handdator

Visa fullständig version : Tankutrustning till bensin



Rc-flygare
2011-03-15, 15:52
Hej!

Vad använder ni bensinflygare för tankgrejor när ni skall tanka era plan?
Normalt har man ju haft en eldriven pump till glödstiftarna och det har ju funkat bra.
Men med tanke på att bensin är lite mer lättantänt kanske man skall använda något annat?

- och...-Var köper ni prylarna ni rekommenderar?

Björn.O
2011-03-15, 16:47
Dunkarna från Jersey modeler med färdigmonterad handvevad pump och slangar är helt suveräna ! Först tyckte jag att det var lite väl dyrt att betala ca 600kr för en dunk men nu när man har använt den så är det klart värt det. Enkelt och läckagefritt.
Finns hos Elefun i Norge men de verkar ta slut väldigt fort.

lars.f
2011-03-16, 22:47
Fina grejer de där....

DennanHMFK
2011-03-17, 13:01
köpte mig en vanlig 5L dunk man har till gräsklipparn, monterade på nipplar för pumpen och en för "retur" :P
samt kör med en handvev som troligen är avsedd för metanol, men den håller än. :)

kan nämna att har man en metanolslang dränkt i bensin så expanderar slangen till det dubbla om inte mer ;)

dahlberg
2011-03-17, 19:01
Köp dig en vanlig 5L eller 10L bensin dunk och montera på två nipplar.
5 eller 10 liter beror på vad du har för motor. Jag uppgradera till 10L när jag vart med en 110cc, för mindre modeller så räcker det med 5L. Fördelen med detta är att du kan ha två dunkar, när den ena tar slut så kan du bara flytta locket med nipplarna till den andra, eller om man vill ha större eller mindre dunk. Sen finns det olika alternativ på pump el, hand vevad eller kläm pump.