handdator

Visa fullständig version : AirWorld FW190



bokis
2011-02-24, 19:55
Har länge suktat efter en sån där fin modell med en radial i nosen,har sett dem passera revy några gånger nu,b.l.a Warben hade en sån som lämnade ångest o vill ha vibbar,Tiny Adder fladdrar då o då förbi ansiktet o öronen med Bearcat som varje gång ger mig rysningar av välbehag..
Men prisbilden har varit lite för hög tyckte jag så jag har kikat runt på Ebay ganska länge och till slut så hittade jag en obyggd,men påbörjad på tyska Ebay..
Lite mail fram o tillbaka,rådfrågning(återkommer till det) bilder på vad som hade gjorts o frågetecken som skulle rätas ut..

Största problemet för mig var att det hade påbörjats en tre-delning av vingen som är en lysande idé men inte helt lätt,misstänker att det var anledningen till att bygget gått i stå..
På så vis så kan kroppen o ställen sitta kvar,enkel att transportera och montera ihop..
Det som var bra var att det hängde med Vabo-ställ,spinner,den var s.a.s komplett.
Men färdigställandet av vingen var ca 30000 fot över vad jag klara så på telefon och ringde Vedumprofeten Kent och sa som det var: HJÄÄÄLP!

Denna gigant bland giganter sa helt sonika:-Köp o sätt min adress på paketet!
Jag blev själaglad och gjorde som jag gör här hemma,det jag blir tillsagd o göra!
Så den befinner sig just nu i Vedum för modifikationer,här lite bilder på det hela som jag fick i samband med köpet,jag har inte sett den själv ännu..:girl_cray3:


19144

19145

19146

19147

19148

Den näst nedersta visar "problemet",det var påbörjat och för mig så är det där ingen lek,den kommer ju att väga ett antal kilon klar så det måste bli perfekt och då är Gentlemanna-Kent härlig att ha!
Killen hade gjort ett spant av de fyra som behövs innan han gav upp.
Det som jag också gillade att säljaren hade gjort var en inspektionslucka ovan i nosen,förstärkt med kolfiber efter alla konstens regler,denna lucka gör underhållet o monteringen så småningom bra mycket lättare.

Servon införskaffades för jag frågade Kent om han kunde lura ut bra infästningar,jag tänker nog en smula annorlunda än andra här,Futaba har ett servo som heter 3306,stort som ett hus med en hållbar växellåda och ett pris som passar min sparbössa=billigt! (allt är relativt!)
Det ska användas på sida och höjd,skevrodren blir ett par Futaba BLS som Minicars har riktigt bra priser på nu och klaffen blir ett par 10kg Futabaservon som Kent sa var mer än tillräckliga,dessa fick åka med svenska posten till Vedum,hoppas de är framme innan Jul..

Det var flygmaskinen så långt,det stora problemet var att få tag på en motor till vettigt pris och till slut,på samma tyska Ebay dyker det upp en Moki 215 som efter en del schackrande(svårt o pruta på dessa,de jagas värre än svenska vargar när de dyker upp)
och ett samtal till Gullan om det var OK att jag spenderade familjeförmögenheten på detta så var vi överens om priset på denna och idag så dök juvelen upp via DHL,jag hade börjat misströsta,det var en rejäl sudd penningar som man skickade ut i världsrymden.

Nog om detta,in genom dörren o fram med kniven bönandes att paketet inte skulle inehålla valda delar Österrikiska alper,ravioloiburkar eller nåt annat otäckt..
Allt sånt tänkande kom på skam,den var inpackad som kronjuvelerna och helt flong ny,inköpt i Sep-10 o aldrig urtagen.
Kul o få med en lapp från Airworld om provkörningsresultat,har aldrig sett sånt i våra sammanhang förut..
Så nu sitter jag i soffan med den bredvid mig o bara ler!

19154

19155

Återkommer!

streem
2011-02-24, 20:07
vilket bygge!
Grattis bokis

Mr J
2011-02-24, 20:57
Vad säger man? Den där kommer att bli en fröjd att skåda, och höra!

