handdator

Visa fullständig version : TF Mustangbygge



Sidor : 1 2 [3] 4

Sweeper
2012-09-16, 14:54
Det ser verkligen bra ut Olov! :lollypop:

Göran

hjalleo
2012-09-17, 20:32
Det ser verkligen bra ut Olov! :lollypop:

Göran

Tack Göran!

/Olov

hjalleo
2012-09-17, 20:43
Under tiden som jag väntar på lite fräshjälp till RDSen har jag förberett för momentet. Mer om det när själva fräsandet blir av.

Då jag har tänkt ha dioder till positionsljusen duger inte de små plastbitar jag har då de inte är genomskinliga.
I stället fick de fungera som mall för att dra lite upphettad plast över. Men, se det dög de inte riktigt till heller. De bidde lite mjuka av värmen och höll därmed inte formen.
32150

Det blev att ta fram Sweepers favoritmaterial: Chemiwood! Av en liten bit chemiwood sågade och slipade jag till en form så lik originalet som möjligt.
32151

Nu gick det att gå på med varmluftpistolen utan att formen gav med sig. Men lätt var det inte. Först på femte försöket blev det bra. Nedan syns det fyra misslyckade försök och ett lyckat. Sista bilden visar det lyckade resultatet och originalet.
32152 32153

Nu är det bara att ge sig ut på jakt efter lite mer plast så att jag kan göra nummer två också.

Mvh Olov

Ompa
2012-09-17, 22:03
Nice ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ewalds
2012-09-18, 10:33
Kan du inte ta lite plast från en PET-flaska, bara?

/Micke

hjalleo
2012-09-18, 20:04
Nice ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tack Tomas!

Hur går det med ditt bygge? Jag suktar efter uppdateringar.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-18, 20:17
Kan du inte ta lite plast från en PET-flaska, bara?

/Micke

Hej!

Det hade jag inte ens tänkt på, men nu har jag i alla fall testat. Det gick inte alls bra. Den beter sig inte på samma sätt. Kanske var det för tjock plast eller så är det en annan sorts plast. Vad vet jag?

Mvh Olov

Ompa
2012-09-18, 20:32
Ska ta mig i kragen och få lite eld i baken så det händer något... :eek:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

ewalds
2012-09-18, 20:40
Hej!

Det hade jag inte ens tänkt på, men nu har jag i alla fall testat. Det gick inte alls bra. Den beter sig inte på samma sätt. Kanske var det för tjock plast eller så är det en annan sorts plast. Vad vet jag?

Mvh Olov

Va bara en tanke.. Vad värmer du plasten med?
När jag formade framrutan till cuben värmde jag genom att doppa i kokande vatten. Funkade klockrent.
Om det inte blev bra på första så bara att doppa igen, hur många ggr som helst. Inga sprickor, missfärgningar eller spänningar.
Men du fick ju till det ändå så kanske överflödigt detta..

/Micke

hjalleo
2012-09-18, 21:57
Va bara en tanke.. Vad värmer du plasten med?
När jag formade framrutan till cuben värmde jag genom att doppa i kokande vatten. Funkade klockrent.
Om det inte blev bra på första så bara att doppa igen, hur många ggr som helst. Inga sprickor, missfärgningar eller spänningar.
Men du fick ju till det ändå så kanske överflödigt detta..

/Micke

Hej Micke!

Jag värmde med varmluftpistolen. Vatten skulle nog ha funkat bättre, men nu var det så liten del så det fick bli varmluftspistolen.

Vad använde du för plast?

Mvh Olov

ChristerL
2012-09-18, 22:03
När jag gjorde mina glas till Tempesten hade dottern precis fyllt år. Kartongerna som presenterna/leksakerna låg i hade stora "fönster" av plast, den plasten var perfekt!

ewalds
2012-09-19, 12:44
Hej Micke!

Jag värmde med varmluftpistolen. Vatten skulle nog ha funkat bättre, men nu var det så liten del så det fick bli varmluftspistolen.

Vad använde du för plast?

Mvh Olov

Plasten till fönsterna var medskickad i satsen o sannolikt för tjock för ditt ändamål.
Annars lät Christers idé inte dum alls.. Sån hård förpackningsplast, (som man aldrig får upp), är ju skapligt tunn o borde gå bra att forma. Det ska jag komma ihåg!

/Micke

hjalleo
2012-09-19, 21:27
Hej Christer o Micke!

Det är precis en sån plast, som man aldrig lyckas bryta sig in i, som jag har använt. Den funkade kanon att värma upp och sedan forma. PET-flaskeplasten lyckades jag inte med.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-20, 20:34
Jag har ägnat mig åt att lätta modellen lite grand. Ja, ska jag var ärlig så är det väldigt lite. Men, många, många bäckar små...

Jag har tagit upp ett par hål i lättplaywooden som ska bära upp radiatorscoopet.
32260

Fästena för skev- och flapservona har även de fått bidraga till en lättare modell. Genom att borra upp hålen och snedfasa kanterna har jag lyckats göra varje fäste ca 1 gram lättare. Visst är det fantastiskt!:triumphant:
32261 32262
Jag får väl säga som Gunde gjorde när han fick frågan om det gram han sparat på att skaffa stavspetsar av titan gjorde någon fysisk skillnad: "Nä det gör de nog inte, men bara vetskapen om att jag har stavar som är nåt gram lättare än konkurenterna ger en mental fördel". Skämt å sido. Varje gram jag kan få ner kärran känns behövligt och som sagt, många bäckar små... Den kommer bli tung ändå.

Jag har även rätat ut två av RDS-stängerna till ca 32°. Jag hettade först upp kröken till "körsbärsrött" för att sedan låta den svalna långsamt. Sen rätade jag ut dom för att därefter hetta upp kröken igen för att sen snabbt kylas i lite motorolja. Tror ni att det funkar som härdning?
32263

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-21, 21:59
Nu har jag fått hjälp av Zazzu att fräsa "spåren" för RDS-fickorna och det blev kanon!
32287

Trots fredagkväll och allt vad det innebär så kunde jag inte låta bli att mickla ihop ena sidan av vinghalvan lite provisoriskt. Servona ligger bara löst i vingen. Nedan har ni två filmsnuttar på hur det blev. Jag tycker att det funkar väldigt bra med skeven men flapsen känns lite "svampig". Hm, det blir till att ta reda på varför.

http://www.youtube.com/watch?v=QLvIZLw5ot4&feature=youtu.be


http://www.youtube.com/watch?v=ElUBIhs6D2U&feature=youtu.be

Mvh Olov

Lelle
2012-09-22, 08:32
Riktigt snygg med dolda linkage Olov. Förstår att du inte kunde hålla dej utan att pröva innan det var sängdags.
Hur får du klaffen att gå så långsamt? :concern:

hjalleo
2012-09-22, 09:32
Riktigt snygg med dolda linkage Olov. Förstår att du inte kunde hålla dej utan att pröva innan det var sängdags.
Hur får du klaffen att gå så långsamt? :concern:

Hej Lelle!

Jag har en T8FG och även om Futaba aldrig hade tänkt bjussa på servo slow funktion så går det att åstadkomma två sådana genom att vara lite kreativ vid programmeringen av radion. Så det är min radio som styr hastigheten. Det var radion som styrde hastigheten på canopyn tidigare i tråden också. Om du är nyfiken så finns det en sida på nätet där kloka användare har lagt upp lite tips om hur man gör. http://futaba8fg.wikidot.com/

Mvh Olov

Lelle
2012-09-22, 09:35
O,boy!
Tack för tipset, Olov. :)

Fyhren
2012-09-22, 20:53
Hej

Skulle vilja kommentera det där med härdningen. Utan att vara särskilt hemma på detta så har jag för mig att det skall vara lite tvärtom nämligen först värma till rött och kyla i vätska sen värma till blått och låta svalna. Vore trevligt att få en kommentar från någon som verkligen vet. Detta med att rikta en pianotråd och sen härda den är något som sannolikt många med mig vore tacksamma för att en gång för alla få veta sanningen kring från någon som kan ämnet.

Hälsningar från
Peder Fyhr som följer tråden med beundran
flyger i
Eslövs mfk

Ompa
2012-09-22, 21:25
Wow, fem tummar upp ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hjalleo
2012-09-23, 10:56
Hej

Skulle vilja kommentera det där med härdningen. Utan att vara särskilt hemma på detta så har jag för mig att det skall vara lite tvärtom nämligen först värma till rött och kyla i vätska sen värma till blått och låta svalna. Vore trevligt att få en kommentar från någon som verkligen vet. Detta med att rikta en pianotråd och sen härda den är något som sannolikt många med mig vore tacksamma för att en gång för alla få veta sanningen kring från någon som kan ämnet.

Hälsningar från
Peder Fyhr som följer tråden med beundran
flyger i
Eslövs mfk

Hej Peder!

Jag tror att det är anlöpningen som du far efter, dvs där man återger stålet lite av dess seghet. Ja, den biten har jag slarvat med men det går väl att göra om antar jag.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-23, 13:22
Som jag nämnde tidigare kändes klaffarna lite svampiga med RDSen. Jag tror att det är två olika skäl till det. Det ena är att gångjärnen flexar lite. Det borde bli bättre när de är limmade. Det andra skälet är att själva pocketsen flexar lite i klaffen när stången så att säga bänds. Orsaken till detta är att jag har gjort träförstärkningen för pocketsen för grund. Den blev genomfräst och därmed är det inget som fixerar den i "höjdled". Eller uttryckt med andra ord: klaffen verkar bändas isär lite när stången belastas. För att komma till rätta med den här delen så gjorde jag hål i klaffen och limmade in två genomgående tappar precis akter om fickan. Nu borde det flexa mindre.
32321 32322

Trimroder måste det ju finnas på skeven. Sagt och gjort. Fram med lite bilder för att kunna mäta sig fram till rätt storlek. Därefter var det ganska enkelt att rita ut dom och skära med kniv.
32323 32324

Nu var det dags för mig att för först gången i mitt liv glasa något på riktigt. Glasfiber och peelply klipptes till. Peelplyen fick en omgång av strykjärnet för att bli slät. Allt plockades fram och epoxy blandades. Sen var det "bara" att hälla på epoxyn och stryka ut med ett plastkort. Därefter strök jag på peelplyen för att med dess hjälp pressa igenom all överflödig epoxy. Det var lite pilligt med trimrodren, peelplyen vågade jag inte använde då den är ganska styv. Den känns lämpligare för lite större ytor.
32325 32326

I morgon kan jag se hur det blev.

Mvh Olov

Ompa
2012-09-23, 14:48
Stiligt :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hjalleo
2012-09-23, 21:51
Hur gör man när man ska glasa runt öppningar i vingen, exempelvis hjulbrunnar och öppningar för servon? Maskerar man eller tar man det bara lite lugnt med epoxyn?
32349

Tacksam för svar!

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-25, 22:37
Nu är skev, flaps och trimroder helt färdigglasade.

Peelplyen var suverän!:) Jag har visserligen ingen erfarenhet av att glasa på traditionellt vis men med peelplyen var det väldigt smidigt. När epoxyn hade härdat var det bara att dra bort peelplyen och sen några tag med sandpappret och vips hade jag en slät yta klar för sprutspackel.

I kväll blev även vingens undersida glasad. Det ska bli spännande att dra bort peelplyen i morgon och se hur det blev. Det var lite pilligt runt fästet för pylonen. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det inte blev 100. Nedan är ett par bilder på hur det ser ut när peelplyen är påstruken.
32366 32367


Mvh Olov

Sweeper
2012-09-26, 05:22
Nu är skev, flaps och trimroder helt färdigglasade.

Peelplyen var suverän!:) Jag har visserligen ingen erfarenhet av att glasa på traditionellt vis men med peelplyen var det väldigt smidigt. När epoxyn hade härdat var det bara att dra bort peelplyen och sen några tag med sandpappret och vips hade jag en slät yta klar för sprutspackel.

