tar servot upp. Vid 90° vridning tas hela beslastningen upp av böjen på stången. Om jag har förstått det hela korrekt så är det en ganska vanlig lösning på segelflyg. I det här fallet är det tjusningen av att inte ha några stötstänger eller roderhorn synliga som har lockat.

För den nyfikne kan jag rekommendera: http://www.irfmachineworks.com/

Mvh Olov

Thomas
2012-09-07, 20:16
Himla läcker lösning!
Men blir det inte en massa slitage på innanmätet i den bruna klossen? Alltså där pianotråden vickar upp och ner? Vad har du för material där?

Sweeper
2012-09-07, 20:48
Det ser väldigt tjusigt ut Olov! :)

Jag skall prova det här systemet på nästa kärra!


Göran

hjalleo
2012-09-07, 21:10
Himla läcker lösning!
Men blir det inte en massa slitage på innanmätet i den bruna klossen? Alltså där pianotråden vickar upp och ner? Vad har du för material där?

Hej Thomas!

Nej, jag tror nog inte att det blir mer slitage där än vid andra typer av montage där du har en rörelse, exempelvis vid servohornen. När man läser om RDS verkar det som att just det glappfria i RDS är en av fördelarna. Nackdelen är ju utan tvekan det jag själv råkade ut för. Stången var bockad för mycket. Vid ett tradionellt linkage byter man ju bara hål i oket/hornet för att få lämpliga utslag. Här måste jag byta hela stången mot en med en annan vinkel.

Vad det anbelangar materialet i fickan (pockets) så ser det ut som ett "ut och in vänt" laminat av ungeför samma typ som man hittar på laminatgolv, dvs själva ytskiktet är invändigt i fickan.
31974

En liten demo från youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=do4Qt-UZH98&amp;feature=related

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-07, 21:11
Det ser väldigt tjusigt ut Olov! :)

Jag skall prova det här systemet på nästa kärra!


Göran

Ja, det är en synnerligen enkel och elegant lösning. Jag har själv aldrig använt det tidigare och framtiden får utvisa hur bra det fungerar.

Mvh Olov

Zazzu
2012-09-07, 21:15
Hej.
Jag har gjort RDS system själv till min Lysander. Därifrån kommer tipset med en delrinbussning tror jag. Jag gjorde mina RDS lådor av laminat från en bänkskiva. Om man köper en bänkskiva på IKEA så får man med 2bitar med laminat att sätta på skivans kant om man kapar den. Dessa är perfekta till RDS lådor.

Mvh Ulf

hjalleo
2012-09-07, 21:17
Hej igen!

Här är en liten filmsnutt som väldigt väl beskriver hur RDS fungerar:

http://www.youtube.com/watch?v=Gg3zm0_ekJo&amp;feature=relmfu

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-07, 21:20
Hej.
Jag har gjort RDS system själv till min Lysander. Därifrån kommer tipset med en delrinbussning tror jag. Jag gjorde mina RDS lådor av laminat från en bänkskiva. Om man köper en bänkskiva på IKEA så får man med 2bitar med laminat att sätta på skivans kant om man kapar den. Dessa är perfekta till RDS lådor.

Mvh Ulf

Hej Ulf!

Ja, det kan nog stämma att jag snodde bussningstipset från dig. Ska jag vara riktigt ärlig så hade jag inte ens vetat om att det fanns något så bra material som delrin om det inte hade varit för dig!

Mvh Olov

kasoe
2012-09-10, 07:17
Hjalleo och Zazzu (och även andra) hojta till om ni vill ha lite "bänkskivematerial". Jag har fått en del "surplus" från en konstnär som jobbar i samma lokal som ett företag som laminerar bänkskivor... Innan jag såg denna video så kände jag bara instinktivt att man bode kunna ha dessa bitar till "något", men nu vet jag ju exakt...

Kika in någon gång (tisdag?) och kolla på materialet så kan vi väl se om det är rätt material. KÄnns lite fånligt att behöva köpa bänkskivor på IKEA för att få tag i materialet... ;) Även om jag misstänker att åtminstone hjalleo kan lösa det ändå...