Wulfman
2011-02-24, 21:10
Jahapp då fattas bara en inbjudan till lindlöt flying circus så man får se på skapelsen IRL:man_in_love:

Stort grattis bullgubben, du måste gå med ett stort leende ända upp till öronen.


http://video.yahoo.com/watch/1889078/6226427

http://www.youtube.com/watch?v=ZmEd3FkTJUg

http://www.youtube.com/watch?v=MG3_cxJU0Js

Baua
2011-02-24, 22:23
Hej Bokis!
Vilken härlig kärra och motorn ska vi ju inte prata om. Ljudet från den måste nu spelas in och läggas ut här snarast möjligt= testriggning i morgon kväll. Skulle vara kul att få se kärran komma in på lågan över gräsfältet. :)

Lycka till med bygget
Hils
Magnus

taygher
2011-02-24, 22:47
Härligt Bokis!

Varmt välkommen till Moki-klubben!!! :icon_pidu:
En FW190 i den här kalibern med stjärna i nosen är helt underbart!
Ser fram emot att få se mer av detta bygge.
Grattis!

Skalman
2011-02-24, 23:01
När kommer kärran hem, så man kan göra studiebesök och dregla?

No4
2011-02-25, 08:10
Grattis på dig. Äntligen sattsar du på en riktig motor och inte en sådan där fjollig elmotor.Erkänner att jag blir avundsjuk.....

FW är ju nästan lika vackert plan som en Mustang.......

Ompa
2011-02-25, 08:30
Jädrar i min låda Bokis, vilken pärla det här kommer bli. Det ska bli ett sant nöje att få följa detta projekt. Ser med stor spänning fram emot nästa uppdatering :lollypop:

Önskar dig all lycka på vägen :thumbup:

bokis
2011-02-25, 09:38
Tack för uppmuntran everyhopa,det behövs!
Man har lite svårt o motivera för sig själv att det här är vettigt men kul ska det bli!
Lasse,film nr 2 i din lista vet jag vem som har haft!:lollypop: Den e fin!
Kung Hagberg I Af Arboga ska veta att trakasserierna har redan börjat,jag var miljöförstörare,bakåtsträvare m.m,det är bara o slå dövörat till.
Wesse o Hanke har redan per Skype meddelat hur saker o ting är..

Skalman,jag är så otroligt tacksam över hjälpen jag får från Vedum ,det får ta den tid det tar därnere, har ingen större brådska känner jag..
Måste leta fler tomburkar till propp o lite annat smått o gott och har redan en del nytt som ska upp när det här vita försvunnit..
Men dörrn är öppen här,tror det finns kaffe oxå!

matbos
2011-02-25, 09:46
Nice Bokis super nice :lollypop:

ChristerL
2011-02-25, 12:04
Det är bara att gratulera till köpet! Riktiga piloter flyger den grymmaste jaktkärran: Kurt Tanks Focke Wulf Fw190!! Å vilket härligt ljud det blir med Mokin!!

(Det är ju bara synd att Airworld inte gjort den helt skalaenlig, se bara bl.a. det gigantiska höjdrodret/stabben.... Förlåt kunde inte låta bli att kommentera, vi ska ju inte bara ryggdunka här på Forumet sägs det! :icon_lol: )

Men hade du inte en Sist Fw190D i hangaren, vad har hänt med den??

bokis
2011-02-25, 12:15
He,he,undrade just när det skulle komma Christer! Nu är inte jag nån skalafreak direkt så jag kan leva med det!:man_in_love: Den är stilig ändå!
SiSt 190:an lever och har hälsan flögs några ggr förra året och bor i gästrummet ,mycket trevlig flygare trots att den väger skjortan,skulle dock behöva byta ställmekanismerna som inte riktigt orkar med giraffbenen..
Åtgärdades hjälpligt med införlivandet av luftburk no2 så nu får jag in dem 9 ggr av 10 om jag har 10 kg tryck i burkarna.

ChristerL
2011-02-25, 13:17
He,he,undrade just när det skulle komma Christer! Nu är inte jag nån skalafreak direkt så jag kan leva med det!:man_in_love: Den är stilig ändå!

Du har helt rätt, den är båda stilig och grym!! Och det finns så många läckra färgsättningar, kolla längst ner på Hyperscales sida för en massa idéer: http://hyperscale.com/index_air_fairey_focke.htm

SectionEight
2011-02-26, 21:44
Jag såg denna kombinationen för några år sedan på en LMA-flygdag i England. Den var, hmm..., rätt OK :man_in_love:

Lycka till med bygget! Det kommer att bli en syn som livar upp trötta ögon (och öron!) när den kommer i luften.

