handdator

Visa fullständig version : DLe 30cc Första start!



magnuswrang
2011-03-13, 19:02
Hej på er!

Skulle starta min Dle 30cc idag men fick inte fram någon soppa?
Det verkar som motorn inte suger fram först gången något tips?
Hadde inte dettta problem med min Roto 25cc.
Mvh Magnus wrang Alingsås

TommyzT
2011-03-13, 19:13
Ta bort tändstiftet och veva på propellern åt rätt håll. Då ser du i slangen att den suger soppa som fan direkt. Min DLE55 gör så i allafall. Helt hopplöst att få fram soppa i torra slangar annars.

bokis
2011-03-13, 19:28
..och håll en tumme för insuget om det går..Har man en starmotor så : bort med stiftet,choka o använd startmotorn,gammalt indiantrick..
Det märks direkt när soppan kommer fram,det kommer en dimma ur hålet där var tändstiftet borde sitta..

Sigun
2011-03-13, 19:55
De gamla indianerna kunde :),, undrar om det är indianerna i Hultsfred du tänker på hehe

Klavins
2011-03-13, 20:05
De gamla indianerna kunde :),, undrar om det är indianerna i Hultsfred du tänker på hehe

Våra motorer i Hfred står o går på tomgång nästan hela vintern,men så har vi bra grejer med.Dom är så lättstartade så vi får smyga oss på dom.

Carl
2011-03-13, 20:15
Ta bort stiftet och kör med en startmotor så ser du hur soppan kommer i slangen! Enkelt!

Mvh. Roger.

Matsa
2011-03-13, 20:28
Jag lödde igen hålet i chokebrickan och det gjorde susen för att soppan skulle sugas fram.

Matsa...

Kenneth E
2011-03-14, 08:45
Jag brukar alltid på en ny motor hälla lite soppa i förgasaren som motorn kan starta på och då brukar soppa tillförseln lösas av sig själv.

Mvh
KE

Kenneth E
2011-03-14, 08:47
Glömde säga att så gjorde jag på min DLE-30 och den går som en klocka från första start.

Mvh
KE

Snickarjävel´n
2011-03-14, 09:03
Våra motorer i Hfred står o går på tomgång nästan hela vintern,men så har vi bra grejer med.Dom är så lättstartade så vi får smyga oss på dom.


Så du menar att skillnaden mellan hultsfre bor och motorer är att motorerna kan man varva upp och få lite fart på??

Klavins
2011-03-14, 09:58
Så du menar att skillnaden mellan hultsfre bor och motorer är att motorerna kan man varva upp och få lite fart på??

Du din uppstutsiga skåning,vi har grejor som funkar o låter underbart till skillnad från er där nere.Vi är i hög form o motorena varvar UTAN missjud,men ni har gurrgel både i motor o hals.

Thomas
2011-03-14, 10:53
Du din uppstutsiga skåning,vi har grejor som funkar o låter underbart till skillnad från er där nere.Vi är i hög form o motorena varvar UTAN missjud,men ni har gurrgel både i motor o hals.

YEAH... Right!

19519

bokis
2011-03-14, 11:42
Den här tråden startades för att Magnus skulle få hjälp att få igång sin DLE..Jag har full förståelse för att frestelsen att påpeka uselheten i Hultsfredsborna tankeverksamhet (ingen annan behöver väl ha en motor stående på tomgång hela vintern för att de inte klarar av o starta den) men skänk en tanke på stackars Magnus,han måste ju för att få svar på sin fråga ev. läsa vad dessa mindre vetande smålandsbor skriver..
Har du fått igång DLE:n?

anders e
2011-03-14, 11:53
Jag brukar alltid på en ny motor hälla lite soppa i förgasaren som motorn kan starta på och då brukar soppa tillförseln lösas av sig själv.

Mvh
KE

Jepp, ha lite soppa i gassaren og den vil starte. Membran er nog tørr.

Thomas
2011-03-14, 13:20
Jepp, ha lite soppa i gassaren og den vil starte. Membran er nog tørr.

Sorry, kunde inte låta bli att visa smålänningarnas "motor".... *hmpf*.

Iaf, man ska väl låta soppan stå kvar i förgasaren efter flygning, alltså INTE köra helt torrt, för att förhindra att membranet trokar ihop mellan gångerna???

Det är iaf vad jag har hört.

chrille g
2011-03-14, 14:36
jag har litte soppa kvar i min förgasare efter flygning men det är inte mycket och det funkar kanon!
men jag har en RCGF motor men det är ingen större skillnad på motorerna

LAB
2011-03-14, 14:57
Den här tråden startades för att Magnus skulle få hjälp att få igång sin DLE..Jag har full förståelse för att frestelsen att påpeka uselheten i Hultsfredsborna tankeverksamhet (ingen annan behöver väl ha en motor stående på tomgång hela vintern för att de inte klarar av o starta den) men skänk en tanke på stackars Magnus,han måste ju för att få svar på sin fråga ev. läsa vad dessa mindre vetande smålandsbor skriver..
Har du fått igång DLE:n?