Hälsar,
Anders Ö

hjalleo
2012-09-10, 20:29
Hjalleo och Zazzu (och även andra) hojta till om ni vill ha lite "bänkskivematerial". Jag har fått en del "surplus" från en konstnär som jobbar i samma lokal som ett företag som laminerar bänkskivor... Innan jag såg denna video så kände jag bara instinktivt att man bode kunna ha dessa bitar till "något", men nu vet jag ju exakt...

Kika in någon gång (tisdag?) och kolla på materialet så kan vi väl se om det är rätt material. KÄnns lite fånligt att behöva köpa bänkskivor på IKEA för att få tag i materialet... ;) Även om jag misstänker att åtminstone hjalleo kan lösa det ändå...

Hälsar,
Anders Ö

Hej Anders!

Är det här ett nytt grepp för att locka kunder till butiken?:D Förresten, det kan väl aldrig vara fånigt med IKEA? Hur tänkte du här?

Jag kan tyvärr inte på tisdag. Jag ska till huvudsätet i södra småland...

Mvh Olov

kasoe
2012-09-12, 06:14
Hej Anders!

Är det här ett nytt grepp för att locka kunder till butiken?:D Förresten, det kan väl aldrig vara fånigt med IKEA? Hur tänkte du här?

Jag kan tyvärr inte på tisdag. Jag ska till huvudsätet i södra småland...

Mvh Olov

Nytt å nytt, alla sätt har prövats under lång tid, en del funkar andra inte... ;)

Och du har självklart rätt om IKEA!? Hur tänkte jag där, tankevurpa... ;)

/Anders

sm3xrq
2012-09-12, 18:10
laminatet går att köpa lösmeter från vilket IKEA varuhus som hällst. det har de som reservdel. sedan är det bara att stryka på det och så var man klar :) betydligt billigare än att köpa en hel skiva och karva av :P

men gratis är ju trots allt ännu bättre ;)

hjalleo
2012-09-14, 20:59
Äntligen fredag och hemkommen från "huvudkontoret".

Jag har fortsatt på RDSen. En del av tiden har jag ägnat mig åt att försöka hitta en optimal lösning för flapsen. De 90°-stänger som I.R.F. Machineworks rekommenderar till flaps funkar inte i min Mustang. Flapsen ska bara vinklas ner ca 30° och då är en 90° krök på tok för mycket.

Då rörelsen är i 3 dimensioner så blev det till att damma av trigonometrikunskaperna för att räkna på vilken vinkel kröken ska ha samt vilken vinkel stången ska ha i förhållande till gångjärnslinjen. Mååånga vinklar blir det... Hm, någon annan borde ju ha haft samma dilemma som jag? Mycket riktigt, ganska snart hittade jag vad jag sökte på nätet i form av en PDF-fil. För de av er som är sugna på RDS kan jag rekommendera följande fil för att i förväg räkna på vinklarna för att få optimalt utslag.
32111

I mitt fall bestämde jag mig för en vinkel på 32° på kröken och 80° mot bakkant. Jag får då ~32° på flapsen vid 90° vridning på servot.
32112

När jag snokande runt på nätet hittade jag även en monteringsanvisning från I.R.F. Machineworks. Där var det mycket tydligt beskrivet att stången INTE ska gå genom en bussning då den måste kunna röra sig upp/ned om inte allt ligger i linje med varandra. Däremot får den inte kunna röra sig i sidled. Hm, det blev till att skrota mina bussningar i delrin och ordna nya med avlånga hål. Nedan syns de bitar som ska limmas in vid flapsen och hur det bidde vid ena skevet. De nya bussningarna har preparerats med tunnt CA-lim för att få en hård yta innan de limmades in.
32113 32114

Nu ska jag försöka förbereda flaps och skev inför fräsningen av pocketspåret.

Mvh Olov

ewalds
2012-09-15, 06:45
Detta med RDS är ju en väldigt intressant lösning, tycker jag. Följer med stort intresse ditt gedigna arbete.
Resultatet torde bli alldeles förträffligt även om det inte är helt enkelt alla gånger.. Men vem har sagt att det ska vara lätt:)

/Micke

Ompa
2012-09-15, 08:12
Äntligen fredag och hemkommen från "huvudkontoret".

Jag har fortsatt på RDSen. En del av tiden har jag ägnat mig åt att försöka hitta en optimal lösning för flapsen. De 90°-stänger som I.R.F. Machineworks rekommenderar till flaps funkar inte i min Mustang. Flapsen ska bara vinklas ner ca 30° och då är en 90° krök på tok för mycket.

