handdator

Visa fullständig version : Markstation



aplund
2011-03-13, 13:45
Hej!

Håller på handla grejor till min blivande markstation för mitt första fpv-projekt. Har en väska, mc-batteri, mottagaren (videolänken) och har även tänkt klämma in en laddare...

Frågan är, vad är bäst att visa bilden med? Först hade jag tänkt använda videocapture till datorn å se genom den men jag inser att bilden släpar lite vilket kanske inte är så lyckat. Jag inbillar mig att brillor typ fatshark är som att titta genom en kikare på en bild plus att dem är rätt dyra för att starta med (rätta mig gärna om jag är fel ute)
Därför har jag funderat på att sätta in en lcdskärm typ en 7tums som man har i bilen, är det någon som har provat detta? Har även kikat på en 10tums lcdtv på Kjell & Co. för 1100kr.

Va tror ni, är man ute och cyklar? Har ni bilder att dela vore det kul.

/Johan

MrOvanhill
2011-03-13, 15:38
Jag tror att du kan komma mycket billigare undan om du nu ska köra på lcd-skärm, genom att köpa den någon annanstans, till exempel DealExtreme eller ebay eller så. Ska du bränna 1100 spänn på en skärm så känns det som om du lika gärna kan hoppa upp ett steg i pris och köpa goggles.

Men... En välbyggd lcd-skärm-setup kan ha sina fördelar också eftersom det är lätt att titta upp om du skulle behöva det, exempelvis vid start/landning. Nackdelen är ju att det kan vara svårt att få tillräckligt mörkt vid skärmen när du är ute i dagsljus på sommaren.

Sen kan det ju också vara så att du hur som helst vill ha en bildskärm för "passagerare" framöver, och då är det ju bra att ha den.

aplund
2011-03-13, 20:57
Ja det är inte helt lätt, hittar inte nått riktigt bra på ebay. Vill ha en enkel skärm utan massa skit som alla tv-apparater har... 7" känns som att det är i minsta laget... Man kanske ska beställa 16" skärmen på netonnet...

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-upp-till-25-tum/andersson-a164dc/138558.3109/#tabs

Blir inte tvärbilligt men då har man en stor skärm som även polarna kan se på när man flyger... Borde dessutom gå att skohorna in i min låda...

Rivvern
2011-03-13, 21:23
Blir det inte problem att strömförsörja en sådan skärm?

MrOvanhill
2011-03-13, 21:24
I så fall vill du nog kolla att den går att driva på 12V. MEn det skulle definitivt bli koolt med så stor skärm!

aplund
2011-03-14, 08:51
Blir det inte problem att strömförsörja en sådan skärm?

Jag har satt in ett 10Ah mc-batteri, vet inte hur mycket den där skärmen drog men det borde räcka för minst en flygning...

aplund
2011-03-14, 08:53
I så fall vill du nog kolla att den går att driva på 12V. MEn det skulle definitivt bli koolt med så stor skärm!

Netonnet har en flik under tv enbart för tv-apparater för 12v matning, så det ska funka...

Vi får väl se, kanske bättre att gå ut lugnt å köpa en billig sjutummare och uppgradera senare... Jag lägger Ut lite bilder när bygget har kommit igång!

/Johan

aplund
2011-03-14, 09:00
Har tänkt mig nått i den här stilen




http://www.youtube.com/watch?v=FeptA6Jqdxo&feature=feedf (http://www.youtube.com/watch?v=FeptA6Jqdxo&feature=feedf)

Jode
2011-03-22, 21:16
Köpte en 9" på eBay, inte drömupplösning men den drar under 10W!
Passar fint i denna väska: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156992236
Skärmen kostade typ 700:- med frakt.

http://cgi.ebay.com/L0606-Eonon-9-LCD-Car-16-9-Monitor-Built-in-Speaker-p2_W0QQitemZ190488339153QQcategoryZ48608QQcmdZView ItemQQ_trksidZp3286.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu %3DUCI%26otn%3D1%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D79 23695265986417405#ht_7304wt_1141

bogieboy
2011-03-24, 07:44
Köpte en 9" på eBay, inte drömupplösning men den drar under 10W!
Passar fint i denna väska: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156992236
Skärmen kostade typ 700:- med frakt.