Heja Bokis på dom bara:sarcastic:

wesse
2011-03-14, 15:16
Heja Bokis på dom bara:sarcastic:

jisses va fick du luft ifrån då?

Mina få första starter med bensingrunkor har varit ganska enkla dock inte på DA 85 fick vi hålla för insugshålet innan den rackarn började suga ordentligt...

wesse
2011-03-14, 15:19
Den här tråden startades för att Magnus skulle få hjälp att få igång sin DLE..Jag har full förståelse för att frestelsen att påpeka uselheten i Hultsfredsborna tankeverksamhet (ingen annan behöver väl ha en motor stående på tomgång hela vintern för att de inte klarar av o starta den) men skänk en tanke på stackars Magnus,han måste ju för att få svar på sin fråga ev. läsa vad dessa mindre vetande smålandsbor skriver..
Har du fått igång DLE:n?

Såja lilla Kanellbullen ta nu inte i så du spricker igen..moahahahah

Tacka Hultsfredsborna för rikligt med seriösa svar Magnus;-)

Nu är det nog många som undrar om denna dle puttrar så kanske en filmsnutt kan berika aftonen?

LAB
2011-03-14, 15:29
jisses va fick du luft ifrån då?

Mina få första starter med bensingrunkor har varit ganska enkla dock inte på DA 85 fick vi hålla för insugshålet innan den rackarn började suga ordentligt...

Dina första starter:icon_butt:Vill minnas att det är Torgny som startar o flyger dina kärror!Nä nu måste det bli lite seröst här på forat:lollypop:

wesse
2011-03-14, 15:35
Dina första starter:icon_butt:Vill minnas att det är Torgny som startar o flyger dina kärror!Nä nu måste det bli lite seröst här på forat:lollypop:

Jepp Torgny startar mina motorer och flyger alla mina modelller då jag inte är så hemma på detta som honom och det känns tryggare att få hjälp av en kunnig Motorgubbe/Flygare utifall att det bråkar likt en Tranåsbo..moahahah

Som sagt vid min första start av en DA 85 va det tjurigt att få denna till och suga så jag och Torgny höll för insugshålet en stund innan motorn ville vakna till liv..

Kanske har du oxå lite seriösa svar till Magnus LAB?

LAB
2011-03-14, 16:13
Japp,här kommer det! STARTGAS dom gammla i klubben använder det till alla motorer.Själv håller jag för insuget på 50an tills jag tror att det är tillräckligt med soppa framme.Har inte provstartat dle 30an än men rapport om det kommer.

AmRi
2011-03-14, 17:23
Hej,
Jag skulle prova de tipsen du fått först dvs stänga chock spjället och hålla för förgasarinsuget samtidigt som man drar runt propellern snabbt, gärna med en startmotor.
Tändsystemet kan vara av för det här testet och stiftet kan man plocka ut för att minska motståndet för startmotorn. Om du har genomskinnliga (gula) tygonslangar ser du när soppan kommer fram. Bränslenålarna brukar man ställa 1,5-2 varv öppen på de flesta motorerna av den typen både på H & L.
Om det inte hjälper kan den vara att förgasaren är fel ihopsatt inuti eller att packningen mellan vevhuset och förgasaren är 180-grader felorienterad och för då får förgasaren inga impulser från vevhuset. Sen kan det vara andra fel också såsom att det drar tjuvluft mellan tank och förgasaren eller att det kommit in skräp osv i förgasaren som blockerar kanalerna.

chrille g
2011-03-18, 19:25
Hej,
Jag skulle prova de tipsen du fått först dvs stänga chock spjället och hålla för förgasarinsuget samtidigt som man drar runt propellern snabbt, gärna med en startmotor.
Tändsystemet kan vara av för det här testet och stiftet kan man plocka ut för att minska motståndet för startmotorn. Om du har genomskinnliga (gula) tygonslangar ser du när soppan kommer fram. Bränslenålarna brukar man ställa 1,5-2 varv öppen på de flesta motorerna av den typen både på H & L.
Om det inte hjälper kan den vara att förgasaren är fel ihopsatt inuti eller att packningen mellan vevhuset och förgasaren är 180-grader felorienterad och för då får förgasaren inga impulser från vevhuset. Sen kan det vara andra fel också såsom att det drar tjuvluft mellan tank och förgasaren eller att det kommit in skräp osv i förgasaren som blockerar kanalerna.

jag skulle köra med litte trottel också

Kamikaze
2011-04-23, 18:37
Det blev inkörning en halv tank på landbacken med DLE 30, efter det blev det tankning och laddning och upp i skyn för att fortsätta inkörningen där uppe. Motorn gick väldigt fint men den är ju lite fett ställd från fabrik, och så kör jag med 3.5% mineral olja, så det rykte bra och pluttrade lite om den, skall nämnas att jag kör med kinastiftet oxå. Ska byta till NGK CM6 efter inkörningen och till 2% Akrylatbensin. Tror det ska bli najs http://forum.motorportalen.net/images/smilies/icon_cool.gif Motor DLE 30/propp 18x8/flyg EG Yak 54 verkade matcha varandra perfekt. Nöjd med min motor så här långt i alla fall.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=5918