I kväll blev även vingens undersida glasad. Det ska bli spännande att dra bort peelplyen i morgon och se hur det blev. Det var lite pilligt runt fästet för pylonen. Jag skulle inte bli jätteförvånad om det inte blev 100. Nedan är ett par bilder på hur det ser ut när peelplyen är påstruken.
32366 32367


Mvh Olov

Peel ply är väldigt trevligt att använda. :) Det ser mycket bra ut Olov!

När det gäller glasning runt öppningar så låter jag glasfibern hänga ut över kanten och sedan ser jag till så epoxyn också kommer ut över kanten. Det underlättar när man sedan skall kapa bort det överflödiga materialet.

Göran

hjalleo
2012-09-26, 18:14
Peel ply är väldigt trevligt att använda. :) Det ser mycket bra ut Olov!

När det gäller glasning runt öppningar så låter jag glasfibern hänga ut över kanten och sedan ser jag till så epoxyn också kommer ut över kanten. Det underlättar när man sedan skall kapa bort det överflödiga materialet.

Göran

Hej!

Ja, det var ju oerhört smidigt med peelply.

Jag var orolig för att epoxyn skulle rinna ner i brunnarna, men det gör den ju inte alls.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-26, 18:22
För nöjets skull vägde jag skeven innan och efter glasning. Om vågen inte ljuger allt för mycket så har vikten ökat med knappt 4 gram. Det motsvarar knappt 150 gram för hela vingen vilket känns bra.
32375 32376


Idag drog jag bort peelplyen från vingens undersida och det blev riktigt bra. Jag var ju rädd för att det skulle bli lite så där vid pylonfästena, men det blev helt OK.
32377

Nu är det lite glasning kvar sen är det mest slipning och det är ganska tråkigt så jag återkommer när det börjar komma lite sprutspackel på vingarna.

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-29, 22:52
Hej!

Jag skrev ju sist att jag skulle återkomma först när glasningen av vingarna var klara. Så bidde det inte riktigt. Jag är tvungen att få lite rätsida på ett par "sänk" på vingens översida innan jag kan glasa den.
32432

Skev och flaps har fått en första omgång med sprutspackel. Jag kontrollvägde efter det att sprutspacklet torkat. Jag höll på att ramla av stolen när jag konstaterade att spacklet vägde mer än glasningen. Tack och lov farsvann nästan allt vid slipningen. Ytan blir ju helt fantastiskt slät och fin och varenda liten repa fylls med spacklet. En omgång till och sen är det klart för flite metal.
32433 32434

Mvh Olov

hjalleo
2012-09-29, 22:57
Stiligt :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Oj!

Jag har missat att du varit inne och kikat i min tråd.:blush:

Tack, jag är själv ganska nöjd då även jag tycker att det blev helt OK. Jag hoppas bara att "glipan" är tillräckligt stor för att synas på lite håll. Jag måste erkänna att jag tycker att det är svårt att få till rätt proportioner på saker och ting.

Mvh Olov

hjalleo
2012-10-05, 23:04
Bara för att ni inte ska leva i tron att jag har legat på latsidan så kommer här en liten uppdatering.

Jag har nu glasat vingen helt färdig. Den har dessutom fått ett första lager med sprutspackel. Nu återstår det en massa slipande och sprutspacklande och jag har en liten förhoppning om att det skulle kunna bli klart i helgen. Sen är det dags för ett roligt moment. Flite Metal!
32597

Mvh Olov

Lelle
2012-10-06, 08:21
Bra jobbat.
Nu står du inför en riktig utmaning med flite-metal. Ska bli mycket spännande att se hur det kommer att bli. Detta är något som jag själv aldrig gjort så jag kommer att följa dej med stort intresse :)

Ompa
2012-10-06, 08:42
Det tar sig. Ser ju väldigt bra ut det där.
Peel ply eller vad det nu heter, var något nytt för mig.
Ska bli riktigt spännande att se hur det går ned flite metal appliceringen.
Men med tanke på övriga prestationer så kommer det gå lika galant som resten av bygget :p ;)
Lycka till.... :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hjalleo
2012-10-06, 10:16
Bra jobbat.
Nu står du inför en riktig utmaning med flite-metal. Ska bli mycket spännande att se hur det kommer att bli. Detta är något som jag själv aldrig gjort så jag kommer att följa dej med stort intresse :)

Hej Lelle!

Det är nog en del slipande kvar innan jag kan börja med Flite Metal. Utmaning? Ja, det lär det nog bli. Jag får börja på undersidan så att jag i alla fall får lite flyt innan jag kommer till ovansidan.

Mvh Olov

hjalleo
2012-10-06, 10:20
Det tar sig. Ser ju väldigt bra ut det där.

Peel ply eller vad det nu heter, var något nytt för mig.
Ska bli riktigt spännande att se hur det går ned flite metal appliceringen.
Men med tanke på övriga prestationer så kommer det gå lika galant som resten av bygget :p ;)
Lycka till.... :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tack Tomas!

Peel ply var helt nytt för mig också. Det var allas vår Sweeper som använde det i USA förra året, men nu har även jag testat det och det är jättesmidigt.

Vad det anbelangar Flite Metalen så är jag grymt nyfiken på hur det kommer att bli. Tyvärr så lär varenda liten defekt synas igenom så jag får vara så noga jag bara kan med underarbetet.

Mvh Olov

alignen
2012-10-07, 13:58
Hej.

Trevlig att följa projektet, hamnade här då jag sökte mustangbyggen. Är sugen starta ett bygg projekt.
Vilken spännvidd är det på din Mustang? Kollar på 2,1m mustangen från top flite.

Mycket trevligt följa ditt bygge med bilder och kommentarer. Tack :-)

hjalleo
2012-10-07, 15:34
Hej.

Trevlig att följa projektet, hamnade här då jag sökte mustangbyggen. Är sugen starta ett bygg projekt.
Vilken spännvidd är det på din Mustang? Kollar på 2,1m mustangen från top flite.

Mycket trevligt följa ditt bygge med bilder och kommentarer. Tack :-)

Hej!

Det var så jag började för ca 1,5 år sedan. Jag blev sugen efter att ha sett alla fantastiska byggen. Så det vara bara att sätta igång.

Min Mustang är TFs Giant P 51 Mustang med en spännvidd på 2140 mm.

Mvh Olov

alignen
2012-10-07, 16:01
Hej Olov.

Det blir en sådan, jag kör igång ett bygge. Har det fungerat bra med Tower Hobbies?

MVH Peter

hjalleo
2012-10-07, 16:20
Hej Olov.

Det blir en sådan, jag kör igång ett bygge. Har det fungerat bra med Tower Hobbies?

MVH Peter

Hej Peter!

Tower Hobbies har fungerat utmärkt. Jag tror inte att det blir många hundralappar billigare att beställa därifrån än från exempelvis HAB. Räkna med både frakt, moms och Postens avgift. Kanske tillkommer det även lite i tullavgift.

Mvh Olov

hjalleo
2012-10-07, 21:50
Jag trodde att jag skulle kunna bli klar med sprutspackling och slipning av vingen den här helgen. Ack vad fel jag hade. Det är bara översidan som är klar, men den är nu len som en barnarumpa och alla små skavanker är väl dolda. Så här långt väger glasning och spackel ca 160 gram på vingen. Huruvida det är mycket eller lite har jag ingen aning om, men jag har "budgeterat" för 500 gram på hela kärran och det borde jag klara.
32666 32667

I morgon hoppas jag att jag kan börja med undersidan.

Mvh Olov

hjalleo
2012-10-12, 23:05
Det har blivit lite mer på jobbet i veckan en vad jag hade räknat med och det har inverkat menligt på byggande.

Nu har jag i alla fall kommit så långt att jag har tjuvstartat med att klä det ena skevrodrets ovansida med Flite Metal. Det är onekligen ett lurigt material att jobba med. Minsta avtryck från en nagel syns hur tydligt som helst, men en del verkar gå att slipa bort med den medskickade Scotch-Brite svampen. Nedan syns hur som helst mitt första försök. Ytan är slipad i två riktningar för att framhäva de två plåtarna.
32780 32781

Mvh Olov

Sweeper
2012-10-14, 18:45
Det ser verkligen bra ut Olov! :)


Göran

hjalleo
2012-10-14, 19:00
Det ser verkligen bra ut Olov! :)


Göran

Tack Göran!

Först nu inser jag vilket enormt jobb det kommer att vara att klä hela modellen i Flite Metal. Men, men det får gå det också.

Mvh Olov

hjalleo
2012-10-14, 20:15
Nu har även det andra skevrodret fått lite aluminiumklädsel.

Första bilden visar hur det ser ut direkt efter att jag har gnuggat fast metallen. Sen kommer två bilder som visar hur jag maskar av för att kunna slipa i två riktningar för att framhäva plåtarna. Den sista bilden visar hur det ser ut efter lite slipning. Tyvärr är det VÄLDIGT svårt att ta kort då det blir reflektioner. Det som kvarstår är att med någon typ av rits ritsa in en linje som tydligt markerar plåtskarven och som gör att den blir symetrisk.
32853 32854 32855 32856

Undersidan av vingen har maskats av och fått ett rejält lager med sprutspackel och nu ska det mesta slipas bort. Snacka om slöseri...
32857

Mvh Olov

Lelle
2012-10-15, 08:09
Verkligen snyggt jobbat Olov, och jag förstår att det är knivigt att få "till det", eftersom Flite Metallen är så känslig. Har du bomullsvantar på dej nu för att slippa avtryck från t.ex naglar?
Hursomhelst, den här mussen kommer att bli en riktig pärla. :applouse:

hjalleo
2012-10-16, 18:14
Verkligen snyggt jobbat Olov, och jag förstår att det är knivigt att få "till det", eftersom Flite Metallen är så känslig. Har du bomullsvantar på dej nu för att slippa avtryck från t.ex naglar?
Hursomhelst, den här mussen kommer att bli en riktig pärla. :applouse:

Hej och tack Lelle!

Nja, några bomullsvantar är det inte frågan om att ha. Jag tycker att jag var duktig som hade handskar när jag glasade modellen och det får räcka. Det kommer att vara fullkomligt omöjligt att inte få märken i den så om det blir några under byggfasen så må det vara hänt. På lite avstånd tror jag inte att det kommer att syns i alla fall.

Nu blir det lite mindre byggt under de närmaste veckorna då jag kommer att vara ute och resa en del i jobbet.

Mvh Olov

hjalleo
2012-11-16, 22:44
Hej på er!

Efter att jag pga av jobbet har varit på resandes fot under några veckor är jag äntligen hemma igen. Puh!

För att se hur det blev med allt sprutspackel monterade jag fast vingen på kroppen (och för att få lite inspiration). Trots att jag tycker att jag lagt på ganska mycket spackel verkar vingen passa väl an mot wing filletsen. I morgon blir det till att slipa bort det sista av spacklet på vingens undersida, spackla upp lite små skavanker och slipa igen. Förhoppningsvis kan jag på söndag börja rita ut var panelerna ska vara.
34084 34085

Mvh Olov

Sweeper
2012-11-17, 00:10
Hej på er!

Efter att jag pga av jobbet har varit på resandes fot under några veckor är jag äntligen hemma igen. Puh!

För att se hur det blev med allt sprutspackel monterade jag fast vingen på kroppen (och för att få lite inspiration). Trots att jag tycker att jag lagt på ganska mycket spackel verkar vingen passa väl an mot wing filletsen. I morgon blir det till att slipa bort det sista av spacklet på vingens undersida, spackla upp lite små skavanker och slipa igen. Förhoppningsvis kan jag på söndag börja rita ut var panelerna ska vara.
34084 34085

Mvh Olov

Väldigt snyggt! :applouse: :lollypop:



Göran

Ompa
2012-11-17, 00:15
Kul att se du är tillbaka :thumbup:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hjalleo
2012-11-17, 13:06
Tack Ompa! Det är skönt att var hemma igen.

Mvh Olov

marell01
2012-11-17, 14:40
Mycket snyggt byggt. :thumbup::thumbup::thumbup:

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

hjalleo
2012-11-17, 17:51
Mycket snyggt byggt. :thumbup::thumbup::thumbup:

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

En bugar o bockar!