http://cgi.ebay.com/L0606-Eonon-9-LCD-Car-16-9-Monitor-Built-in-Speaker-p2_W0QQitemZ190488339153QQcategoryZ48608QQcmdZView ItemQQ_trksidZp3286.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu %3DUCI%26otn%3D1%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D79 23695265986417405#ht_7304wt_1141

Det står att den säljaren inte skickar till sverige?

DrHanke
2011-03-25, 18:49
Inga wow prylar direkt.. mest en testbänk för massa tokiga antenn ideér känns det som just nu...

http://www.junkshop.nu/flyg/drhanke_20110325/fpv_gs_20110325_3.JPG

http://www.junkshop.nu/flyg/drhanke_20110325/fpv_gs_20110325_6.JPG

http://www.junkshop.nu/flyg/drhanke_20110325/fpv_gs_20110325_1.JPG

DrHanke
2011-03-25, 19:12
Jag har en 7" widescreen för 700:- från deltaco kopplad till Eagletree FPV station för att få diversity, ingång två på skärmen sitter på en extra mottagare då skärmen har två video ingångar detta för att ha en backup ifall huvudsystemet skulle falera. Skärmen och extra mottagaren sitter på egen ack och de två huvud mottagarna och ET FPV station sitter på en ack. Efter en dags flygning så brukar jag få i cirka 600mah så det är inga problem att ha tex en 3s 2200mah ack.

Det absolut sista man vill är att tappa video bilden därav har jag byggt upp systemet med redundans inte för att jag har behövt det utan det har mer använts för att prova olika antenner och jag kan då skifta mottagare för att kunna jämnföra. Dessutom flyger vi alltid med trippel redundans dvs förutom systemet så är vi alltid två en med googles å en som är med visuellt för att kunna ta över radion ifall nått oförutsett skulle inträffa.

Nästa steg skulle ju vara att få in allt i en snygg låda så allt blir enklare att hantera :)

aplund
2011-03-28, 13:17
Jag har en 7" widescreen för 700:- från deltaco kopplad till Eagletree FPV station för att få diversity, ingång två på skärmen sitter på en extra mottagare då skärmen har två video ingångar detta för att ha en backup ifall huvudsystemet skulle falera. Skärmen och extra mottagaren sitter på egen ack och de två huvud mottagarna och ET FPV station sitter på en ack. Efter en dags flygning så brukar jag få i cirka 600mah så det är inga problem att ha tex en 3s 2200mah ack.

Det absolut sista man vill är att tappa video bilden därav har jag byggt upp systemet med redundans inte för att jag har behövt det utan det har mer använts för att prova olika antenner och jag kan då skifta mottagare för att kunna jämnföra. Dessutom flyger vi alltid med trippel redundans dvs förutom systemet så är vi alltid två en med googles å en som är med visuellt för att kunna ta över radion ifall nått oförutsett skulle inträffa.

Nästa steg skulle ju vara att få in allt i en snygg låda så allt blir enklare att hantera :)

Kul att se din setup, hur har du kommit fram till designen på antennerna? Vilda gissningar eller noga uträkningar?

//Johan

aplund
2011-03-28, 13:18
Köpte en 9" på eBay, inte drömupplösning men den drar under 10W!
Passar fint i denna väska: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156992236
Skärmen kostade typ 700:- med frakt.

http://cgi.ebay.com/L0606-Eonon-9-LCD-Car-16-9-Monitor-Built-in-Speaker-p2_W0QQitemZ190488339153QQcategoryZ48608QQcmdZView ItemQQ_trksidZp3286.m7QQ_trkparmsZalgo%3DLVI%26itu %3DUCI%26otn%3D1%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D79 23695265986417405#ht_7304wt_1141

Tack för tipset, ska kolla runt mer på ebay!

