handdator

Visa fullständig version : Stum metanolmotor, vad göra?



nisseflygare
2011-02-17, 20:16
Har en os. max 40 som är helt stum när man försöker vrida runt proppen. Vet inget om motorn i och med att den följde med en massa andra prylar jag köpte.

Vad ska man göra för att undersöka vad som är fel? Är den skuren tro? Eller kan det vara att den kladdat ihop rejält pga att den legat länge?

TommyzT
2011-02-17, 20:24
Prova lägg den i metanol över natten och se om det släpper (ta bort glödstiftet först). Har funkat för mig en gång med en motor som legat i träda lääänge.

roggie_49
2011-02-17, 20:30
ta bort stiftet och allt i plast/gummi om det nu finns nåt, prova med att värma upp motorn med en värmepistol.
Oftast är det gammal ricinolja som har beckat ihop och stelnat, brukar mjukna med tillförsel av värme..

nisseflygare
2011-02-17, 20:33
ok det ska jag prova, rapporterar resultatet sen!

Thomas
2011-02-17, 20:41
"WD 40" på sprayflaska löser (och smörjer) det mesta!

nisseflygare
2011-02-17, 21:28
Värmde först på med en hårtork och efter en stund gick det att vrida runt motorn om än trögt, körde sedan med WD40 och inte mycket hände, sedan körde jag på en skvätt metanol och vips gick det hur lätt som helst!

Dom mängder brun sörja som kom ut hade jag aldrig kunna tro att skulle få plats i den lilla motorn!

Nu är det bara att hoppas på att metanolen lyckas lösa upp klegget i förgasaren så att den går runt och att nålen släpper!

roggie_49
2011-02-17, 21:54
Heja...

nisseflygare
2011-02-17, 22:06
Heja...

Det låt optimistiskt ;)

Modellflygarn
2011-02-17, 22:11
Det brukar lösa sig! :)
Lite diesel kan hjälpa ibland också. Samma sak där bara, ta bort alla plast o gummidelar först.

TommyzT
2011-02-17, 23:14
Prova lägg den i metanol över natten och se om det släpper (ta bort glödstiftet först). Har funkat för mig en gång med en motor som legat i träda lääänge.

Cox
2011-02-18, 15:30
Det är bra att ta bort baklocket för att få ut sörjan den vägen. En sak man behöver kontrollera är också att vevstaken löper fritt över kolvbulten och inte har fastat så att det roterar mellan kolvbulten och kolven.

bem
2011-02-18, 21:08
Det går också att koka den i vatten - det funkar om det är ricinoljan som "klibbat igen" den, det vet jag av egen erfarenhet.

/Bo

jaka
2011-02-19, 20:43
Hej!
Det räcker inte med att bara "lösa upp" den gamla ricinoljan i motorn,för det är den som gjort att din motor ine går att vrida runt. Det är nämligen så at ricinolja oxiderar och bildar en gul orange klet som med tiden inte går att lösa upp med vare sig aceton, metanol eller något annat lösningsmedel. ATF olja blandad med aceton lär vara bättre än WD-40, 5-56 och liknande.

Att värma är det bästa du kan göra! Värmepistol,gasollåga eller koka i vatten går alla lika bra, men man ska tänka på att motorn alltid måste tas isär och göras ren innan du kör den.

Likaså bör du byta ut det bakre kullagret då det garanterat är igenkläggat med gammal ricinolja som inte går att ta bort. Antagligen är också kullagret rostigt , åtminståne det bakre, så byt det!!!!
Bakre lagret är ett 28x15x7mm lager! Se till att sätta in ett C4 lager! Jag har sådana hemma i racing kvalite från WIB om du vill ha.
Fram behöver du antagligen inte byta lager då främtre lagret inte tar lika mycket stryk som det bakre.

per0lund
2011-03-16, 21:24
Jag tror att Xylene eller cellulosaförtunning löser även torkad ricinolja. Problemet är att det löser plast och packningar också.
Jag har fö. slutat använda ricinolja, kör nästan uteslutande med helsyntet numer och använder endast ca 5 % ricin till 10-15% syntet olja om jag kör med +20% nitro.