Just nu våtslipar jag för glatta livet. Det vore en lögn att påstå att det är skoj, men det måste ju göras.

Mvh Olov

Ompa
2012-11-18, 12:06
Kör hårt Olov :boxing:

Sweeper
2012-11-18, 14:48
Ja, slipning är något nödvändigt ont. :)


Göran

hjalleo
2012-11-18, 22:07
Nu börjar jag bli klar med att slipa vingen. Det sista jag gjorde var att täta skarven mot kroppen i framkant genom att fuska in lite PP100 i skarven.
34168

Luckorna hade slagit sig och blivt krökta åt fel håll så att säga. För att råda bot på det fräste jag ett antal spår på undersidan.
34169

Jag har även börjat att rita upp panellinjerna på undersidan. Jag fuskade lite med några linjer för att kunna ljuga bort några av luckorna.
34170

Det var allt för den här gången.

Mvh Olov

hjalleo
2012-11-20, 21:54
Jag höll på att glömma kulsprutorna. Det är tänkt att det ska limmas dit en bit av ABS-plast och några små detaljer som tillsamman ska bild de 3 kulsprutorna på vardera vinghalva.
3425734258

Som ni kanske minns funderade jag på att eventuellt använda lysdioder för att simulera kulsprutornas mynningsflammor. Jag har nu bestämmt mig för hur jag ska göra. Jag testade med att ta en diod och svarva den plan för att sedan borra ett 2,5 mm hål, vilket ganska väl motsvarar orginalets 12,7 mm. Sen lindade jag ett varv med aluminium rund dioden och trädde över ett (slarvigt) målat plaströr.
342593426234261

Som vanligt är det svårt att återge skenet i bild men det här kommer nog att kunna fungera ganska bra som mynningen på kulsprutan. Nu är det bara till att vänta in lite fler dioder.

Mvh Olov

Sweeper
2012-11-20, 22:02
Nu börjar jag bli klar med att slipa vingen. Det sista jag gjorde var att täta skarven mot kroppen i framkant genom att fuska in lite PP100 i skarven.


Det ser väldigt bra ut. :)

Ett tips är att droppa på lite tunnt CA-lim på kortsidan av spacklet när du har slipat klart. Det gör att kanten blir lite tåligare mot skador. :)


Göran

Lelle
2012-11-21, 08:18
Trevligt att se dej på forumet igen, Olov

Tänk att små enkla ting och nytänknade kan, och kommer att ge en fantastisk effekt så småningom. :applouse:

hjalleo
2012-11-21, 17:29
Det ser väldigt bra ut. :)

Ett tips är att droppa på lite tunnt CA-lim på kortsidan av spacklet när du har slipat klart. Det gör att kanten blir lite tåligare mot skador. :)


Göran

Tack för tipset Göran! Det ska jag använda mig av.

Mvh Olov

hjalleo
2012-11-21, 17:31
Trevligt att se dej på forumet igen, Olov

Tänk att små enkla ting och nytänknade kan, och kommer att ge en fantastisk effekt så småningom. :applouse:

Hej och tack Lelle!

Ja, jag hoppas att det blir bra så småningom. I väntan på dioder håller jag på och limma ihop en depronkärra så att jag har något att flyga med nu när det är inomhussäsong.

Mvh Olov

Lelle
2012-11-21, 19:45
Hej och tack Lelle!

Ja, jag hoppas att det blir bra så småningom. I väntan på dioder håller jag på och limma ihop en depronkärra så att jag har något att flyga med nu när det är inomhussäsong.

Mvh Olov

Då kan vi ta varann i hand, för det precis vad jag gör oxå. Mina vänner har tjatat på mej i flera år att nu är det dags att börja flyga inomhus, om inte annat än för att behålla spakvanan till våren.
Fick låna en kärra häromsistens och blev riktigt biten, för det var riktigt kul även om väggarna alltid kom framhoppande utan förvarning, haha!! Så nu limmas det för fullt på en EPP i källaren.:)

hjalleo
2012-11-24, 10:20
Hej Lelle!

Ja, visst är det kul med inomhusflyg. Ni verkar ha en bra hall om det bara är väggarna som kommer framhoppandes. I vår hall tycker jag att både golv och tak kan hoppa fram på ett väldigt abrupt vis...

Mvh Olov

hjalleo
2012-11-27, 19:57
I väntan på dioderna har jag pillat lite med det som dioderna ska monteras i. Jag svarvade sex små cylindrar som sedan målades svarta. En konad "plastbit" limmades fast på ABS-bitarna som är själva basen för kulsprutorna.
3442334424

En liten provmontering så kan man börja ana sig till hur det blir. Det som saknas nu är lite dioder som ska få rätt form och färg för att sedan monteras i hålen. Sista bilden visar vad jag försöker efterlikna.
3442534426

När det är klart vidtar mina favoritmoment: Spackla, slipa, slipa...

Mvh Olov

DennanHMFK
2012-11-28, 17:18
läckert läckert!

Skickat från min Samsung Galaxy SIII via Tapatalk 2

Fyhren
2012-11-28, 21:53
Hej

Skall man vara mycket skalariktig så är det så att de tre kanonerna inte sticker ut lika mycket utan alla är olika beroende på att de är något förskjutna pga att patronbältena inte skall kollidera i vingen. Man kan beskriva det så att på den innersta ser man bara det större röret som omger pipan, det sticker ut ungefär en fjärdedel av diametern, själva pipan syns inte alls snett framifrån. På den mittersta ser man det större röret lika mycket som på den innersta samt själva pipan som man ser lite mer av än det större röret. På den yttersta ser man ännu mer av det yttre röret (ungefär dubbelt så mycket) och lika mycket av pipan som den mittersta. Har bild men ny dator som inte passas till gammal scanner så jag kan tyvärr inte bifoga bilden.

På den yttersta sticker det yttre röret ut ungefär lika mycket som dess diameter, och alltså pipan sen lika mycket till.

Hoppas detta är förståeligt

Bildern jag refererar till finns i boken "Walk around P-51D" i serien "squadron/signal publications- walk around number 7"

Hälsningar Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Kenneth E
2012-11-29, 08:41
Kolla denna länk den säger allt på en originalmustang inte en efterkrigsmaskin.

https://www.google.se/search?q=p-51+mustang+machine+guns&hl=sv&tbo=u&qscrl=1&rlz=1T4AURU_svSE500SE501&biw=1366&bih=641&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=7w63UP6zGtSM4gTbwYHQCQ&ved=0CFMQsAQ

Balsa regn

hjalleo
2012-11-29, 20:06
läckert läckert!

Skickat från min Samsung Galaxy SIII via Tapatalk 2

Tack!

Mvh Olov

hjalleo
2012-11-29, 20:08
Hej

Skall man vara mycket skalariktig så är det så att de tre kanonerna inte sticker ut lika mycket utan alla är olika beroende på att de är något förskjutna pga att patronbältena inte skall kollidera i vingen. Man kan beskriva det så att på den innersta ser man bara det större röret som omger pipan, det sticker ut ungefär en fjärdedel av diametern, själva pipan syns inte alls snett framifrån. På den mittersta ser man det större röret lika mycket som på den innersta samt själva pipan som man ser lite mer av än det större röret. På den yttersta ser man ännu mer av det yttre röret (ungefär dubbelt så mycket) och lika mycket av pipan som den mittersta. Har bild men ny dator som inte passas till gammal scanner så jag kan tyvärr inte bifoga bilden.

På den yttersta sticker det yttre röret ut ungefär lika mycket som dess diameter, och alltså pipan sen lika mycket till.

Hoppas detta är förståeligt

Bildern jag refererar till finns i boken "Walk around P-51D" i serien "squadron/signal publications- walk around number 7"

Hälsningar Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Hej Peder!

Det stämmer bra att dom är förskjutna och det är min tanke att så gott det går försöka efterlikna det.

Mvh Olov

hjalleo
2012-11-29, 20:14
Kolla denna länk den säger allt på en originalmustang inte en efterkrigsmaskin.

https://www.google.se/search?q=p-51+mustang+machine+guns&hl=sv&tbo=u&qscrl=1&rlz=1T4AURU_svSE500SE501&biw=1366&bih=641&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=7w63UP6zGtSM4gTbwYHQCQ&ved=0CFMQsAQ

Balsa regn

Hej!

Vilken av bilderna refererar du till?

Min tanke var att försöka efterlikna den bild jag har lite längre upp i tråden men det syns nog än bättre på den här bilden:
34469

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-02, 19:19
I väntan på dioderna har jag spacklat och slipat på plastbitarna som bildar själva basen för kulsprutorna. Igentligen ska de inte sticka ut så långt men för att kunna få plats med dioderna utan att borra upp framkanten på vingen får det bli så. Plastbitarna är inte speciellt skalamässiga hur man än gör. Då jag misstänker att det kommer att bli svårt att få på Flite Metal på de dubbelkrökta ytorna har jag sprutat på lite aluminiumfärg.
34572

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-03, 21:56
I väntan på dioder har jag börjat med Flite Metal. Jag har lyckats med konststycket att få dit två st i kväll. Det var himla svårt att skära utmed maskeringstejpen. Jag var nog lite väl försiktig med kniven vilket gjorde att jag fick fransiga kanter som det tog en himla tid att snygga till. Förhoppningsvis kommer tekniken med tiden. Jag har ju måååååånga paneler att öva på.:sarcastic:
34588

Mvh Olov

Ompa
2012-12-04, 06:14
Men snyggt blir det iaf :cool:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Thomas
2012-12-04, 14:29
Himla tjusigt !!

hjalleo
2012-12-04, 18:04
Men snyggt blir det iaf :cool:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tack Tomas!

FM var ett ganska roligt material att jobba med, men det är väldigt känsligt för repor.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-04, 18:04
Himla tjusigt !!

Tackar!

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-04, 18:12
Nu har det blivit lite mer gjort. Den vänstra vingens undersida har nu fått ett antal plåtar med aluminium. Det var svårt att gnugga fast de störra bitarna utan att det blev rynkor. Jag fick lov att kassera två bitar då det inte blev som jag tänkt mig. För att få snygga kanter gäller det att byta knivblad ofta. Nedan en bild på vänster vinge som den ser ut nu.
34708

Då det nu är kvar en än större bit så väntar jag med den så att jag får lite mer rutin innan jag ger mig i kast med den.

Höger sida har nu fått sin första plåt, men innan dess klädde jag in de tre ringarna runt rec. light i FM. Nedan syns en ring utan och en med FM.
34709

Nedan två bilder på hur det hela blev med lyktglas och ringar på plats. Vänster bild utan lyse och höger med lyse påslaget.
3471034711

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-05, 21:26
Ytterligare några paneler har hittat till sin rätta plats. Nu går det ju framåt...:sarcastic:
34752

Jag kunde inte låta bli att testa hur FM funkar på dubbelkrökta ytor. Provbit fick bli basen till maskingevären. Det funkade mycket bättre än vad jag hade vågat hoppas på. Små rynkor går utmärkt bra att gnugga bort med ett hårt verktyg. I mitt fall var det skaftet till kniven.
34753

De verktyg jag anänder syns nedan. En bra maskeringstejp med hård kant är nog en förutsättning för att kunna skära en snygg kant med en vass kniv. Det pennliknande mojängen används för att gnugga fast FM med. Men innan FM appliceras måste ytan vara helt fri från damm och dylikt. Därav klibbduken. Minsta lilla korn syns rätt igenom.
34754

Mvh Olov

Ompa
2012-12-05, 21:55
Grymt stiligt och bra blir det. Är mäkta imponerad :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Thomas
2012-12-05, 22:30
Det blir ju som fabriksgjort!

Vad väger Flite Metal per dm2?

Lelle
2012-12-06, 08:10
Bara att sälla sig in i hyllningskören. Det där ser förbaskat välgjort ut, men vem hade väntat sig något annat av dej Olov. Riktigt riktigt snyggt!! Bravo! :applouse::applouse::applouse:

hjalleo
2012-12-06, 18:24
Grymt stiligt och bra blir det. Är mäkta imponerad :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tack Tomas!