/Johan

DrHanke
2011-03-28, 14:10
Kul att se din setup, hur har du kommit fram till designen på antennerna? Vilda gissningar eller noga uträkningar?

//Johan

IBCrazy är nån slags liten antenn guru på RCG som bygger och testar vad som funkar bra eller dåligt så jag har bara byggt vad han rekomenderar och sedan provat mig fram...
http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=103113

UndCon
2011-03-28, 14:29
Han är onekligen en Guru...
Jag har också siktat in mig på hans antenner för min videolänk - skaffade 1meter elkabel gratis med 4st tjocka kopparsnören i som blir utmärkta antenner ;)

//UndCon

MrOvanhill
2011-03-28, 14:50
IBCrazy's how-to's är riktigt bra. Klart värda att lägga på bokmärkeslistan.

Tänker du köra med med klöverbladsantenn både på tx och rx?

Jag har tänkt knåpa ihop ett par till min 5,8GHz anläggning, men har lite respekt för toleranserna som krävs. Det ska säkert gå bra. Kräver lite pyssel bara, och kanske fler än ett försök.

UndCon
2011-03-28, 14:58
Jag börjar med en enklare antenn

DrHanke
2011-03-28, 17:06
IBCrazy's how-to's är riktigt bra. Klart värda att lägga på bokmärkeslistan.

Tänker du köra med med klöverbladsantenn både på tx och rx?

Jag har tänkt knåpa ihop ett par till min 5,8GHz anläggning, men har lite respekt för toleranserna som krävs. Det ska säkert gå bra. Kräver lite pyssel bara, och kanske fler än ett försök.

Jag är väl knäpp men jag har byggt ett par av Skew och Clover, en BiQuad, en CP BiQuad, Vee... Ska bara prova alla nu också men vinden verkar inte alls vilja som jag vill. Var dessutom så nyfiken på min Arduino autopilot så den fick all uppmärksamhet i helgen. Det jag kört med hittills är Vee antennen på en av mottagarna och den ger lika bra bild som patchen hittills vilket lovar gott :)

Det svåra med skew och clover är att få polarisationen rätt, blivit en del svärande och omgörningar. Men mät noga bara å lägg ner lite tid på dem så kommer du inte bli missnöjd av resultatet, börja med en Vee som är enklast.

E-Fire
2011-03-28, 21:19
19895Så ser min enkla markstation ut för tillfället enkel men fungerar. men en annan antenn ska nog införskaffas så jag kan flyga en bit längre.

DrHanke
2011-03-28, 21:24
Enkelhet brukar vinna i längden :)

aplund
2011-03-29, 11:30
Hehe, ska kika på länken vid tillfälle!

Kul med autopilot, jag håller på förbereda för maiden flight för mitt FPV plan med Fyetechs autopilot + OSD, ska bli spännande, vädret verkar lovande idag så vi får hoppas att det håller i sig! Någon som har erfarenheter av fyetechs grejer?

aplund
2011-03-29, 11:34
Ang. markstationen, såg i fpvflyings nyhetsutskick att dem fått in en komplett väska, tycker den ser rätt vettig ut:
http://www.fpvflying.com/products/FPV-ground-station-with-8%22-LCD.html

Men den är out of stock just nu...

Mr X
2011-03-29, 12:20
Finns en väska här också: http://www.flying-hobby.com/shop/ground-statino-for-fpv-aerial-photography-p-7872.html

Jode
2011-03-31, 04:56
Fattar inte vad jag tänkte när jag köpte en 9" skärm.
Köpte en EasyCapture DC60 från DX för 57kr ink. frakt.
Tryckte in den i laptopen (MBP) och vips, bild från analog källa utan lagg.
Varför kör inte alla som äger en laptop så, finns det några nackdelar?

aplund
2011-03-31, 06:39
Fattar inte vad jag tänkte när jag köpte en 9" skärm.
Köpte en EasyCapture DC60 från DX för 57kr ink. frakt.
Tryckte in den i laptopen (MBP) och vips, bild från analog källa utan lagg.
Varför kör inte alla som äger en laptop så, finns det några nackdelar?

