handdator

Visa fullständig version : Allmänt



Tiger-1
2011-03-11, 09:08
Hej!
Har just byggt färdigt en Vicktor p-68 (överliggande vinge och dubbla motorer).
Undrar om det är någon som vet om det är speciella flygegenskaper med 2st motorer jämfört med en?
Har provat flygsimulator E-sky, modellen med flera motorer beter sig väldigt annorlunda
än övriga plan, det verkar som att man inte svänger med skevrodret!!

Är det någon som har erfarenhet av flera motorer?
Tacksam för svar.
Tiger-1

freddan_6
2011-03-11, 15:23
Generellt kan man svänga med skev även på flermotorigt.
Men på vissa modeller även enmotoriga är det bra att stötta med sidoroder. Detta är speciellt tydligt på dubbeldäckare och Cub.
Jag vet inte hur bra snik-simulatorn "e-sky" är på tvåmotorigt. Det går att flyga tvåmotoriga sportplan i min simulator (RealFlight) med bara skev, höjd och gas.

Rune E
2011-03-13, 07:42
Har modellen fullskalaplanets svaga v-form på vingen så är skevroderutslag nödvändigt vid sväng.
Att den är tvåmotorig påverkar inte flygegenskaperna i någon högre grad. Tunga motorer i vingarna kan förstås göra modellen trögare i rollplanet

Min 18 år gamla Astro Partenavia P-68 flyger som på räls med ett par Plettenberg HP 200. Modellen är ganska snabb och fullt konstflygningsduglig.

Rune

Rune E
2011-03-13, 12:50
Tänkte försöka förklara bättre hur det förhåller sig med v-form och skevroder:

Med v-form på vingen och sidorodret åt höger, kommer den vänstra vinghalvan att få större anfallsvinkel i färdriktningen än den högra och modellen kommer att rolla åt höger. Man stöttar då med höjdroder (som ju också får en sekundär verkan som sidoroder) och modellen svänger.
Försöker man svänga med sidoroder på en modell med helt rak vinge, kommer modellen inte att svänga alls utan bara kana i sidled.
Det hela är lätt att förstå om man betraktar modellen rakt framifrån och vrider den horisontellt
Behovet av skevroder står alltså i proportion till graden av v-form på vingen

Modellflygarn
2011-03-13, 18:16
Hejsan! Har en gammal Marutaka P68 som gått många år.
Flyger som vilken annan kärra som helst, inga konstigheter alls mer än dålig höjdroderverkan i starten. Finns ju nästan ingen propellerblåst på höjdrodret då. Funkar bäst med lite klaff.
Lite segare skevroderverkan kanske men absolut inte så att man behöver spaka sidroder för att flyga snyggt.
Om man får motorstopp däremot så är sidrodret bra att ha. Brukar kompensera sneddragningen med sidrodret och styra som vanligt med skeven. Flyger ok med en motor men den blr rätt seg att svänga mot den fungerande motorn. Man får planera landningsvarvet lite mer än vanligt.
Men jag antar att du flyger el?
Då är det bara att flyga på som med vilken kärra som helst! :)

jaka
2011-03-15, 11:49
Hej!
Ingen skillnad alls om det är två eller enmotorigt! Man svänger med skev och höjd!

Tobbepostis
2011-03-15, 14:31
Hej har en Robbe Dasch8 2 motor elkärra med borstlöst 160cm spännvidd ca 1,6kilo tung.Flyger helt underbart som en trainer även i blåsit väder lättlandad utan vingtipsstål
Finns på youtube sök på tobbepostis