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-06, 18:30
Det blir ju som fabriksgjort!

Vad väger Flite Metal per dm2?

Hej Thomas!

Fabriksgjort vet jag väl inte, men det ska nog bli okej vad det lider.

Enligt uppgift på FM (http://flitemetal.com/)s hemsida ska den väga 0,0022222 Oz/inch˛ vilket torde bli ca 1 gram/dm˛. Tjockleken ska vara ca 0,05 mm men min mikrometer visar ca 0,1 mm inkl lim. När jag lägger 1 dm˛ på vågen så visar den 1,6 gram. Någonstans på deras hemsida skriver dom att tjockleken varierar och så kanske det är.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-06, 18:45
Bara att sälla sig in i hyllningskören. Det där ser förbaskat välgjort ut, men vem hade väntat sig något annat av dej Olov. Riktigt riktigt snyggt!! Bravo! :applouse::applouse::applouse:

Tack Lelle!

Jag hoppas att det blir bra också. Det ska bli skoj när jag kan börja polera aluplåtarna i olika riktningar.

Mvh Olov

Sweeper
2012-12-06, 19:48
Det ser verkligen snyggt ut! :applouse:


Göran

Snickarjävel´n
2012-12-06, 20:05
I väntan på dioderna har jag spacklat och slipat på plastbitarna som bildar själva basen för kulsprutorna. Igentligen ska de inte sticka ut så långt men för att kunna få plats med dioderna utan att borra upp framkanten på vingen får det bli så. Plastbitarna är inte speciellt skalamässiga hur man än gör. Då jag misstänker att det kommer att bli svårt att få på Flite Metal på de dubbelkrökta ytorna har jag sprutat på lite aluminiumfärg.
34572

Mvh Olov


Olov, ska du styra dioderna med nån elektronik för att simulera eldgivningen? Vad är detta för prylar i så fall?

hjalleo
2012-12-06, 22:18
Olov, ska du styra dioderna med nån elektronik för att simulera eldgivningen? Vad är detta för prylar i så fall?

Hej!

Jag har köpt en ljudmodul från Benedini. På modulen finns det även en utgång för att styra dioder som då blixtrar i takt med kulspruteljudet. Det var det som var anledeningen till att jag över huvud taget fick för mig att ha dioder för att simulera mynningsflammorna.

Se sidan 17 och 20 i min byggtråd.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-07, 18:04
Det ser verkligen snyggt ut! :applouse:


Göran

Tack Göran!

Det ser nog faktiskt lite bättre ut på bilderna än i verkligheten. Det är svårt att få på FM helt utan minsta skavank, men jag tror att de små defekter som finns osynligörs mer när jag borstar aluminiumen.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-07, 21:40
Hejsan!

Även i kväll har jag jobbat vidare med Mustangen. Ytterligare ett par bitar har hittat hem i väntan på dioderna. Jag vågade ge mig i kast med den största biten och det blev hyfsat OK. På den andra bilden syns en plåt som jag har provar att "slipa". Gissa vilken...
34800 34801


Mvh Olov

Ompa
2012-12-07, 21:43
Riktigt, riktigt elegant :applouse:

Thomas
2012-12-07, 22:12
Tack Göran!

Det ser nog faktiskt lite bättre ut på bilderna än i verkligheten. Det är svårt att få på FM helt utan minsta skavank, men jag tror att de små defekter som finns osynligörs mer när jag borstar aluminiumen.

Mvh Olov

ALLA fina (plåt-)skalakärror har mer eller mindre defekter i strukturen. Det är bara att titta på en vanlig sportkärra, typ Cherokee eller liknande, skarvarna finns där, nitarna syns, bucklor syns.

Olov, det blir sk*t-bra! :applouse:


B t w, KayKrut lärde mig ett knep för att simulera en skarv:
Lägg en bit maskeringstejp vid den tilltänkta skarven, spackla mot skarven, lyft bort maskeringstejpen!
Kvar blir en "perfekt" skarv som, åtminstone på nån meters håll, ser ut som en överlappad plåtskarv!

hjalleo
2012-12-08, 20:10
ALLA fina (plåt-)skalakärror har mer eller mindre defekter i strukturen. Det är bara att titta på en vanlig sportkärra, typ Cherokee eller liknande, skarvarna finns där, nitarna syns, bucklor syns.

Olov, det blir sk*t-bra! :applouse:


B t w, KayKrut lärde mig ett knep för att simulera en skarv:
Lägg en bit maskeringstejp vid den tilltänkta skarven, spackla mot skarven, lyft bort maskeringstejpen!
Kvar blir en "perfekt" skarv som, åtminstone på nån meters håll, ser ut som en överlappad plåtskarv!

Hej Thomas!

Jo, du har nog rätt i att förebilderna inte alltid var helt släta och fina. Det är nog mer att jag blir lite irriterad över min egen klumpighet som lyckas få dit lite repor och dylikt.

Tricket med maskeringstejp och spackel och jag sett tidigare, men tack för tipset. Den är tack vare alla tips och ideér som jag har snappat upp bland annat här som gör att bygget blir som det blir. När man klär med FM blir det naturliga skarvar mellan de olika FM-bitarna och jag tror att de blir hyfsat OK.

Mvh Olov

matbos
2012-12-08, 20:31
Snyggt så det förslår....:lollypop:

Thomas
2012-12-08, 20:42
Blir det nitar a la Sweeper oxå?? :girl_wacko:

genland
2012-12-08, 21:02
Rackarns...

Mycket imponerad av det jobb
du lägger ner!

Flite Metal har man ju funderat på,
kul att se hur det kan funka!

MVH Kent

hjalleo
2012-12-08, 21:29
Snyggt så det förslår....:lollypop:

Tack Matte!

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-08, 21:32
Blir det nitar a la Sweeper oxå?? :girl_wacko:

Hej Thomas!

Ja visst ska det bli nitar också. Jag funderar på om man på något vis kan förmå Ompa att smussla in Mussen hos Sweeper så att han av bara farten sätter dit lite nitar.:stupido2:

Nä, skämt åsido, jag lär nog få sätta dit alla nitar själv vad det lider.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-08, 21:36
Rackarns...

Mycket imponerad av det jobb
du lägger ner!

Flite Metal har man ju funderat på,
kul att se hur det kan funka!

MVH Kent

Hej Kent!

Det är skoj att se att du uppskattar tråden.

Jag har sagt det förr: Det här är en fantastiskt billig hobby, om man mäter i kr/h, och med tanke på hur långsamt det går framåt för mig så blir det ju nästan reapris.:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-08, 21:39
Riktigt, riktigt elegant :applouse:

Hej och tack Tomas!

Hur går det för dig i modellbyggarmecka? Det måste ju vara perfekt att få jobba i Nyköping av alla orter.

Mvh Olov

Ompa
2012-12-08, 22:52
Det känns fint, och veta att man bara behöver vända mig 180grader om jag behöver fråga någonting försämrar ju inte situationen :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

hjalleo
2012-12-09, 20:46
Jag har fortsatt att gnugga dit några paneler med FM. Jag tycker att jag börjar få lite kläm på det nu (efter några misslyckanden). Jag har även gett mig i kast med radiator scoopet, men det återstår några paneler där. Det var inte roligt att gå runt kanten i framkant. För att få det snyggt fick jag ta mindre bitar.
34883 34884


Mvh Olov

Thomas
2012-12-09, 21:13
Så grannt det blir!

Elgstrand
2012-12-09, 21:26
Hejsan!

Tycker som dom andra, detta blir fantastiskt snyggt! Riktigt kul att du gör kärran på detta lite annorlunda sätt.:applouse:

/Fredrik.

Ompa
2012-12-09, 23:30
Ruskigt bra Olov.
Måste köpa en bit FM och prova på någonting. Klart värt att använda :rolleyes:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

hjalleo
2012-12-10, 17:54
Så grannt det blir!

Tack Thomas!

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-10, 17:55
Hejsan!

Tycker som dom andra, detta blir fantastiskt snyggt! Riktigt kul att du gör kärran på detta lite annorlunda sätt.:applouse:

/Fredrik.

Hej o tack Fredrik!

Om det är så annorlunda vet jag inte, men det tar tid.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-10, 17:59
Ruskigt bra Olov.
Måste köpa en bit FM och prova på någonting. Klart värt att använda :rolleyes:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Tack Tomas!

Du har ett PM.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-22, 19:01
Äntligen kom mina dioder.

Som dioddrivare använder jag en LM317T, med en lämplig resistor, från Kjell. Mkt billigt och fungerar utmärkt.
35203

Sex dioder fick lite ny form. Sista bilden visar hur det ser ut när de är ihopamockade.
3520435205

Och här är en liten videosnutt med lite blinkande dioder:

http://www.youtube.com/watch?v=hps4sw1d0Rk&feature=youtu.be


Nu ska de bara limmas fast på vingens framkant och sen kan jag fortsätt att klä den med FM.

Mvh Olov

Ompa
2012-12-22, 19:20
Riktigt läckert. Mycket imponerande :D :beer:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Thomas
2012-12-22, 19:34
Tjusigt!
Man kan ju bli livrädd när det anfalls med dylika attiraljer...

hjalleo
2012-12-23, 18:57
Riktigt läckert. Mycket imponerande :D :beer:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Tack Tomas!

Jag hoppas bara att dioderna kommer att synas på backen i alla fall. Annars blir det väl nattflyg så att de syns.:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-23, 18:58
Tjusigt!
Man kan ju bli livrädd när det anfalls med dylika attiraljer...

Hej!

Jaha du Thomas, det är nog bäst att du beväpnar dig...:)

Mvh Olov

Thomas
2012-12-23, 19:42
Hej!

Jaha du Thomas, det är nog bäst att du beväpnar dig...:)

Mvh Olov

Skyddsväst i Kevlar??

Mr J
2012-12-23, 21:55
Skyddsväst i Kevlar??

I skala 1:4? :sarcastic:

hjalleo
2012-12-25, 18:33
Skyddsväst i Kevlar??

Det låter som att bra alternativ...:sarcastic:

/Olov

hjalleo
2012-12-25, 18:34
I skala 1:4? :sarcastic:

Nej, nej. Skala 1:5 måste det ju vara.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-25, 18:47
Nu har jag limmat dit de två plastbitarna och jag har spacklat (PP100) och slipat ett antal gånger. Sen var det dags för Hagmans sprutspackel för de sista skavankerna. Tyvärr tål inte plasten sprutspacklet. Plasten blir som gummi och deformerad. Det vara bara att täcka plasten med maskeringstejp innan sprutning.
35256

Under tiden som sprutspacklet torkade ute i garaget började jag med vortexgeneratorerna. Jag klädde dom med FM innan jag gav dom sin slutgiltiga form. Jag hann med tre av totalt sex styckna och det var skitpilligt då det är ganska svåra att greppa de små rackarna.
35257 35258

På bilden nedan är de inslipade mot vingen. Nu återstår det bara att skära rent FMen runt kulsprutorna, men det får bli vid ett senare tillfälle. Nu ska jag sätta fast den sista panelen på undersidan. Sen är det dags att rita panellinjer på ovansidan och börja klä.:)
35259

Mvh Olov

Ompa
2012-12-25, 19:49
Skitsnyggt :icon_pidu:

hjalleo
2012-12-26, 12:13
Skitsnyggt :icon_pidu:

Tack Tomas!

Uppenbarligen livsfarligt enligt en del...:sarcastic:

Mvh Olov

Sweeper
2012-12-26, 13:43
Instämmer till fullo med Ompas senaste inlägg! :)


Göran

hjalleo
2012-12-26, 14:11
Instämmer till fullo med Ompas senaste inlägg! :)


Göran

Tack Göran!

Man gör så gott man kan, men det går långsamt med de tråkiga momenten.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-26, 21:40
Då frugan legat i sängen mest hela dagen så blev det ingen tur till svärföräldrarna. Vilken osis:sarcastic:

Istället fortsatte jag i hobbyrummet. Först skulle alla panellinjer på vingens ovansida ritas upp.
35283


Sen var det "bara" att knugga på...