/Anders

ChristerL
2011-02-26, 22:30
Ingen Airworld Fw190, ingen SiSt och inte ens en Moki (utan en3W120). Men låt oss ändå i denna sena timma njuta av 1/4-skala Fw190!:


http://vimeo.com/16281232

bokis
2011-03-03, 22:46
Newsflash! Posten har skött sig! Paketet som skickats med Kungliga Kross o Momsverket har anlänt till sydligare breddgrader och tagits i förvar av Compositkungen af Vedum..
Servona var i användbart skick dessutom,sånt gör en glad!
Anledningen till detta är att Kent som den plastprofessor han är ska få gör div servoinfästningar så det håller,litar inte helt på mig själv i det fallet.

Mina värsta farhågor har också besannats då det har tillverkats en jigg för att återfå vingskrället i flygbart skick,mina tankar går åter till Kent,denna Titan,som lägger ner möda på detta..
I övrigt är det mesta som hänt att Gullan börjat klaga på att hon får dela säng med mig,nåt femcylindrigt och små glädjesuckar natten igenom.

Lelle
2011-03-04, 07:05
Ingen Airworld Fw190, ingen SiSt och inte ens en Moki (utan en3W120). Men låt oss ändå i denna sena timma njuta av 1/4-skala Fw190!:


http://vimeo.com/16281232



Hmm. 19 kg och 2.62 i spännvidd. Någon som vet vad vingbelastningen kan vara ?:1dontknow:

bokis
2011-03-05, 10:45
Hek Lelle! Min matte är dålig,försökte räkna på det men resultatet var inte lysande! Orginalet låg på ca 15 kvadratmeter så det finns nog nån klurigare än mig som kan hjälpa till?
Det jag vet är att den flyger riktigt bra och att vikten ligger i paritiet med min P-51 från vedum och den flyger lysande!
Jag har väl inte funderat så mycket på det för efter att ha sett b.l.a Warbens i stort sett identiska 190: a i luften så känns den helt OK och den SisT 190:an jag har är en tegelsten viktmässigt men flyger riktigt bra och har efter lite övning riktigt låga landningshastigheter om man vill..
Det jag har upplevt med de större "skala" modellerna är att de är inte alls lika känsliga för en högre vingbelastning än de mindre ,testade just den stora Mussen på höjd vad den gjorde när den klippte och hur fort det gick och det ser nästan komiskt ut,säkert pga storleken så missbedömmer man farten men det ser ut som den går riktigt långsamt,sen bara sänker den nosen,helt odramatiskt..
Inget direkt vetenskapligt men ger mig lite mer förtroende för modellen.
Hanke filmade när jag fick soppatorsk på den (skomakarens barn!:girl_cray3:) i Arvika för ett par år sen och trots 25 kg (och baktung dessvärre) så flög den som en segelkärra i 30 sek enligt filmen innan jag landade den..

Lelle
2011-03-05, 17:06
Tjenare Bokis.
Orsaken till att jag ställde frågan är ju att jag själv tycker att jag har en blysläde i Corsairen som jag nu tror kommer att få en slutlig vikt på runt 17,5 kg. Jag bantade ner den från 19 kg genom att göra en ny stabbe på frigolitkärna flytta fram alla servon och montera dom under cockpit. Innan jag gjorde den här operationen så var vingbelastningen c:a 160 gram/dm/2. Nu hamnar jag strax över 140 gram/dm/2.

Utan att veta så ser det ut som om att vingytan skulle kunna vara lite större på Corsairen än FW 190 så den ska nog kunna flyga rätt skapligt när det blir dags, och FW flög ju hur stadigt som helst.

Corsairen är nu helt klar för lack nu så det återstår bara att fylla sprutan och sedan blåsa på, så det kan bli premiär under den tidiga försommaren. :)

Ha dé

DrHanke
2011-03-05, 17:42
Inte mycket bygga bokis... Skyddar maten istället :)

Baua
2011-03-05, 20:46
Hej Bokis!
Tack för fikat.
Ja vad ska man säga om Mokin, ja ungefär som tantaloran sa när vi åkte vidare till Uppsala " vilken jävla pjäs ".
Den får du allt förevisa när vi kommer på flygbesök till sommaren.
Lite FPV flyg blev det ju också, det får vi tacka Hanke för.
Hälsa gumman och förresten har hon rätt, frågan är verkligen om Mokin ska stängas in under kåpor och annat trams.:)

