handdator

Visa fullständig version : Above All Cessna 182, bra nybörjarmodell?



LokusPokus
2011-03-02, 20:03
Hej! Ska snart köpa min mitt första plan! :thumbup: Jag undrar Above All's Cessna 182 V3 är en bra första-modell? Den har 141cm spännvidd lipo ack, borstlös motor och 2,4gHz radio. http://www.youtube.com/watch?v=6FHFkj6IwAg
Har tränat mycket simulator och lyckas nästan alla gånger flyga och landa utan krascher.
Tack i förhand, Loke

Modellflygarn
2011-03-02, 21:33
Har inte sett den på riktigt men den ser ju både snygg och välflygande ut så jag tror inte den ska ställa till med några problem.
Se bara till att du får hjälp de första gångerna så kommer det att gå bra.
Alla flygplan är mer eller mindre otrimmade när de är nya så det är bra att få hjälp av nån erfaren flygare att trimma in flygplanet innan man testar själv!
Simulator är väldigt bra men det är ju inte på riktigt ändå...
Leta reda på närmaste klubb och be om hjälp så sparar du mycket tid o pengar.
Lycka till! :)

bem
2011-03-02, 21:34
Hej,

Mina tankar:
Om du tänker ta hjälp av nån som kan lära dig flyga så kan den funka. Skall du lära dig helt på egen hand skulle jag nog börja med nån mer kraschtålig eldriven "frigolit" (EPP) modell.

/Bo

LokusPokus
2011-03-02, 21:43
Tack för dom snabba svaren! Men modellen är gjord i "EPO" någon slags foam, vad är skillnaden mellan EPP och EPO?

Mr J
2011-03-02, 22:24
Tack för dom snabba svaren! Men modellen är gjord i "EPO" någon slags foam, vad är skillnaden mellan EPP och EPO?

Det är i stor sett samma material, det liknar frigolit, men är oändligt mycket segare, det är väldigt kemiskt stabilt vilket gör att du kan limma och måla med vilka lim/färger som helst. Vissa fabrikanter kallar det för "Elapor, Extrupor" eller liknande. Kort sagt det bästa tänkbara materialet för en ett nybörjarflygplan.

bem
2011-03-02, 23:19
OK, bra att den var i stryktåligt material, EPO.
Dock står det inte vilken radio som ingår - fabrikat och modell. Är kanske en lite enklare radio, "Kina" radio, men den behöver inte vara dålig för det. Kolla vad radion heter innan du slår till och kolla upp lite vad andra har att säga om radion.

/Bo

LokusPokus
2011-03-03, 12:23
Kan inte heller hitta något om radion, men vad blir det för skillnad? Störningar?

bem
2011-03-03, 13:23
Hej,
Det är ju alltid bra att veta vad man köper innan man slår till. Ring eller maila företaget du funderar att köpa Cessnan ifrån, de borde veta fabrikat och modell på radion som följer med. Tror inte det är nåt "känt" fabrikat (som Futaba/Robbe, JR, Spektrum, Multiplex) men som sagt det behöver inte betyda att radion är dålig kvalitet bara för att det är ett mer udda fabrikat. Men om den skall servas kan det bli en nackdel med en en sån radio - kolla även detta med företaget där du funderar att köpa paketet vem som ger service och sköter garantireparationer på en sån radio.
Å andra sidan om du tycker det är kul med modellflyg så brukar det bli så att man köper en mer avancerad radio efter ett tag så då spelar det mindre roll vad man har som första radio. Andra resonerar kanske att de vill ha en radio att växa i och köper då en mer avancerad (och dyrare) radio redan från början. Men det är nog klokt att börja med lite enklare prylar och sen efter ett tag ev köpa en lite mer avancerad radio.

/Bo

lixxer
2011-03-03, 19:04
Vars finns den å köpa, tyckte det såg ut va en rolig kärra det där.

jocke1963
2011-03-03, 19:20
Vars finns den å köpa, tyckte det såg ut va en rolig kärra det där.

http://fullkontroll.se/?ProdID=6397

LokusPokus
2011-03-03, 23:19
Tack igen för alla svaren! Ska kolla upp det där med radion mer noggrant, sen blir det nog till att köpa på måndag! :)

TickTaC
2011-03-11, 04:32
Tjenare!
Jag är ägare till exakt den Cessnan som ja köpte på Full Kontroll för 1.5 år sedan.
Är mycket nöjd med det!
Radion som var med då heter SpringRC
och är 2,4ghz system. Funkar klockrent.
Jag har ju köpt på mig fler modeller efter det å även byggt egna så nu blev ja tvungen att köpa en värre radio. Fick bli en Futaba T7C 2.4.

Men som sagt: Cessna 182 av EPO med spännvidd 1.41m är kalasfin ;)