Om någon skulle vara intresserad av hur jag gör när jag klär med FM kommer här en kort beskrivning:
Jag följer instruktionerna från FM hyfsat väl när jag börjar med att sätta 3Ms maskeringstejp runt panelen som ska kläs. För att den nya panelen inte ska fästa mot de paneler som redan är fastsatta sätter jag även vanlig frystejp som skydd. Utan den är det ett elände att få bort det som skärs loss.
35284

Sen markerar jag med tuschpenna hur panelen ska sitta.
35285

Därefter måste varenda litet dammkorn bort från ytan. ALLT syns igenom.
35287

Sen är det dags att börja gnugga/pressa med ena fingret. Genom att kröka biten som en hängränna kan man börja i mitten och gnugga sig ut mot kanterna. På så vis är det mindre risk för att det blir rynkor i slutet.
35286

Avslutningsvis pressar jag in folien mot tejpen så att det blir en tydligt markerad kant att skära mot.
35288

Och efter ett ganska rejält pass i hobbyrummet ser vingen ut sår här:
35290 35289

En av de stora panelerna närmast mitten gick åt fanders dår jag var lite klumpig och lyckades få den att nudda ytan. Sen satt den! Det var stört omöjligt att kunna lossa på den och återanvända den. Tur att jag köpte ganska mycket FM.:)

Nu är det bara spännande bitar kvar där vingspetsarna blir den största utmaningen på hela kärran. Undrar om det finns någon snygg förebild med målade vingspetsar?:)
Mvh Olov

Thomas
2012-12-26, 21:55
Det blir ju skitsnyggt!
Hur funkar det med värme på FM? Det krymper väl inte?? Tänkte på vingspetsarna...

hjalleo
2012-12-27, 11:51
Det blir ju skitsnyggt!
Hur funkar det med värme på FM? Det krymper väl inte?? Tänkte på vingspetsarna...

Tack Thomas!

FM går inte att krympa, bara töja. Det är därför som det är viktigt med hur man börjar med appliceringen. Värme lär underlätta när den ska töjas ut.

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-29, 15:53
I förra inlägget skrev jag någon ironisk kommentar om att frugan var sängliggandes och att det därför blev ganska mycket byggt. Det skulle jag aldrig ha gjort för nu har jag legat deckad i feber ett antal dagar...:banghead:

Nu har den i alla fall börjat ge vika och jag har fått dit ytterligare några plåtar.
35370

Byggherren (=jag) har varit lite slarvig med de inre landställsluckorna. De stack upp lite ovanför vingen i framkant och då jag inbillar mig att fartvinden har lättare att få tag i luckan då så lades det på lite spackel på vingen som nu väntar på härdning och slipning.
35371

Runt maskingevären vet jag inte riktigt hur jag ska göra? Antingen kan jag nöja mig med att bara skära rent, men då kommer kanten att synas igenom nästa lager med FM. Ska jag få bort den kanten så måste den spacklas, men det är väldigt trångt och pilligt. Vi får se vad det blir.
35372

Mvh Olov

Ompa
2012-12-29, 15:57
Det där med att klä med FM, är ju så man blir tårögd. Oförskämt snyggt blir det :lollypop:

Sweeper
2012-12-29, 19:58
Det går ju framåt med raketfart! Och det blir precis som Ompa skrev...oförskämt snyggt! :applouse:


Göran

hjalleo
2012-12-29, 21:42
Det där med att klä med FM, är ju så man blir tårögd. Oförskämt snyggt blir det :lollypop:

Ahh, nu blir jag nästan lite generad:blush:

Men, du syftar givetvis på att man kommer att bli tårögd av alla reflexer i solljuset.:)

Mvh Olov

hjalleo
2012-12-29, 21:45
Det går ju framåt med raketfart! Och det blir precis som Ompa skrev...oförskämt snyggt! :applouse:


Göran

Hej Göran!

Det är nog en långsam raket då, även om det gått lite fortare att klä vingens ovansida. Den stora prövningen blir nog när all FM ska slipas för att ge ett mer naturligt utseende.

Mvh Olov

INGEMAR NABBING
2012-12-31, 12:47
Hej Jag har tittat på Din klädsel med detta material och det verkar mycket intressant.
Var köper Du det ? Limmar Du med kontaktlim ? Väger det mycket ?
Tacksam för mer info Ingemar Nabbing Falköping.

hjalleo
2013-01-01, 16:08
Hej Jag har tittat på Din klädsel med detta material och det verkar mycket intressant.
Var köper Du det ? Limmar Du med kontaktlim ? Väger det mycket ?
Tacksam för mer info Ingemar Nabbing Falköping.

Hej!
Om jag inte misstar mig fullständigt så bör du hitta svar på dina frågor lite tidigare i den här tråden.
/Olov

hjalleo
2013-01-02, 21:19
Nu har jag lyckats få till lite FM runt maskingevären. Jag tror att det lyckades vid fjärde försöket... Skam den som ger sig.:) Jag fick lova att sätta fast den undre plåten först och låta den gå lite längre upp på framkanstlisten. På så vis blev det inte så mycket kvar av den förbaskade kvadrupelkrökningen (liiiiite lätt överdrivet) när den övre plåten skulle knuggas fast. Så här blev det i alla fall.
35526

Mvh Olov

frznlogic
2013-01-02, 22:05
Måste nog säga att det där är den snyggaste klädsel jag någonsin sett på en metallren maskin. :-) riktigt vackert!

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Thomas
2013-01-02, 22:15
Det här är ju världsklass!!! :icon_pidu:

Zazzu
2013-01-02, 22:19
Och det missade jag.

/Ulf

Ompa
2013-01-02, 22:21
Excellent Olov :thumbup:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Lelle
2013-01-03, 08:07
Så snyggt Mäster Olov! :applouse:

En skicklig modellbyggare ger sig inte efter 3 misslyckade försök. Suveränt att du vill dela med dej till oss som inte kan eller vet..:icon_pray:

Elgstrand
2013-01-03, 18:46
Så snyggt, följer hela tiden med intresse. Den sista bilden visar verkligen hur bra och verklighetstroget det blir!
:applouse:

/Fredrik

hjalleo
2013-01-03, 22:25
Måste nog säga att det där är den snyggaste klädsel jag någonsin sett på en metallren maskin. :-) riktigt vackert!

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Ja, FM är onekligen ett material som ger en realistisk yta, men så är det ju riktig aluminium och inte någon plast som försöker efterlikna alu.

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-03, 22:28
Det här är ju världsklass!!! :icon_pidu:

Tack Thomas!

Det värmer.

Mvh Olov!

hjalleo
2013-01-03, 22:29
Och det missade jag.

/Ulf

Men inte nu längre.

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-03, 22:30
Excellent Olov :thumbup:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Tack Tomas!

hjalleo
2013-01-03, 22:32
Så snyggt Mäster Olov! :applouse:

En skicklig modellbyggare ger sig inte efter 3 misslyckade försök. Suveränt att du vill dela med dej till oss som inte kan eller vet..:icon_pray:

Tack Lelle!

Då måste jag ju kunna betrakta mig som en riktig modellbyggare nu...

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-03, 22:35
Så snyggt, följer hela tiden med intresse. Den sista bilden visar verkligen hur bra och verklighetstroget det blir!
:applouse:

/Fredrik

Hej Fredrik!

Vad roligt att du finner tråden intressant. Som jag skrev tidigare: det är ju riktig aluminium, så då blir det ju av sig självt verklighetstroget.

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-06, 23:03
Nu har jag klätt radiatorscoopet. Det hade jag visserligen gjort förut också, men det rev jag bort då jag inte var riktigt nöjd. Den här gången blev det bättre.

Innan det kan limmas på plats så måste jag skruva fast förstärkaren. Här kommer den att få kylning med utsläpp i den lilla luckan i bakkroppen. Jag hoppas bara att kylningen räcker.
3568135682

Rent teoretiskt går det att byta förstärkaren framifrån. Undrar just om man har sånt tålamod?:sarcastic: Bakifrån kommer man åt att justera volymen.
35683

I morgon ska jag försöka att limma fast scoopet, men innan dess ska jag måla det mattsvart på insidan.
35684

Mvh Olov

bokis
2013-01-07, 14:09
Fantastiskt bygge!
Jätteskoj o få se hur du gör!
Den där folien har en kul bakgrund,jag köpte ett gäng rullar till Constellation som stackars Ivve ska applicera på den.
Tobbe har gjort det på min stora Musse här hemma och och Ivve på den DC 3: an som bor i sovrummet vintertid..
Den är framtagen för att klä fönsterkarmar med..:lollypop:
Flitmetal är bara ett av namnen den säljs under,kärt barn har många namn..
Har du bestämt dig för vad du ska ha för förebild?Jag kan ha missat det,därför jag frågar...

Zazzu
2013-01-07, 16:15
:applouse:Mäster Olov


/Ulf

hjalleo
2013-01-10, 22:18
Fantastiskt bygge!
Jätteskoj o få se hur du gör!
Den där folien har en kul bakgrund,jag köpte ett gäng rullar till Constellation som stackars Ivve ska applicera på den.
Tobbe har gjort det på min stora Musse här hemma och och Ivve på den DC 3: an som bor i sovrummet vintertid..
Den är framtagen för att klä fönsterkarmar med..:lollypop:
Flitmetal är bara ett av namnen den säljs under,kärt barn har många namn..
Har du bestämt dig för vad du ska ha för förebild?Jag kan ha missat det,därför jag frågar...

Tack Bokis!

Jag hade ingen aning om att folien var framtagen för fönsterkarmar. Varför i hela friden vill man klä fonsterkarmar i alufolie?

Vad det gäller förbild så bli det nog den här:
35808

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-10, 22:20
:applouse:Mäster Olov


/Ulf

Mäster o mäster. Jag tror nog att en mäster är liiiite snabbare än vad jag är, men tack ändå!

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-10, 22:25
Ena vingspetsen har nu blivit klädd. Det var inte lika svårt som jag hade trott då folien går att töja ganska bra. Några små veck blev det, men de går ganska bra att pressa ut med en metallstav. Det blir visserligen ganska blankt efteråt, men det lär nog försvinna när plåtarna slipas.

Första halvan ditgnuggad:
35810

och renskuren:
35811

Andra halvan på plats:
35813

Nu ska det dit ett positionsljus, eller vad det nu kan heta på svenska.

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-12, 22:16
Idag provade jag att slipa vingspetsen med 400 och 600 papper. Det blev lite flammigt efteråt och jag vet inte riktigt varför, men de repor och märken som fanns försvann i alla fall.

Jag ägnade mig även åt navigeringsljusen. De små genomskinliga plastbitarna fick lite färg invändigt och den bakre delen kläddes med FM.
35864

Efter att dioden monterats var det bara att limma dit den med lite CA-lim.
3586535866

Mvh Olov

Ompa
2013-01-12, 22:19
Jäklar så bra det blir :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Sweeper
2013-01-13, 16:05
Jag instämmer fullt och fast med Tomas! Det blir så snyggt! :applouse:


Göran

bokis
2013-01-13, 19:17
Stiligt! Ska du måla vingen eller ska den få behålla aluminiumet Olov?

hjalleo
2013-01-25, 21:19
Jag instämmer fullt och fast med Tomas! Det blir så snyggt! :applouse:


Göran

Jag inser att jag fullständigt glömt bort att besvara både ditt och Bokis inlägg och det ber jag om ursäkt för!

Tack Göran!

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-25, 21:28
Stiligt! Ska du måla vingen eller ska den få behålla aluminiumet Olov?

Hej Bokis!

Jag får lov att skylla på mitt jobb som har inverkat menligt på mitt byggande och besvarandet av ditt och Görans inlägg.