Hils
Magnus


Hils
Magnus

bokis
2011-03-08, 19:51
Dörren är alltid öppen här,välkommen igen!
Nu till senaste nytt:
Ett samtal från Plastik-kirurgen i Vedum,det går framåt!
Han har lagt ner sin själ i att göra jiggen,vingen är i stort sett klar men det saknas ett alu/papprör för säljaren uträkning gillade inte av Kirurgen utan det tarvas en till för o få stadga på den.
Givetvis så stöttes det på patrull,Lindinger hade inga i lager,Schweighofer har den på hemsidan så det ska frågas där om det finns.
Om inte så kanske den församlade kunskapsbanken här vet var man får tag på detta:
http://www.der-schweighofer.at/artikel/70132/steckung_strongal_mit_fuehrungsrohr_35mm_l-_1000mm
Jag är otroligt glad åt den hjälpen Kent ger mig,som han själv sa så förstod han varför det troligtvis givits upp,det är inte så lätt o få till det om man inte har goda kunskaper om plastflyg.
Jag måste säga att jag gillar delningen,det gör det så mycket enklare att montera den efter transport,synd om Kent bara som måste sopa ihop resterna som jag har köpt.
Servona till höjd o sida var redan löst,de hamnar i cockpit,där får de tampas med Hilmer Hedning,den blivande kamikazepiloten:th_o:.
Klaffen blir en Kent Special: Warben har den lösningen på sin Musse,klaffen går ju "över" skarven men det löses med att den sticks sin på sin plats i centerdelen.
Jag hoppas och tror att Kent,som har fotat operationsförloppet kan få in bilderna i ett mail så jag kan lägga upp dem här,återkommer!

bokis
2011-03-25, 10:58
Lite bilduppdateringar på vingen. Kent har skickat några bilder på spryglarna som han har tillverkat,jag är lycklig som ett barn på Julafton! Tack Kent!
Fick tag på ett alu-rör i England som tog större delen av veckopengen men nu finns allt ialla fall.
Vedum är en ljus o vacker plats!

19829

19830

bokis
2011-04-13, 11:28
Newsflash!
Fick åter ett samtal från Vedum där följande föreslogs:
-Är det inte jobbigt o skruva fast vingarna med såna där skruvar o ligga på backen o kräla? Är inte du för gammal för det?
-jooo..blev svaret undrandes vad som kunde menas med detta...
Har en ide! sade VD:n för V.E.V (Vedums Elektromekaniska verkstäder)

20393
-Jag sitter dit en sån däringa från ELFA o låter elektriciteten sköta resten!

Däringa,det är en växlad motor som ett servo ungefär med en gänga i ändan som får gänga in yttersektionerna på plats... Attematisktiskt och här är bilden på hur det ser ut när det ska dras ihop,hamnar då givetvis ett mutterstycke i motsvarande del:

20394 20395

På bilden syns även delningen av klaffen som far ihop den med av bara farten..
Här bilderna på den av Tyskland itusågade,numera modifierade klaffen:

20396 20397

Jag är så otroligt tacksam för den hjälpen jag får från Kent,utan honom hade det här förblivit en dröm,nu kan jag nästan se den i luften när jag stänger ögonlocken..
Karl´n är en Upfinnar-Jocke av rang!

bokis
2011-06-22, 15:16
Bygget rasslar på men inte fort..Har ingen vana med den här storleken så man är försiktig ,vill ju inte att nåt ska lossna..
Kent´s vingssamsättning funkar lysande,tog en film av detta,en rulle säger mer än 1000 ord..
Vingarna är nu helt klara,den delade klaffen funkar perfekt och skeven likaså..
Futaba BLS till skeven och ett par analoga 10 kg.s till klaffen..
Sidrodret körde jag med "vanliga" Pinngångjärn som monterades i klossar som inlimmats av undertecknad..
Tack Tobbe för tipset om flock,jisses vad fint det går nu helt plötsligt!

