handdator

Visa fullständig version : Vilket ESC, Motor och propeller ska jag ha?



jaas
2011-03-10, 14:35
Min Art-Tech Cessna ska få en uppfrächning för våren och tänkte byta till BL och lipo i den. Men har INGEN aning om vad det ska vara för grejer, Amper på ESC, kv på motorn och såna grejer....

Det är alltså ett sånt här plan
http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pdf_datasheet.php?products_id=9492&osCsid=346179111ba78280450c5868ae494cfc

Så kan någon hjälp mig plocka ihop ett litet paket med allt jag behöver? Hobbyking är bra och billigt.

DennanHMFK
2011-03-10, 16:15
haha är du här också.. där ser man ;D

freddan_6
2011-03-10, 17:03
För att kunna hjälpa dig behöver man veta storlek på nuvarande propeller, och om du kan snickra ett nytt motorfäste, och hur stor propellern max kan vara innnan den slår i marken.
Ett exempel på setup
motor KDA 2022L (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2106) 85 gram, kv 1000 propp 10x5e
fartreglage Turnigy Plush 30A (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2164) 55 gram
Batteri Turnigy nano 1300 3S (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11903) 119 gram
Propeller APC Style 10x5e (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5440)

men jag vet inte om motorn fysiskt passar eller om proppellern får plats.

jaas
2011-03-10, 22:50
Jag kör utan landningsställ så propellern kommer förmodligen slå i backen hur liten den än är....
Ett nytt motorfäste kan jag nog fixa till....Sitter ju en vanlig inrunner där nu så motorn du länkar kan nog passa.

Ska kika på de grejerna du föreslår.

McRegor
2011-03-10, 23:13
Hej,
Skulle rekommendera en folding-propeller speciellt om du kör utan ställ. Dom håller nästan jämt bättre än fasta och speciellt om du skall landa på "buken".
Hälsningar
Roger

jaas
2011-03-10, 23:20
En folding-propeller klara alltså av mina taskiga landningar bättre, okok

Men fanns ingen sån som var 10x5 som freddan_6 tyckte jag skulle ha på hobbyking, så vilken storlek väljer jag då?

freddan_6
2011-03-11, 09:17
Titta på sidan på hobbyking för motorn. Där finns folk som använt denna motor till 9x6, 10x3,8, 10x4,7, 10x5, 10x6, 11x5, 11x5,5, 11x7, 11x8, så någon sådan borde ju finnas i lager.
Annars är graupner cam betydligt bättre propellrar. De köpes med fördel från österrike eller tyskland

graupner cam 10x6 (http://www.der-schweighofer.at/artikel/24279/ersatzblaetter_cam_folding_prop_10_x_6_graupner_8m m_blattwurzel)
mittstycke (http://www.der-schweighofer.at/artikel/68629/hm_klemm_mittelstueck_40_3_8mm)
m.v.h. //Fredrik

jaas
2011-03-11, 21:17
Tack så mycket för hjälpen! Ska lägga en beställning i början av veckan.

millen
2011-03-14, 15:23
Jag brukar visserligen motorisera mina plan i underkant, och trivs mycket bra med det, men den föreslagna setupen verkar ju vara vara galet stor. Jag flyger akrobatik med plan på 1200 g med 78g motor. Jag anser du kommer att få fantastisk prestanda med en 45-50 g motor och 18 A fartreglage med ca 1000 -1300 mAh 3 S Lipo (propeller APC 9x 4,5 - 9x5 APC E). Du kommer att ha ett plan som är lättare och flyger mycket bättre.

Johan

jaas
2011-03-16, 11:28
Jaha där kom de flera förslag, nu vart det ju bara svårt ;) Är ju nybörjare så behöver inte ha några enorma fartresurser.... Byter mest för att med originalgrejer kan man inte kast starta planet utan det åker i backen innan man hinner stiga, och det fast man står på en 2 meter hög sten.....

McRegor
2011-03-16, 11:44
Hej,
Väger kärran ungefär vad specen säger (500--550 g flygklar) så skulle jag liksom Johan normalt rekommendera en motor i 55 g-klassen.
Nu finns dock ett stort MEN och det är att din nuvarande motor (480 borstad) och ack (NiMh) troligen är avsevärt tyngre än din nya BL/LiPo-setup så risken finns att du får en baktung kärra om du minimerar vikten i nosen alltför mycket.
Av den anledningen kan det vara bättre att lägga vikten i en större rova som du då kan "proppa ner" för att inte få alltför hysteriska prestanda. Du får då dessutom en motor som troligen ger dig lite bättre verkningsgrad (=längre drifttid) eftersom den inte behöver köras i toppen av sitt prestandaområde.
Så helt enkelt är det inte att byta en "gammal" setup mot en nyare med bättre vikt/effekt-förhållande.
Hälsningar
Roger

Sigun
2011-03-16, 12:23
Hej
Körde denna motor i min arttech cessna, http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5112 fungerade kanon med en 8x3.8 eller 8x4 propeller drog runt 25amp i topparna, en jäkla skillnad i drag dock innan bytet orkade den knappt lyfta från vårt gräsfält men efter bytet så fick man luft under vingarna inom 4-5 meter hehe. Jag bytte även hjulen och monterade dit lite större 50mm lättvikthjul typ dessa http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9832 sedan gick det kanon att lyfta utan problem. Finns endel filmer på min youtubekanal om du kollar länken nedan med dessa cessnor som fick utstå både ett och annat :)

/Martin