Det var min första tanke, men jag googlade runt och av det jag läste verkade de som att det var en fördröjning på bilden, men du säger att det funkar bra?

/ Johan

Jode
2011-03-31, 09:19
Jag gissar på ca.0,2s lagg. (2,4 C2D 4Gb / GF 320M)
Kan man mäta lagget på något sett?

DrHanke
2011-03-31, 15:25
Flyg nära marken runt träd med en snabb vinge och ett sånt usb kort så kommer du snart märka varför man har goggles... För gemene man som flyger en lugn och lagom sävlig maskin spelar det inte så stor roll.

aplund
2011-03-31, 16:49
Fattar inte vad jag tänkte när jag köpte en 9" skärm.
Köpte en EasyCapture DC60 från DX för 57kr ink. frakt.
Tryckte in den i laptopen (MBP) och vips, bild från analog källa utan lagg.
Varför kör inte alla som äger en laptop så, finns det några nackdelar?

Vars köpte du den? Skicka gärna länk! Jag har en macbook air 13". Borde funka till en början...

/johan

E-Fire
2011-03-31, 18:09
Fattar inte vad jag tänkte när jag köpte en 9" skärm.
Köpte en EasyCapture DC60 från DX för 57kr ink. frakt.
Tryckte in den i laptopen (MBP) och vips, bild från analog källa utan lagg.
Varför kör inte alla som äger en laptop så, finns det några nackdelar?

jag köpte mig ett "video grabber" på kjell & co. men jag tyckte det laggade för mycket & så jag skrotade den idén innan jag ens provflög. kan tänka mig att det kan skilja stort mellan tillverkare.

Jode
2011-03-31, 20:55
Här: http://www.dealextreme.com/p/easycap-usb-video-capture-adapter-5707
Fri frakt och betala med PayPal.

Ingen installation (som vanligt på mac). Ladda bara ner detta program för viewer/recorder:
http://www.macupdate.com/info.php/id/32004/easycapviewer.

Exakt samma finns på teknikmagasinet om man vill betala 379:-

Jag har gjort mer än 100 beställningar från DX över 4 år, allt har kommit fram.
Räkna med 2-3v. Nu hade jag tur, då tog det 12 dagar. Kolla in rc sektionen under helicopter, där finns en del smått och gott, tex. kontakter och li-po tillbehör i samma prisklass som HK.




Vars köpte du den? Skicka gärna länk! Jag har en macbook air 13". Borde funka till en början...

/johan

aplund
2011-04-01, 18:57
Här: http://www.dealextreme.com/p/easycap-usb-video-capture-adapter-5707
Fri frakt och betala med PayPal.

Ingen installation (som vanligt på mac). Ladda bara ner detta program för viewer/recorder:
http://www.macupdate.com/info.php/id/32004/easycapviewer.

Exakt samma finns på teknikmagasinet om man vill betala 379:-

Jag har gjort mer än 100 beställningar från DX över 4 år, allt har kommit fram.
Räkna med 2-3v. Nu hade jag tur, då tog det 12 dagar. Kolla in rc sektionen under helicopter, där finns en del smått och gott, tex. kontakter och li-po tillbehör i samma prisklass som HK.



Tack så mycket! Kommer att lägga en beställning!

/Johan

aplund
2011-04-06, 18:34
Jag är väl knäpp men jag har byggt ett par av Skew och Clover, en BiQuad, en CP BiQuad, Vee... Ska bara prova alla nu också men vinden verkar inte alls vilja som jag vill. Var dessutom så nyfiken på min Arduino autopilot så den fick all uppmärksamhet i helgen. Det jag kört med hittills är Vee antennen på en av mottagarna och den ger lika bra bild som patchen hittills vilket lovar gott :)

Det svåra med skew och clover är att få polarisationen rätt, blivit en del svärande och omgörningar. Men mät noga bara å lägg ner lite tid på dem så kommer du inte bli missnöjd av resultatet, börja med en Vee som är enklast.