Sidrodret och sporrhjulet (ett fjädrande noshjul från Eurokit) flyttas med hjälp av ett 3306 servo,
man har ju inga problem med utrymmet så varför inte använda lite rejälare servon,de är i sammanhanget ganska billiga.
Likadant servo till höjdrodret,där blir det 2st M3 stänger inlimmade i glasfiberrör som får sköta mekaniken.
Powerbox blir det ingen,ser flådigt ut men jag är tveksam om jag behöver en sån,mottagaren tål 25 amp,det borde räcka och bli över..
Killen jag hade köpt den av i Tyskland hade skurit ut en "huv" framför cockpit,perfekt åtkomlighet och Tobbe föreslog att jag skulle sätt fast den med gångjärn i bakkant och det gick lysande!
Nu väntar jag på lite prylar från lindinger så stabben kan bli klar,sen ska Spillersboda-gurun få hjälpa mig med ett par saker invändigt,
känns tryggt o ha en sån klippa att luta sig mot..

21672


21673


21674



http://www.youtube.com/watch?v=bqUeKeXVAeE&feature=youtube_gdata

Återkommer!

QatHome
2011-06-22, 16:39
Hur smidigt som helst :)

ChristerL
2011-06-22, 16:52
Den där är alldeles för fin för dig Bokis. När ska jag komma å hämta den?? :sarcastic:

Mr J
2011-06-22, 17:04
Det var nästan klurigt i överkant... :sarcastic:

bokis
2011-06-22, 17:15
Klurigt i sidled Mr J,klurigt i sidled..:thumbup:
Hämta Christer? Nu när jag äntligen vågat börja på den? ICKE!!!!!

bokis
2011-06-28, 11:31
Har ett par framsteg o rapportera om,de där ställen som föjde med ställde till med en del trassel..
Otäta var det allvarligaste men efter en del letande bland orringar o annat så höll de tätt.
Dock så var orken marginell med luft,10 kg så funkade de men eftersom jag hade Indiska Hydraulgrejor från Umstech liggande så tänkte jag att det måste provas!
Pumpen ger ett tryck på 10 kg och drivs av en ordinär borstade elmotor som om man har 35 Mhz stör ut allt..

Den styrs av en lite elektronikbox som slår ifrån när kolvarna når ändläget och pumpen börjar gå tungt,den mäter strömförbrukningen och forsätter ett antal sekunder efter att den börjat dra rejält med ström.detta är ställbart med en liten pot på boxen..

Efter mycket kladd o svordomar p.g.a läckage i kolvar o nipplar så verkar det funka bra nu!


http://www.youtube.com/watch?v=U2hMm7MoOWM&feature=youtube_gdata

Återkommer om det händer nåt nytt..

bokis
2011-06-29, 12:01
Och någe nytt har hänt!
Den är avlämnad hos Guruni Spillersboda för applicerande av färger,något som han är outstanding på!
Jag har dock påpekat att den behöver bara målas om lusten faller på,det är inget tvång så det får ta den tid det tar,jag har ingen brådska alls med att krascha denna pjäs..:lollypop:
Vad gäller färgvalet så är det Överraskning som gäller ,gurun har fria händer för hans smak är ca X antal ggr bättre än undertecknad..
Och lite spänning vill man ju ha!

bokis
2011-07-20, 20:30
Första bilderna från tomteverkstaden,undersidan är lackad..
Färgen var så trevlig så Gurun:s fru ville ha den på div. saker,jag håller med!

22143 22144

22145 22146

22147

Mums! Gurun är är på G!

Den där sista bilden föreställer nåt som provflögs idag,en bonus!

Baua
2011-07-20, 20:38
Den kommer att bli så läcker!

Hils
Magnus

Johnny
2011-07-20, 20:49
To uker til nå så er den ferdig.
Jeg gleder meg Bokis.

bokis
2011-07-23, 18:10
-Jag e så lycklig,jag e så lycklig ,jag e så lycklig måndag tisdag ons o.s.v
sjöng Pippi när jag var liten..
Nu sjunger jag den oxå!
Guru Hallberg e inte så pjåkig på o måla eller?:lollypop:

22202

Ska dit imorgon o hämta den delen som motorn sitter i,dags o skruva fast den tror jag!

QatHome
2011-07-25, 14:43
En riktig snygging till kärra, hoppas ni blir lyckliga ihop :)

bokis
2011-07-28, 09:08
Tack Jimmy,det hoppas jag med!
Det mesta verkar trilla på plats,saknar nu bara en lämplig kill.switch men resten verkar funka som jag vill..
Warben hade en lagom tank som satt som gjuten,servon till gas o choke fick plats till slut och kablarna börjar bli upphängda var jag vill ha dem..
Ivves målning kan ni se nedan:

22256 22257

Kan inte annat än o buga mig i riktning mot Spillan!