Jag har inte tänkt måla vingen även om jag vet att det var så det var i verkligheten. Däremot hade jag planerat att ha gjort tillräckligt många nitar till den 1 april för att i ett inlägg beskriva att det nu var dags att spackla igen alla nitar och panellinjer för att på så vis efterlikna förebilden på bästa vis genom att täcka allt ihop med några lager färg. Men det skulle jag vara tacksam för om du inte avslöjar då mitt aprilskämt skulle gå om intet.:sarcastic:Undrar just hur många som skulle ha idiotförklarat mig tyst för sig själv?:)

Mvh Olov

bokis
2013-01-25, 21:36
Trevligt! Jo, de var ju lite nogranna på orginalet att få den slät som en barnrumpa och lacka den men alu är snyggt
och lite konstnärlig frihet måste man väl få ha?:lollypop:

hjalleo
2013-01-27, 19:08
Trevligt! Jo, de var ju lite nogranna på orginalet att få den slät som en barnrumpa och lacka den men alu är snyggt
och lite konstnärlig frihet måste man väl få ha?:lollypop:

Hej Bokis!

Jag funderade ett tag på om jag skulle lacka vingarna, men så bidde det inte.

Vad det gäller konstnärlig frihet så är det nog ganska gott om det på kärran.

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-27, 21:09
Ja, äntligen har jag kunnat fortsätta med kroppen. Anledningen till att jag har klätt hela vingen redan är att jag var tvungen att rita av formen på radiator scoopet på kroppen för att kunna hyvla och slipa ner till rätt form. Innan limmning av radiator scoopet så var det ju tvunget att var klätt...

Nu är det i alla fall på plats och jag har kunnat rita en markering att hyvla efter.
36343

Den främre luckan med uttag i kroppen börjar bli färdigt.
36344

Och den bakre delen har utsatts för en magoperation för att ge plats för den bakre lucken. Tyvärr har någon drummel fått för sig att dra snaken till canopyn här.:sarcastic: Hm, undrar om den döljs med lite matt svart färg?
36345

Tanken är att de bägge luckorna ska öppnas när man ger trottel, så just nu är det ett länkage under produktion som måste på plats innan jag kan bomma igen hålen.

Mvh Olov

kjni
2013-01-27, 21:23
Olov, det blir alldeles våldsamt snyggt!
/Kjell

Pekkala
2013-01-27, 21:26
Vad jag tycker det blir bra med FM, helt rätt på din Musse!
Hoppas jag får tillfälle att klämma och känna på FM klädd maskin till sommaren :)

hjalleo
2013-01-27, 21:31
Olov, det blir alldeles våldsamt snyggt!
/Kjell

Det Kjell!

/Olov

hjalleo
2013-01-27, 21:34
Vad jag tycker det blir bra med FM, helt rätt på din Musse!
Hoppas jag får tillfälle att klämma och känna på FM klädd maskin till sommaren :)

Hej Christer!

Även om FM verkar vara lite tyngre än vad jag räknat med så är jag nöjd så här långt.

Jag hoppas att jag har kommit så långt att jag kan taxa lite med den i sommar i alla fall. Om du ska så här långt söderut är du välkommen att klämma på min Musse, men det finns säkert någon maskin på närmare håll.

Mvh Olov

hjalleo
2013-01-31, 19:38
Sen sist har jag fortsatt med undersidan på bakkroppen som nu har blivit täckt. På vanligt Top Flite manér så är det en rejäl bit balsa som ska på plats för att sedan hyvlas och slipas till rätt form. Återigen har jag ersatt den medskickade balsan mot lättare balsa.

Luckorna för sporrstället har ritats in och 8 lager 50 grams epoxylaminerad glasfiber väntar nu på härdning. Jag avslutade med ett lager peel ply för att suga upp överskottet. Räcker 8 lager ā 50 gram?
36447



Länkaget till luckorna börjar också lösa sig men det återkommer jag till när det är helt färdigt.

Mvh Olov

Sweeper
2013-01-31, 20:36
Räcker 8 lager ā 50 gram?

Mvh Olov

Det ser bra ut! :)

Jag är säker på att 8 lager 50 gram väv är fullt tillräckligt för sporrställsluckorna. :)


Göran

hjalleo
2013-01-31, 21:04
Hej Göran!

Det var skönt att höra. Jag har ingen som helst erfarenhet att att gjuta luckor.

Mvh Olov

Ompa
2013-02-01, 18:48
Senast jag gjöt luckor, om jag nu inte missminner mig, så använde jag 6 lager 50gr väv och avslutade med ett lager 25gr väv för något finare yta.
Blev mycket starkt.

hjalleo
2013-02-02, 19:49
Jag måste säga att jag blev väldigt nöjd med gjutningen av luckorna. Det var ju busenkelt och blev kanon. Bilden nedan visar hur det ser ut efter det att gjutningen är rensad från alla fransar.
36513

Nu var det dags för att fixa gångjärn till luckorna. Efter en tur till Habo Hobby för att införskaffa lite material och lite inomhusflyg så var det bara att sätta igång. Av ett 1,5 mm rör kapade jag 18 bitar ā 7 mm som träddes upp på en 1 mm pianotråd. Därefter la jag detta mellan två mässingsbitar som fixerades med lite tejp. Efter en stund med lödkolven hade jag ett lagom litet pianogångjärn.
3651436515


Det blev inte så snyggt på undersidan, men det blir nog bättre efter ett par tag med filen.
3651636517

Mvh Olov

Ompa
2013-02-02, 20:03
Snoffsigt :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Thomas
2013-02-02, 21:44
Himla snyggt jobbat!
Tänk vad skönt att kunna säga att "detta har jag gjort alldeles själv!"
Ingen jä'la ARF...

(Inget fel på halvfabrikat, men det är lite mer själ i hembyggda prylar.)

hjalleo
2013-02-02, 22:24
Snoffsigt :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Tack Tomas!

hjalleo
2013-02-02, 22:26
Himla snyggt jobbat!
Tänk vad skönt att kunna säga att "detta har jag gjort alldeles själv!"
Ingen jä'la ARF...

(Inget fel på halvfabrikat, men det är lite mer själ i hembyggda prylar.)

Tack Thomas!

Ja, det ger onekligen en tillfredställelse att kunna göra saker själv.

Mvh Olov

Lelle
2013-02-03, 08:06
Hej Olov.

Grymt imponerad av dina microegenskaper. Hoppas att få se mästerverket i Tranås eller någon annanstans i sommar..

Den där tekniken att göra egna gånggärn ska jag lägga i lådan för kluriga detaljer. :applouse::applouse::applouse:

hjalleo
2013-02-03, 09:18
Hej Olov.

Grymt imponerad av dina microegenskaper. Hoppas att få se mästerverket i Tranås eller någon annanstans i sommar..

Den där tekniken att göra egna gånggärn ska jag lägga i lådan för kluriga detaljer. :applouse::applouse::applouse:

Hej Lelle!

Jag börjar bli tveksam till att jag blir klar till sommaren. Jag hoppas att den är så pass klar att det går att taxa lite i alla fall.

Tillvägagångssättet har jag stulit från http://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/cowl_hinges/SCALE_COWL_HINGES.pdf.

Mvh Olov

Lelle
2013-02-03, 09:33
Hej Lelle!

Jag börjar bli tveksam till att jag blir klar till sommaren. Jag hoppas att den är så pass klar att det går att taxa lite i alla fall.

Tillvägagångssättet har jag stulit från http://www.rcscalebuilder.com/Tutorials/cowl_hinges/SCALE_COWL_HINGES.pdf.

Mvh Olov

Perfekt. Tack Olov! :)

Sweeper
2013-02-03, 17:53
Jag hoppas också att jag kommer att få se den här skönheten IRL i framtiden! :)


Göran

hjalleo
2013-02-03, 22:01
Jag hoppas också att jag kommer att få se den här skönheten IRL i framtiden! :)


Göran

Om jag bara blir klar nån gång så ska den väl kunna tåla att synas.

Mvh Olov

hjalleo
2013-02-03, 22:12
Jag insåg att det snyggaste skulle bli att inte bara ta luckorna från den bit som jag gjutit. Därför behöll jag en lite större bit som får utgöra en ram runt luckorna. På så vis får jag snygga kanter av glasfiber i stället för balsa. Snabbt fram med dremeln och fräsa ner för ramen runt luckan.
36542

Nu står jag inför ett moment som känns ganska trevligt. På något vis ska ju luckorna både öppnas och stängas och jag har ännu inte en susning hur det ska lösas. På förebilden löses det så här (nej, det är inte jag på bilden även om jag mer än gärna hade kommit så nära en Mustang):
36551

Mitt bekymmer är att den del som jag kan fästa luckmekanismen i rör sig en ansenlig bit framåt då sporrhjulet dras in.
3655236553

Men, men, problem är till för att lösas. Det är ju det som gör själva byggandet roligt.:)

Mvh Olov

Thomas
2013-02-03, 22:50
SNYYYYGGT!!!
Kan du inte mickla till nåt som på fullskalan, d.v.s. att benet "tar tag" i nåt i luckan (typ en pianotråd) och öppnar/stänger den??
Och du sa det själv, problem är till för att lösas! Det håller dom små grå cellerna igång.

Ompa
2013-02-10, 14:41
Hittade en filmsekvens där luckorna följer sporrstället vid öppning och stängning


http://www.youtube.com/watch?v=VOPaShFzkLg

Och en till


http://www.youtube.com/watch?v=6RrIw7-hMSo

hjalleo
2013-02-10, 19:53
Hej Tomas!

Tack för tipsen! Jag var först inne på något liknande där länkaget skulle sitta längst bak precis som på originalet. Tyvärr blir det nog väl komplicerat då sporrhjulets mekanism vrider sig 90° och centrum för rotationen sitter för långt in så att säga. Det blir en annan lösning som jag hoppas kunna återkomma med inom det snaraste.

Mvh Olov

hjalleo
2013-02-11, 21:55
Det här var himla pilligt men nu börjar det likna något. För att luckorna inte bara skulle bestå av 0,6 mm glasfiber så tog jag en bit balsa och formade så att det med lite fantasi liknar förebilden. Jag tycker i alla fall att det blev bättre än att inte bara ha glasfibern. Efter lite grönfärg ser det ut så här:
3680936810


Samtidigt jobbar jag med mekanismen som ska öppna lukorna. Mer kommer när det är klart.

Mvh Olov

Ompa
2013-02-11, 22:07
Snyggt :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Lelle
2013-02-12, 08:24
Riktigt snyggt, Olov, och skalariktigheten blev ju suverän med enkla metoder. :applouse:

Hoppas att du får till hastigheten på infällningen så att du inte får några "råttfällor".
:)

Elgstrand
2013-02-12, 10:37
Det där blev jättesnyggt och säkert väldigt lätt!

/Fredrik.

hjalleo
2013-02-12, 13:29
Snyggt :D

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Tack Tomas!

/Olov

hjalleo
2013-02-12, 13:30
Riktigt snyggt, Olov, och skalariktigheten blev ju suverän med enkla metoder. :applouse:

Hoppas att du får till hastigheten på infällningen så att du inte får några "råttfällor".
:)

Tack Lelle!

Hastigheten på stället är riktigt bra och luckorna kommer att följa med stället så jag hoppas att även luckornas hastighet blir bra.

/Olov

hjalleo
2013-02-12, 13:31
Det där blev jättesnyggt och säkert väldigt lätt!

/Fredrik.

Tack Fredrik!

Hyfsat lätt blev det. Det tyngsta är gångjärnen i mässing. Jag undrar om man inte hade kunnat göra dom i plast.

Mvh Olov

Sweeper
2013-02-12, 20:05
Jag sällar mig till skaran! Väldigt snyggt Olov! :)

Du kanske hade kunnat använt rodergångjärn i plast?


Göran

hjalleo
2013-02-14, 12:49
Jag sällar mig till skaran! Väldigt snyggt Olov! :)

Du kanske hade kunnat använt rodergångjärn i plast?


Göran

Tack Göran!

Nog hade jag kunnat använda rodergångjärn i plast, men jag var väldigt nyfiken på om jag kunde tillverka egna gångjärn.

