handdator

Visa fullständig version : Ännu en RCExplorer Tricopter



pontus
2011-03-15, 23:52
Nu har jag byggt i några veckor på min sparsamma fritid, så det är väl dags för bygglog nu.

Det ska bli en Tricopter med KK-kontroller enligt daddes modell. Jag har försökt lära mig flyga vanlig rc-helikopter, men det är för tidskrävande. Så efter att ha sett daddes läckra videos var jag såld.

Jag har följt instruktionerna på RCexplorer ganska noga då jag är rätt grön på att bygga RC-modeller.

Det fick börja med ett inköp på Kjell, Clas i sjön och MFT.nu:
19609
De blåa flaken är kopparlaminat för etsning av kretskort, på vilka jag klistrade fast ritningarna:
19610
Och sågade ut därefter. Här hade jag hade ännu inte bestämt mig för hur stor navet skulle vara så det är så långt som laminatskivan från kjell är. Men det är färdigborrat:
19611
Här är armarna infällda, sett från undersidan:
19612
Sedan gjorde jag en liten plattform för KK-kortet som ska bli vibrationsdämpat. Det är utsågat i mitten för att kunna dra kablar så det blir snyggt. I de stora hålen kommer KK-kortet fästas och i dom små fästs plattformen i navet.
19613
Jag hade en bunt gummigrejjer som kom med mitt datorchassi. De är tänkta att montera hårddiskar med.
19614
Fyra stycken i plattformen.
19615
Från undersidan:
19616
Och med KK-kortet från dadde:
19617
Såhär kommer den sitta på navet, mitt över CG är det tänkt.
19618
Motorfästen sågas ut. Kopparlaminatet sliter bra på min såg, jag får byta blad rätt så ofta.
19619
Här är alla delar. Jag har ändrat lite på motorinfästningen, mer om det längre ner. Här är all koppar kvar, den ska etsas bort.
19620
Sen va det dags för yaw-kontrollen. Jag bestämde mig för att använda rotohållare för en HK450 som jag hittade på hobbyking. Här är ordningen som alla små brickor och kullager ska sitta:
19628

Ihopskruvat:
19625
Axeln fäster jag i en liten träbit som jag limmat ihop av två stumpar jag tagit från den arm som pekar bakåt, den ska ändå vara kortare.
19624
Här är hela konstruktionen med staget till servoarmen. Det hade nog varit vettigt att vända på kulleden, men jag fick banne mig inte loss skruven!
19626
Såhär kläms sedan rotorhållaren fast:
19622
Från sidan:
19623
Till sist bygger jag fästet för servot som ska vrida yaw-kontrollen.
19621
Sen dimper det ner en laddning från HobbyKing. Jag saknar lite smått och gott, så det blir en beställning till som jag väntar på. Tills dess står byggandet still :) Håll till godo så kommer nog lite mer om några veckor.
19627

markusb
2011-03-16, 15:52
Trevligt med bygglogg! Din idé om datorupphängningsgummitutorna var smart, ska låna den idén till min visp :thumbup:

pontus
2011-03-16, 16:14
Dom är ganska "styva" tycker jag. Jag hoppas det blir bra.

UndCon
2011-03-16, 20:24
Coolt - jag använder en typ av "antihalk-fötter" köpta på Coop tror jag de var...

De är självhäftande, ca 25*25mm och jag kletar på lite smältlim på andra sidan - så 2-3 mm dämpning i mitten.

verkar funka ypperligt att ta bort vibrationer från sensorerna

pontus
2011-04-24, 13:43
Nu har jag tagit påskhelgen på mig att bygga klart maskinen. Saker och ting verkligen föll på plats och jag är nöjd med slutresultatet.

Nu har jag ett litet problem kvar. Den jävlen lyfter inte! Full gas och det händer inte ett dugg! AUW är 900 gram och det tycker jag borde var lugnt.

Vad tusan har jag missat? ESC:erna klickar lite och jag har höjt timingen med programmeringskortet som jag läste i markusb's tråd.

Hjälp :( jag vill gärna ha upp den en liten bit iaf.

Edit: Nevermind, jag hade satt propparna upp-och-ner

markusb
2011-04-24, 18:30
Hur gick det med premiärflyget sen?

UndCon
2011-04-24, 22:06
LOL - proppar uppåner - dagens bästa!

Hur skönt är det inte att lösa en sådan knut efteråt :)

Är den stabil?

pontus
2011-04-24, 23:25
Jag fick hasta iväg till min svägerskas födelsedag. Men när jag kom hem och kunde göra lite justeringar (t.ex. reversera yaw-gyrot) så flög den hyggligt. Jag ska vrida lite mer på GAIN-rattarna.

Jag inser dock att jag behöver nog öva en del :)

Och så har jag upptäckt en konstruktionsmiss, axeln för yaw-kontrollen skruvas upp av servots rörelser.. inte så stabilt, sista flygningen så hölls nog motorn kvar mest av länkarmen.

markusb
2011-04-24, 23:34
lite loctite så kanske den sitter?

pontus
2011-04-25, 00:40
ja, ska fundera på varför det blir sådär. Och så har jag har jag läst att version 1.4 av KK:ns mjukvara har onödigt mycket jitter på med vissa servon. Så en uppgradering 1.5 kanske avhjälper lite också.



Tricopter v1.5

-Added a low pass filter on the output to remove the vibration induced servo jitter.
-Also doubled the arming/disarming time to make accidental arming/disarming less likely to happen.