Mr J
2011-07-28, 10:01
Den är ju rena konstverket, den där :thumbup:

Krålle
2011-07-28, 10:15
Hallå Bokis.
Jätte snygg maskin. Hoppas vi får se den på Korvsvängen i höst.

MVH Krålle

p-51
2011-07-28, 10:15
Jäklar va fin den blev! nära till maiden nu då :thumbup:

bokis
2011-07-29, 18:33
Tack ska ni ha!
Korsvängen så kommer den nog med och nu har det puttrats oxå.
Väntar på en killswitch och lite avgasrör innan det kan flygas men så långt så funkade allt som det skulle..
Bra morr i motorn och med en snaps o ett par varv utan tändning så gick den på andra flippen,aj lajk!
Visst är det ett konstverk Ivve har presterat!
Vi ska dock sno dit en röd "rand " runt bakkroppen så syns det var den är däruppe..
Kan vara bra o ha...
Ser faktiskt fram emot o lufta den!

Ompa
2011-07-29, 18:41
Wulfen såg nästan lite oförskämt fin ut :sarcastic:

Ett riktigt konstverk, ser verkligen fram emot att läsa/se premiären :thumbup:

Snickarjävel´n
2011-07-29, 21:58
Den du Bokis, ger inte den frossa på lågsniff i fullfart kan man nog börja med bridge istället.

TomasE
2011-08-06, 17:01
Hej Bokis.
Den ser mycket bättre ut nu än när jag såg den sist. Jag får nog ta och pallra mig in i bilen och komma förbi på ett litet besök för att se på den igen.
//TomasE

bokis
2011-08-07, 15:03
Sådär!
Nu när Gullan o jag har grävt klart hemma o grävaren är återlämnad så kom suuuuget!
Ringde Farbror Ivan (Guru samt framstående tillrättavisare) och bestämde att nu ska den upp!
Tim-salabim a.k.a Trollkarl´n vill oxå se härket så sagt o gjort,in i bilen och upp till Östhammar.

Minns inget av resan dit och ihopmontering,var upptagen med o torka svett ur pannan.
Kan ha berott på nervositet eller?
Man funderar ju på vad man har glömt o fixa och vad som kommer o hända..
Nåja,motorn gick igång och Ivve,I.Bergmans okände praoelev fick tag på en kamera och här är resultatet:


http://www.youtube.com/watch?v=V30-Vmc-1U8&feature=youtube_gdata


Fokus på den här flygningen var enbart o trimma den (vilket visade sig vara MYCKET okomplicerat) o kolla så att väsentligheterna funkade minus ställen,räcker med att oroa sig åt en pryl åt gången.
Så nu är den hemma i byggboa,ska byta tank i den till nästa helg ,då ska den upp igen!

Snickarjävel´n
2011-08-07, 15:06
Grattis Bokis till en mycket lyckad premiär :icon_pidu:

QatHome
2011-08-07, 15:49
Härligt Bokis :)

Mr J
2011-08-07, 16:09
Härligt att se att allt gick bra!
Stort grattis till en lyckad premiär, och en seriöst cool kärra :)

AM
2011-08-07, 16:45
Snyggt Bokis!
Grattis till en lyckad premiär och snygg kärra!
Mvh

Baua
2011-08-07, 17:52
Grattis Richard!
Vilket härligt ljud och vilken fantastisk landning, men så är du ju en fetischist när det gäller det också.:)

Hils
Magnus

Jakob
2011-08-07, 19:42
Grattis till en lyckad premiär!
Så ska flygplan låta!!

Thomas
2011-08-08, 05:49
Tjusigt värre!!
Stort Grattis, gubben!

Sweeper
2011-08-08, 06:22
Ett stort GRATTIS Bokis! Snyggt jobbat!:icon_pidu::man_in_love:



Göran

bokis
2011-08-08, 09:28
Tackar så möe allehopa! Jag blir så jämrans glad!!!
Sov gott inatt och ska nu ut o göra det som gjorde att ställen var kvar ute,kolla räckvidden när hydraulpumpen går..
Har bismak av förra gången med 35 Mhz,expertisen påstår att med 2.4 så är problemet borta men som sagt,ska kontrolleras.
Då var sista gången jag hade kontakt med flygplanet sekunden innan pumpen gick igång,sen var det rökt..