Mvh Olov

hjalleo
2013-02-14, 12:59
Nu tror jag att saker och ting börjar falla på plats för sporrhjulet. För att öppna och stänga luckorna gjorde jag en liten fjäderbelastad mekanism som pressas in av hjulet när det dras in. Mekanismen kanske ser lite klumpig ut, men den blev ganska lätt i alla fall, närmare bestämt 10 gram vilket känns överkomligt.
36875

Och så här ser det ut när det är lite provisoriskt ihopameckat:

http://www.youtube.com/watch?v=Q29cTBcP_Ss&feature=youtu.be


Mvh Olov

Ompa
2013-02-14, 13:18
Men jösses vad elegant ställ och luckor gick, djupt imponerad :thumbup:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Thomas
2013-02-14, 13:47
Snyggt värre!
Är det pianotrådarna på mekanismen som drar in luckorna?

hjalleo
2013-02-14, 16:08
Men jösses vad elegant ställ och luckor gick, djupt imponerad :thumbup:

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2

Hej Tomas!

Ja, sporrstället går riktigt fint. Det verkar vara väldigt bra kvalite på det.

Mvh Olov

hjalleo
2013-02-14, 16:10
Snyggt värre!
Är det pianotrådarna på mekanismen som drar in luckorna?

Hej!

Ja, det är 1 mm pianotråd som styr luckorna.

Mvh Olov

matbos
2013-02-14, 19:35
Snitsigt snitsigt:lollypop:

hjalleo
2013-02-15, 17:56
Snitsigt snitsigt:lollypop:

Tack Matte!

/Olov

Elgstrand
2013-02-16, 21:06
Det där stället gick inte av för hackor! Gången är i en klass för sig! Snyggt.

/Fredrik.

Sweeper
2013-02-16, 21:25
Väldigt snyggt Olov! :applouse:


Göran

hjalleo
2013-02-17, 12:09
Det där stället gick inte av för hackor! Gången är i en klass för sig! Snyggt.

/Fredrik.

Hej Fredrik!

Nä, det stället går inte av för hackor. Det är ett ställ från CJM och det finns inte mycket att klaga på.

Mvh Olov

hjalleo
2013-02-17, 12:10
Väldigt snyggt Olov! :applouse:


Göran

Tack Göran!

/Olov

hjalleo
2013-03-02, 11:10
Nu har jag äntligen kommit så långt att magoperationen på Mussen är klar. Innanför utsläppen finns det nu en stötstång för öppning respektive stängning av luckorna. Tanken är att låta ett servo på trottelkanalen styra luckorna. Det var en himla massa pill och bök och stök eftersomn jag inte hade förberett för detta innan, men nu är det på plats i alla fall.

Under magoperation:
37243

Efter magoperation:
37244

Det främre hålet är för kylning av förstärkare och det bakre större hålet är för kylning av motor. Jag hoppas att det ska räcka, men jag är inte säker.

Nu är det dags att göra luckor och i samband med det så kommer jag att slipa till formen på underdelen av kroppen.

Mvh Olov

Sweeper
2013-03-02, 14:35
Snyggt jobbat i vanlig ordning Olov! :lollypop:

När man startar ett projekt så finns det alltid en massa man vill göra på modellen. Men hur man än gör så verkar det vara mer regel än undantag att en bit in i projektet så hittar man ännu fler saker som man vill införa....och gör det! :sarcastic:


Göran

hjalleo
2013-03-02, 15:35
Snyggt jobbat i vanlig ordning Olov! :lollypop:

När man startar ett projekt så finns det alltid en massa man vill göra på modellen. Men hur man än gör så verkar det vara mer regel än undantag att en bit in i projektet så hittar man ännu fler saker som man vill införa....och gör det! :sarcastic:


Göran

Tack Göran!

Det så sant som det är sagt. Jag hade inte kunnat säga det bättre själv.:)

Mvh Olov

hjalleo
2013-03-06, 22:26
Nu börjar även luckorna i buken bli klara. Till den större luckan använde jag blå cellplast som slipades till efter kroppens form och sedan gjöt jag glasfiberluckan utanpå. Den är nu sprutspacklad och slipad och därmed klar för FM. Till den främre, mindre, luckan använde jag också cellplast som gavs rätt form. Men här limmade jag sedan på 0,6 mm plywood som glasades med 25 grams väv. Det verkar också ha gått bra.

Stora luckan under inprovning:
3737937380

Och den främre under inpassning.
37381

Mvh Olov

Elgstrand
2013-03-06, 22:49
Hallå!

Tycker det ser helt suveränt ut, du får verkligen till passformen. Riktigt kul att följa. :)

/Fredrik

hjalleo
2013-03-09, 22:00
Tack Fredrik!

Det är faktiskt ganska enkelt att få till passformen. Det är bara att slipa in en cellplastbit på plats och sen glasa utanpå.

Mvh Olov

hjalleo
2013-03-09, 22:07
När resten av den hemmavarande familjen tittade på Melodifestivalen passde jag på att få lite tid i hobbyrummet.

De två luckorna är nu klara med gångjärn och allt. Det saknas bara lite FM och grönfärg på insidan. Den bakre stora luckan fick ett hemmagjort pianogångjärn och den främre luckan löste jag med ett mässingsrör med en 1 mm pianotråd i. Hålen fyller jag igen när det blir dags att klä den.
3747737478

Nu är det ern himla massa spacklande och slipande innan jag kan glasa kroppen. I nosen fick jag några insjunkningar när jag plankade så där går det åt mer spackel. Det är tur att det är så lätt som det är.:)
37479


Mvh Olov

Thomas
2013-03-09, 22:44
Himmelens tjusigt! Är du lücklig nu?? :sarcastic:
Vad använder du för spackel? Polyfilla?

hjalleo
2013-03-10, 13:59
Himmelens tjusigt! Är du lücklig nu?? :sarcastic:
Vad använder du för spackel? Polyfilla?

Hej Thomas!

Jo, jag är mycket lücklig över att jag slapp Melodifestivalen.

Självklart är det Polyfylla. Det är lite bökigt att lägga på men det är ju suveränt lätt att slipa.

Mvh Olov

hjalleo
2013-04-01, 19:47
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade. Jag får väl lov att skylla på att jobbet har kommit emellan mig och byggandet.

Nu är jag klar med flapsen. Det var en del pill och mätande innan RDSen satt där dom skulle. Men nu är det i alla fall klart. Jag var till och med duktig och målade med lite grönfärg på ändarna.
3795237953
37954


Nu är det skeven som ska göras färdiga.

Mvh Olov

Thomas
2013-04-01, 20:06
Jäklar, vad snyggt det blir!

hjalleo
2013-04-03, 21:53
Jäklar, vad snyggt det blir!

Tack Thomas!

Man får buga o bocka och slicka i sig av berömmet.

Mvh Olov

Sweeper
2013-04-06, 21:27
Jag bara njuter av att se på dina bilder! :applouse:


Göran

Ompa
2013-04-07, 10:31
Jösses, den kärran går inte av för hackor. Vilken finish :applouse:

Inser mer och mer att det bara är att lägga mina prylar åt sidan tills jag ordnat ett PERMANENT hobbyrum, när det nu kommer ske. Det är liksom ingen idé att ens ta fram grejorna innan dess... :concern:

hjalleo
2013-04-07, 16:29
Jag bara njuter av att se på dina bilder! :applouse:


Göran

Tack Göran!

/Olov

hjalleo
2013-04-07, 16:33
Jösses, den kärran går inte av för hackor. Vilken finish :applouse:

Inser mer och mer att det bara är att lägga mina prylar åt sidan tills jag ordnat ett PERMANENT hobbyrum, när det nu kommer ske. Det är liksom ingen idé att ens ta fram grejorna innan dess... :concern:

Tack Tomas!

Det ska bli roligt att se hur det blir med lite nitar också, men nu är det skeven som väntar på att bli inlimmade.

Jag förstår ditt behov av hobbyrum. Jag har precis bytt jobb (men samma arbetsgivare) och börjat veckopendla. Med dig som förebild tog jag med mig lite grejor till lägenheten för att göra klar skeven innan helgen. Det blev inte ett smack gjort.
Jag hoppas att du hittar en lokal som du kan ha som hobbyrum snart.

Mvh Olov

hjalleo
2013-04-07, 19:25
Nu har skeven hamnat på rätt plats. Jag börjadde med att slipa FliteMetalen med 240 papper i två olika riktningar. Metallen blir mycket snyggare när den är slipad. Jämför på bilden nedan där det övre skevrodret ännu inte är slipad, det ser nästan plastaktigt ut.
38115

Och nedan syns det hur det blev när de är inlimmade. Nu är det bara att vänta på att limmet ska härda och sen ska RDS skruvas fast och testas.
3811638117

Mvh Olov

kjni
2013-04-07, 19:51
Det blir sååå vackert!

MVH
Kjell Nilsson

hjalleo
2013-04-07, 21:58
Det blir sååå vackert!

MVH
Kjell Nilsson

Tack Kjell!

Mvh Olov

hjalleo
2013-04-07, 22:07
Nu har limmet härdat klart och servona är nu monterade och RDSen är testad. Jag passade på att ta en liten filmsnutt också.


http://www.youtube.com/watch?v=nDZ1nmQaqgM&feature=youtu.be

Mvh Olov

Ålänning
2013-04-08, 21:05
Snyggt! Nu när jag såg flapsen så kom jag att tänka på... Om de fälls ner "lika" så kan flyget börja skeva åt nåt håll. Är det någon som anvädner gyro som styr flapsen när man fäller ner dem? Tänkte att ju det kan va nåt, istället för att hålla på finjustera för att få det rätt, eller motverka med skevroder eller använda gyro på dem. Visst, lite fusk, men ändå... =) En tanke.

hjalleo
2013-04-14, 10:57
Snyggt! Nu när jag såg flapsen så kom jag att tänka på... Om de fälls ner "lika" så kan flyget börja skeva åt nåt håll. Är det någon som anvädner gyro som styr flapsen när man fäller ner dem? Tänkte att ju det kan va nåt, istället för att hålla på finjustera för att få det rätt, eller motverka med skevroder eller använda gyro på dem. Visst, lite fusk, men ändå... =) En tanke.

Hej och tack!

Jag är på intet vis någon expert på gyro, men jag har köpt ett gyro som jag har tänkt att ha på sidrodret om den slingrar sig på backen som min lilla Mustang gör. Jag tror att om man ska lyckas med det du efterfrågar så får man lov att ha gyrot i "Heading hold/AVSC" och det verkar vara få personer (i de trådar jag läst) som rekommenderar det på flygplan. Tanken är god och det vore onekligen skoj att labba med. Det där med fusk vet jag inte om jag håller med om. Jag tycker att man ska nyttja den teknik som står till buds och som underlättar.

Mvh Olov

bokis
2013-04-14, 16:05
Så snäll som TF Mussen är så tvivlar jag på att man skulle ha nån glädje av gyro.
Jag har flugit med min i några år nu och den är väldigt befriad från alla olater i den vägen.
Det där med skeva med nerfällda klaff får man justera bort om det inträffaroch jag antar att Ålänning menar om de står olika.
Det ska till en hel del och den enda som jag har varit med om som har varit stingslig är Stukan med sin mycket speciella klaff.

ewalds
2013-04-23, 17:49
Va ett bra tag sen jag kikade in här men ser att detta fina projekt fortfarande förlöper i rätt riktning. Stiligt värre, blir det :)

/Micke

hjalleo
2013-04-30, 22:06
Så snäll som TF Mussen är så tvivlar jag på att man skulle ha nån glädje av gyro.
Jag har flugit med min i några år nu och den är väldigt befriad från alla olater i den vägen.
Det där med skeva med nerfällda klaff får man justera bort om det inträffaroch jag antar att Ålänning menar om de står olika.
Det ska till en hel del och den enda som jag har varit med om som har varit stingslig är Stukan med sin mycket speciella klaff.

Hej Bokis!

Det låter ju tryggt att Mussen är snäll på marken. Den lilla jag har beter sig som en orm när man ska starta.

Mvh Olov

hjalleo
2013-04-30, 22:08
Va ett bra tag sen jag kikade in här men ser att detta fina projekt fortfarande förlöper i rätt riktning. Stiligt värre, blir det :)

/Micke

Tack Micke!