Wee antenn på mottagaren?

Jag har varit inne och läst på länkarna, mycket givande läsning men vad jag kunde förstå så borde man kunna få en bra länk med en wee antenn på sändaren och en patch antenn på mottagaren? Har du en wee på planet då också?

/johan

DrHanke
2011-04-06, 18:53
Nej jag har inte hunnit prova en vee på planet då jag inte orkat åka och inhandla sma kontakter. Hela grejen är egentligen helt onödig för org prylar funkar riktigt bra, det är när man börjar pilla och vill få ut det där "lilla extra"... Det bara ska funka bakom alla träd eller 10rollar på rad utan en bildstörning...

aplund
2011-04-06, 18:58
Nej jag har inte hunnit prova en vee på planet då jag inte orkat åka och inhandla sma kontakter. Hela grejen är egentligen helt onödig för org prylar funkar riktigt bra, det är när man börjar pilla och vill få ut det där "lilla extra"... Det bara ska funka bakom alla träd eller 10rollar på rad utan en bildstörning...

Vad vare du hade för sändare och mottagare? Jag har en enklare ebay setup 1.2 ghz 500mw. Jag får dropouts redan efter 150m, har inte vågat mig längre ut än så länge. Va ska man tro, att det är multipath interference och man kan fortsätta längre bort eller är det att jag står vid ett hus som stör eller något annat?

DrHanke
2011-04-06, 20:52
Svårt att säga men med 500mw borde du komma minst 1000m. Multipath störningar uppträder som horizontella ränder i bilden, kan i vissa fall vara lurt då de även kan vara störningar från fartreglaget. Har du några bilder på allt så är det lite enklare eller kan beskriva hur du kopplat in allt?

Jag har numera lawmate mottagare då de jag hade innan var de "Digitala 12ch" mottagarna som inte funkar med mitt LRS, det stör helt enkelt ut pga dålig design i video rx:en.

aplund
2011-04-06, 21:09
Svårt att säga men med 500mw borde du komma minst 1000m. Multipath störningar uppträder som horizontella ränder i bilden, kan i vissa fall vara lurt då de även kan vara störningar från fartreglaget. Har du några bilder på allt så är det lite enklare eller kan beskriva hur du kopplat in allt?

Jag har numera lawmate mottagare då de jag hade innan var de "Digitala 12ch" mottagarna som inte funkar med mitt LRS, det stör helt enkelt ut pga dålig design i video rx:en.

Okey, nej detta är plötsliga störningar som uppträder på nästan exakt samma geografiska plats... (har bara flugit 4gånger och alla har varit på samma ställe.) fpv-nybörjare som jag är så har jag inte vågat mig längre ut av dessa anledningar. Har en del bilder hemma men är på tjänsteresa i veckan, kan lägga upp närmare helgen. Min tanke för att kolla detta var att ha kvar markstationen men starta på andra sidan åkern och helt enkelt ha en polare som kan stå vid tv:n och kolla räckvidden, men det vore bättre att lokalisera felkällan!

Jag har nog en ganska basic setup:

Standard easystar motor med 2cell acc och ett gws fartreglage.

420lines ccd kamera kopplat till sändaren med en fy-OSD emellan... (separat 3cell acc till videon)

En mottagare (1,2ghz) kopplat till en vanlig tv just nu (väntar på en videocapture sticka som någon tipsade om i en annan tråd...)

Jag flyger med en futaba 7c 2.4ghz

Hoppas bilden klarnar lite... :)

/Johan

Jode
2011-04-06, 21:29
Hehe, det är ju just det jag ska göra, snabbt och lågt alltså :). Då är jag ganska nöjd att jag köpte 9" skärmen i alla fall, kunde inte låta bli att beställa ett par fethajar också, och en 4 kanals aktiv videosplitter. Då borde jag kunna köra goggles, polarn/spotter kollar skärmen, datorn spelar in "fpv-filmen" och GoPron spelar in finfilmen från vingen/quaden.