Jonnie Bergsén
2011-08-08, 09:47
Grattis! Såg riktigt bra ut :D

jocke1963
2011-08-08, 10:10
:thumbup:

Krålle
2011-08-08, 14:31
Helt fantastiskt fint, och vilken perfekt landning. Kanon helt enkelt.
MVH Krålle

taygher
2011-08-08, 14:55
Härligt Bokis!!!

Stort grattis till den lyckade premiären! :icon_pidu:

bokis
2011-08-08, 20:21
Tack allihopa,det värmer! Mer än ni kan ana!
Demonreggisör Hallberg förtjänar också massor av beröm,det är han som har färglagt föremålen i filmen samt riktat kameran och Kent i Vedum ska ha många kramar för sitt slit med vingen,det blev bara för bra!
På Lördag hoppas jag att vädret blir bra i Norrtälje...

ChristerL
2011-08-09, 10:28
Sehr schön Herr Bokis!!

(Ok du får behålla den, jag får väl skaffa mig en egen 1/4 Fw190!!)

DrHanke
2011-08-09, 21:20
Grymt ! Vart tvungen å lägga till lite nya bra smilies för att göra det mera grafiskt beundransvärt.

:cheerful: :victorious: :surprise: :eagerness: :applouse:

bokis
2011-08-13, 16:35
,,,,Och då var den premiärad på ett meeting,i Norrtälje åkte oskulden!
Jättetrevlig träff och Gullan hade kameran i handen och tog ett par foton:

22425

22426

Soligt o skönt och en härlig flygning!

jugg
2011-08-13, 17:59
grattis... den ser underbar ut... blev det gärnet?

bokis
2011-08-13, 19:11
Motionerade ställ o det såg stiligt ut..Lite fullgas i uppförsbackarna,sjöng fint!
Guru:n meddelade att jag skötte mig OK,endast ringa tilrättavisningar behövdes..
Roligaste var nog att jag pillade på choken istället för ställspaken,gjorde en mindre konstpaus efter start!
Mitt hjärta fick fnatt,motorn vaknade till igen av sig själv och sen försökte jag nog mest låtsas att jag hade nerverna i styr..:lollypop:

bokis
2011-08-16, 21:53
Måste bara få vara lite glad:
En farbror i Norrtälje tog foton idag som dök upp hos mig,det ena är "nästan landat" och det andra är taget varvet innan,den där rundturen jag tar för o se om de är ute..
Bugar o bockar,trevliga foton,imorrn ska Warben ,jag o Ivve påátt igen tänkte vi i Gimo,bara för det är så roligt!
22515 22516

Mr X
2011-08-16, 23:25
Alla var så upptagna på att lyssna på maskinen så ingen märkte ormen som kröp över pilotrutan.
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=6618
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=6619

Mr X
2011-08-16, 23:29
Och ja visst var den mäktig
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=6649

jugg
2011-08-19, 18:30
Har nu äntligen hunnit kolla lite på bilderna från premiären... här är dom.. 2 på Ivves C130 slank me!..


2266422665226662266822667226692267122670

bokis
2011-10-15, 10:58
Nu är dessvärre sommaren slut men det finns ju lite o göra ändå!
Problemen med Mokin är än så länge tre som jag ser det:
1: Ständiga efterdragningar av det mesta på motorn samt avgassystem
(ska försöka bota det med en speciell sorts loctite som tål värme).
2: Kylning. Det beror på den där skalaproppen som snurrar därifram som transportera noll luft bakåt innanför motorkåpan beroende på att proppens "stigning" börjar så långt ifrån centrum.
Har sett på många filmer att man står och motorkör de här på tomgång och det funkar illa på min,temperaturen stiger raskt till stekt fläsk.
3: Ojämn cylindertemperatur. Vissa cylindrar håller stekt fläsktemp och andra kokt,det här botas med ett speciellt insugsrör som får luften att rotera så att alla cylindrar får samma blandning.
Mannen bakom denna lilla pryl heter Detlef Kunkel och den kallas för Turbulator.
Ideén är simpel,se till så luft/bensinblandningen börjar rotera mellan förgasare och motor.
Lite bilder så kanske det klarnar:
23648 23649

Kylningen då? Bernd Neumaier gör en fläkt till Airworlds FW 190 och den införskaddades och kom för några dagar sen.
KANON! Tills man passar in den..Airworld har varit hyggliga nog att sidrikta motorfästet som är bultat i kroppen rejält så med fläkten där så petade den ut på vänstersidan med ett par cm när den var i linje på höger sida.

