handdator

Visa fullständig version : Lacka klädsel



Thomas
2011-03-08, 12:34
Någon som har något bra förslag på färg/lack för att behandla Solartex?? Gammal hederlig "Servalack"??
Tänkte ev. klarlacka väven för att få en bränsletålig yta.
Lacken ska ju inte heller påverka sträckningen på klädseln.

Thomas
2011-03-12, 16:25
BUMP!
Ingen som har nåt förslag på lämplig högblank klarlack som inte slackar klädseln?

wesse
2011-03-12, 16:29
Det där är det bara Klavins o Torgny som känner till men jag tror det är en yrkeshemlighet som är väl bevarad i dom småländska skogarna...

Thomas
2011-03-12, 17:01
Dom har säkert nån hemkokt mix som bara funkar på grovt tillyxade furukärror...
Här på kontinenten kör vi med liiiite subtilare material!
Solartex lär dyka upp hos dom småländska handlarna i årsskiftet 2038-39.
:lollypop::sarcastic:

Mr J
2011-03-12, 17:57
Jag tror dom kokar en gran, och löser upp lite skumtomtar som dom penslar på... :sarcastic:

Klavins
2011-03-12, 18:22
Någon som har något bra förslag på färg/lack för att behandla Solartex?? Gammal hederlig "Servalack"??
Tänkte ev. klarlacka väven för att få en bränsletålig yta.
Lacken ska ju inte heller påverka sträckningen på klädseln.

Torgny o jag har alltid lackat med 2 komp billack,både klar o färg.Luktar inte hallon men blir bra.Måste sprutas på.

Thomas
2011-03-12, 19:38
Torgny o jag har alltid lackat med 2 komp billack,både klar o färg.Luktar inte hallon men blir bra.Måste sprutas på.

Sedärja!
Visste väl att det var nåt klurigt hokuspokus! Här är grabbarna som har koll... till skillnad från så'na där deprånhåvrare!

Modellflygarn
2011-03-12, 22:48
Har kört med enkomp billack med tvåkomp klarlack över. Funkar bra men klarlacken är rätt vass...
Kör man utan nitro funkar vanlig servalack bra också!

Rc-flygare
2011-03-15, 15:05
Hej!

Ska du bara lacka modellen kan du använda cellulosalack. Finns både matt och blank. Du köper den från TH Nyman i Malmö. Sedan späder du ut lacken ca 40-50% första strykningen med Cellulosaförtunning som du köper i färgaffären. De följande strykningarna gör du med cellolusalack som spätts ca 20%. Tänk på att använda en bra pensel som kan hålla mycket färg. Jag brukar använda en pensel från "Ansa, ca 30-70 mm bred" som du köper i färgaffären när du ändå shoppar cellulosaförtunningen.
Tänk på att inte få droppar under klädseln, risken är att dessa droppar droppar ner på klädseln på andra sidan av vingen!!

Jag målar i princip mina skalamodeller med två typer av färg. Antingen med Flairs Spektrum färger som du köper från Mick Reeves i England. Alternativt målar du med Klass Kote färger (2-komponent) där du kan välja blank, sidenmatt eller matt härdare. Eller blanda dessa tre för en egen ytfinish!

Mick Reeves, Pete McDermott mfl. använder dessa färger och de funkar suveränt!

/Lennart