Just nu händer det inte så mycket då jag har börjat att veckopendla. Men, från och med nästa fredag är ett nytt och permanent veckoboende ordnat. Det fina med det boendet är att det finns ett garage på 55 m˛. Gissa vad jag är sugen på att omvandla det till...

Mvh Olov

thoabr
2013-05-04, 06:36
Ingen fara,öka gasen långsamt håll höger sidoroder när den fått lite fart så kan du släppa efter sidorodret

Mvh Thomas

hjalleo
2014-01-31, 21:05
Nu var det väääldigt länge sedan det hände något med mitt bygge och jag är supersugen sen lång tid tillbaka.

Jag har sedan förra våren veckopendlat och mina ny arbetsuppgifter har nog krävt sin uppmärksamhet. Inte nog med ett nytt jobb med mycket nytt att lära. Min far gick och blev dålig i somras för att gå bort lite senare. Inget jättemärkligt med det i och med att han var ganska gammal, men det kändes i all fall väldigt tomt efteråt.


Nu börjar i alla fall saker och ting komma i ordning. För nån vecka sedan fick jag en värmepump installerad i det blivande hobbyrummet. Det har spacklats och målats och nu är det lite köksskåp på väg upp. Det känns synnerligen lyxigt att kunna få disponera ett rum på 5x5,5 m enbart till denna underbara hobby. Inte nog med att det är mycket större än det jag hållt till i hittills, det är dessutom normal takhöjd så att Mussens vingar går att vända runt även i höjdled. Fantastiskt!
43505 43506

Det återstår väl i och för sig en del innan rummet kan tas i bruk, men jag hoppas att jag ska hinna med det under den/de närmaste vekan/veckorna.

Förresten så slant :) jag på tangentbordet i söndags och i dag kunde jag hämta utan nedastående kartong:
43507
Tanken är att det ska bli pontoner på den. Det ligger nämligen en bra sjö bara 200 m från stugan och det kändes som om det måste utnyttjas för lite sjöflyg.

Mvh Olov

Thomas
2014-01-31, 21:32
Snyggt!! Härligt med ett alldeles eget lekrum.

Den där "Köp"-knappen borde förbjudas!! :big_boss:
(Vet av erfarenhet.) Den är inte bra för trånga förvaringsutrymmen...

Ompa
2014-02-01, 09:09
Roligt att du är tillbaka Olov. Som jag längtat efter uppföljningen på denna tråd, äntligen 😃
Gör du någon tråd på Super Cuben också, eller slinker det kanske bara in ett inlägg då och då på framstegen??

hjalleo
2014-02-01, 12:49
Snyggt!! Härligt med ett alldeles eget lekrum.

Den där "Köp"-knappen borde förbjudas!! :big_boss:
(Vet av erfarenhet.) Den är inte bra för trånga förvaringsutrymmen...

Det förra rummet var visserligen mitt också men inte alls lika rymligt.

Ja, visst borde de väl förbjudas.:sarcastic:

Mvh Olov

hjalleo
2014-02-01, 12:56
Roligt att du är tillbaka Olov. Som jag längtat efter uppföljningen på denna tråd, äntligen 
Gör du någon tråd på Super Cuben också, eller slinker det kanske bara in ett inlägg då och då på framstegen??

Hej Tomas!

Det ska bli väldigt skönt att börja bygga igen, men det är som sagt var lite kvar att göra på det nya hobbyrummet. Jag har bland annat bestämt mig för att spackla och måla taket innan byggande får börja, annars har jag en känsla av att det aldrig blir gjort.

Jag hade nog inte tänkt att göra en tråd av den då det är en vanlig ARF, men visst kan jag göra det om det finns ett intresse. Finns det monteringstrådar?:stupido2:

Hur går det med ditt byggande. Har du fått till något hubbyrum?

Mvh Olov

Ompa
2014-02-01, 13:02
Tyvärr, här står det stilla på byggfronten. Likaså verkar det vara helkört att få tag på en lokal till vettig peng. Kunde få hyra lokal på gamla regementet men kostade över 2000kr i månaden så efter det har jag liksom tappat sugen. Har kvar min Dauntless (än så länge, och den kommer nog att bli kvar också)

Sitter annars och drömmer om en Toni Clark PA-18 Super Cub som går att få färdig på ett år ungefär, men det känns tyvärr avlägset just nu. Men drömmarna och förhoppningarna finns iaf kvar :lollypop:

hjalleo
2014-02-01, 14:22
Hej!

Oj, 2 000/mån låter ganska saftigt för en bygglokal. Ingår det någon som bygger åt en då också?:stupido2:

Om du nån gång jobbar i närheten av Växjö så finns det en lokal att nyttja.

Ska du inte slå till på en sån?

/Olov

Ompa
2014-02-01, 14:25
Nästa gång det blir till att köpa modell så kommer det nog med största sannolikhet bli en PA-18 från Toni Clark 😃

hjalleo
2014-02-05, 22:40
Nu har jag ägnat mig år Sweepers favoritsysselsättning, nämligen slipa, spackla, slipa, spackla... Visserligen bara på gispskivor, men ändå. Kan ni gissa hur mycket en gipsskiva i taket säckar (om den bara är fäst i kanterna) på 30 år? Ganska mycket...:banghead:. Det var ett evigt kämpande att få upp skivorna så att de blev plana igen.

Under tiden som spacklet torkade så började jag att bygga ramverket för det nya byggbordet. Jag har kommit över en bänkskiva som är 244x103 cm och den här gången ska det banne mig byggas så att det inte kan svacka någonstans, därav mitt val av 170x45 med cc 385 mm. Det borde räcka även till Mustangen tycker jag:sarcastic:

43631

Lelle
2014-02-06, 08:25
Det där blir fint, Olov! Jag letar oxå lokal men det finns inte på ljusårs avstånd här. 2000:- i månaden får nog jag oxå räkna med i den här regionen, om det skulle dyka upp något. Har förvisso ett garage i Södertälje men det skulle vara skönt att slippa att åka in dit varje gång jag vill göra något.

hjalleo
2014-02-07, 15:55
Det där blir fint, Olov! Jag letar oxå lokal men det finns inte på ljusårs avstånd här. 2000:- i månaden får nog jag oxå räkna med i den här regionen, om det skulle dyka upp något. Har förvisso ett garage i Södertälje men det skulle vara skönt att slippa att åka in dit varje gång jag vill göra något.

Tack Lelle!
Ja, 2 000/mån känns ju tämligen dyrt. Det är ju roligare att lägga dom pengarna på flygplan.:)
Mvh Olov

hjalleo
2014-02-07, 16:04
Hej!

Nu börjar det likna något. Taket har fått två strykningar med vitfärg och nästa steg blir att montera överskåpen. En bänkskiva till underskåpen skulle också vara rätt bra att få på plats.

Jag måste erkänna att jag blev väldigt nöjd med byggbänken. Den verkar faktiskt ha blivit helt plan och jag hoppas att den ska förbli så också. Nu när bänken är klar så måste den ju fyllas med något...:lollypop:, och vad kan väl passa bättre än en nästan 270 cm stor Cub?
43657

Mvh Olov

Ompa
2014-02-07, 16:55
Onej då, jag är inte alls avundsjuk.... 😝
Ser allt ut att bli ett ruskigt trevligt hobby rum det där 😄

hjalleo
2014-02-07, 20:28
Onej då, jag är inte alls avundsjuk.... 
Ser allt ut att bli ett ruskigt trevligt hobby rum det där 

Hej Tomas!

Vilken tur att jag inte gör dig avundsjuk, det hade ju varit tråkigt...

Ja, jag tror nog att det här kan bli ett väldigt trivsamt rum, om det nu bara kan bli klart nån gång. Jag får lov att prata allvar med byggmästaren.:boxing:

Mvh Olov

Thomas
2014-02-07, 21:17
Fem tummar upp!!
"Gå-runt-bänken" är en höjdare! Då slipper man ju vända modellen fram å tillbaka...

Har du eluttag under eller i närheten av bänken?? (gratis tips!)

hjalleo
2014-02-07, 21:27
Fem tummar upp!!
"Gå-runt-bänken" är en höjdare! Då slipper man ju vända modellen fram å tillbaka...

Har du eluttag under eller i närheten av bänken?? (gratis tips!)

Hej Thomas!
Under tiden som du funderar på hur du ska gjuta mina pontoner :sarcastic: så kan jag avslöja att det kommer att bli två uttag på varje långsida, dvs fyra uttag, det borde räcka. Hur många som behövs på köksbänken har jag inte funderat på ännu.

Mvh Olov

Thomas
2014-02-07, 22:11
Forma till en plugg i hård styrofoam >
spackla >
slipa >
spackla igen >
slipa igen >
grundmåla med Hagmans Sprutspackel >
lätt vatteslip >
lacka med Biltemas billack på sprayburk >
*pust* >
klyv pluggen på mitten >
vaxa halvorna med formvax eller hård bilvax >
lägg på släppmedel >
klistra fast halvorna med dubbelhäftande tejp på en glatt, slät yta >
vaxa och lägg på släppmedel runt pluggarna >
gjut (negativa) formar med epoxi och glasfiberväv/matta >
vänta ett dygn >
lossa formarna från pluggarna >
vaxa och lägg på släppmedel i formarna >
gjut originalskalen i glasfiber och epoxi i formarna >
vänta ett dygn >
lossa skalhalvorna >
rensa och slipa kanterna på skalen >
få ihop halvorna på nåt sätt.... glasfiber och epoxi på insidan av skarven??) >
spackla, slipa och lacka dom färdiga pontonerna!!!

THAT'S IT!

Ibland är det både enklare, snabbare och billigare att köpa färdiga prylar.... men inte hälften så roligt!

Lelle
2014-02-08, 08:26
Olov, om du har behov av att flytta bordet lite lätt så kan jag rekommendera dej nedanstående hjulsats från JULA. Jag har 2 st bord i garaget 80-170cm och dom behöver jag flytta omkring emellanåt. Fungerar kanon med 3 hjul på varje hjulflyttare

http://www.jula.se/mediaarchive/6136407/main/333111-jpg.jpg
http://www.jula.se/media/images/zoom.gif (http://www.jula.se/productpictures/126614)
http://www.jula.se/media/images/brand/hamr.gifHjulsats för möbelflyttning 2-pk


Platta med nedsänkt fäste 70 mm. Levereras parvis. Kapacitet: 100 kg/par, 50 kg/st. Mått: B160xH47 mm.
Art.nr: 333111

Inkl moms
99,-

hjalleo
2014-02-08, 21:49
Olov, om du har behov av att flytta bordet lite lätt så kan jag rekommendera dej nedanstående hjulsats från JULA. Jag har 2 st bord i garaget 80-170cm och dom behöver jag flytta omkring emellanåt. Fungerar kanon med 3 hjul på varje hjulflyttare


http://www.jula.se/media/images/zoom.gif (http://www.jula.se/productpictures/126614)
http://www.jula.se/media/images/brand/hamr.gifHjulsats för möbelflyttning 2-pk


Platta med nedsänkt fäste 70 mm. Levereras parvis. Kapacitet: 100 kg/par, 50 kg/st. Mått: B160xH47 mm.
Art.nr: 333111

Inkl moms
99,-

Hej Lelle!

Tack för tipset, det låter som en bra ide' om bara mitt betonggolv hade varit helt plant. Nu är bänken fast förankrad i väggen och kommer så förbli.

Mvh Olov

Sweeper
2014-02-09, 18:30
Det blir ett riktigt trivsamt hobbyrum! :)


Göran

hjalleo
2014-02-15, 13:47
Det blir ett riktigt trivsamt hobbyrum! :)


Göran

Hej Göran!

Ja, det ska nog bli trivsamt så snart som jag är klar.

/Olov

hjalleo
2014-02-24, 22:23
Snart är det nya hobbyrummet klart och jag har börjat flytta in lite bygggrejor. Mussens vingar har funnit sig väl tillrätta i sin nya lokal och snart kommer resten in också.
43994 43995


Mvh Olov

Thomas
2014-02-24, 22:33
Snyggt!!
Meen...
det är alldeles för lite byggprojekt!!