23652

Fram med sågen! En bit plywood,hackspett samt hålsåg så fick jag till nåt som såg ut såhär:
23650

Min Gulla till fru hjälpte mig sen att hänga upp kroppen vertikalt för att centrera motorn,ett par mm fel så skrapar fläkten i kåpan.
Fram med epoxi,motorn fastskruvad på "pelaren"som var hoplimmad av tre lager plywood,sen ställdes den på plats (det nysågade spantet fastskruvat i kroppen) med kåpan på och fick hänga där tills allt hade härdat..Såg lite lustigt ut minst sagt..
Aktiebolaget Kål&Fiber som ligger i Spillersboda fick sen trähögen för lite kålpåläggning..Resultat?


23651

Sådarja! VD:n samt Gurun gjorde ett urståtligt jobb med den och jag är glad som en lärka!
Ett par bilder på fläkten kan vara bra också:
23653 23654

En sak till,fläkte kom med en 10 mm hög "krage" samt en uträkning för hur spinnern skulle sitta,ogillades, varpå fläkten riggades upp i en svarv och istället för kragen så är där nu ett spår som den ursprungliga spinnern sitter i,blev mumma!
En bild på alltihopa:
23655

Nu ska allt dit igen,återkommer med bilder om det lyckades..

DrHanke
2011-10-15, 20:17
Jo jo gottstälta klubben uppgraderar :) Snyggt Bokis, har du hunnit prova om det gav effekt på kylningen?

bokis
2011-10-16, 14:22
Inte provat ännu,måste ju få dit alltihopa!
Och det är vad jag har sysslat med idag,inpassningen och omdragning av div.choke o gas linkage..
Puligt men det blev riktigt bra tillslut och fläkten är inpassad,Gullan var in o sa en sann sak:
-Egentligen synd o dölja motorn därinnaför,nu ser man ju ingenting av den...:girl_cray3:

Men här går funktion före form och slutresultatet blev riktigt bra tycker jag,återstår o se om det har önskad effekt bara!

23683 23684

Bo Freme
2011-10-16, 16:49
Hej Bokis! Ett brännhett problem du tar upp i din tråd.Har exakt samma problem med min Moki,ojämn temperatur på cylindrarna,
bultar som måste dras åt efter flygningarna.Den här turbulatorn kanske kan lösa en del av problemen.Har du inhandlat den på Air World också.Smart lösning med fläkten du har installerat hoppas det funkar bra M.v.h Bo Freme

bokis
2011-10-16, 20:43
Hej Bo!
Ingetdera kommer från Airworld,turbulatorn finns bara att beställa Hos Detlef Kunkel och någon hemsida har han inte..
Tyska leveranstider kan det bli oxå d.v.s lite tålamod är bra att ha..
Fläkten 9 mån och turbulatorn 3..:) Det är inte direkt massproducerat..
På RCU finns en hel del att läsa om detta (underdrift!) i en tråd:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_8946260/tm.htm
Tipset är att beställa den med tillbehör,det är b.l.a luftfilter och spjällarmar..
Och då får man göra det via mailkonversation på engelska/tyska på denna adress:
detlef.kunkel (at) usb-online.net

Bo Freme
2011-10-17, 07:55
Hej Bokis.Tack för informationen.Änterligen får jag användning för min skoltyska.Puh! Jag hittade turbulatorn på vogelsangs hemsida,knappast lagervara,skickar ändå ett mail till Vogelsang också.Har du diametern på fläkten? Fortsättning följer
M.v.h Bo Freme

bokis
2011-10-17, 17:22
..Mellan tummen o pekfingret 200 mm (fick 197 mm med min högst ovetenskapliga mätmetod)behövs det ett exaktare
mått?
Du kan fortsätta med skoltyskan och kontakta http://www.spp-modellbau.de/ ,det är härifrån den kommer och den är mycket välgjord,en klar förbättring vad jag kan förstå av Tobbe Benckert som har haft en tidigare upplaga..
Lycka till!