Då rörelsen är i 3 dimensioner så blev det till att damma av trigonometrikunskaperna för att räkna på vilken vinkel kröken ska ha samt vilken vinkel stången ska ha i förhållande till gångjärnslinjen. Mååånga vinklar blir det... Hm, någon annan borde ju ha haft samma dilemma som jag? Mycket riktigt, ganska snart hittade jag vad jag sökte på nätet i form av en PDF-fil. För de av er som är sugna på RDS kan jag rekommendera följande fil för att i förväg räkna på vinklarna för att få optimalt utslag.
32111

I mitt fall bestämde jag mig för en vinkel på 32° på kröken och 80° mot bakkant. Jag får då ~32° på flapsen vid 90° vridning på servot.
32112

När jag snokande runt på nätet hittade jag även en monteringsanvisning från I.R.F. Machineworks. Där var det mycket tydligt beskrivet att stången INTE ska gå genom en bussning då den måste kunna röra sig upp/ned om inte allt ligger i linje med varandra. Däremot får den inte kunna röra sig i sidled. Hm, det blev till att skrota mina bussningar i delrin och ordna nya med avlånga hål. Nedan syns de bitar som ska limmas in vid flapsen och hur det bidde vid ena skevet. De nya bussningarna har preparerats med tunnt CA-lim för att få en hård yta innan de limmades in.
32113 32114

Nu ska jag försöka förbereda flaps och skev inför fräsningen av pocketspåret.

Mvh Olov

Det där kände jag inte riktigt till. Kontaktade dom innan jag beställde prylarna och beskrev vilken modell och frågade specifikt vilka produkter jag behövde...

Men det ska bli riktigt intressant att se fortsättningen på detta. RDS installationen är riktigt intressant. Funderar på att hitta på något liknade (om det går) med min Warhawk....

hjalleo
2012-09-15, 08:53
Det där kände jag inte riktigt till. Kontaktade dom innan jag beställde prylarna och beskrev vilken modell och frågade specifikt vilka produkter jag behövde...

Men det ska bli riktigt intressant att se fortsättningen på detta. RDS installationen är riktigt intressant. Funderar på att hitta på något liknade (om det går) med min Warhawk....

Hej Tomas!

Nej, det förstår jag. På deras hemsida så är det just 90° som rekommenderas till flaps. Jag har inte heller haft en tanke på det innan jag har börjat montera RDSen. Men, men det var ju inga stora bekymmer. Jag har faktiskt prova att avhärda tråden för att kunna räta ut den. Därefter har jag härdat den igen. Det verkar faktiskt som att det funkade bra.

PS! Jag följer en tråd på rcscalebuilder där det byggs en P 51 A med RDS (http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=11838&PN=1&TPN=36). Till min stora förvåning skriver trådägaren och visar bilder på att han har fått en Drake av en kompis som är på besök. Gissa vem det är.

Det var himla skoj att träffas. Jag hoppas att det blir fler tillfällen för det.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-15, 08:57
Detta med RDS är ju en väldigt intressant lösning, tycker jag. Följer med stort intresse ditt gedigna arbete.
Resultatet torde bli alldeles förträffligt även om det inte är helt enkelt alla gånger.. Men vem har sagt att det ska vara lätt:)

/Micke

Hej Micke!

Ja, nog var RDSen en utmaning. Det är inte fullt lika enkelt som med traditionella stötsänger. Men jag tror att de avlånga hålen gör det hela mycket enklare. Nu gör det inget om det diffar någon tiondel längre. Just nu väntar jag på att få hjälp med att fräsa spåren i roderytorna. Sen blir det till att testa hur det bidde.

Mvh Olov

ewalds
2012-09-15, 09:00
Hej Micke!

Ja, nog var RDSen en utmaning. Det är inte fullt lika enkelt som med traditionella stötsänger. Men jag tror att de avlånga hålen gör det hela mycket enklare. Nu gör det inget om det diffar någon tiondel längre. Just nu väntar jag på att få hjälp med att fräsa spåren i roderytorna. Sen blir det till att testa hur det bidde.

Mvh Olov


Ser fram emot testet!