Flyg nära marken runt träd med en snabb vinge och ett sånt usb kort så kommer du snart märka varför man har goggles... För gemene man som flyger en lugn och lagom sävlig maskin spelar det inte så stor roll.

dacke jocke
2011-04-06, 21:42
Okey, nej detta är plötsliga störningar som uppträder på nästan exakt samma geografiska plats... (har bara flugit 4gånger och alla har varit på samma ställe.) fpv-nybörjare som jag är så har jag inte vågat mig längre ut av dessa anledningar. Har en del bilder hemma men är på tjänsteresa i veckan, kan lägga upp närmare helgen. Min tanke för att kolla detta var att ha kvar markstationen men starta på andra sidan åkern och helt enkelt ha en polare som kan stå vid tv:n och kolla räckvidden, men det vore bättre att lokalisera felkällan!

Jag har nog en ganska basic setup:

Standard easystar motor med 2cell acc och ett gws fartreglage.

420lines ccd kamera kopplat till sändaren med en fy-OSD emellan... (separat 3cell acc till videon)

En mottagare (1,2ghz) kopplat till en vanlig tv just nu (väntar på en videocapture sticka som någon tipsade om i en annan tråd...)

Jag flyger med en futaba 7c 2.4ghz

Hoppas bilden klarnar lite... :)

/Johan

Orginal motorn då är det en borstad eller?
Borstade motorer ger mycket störningar.

aplund
2011-04-06, 21:50
Orginal motorn då är det en borstad eller?
Borstade motorer ger mycket störningar.

Det är den säkert, det är en såndär permax 400?

Ger den störningar även om dem inte är kopplade till samma batteri? Borde inte störningarna isåfall vara kopplade till att motorn är igång? Dvs. Att störningen borde vara konstant, vilket den inte är i det här fallet.. Eller är jag ute å cyklar?

/johan

dacke jocke
2011-04-11, 21:43
Nej om den inte är igång så ska den inte störa.
Hoppas någon annan kan svara lite mer ingående på det här men så långt jag vet så ger borstade motorer mer störningar än borstlösa.

MrOvanhill
2011-04-12, 19:34
Det beror på att borstmotorer har kollektorer som man släpar kol eller borstar mot och dessa är upphov till gnistbildning. Varje gnista genererar en störning. Borstlösa motorer har ju inte roterande lindning utan roterande magneter och behöver därför inga kollektorer och/eller borstar (där av namnet).

aplund
2011-04-13, 10:06
Det beror på att borstmotorer har kollektorer som man släpar kol eller borstar mot och dessa är upphov till gnistbildning. Varje gnista genererar en störning. Borstlösa motorer har ju inte roterande lindning utan roterande magneter och behöver därför inga kollektorer och/eller borstar (där av namnet).

Okey! Tack så mycket, ska byta till en borstlös motor, fick in en del skoj från rctimer i veckan...

/johan

aplund
2011-04-17, 15:36
Här: http://www.dealextreme.com/p/easycap-usb-video-capture-adapter-5707
Fri frakt och betala med PayPal.

Ingen installation (som vanligt på mac). Ladda bara ner detta program för viewer/recorder:
http://www.macupdate.com/info.php/id/32004/easycapviewer.

Exakt samma finns på teknikmagasinet om man vill betala 379:-

Jag har gjort mer än 100 beställningar från DX över 4 år, allt har kommit fram.
Räkna med 2-3v. Nu hade jag tur, då tog det 12 dagar. Kolla in rc sektionen under helicopter, där finns en del smått och gott, tex. kontakter och li-po tillbehör i samma prisklass som HK.



Jag fick videocapture-stickan i fredags! Har just gjort första flygningen med den, inga som helst eftersläpningar eller dylikt! Kan varmt rekommendera denna till fler!

/Johan