handdator

Visa fullständig version : Chargery 680B+



pontus
2011-03-06, 17:53
Hej

Jag är i behov av en laddare då min gamla inte kan balansera lipo-accar.

Jag har sneglat på Chargery 680B+ (http://www.chargery.com/balanceCharger.asp). Jag har läst gott om Chargery i allmänhet och Chargery 1010B i synnerhet. Är det någon här som kör med Chargery och kan tycka till innan jag slänger iväg 1000 spänn för laddaren och ytterligare för nätagget.

Tack på förhand,
Pontus.

freddan_6
2011-03-07, 13:58
Jag har en Chargery iCharger 208B. Det enda negativa jag kan säga är att om jag laddar och sen glömmer bort laddaren så drar den ut batteriet. Det tar cirka 1 1/2 månad, sen är batteriet förstört.
Annars är den kanon, speciellt den höga laddeffekten. Jag skulle dock gå upp i effekt från 680B. Nu när jag ska börja med 6S batterier så skulle inte Chargery iCharger 680B räcka, jag har ju max effekt 50W, det blir en ström på knappt 2A. Men mitt batteri tål 12A. Med min laddare får jag max ström 11,9A.
Är pengar ett problem så köp från hobbyking (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792). Här hittar du iCharger 106B för 500 kr plus moms (79 USD).
m.v.h. //Fredrik

pontus
2011-03-07, 14:33
Tack för bra svar! Jag har läst på lite mer, Chargery och iCharger verkar vara i stort sett samma sak och båda har fått bra omdömmen. Jag har dock läst en del klagomål på Chargerys nätdelar, men jag misstänker att folk pressat dom för hårt.

Njaej, pengar är väl inte ett problem direkt, men man behöver ju inte köpa nått på chans för det :)

Ditt resonemang om effekt leder dock in mig på nästa fråga. Just nu ska jag köra på 2s batterier på min tricopter, men jag funderar på att börja flyga lite flygplan också och då har jag sett att folk kör med 10s batterier. Ska jag framtidsäkra mig och köpa en laddare som klarar 10s?

hmm, frågan är kanske lite konstigt ställd. Hur stora är planen som kräver 10s batterier? Hur långt kommer jag med 6s?

freddan_6
2011-03-07, 16:48
6S ger 22,2V, om man t.ex. har max ström på 80A ger detta 1760W, vilket ungeför motsvarar .61 - .90 tvåtakt metanol (10-15cc). 10S med max ström 120A ger en setup som motsvarar 4,4 kW, ungefär 6 hkr, en bra 50 cc bensinmotor ger detta.
12S med max ström 200A ger en setup motsvarande 9kW, ungefär en 100 cc bensinmotor.
m.v.h. //Fredrik

zablar
2011-03-07, 20:05
Jag har en iCharger 1010B+ inhandlad hos Hobbyking för ett år sedan. Klart nöjd över den iaf.

jonols
2011-03-08, 16:47
När jag började med el-flyg så köpte jag en för liten laddare i starten. Jag trodde att jag bara skulle köra med 4S som max men nu behöver jag 6S. (och vem vet framöver..)

Mitt råd till dig är att du skall ta lite höjd, ser du max 6S nu, så kommer du att behöva 10S när du har fått lite blodad tand...
Så ta lite höjd så spar du både tid och pengar på lite sikt.

Lycka till
MVH
Jonas

pontus
2011-03-09, 08:28
Tack för hjälpen alla.

Nu blev det en iCharger 106B+ som fixar 6S. Flygplanen jag sneglar på ligger run 3-4S. Jag ska börja med Multiplex Easystar hade jag tänkt och där är det lagom med 3S.

Jag tittade på flygplanen där man använder 10S och dom är ju helt enorma! Klart större än vad jag känner att jag klarar av. Vi får se om jag ändrar mig när jag blivit "stor" :D