handdator

Visa fullständig version : Ladda Nimh-acc!



mageri
2011-03-27, 20:43
Har köpt en ny 3500mah nimh-acc som jag laddat upp med 0,5 ampere. Men det tog ju en hel evighet (många timmar). Hur mycket ska man egentligen ladda med på en sån acc, är 1 ampere ok eller?

Eller får man helt enkelt räkna med att det tar lååång tid att ladda en nimh-acc? Ett likvärdigt lipo laddar man ju fullt på under en timme ju...

Någon strömkunnig här som kan förklara???

Roger.

Impulze
2011-03-27, 20:59
Ja egentligen är det väl 1/10 del av spänningen man laddar med , så vanlig laddning borde då vara 350mAh sen tror jag snabbladdning kan vara en dubblering av det .

//Matte

Poteta
2011-03-27, 21:14
Det beror vad du har acken till. Jag vill minnas att acken jag hade i planet laddade jag med 1C, alltså i ditt fall 3,5 A. Någon annan får gärna bekräfta om jag minns rätt för det var ju typ 15 år sedan...

Modellflygarn
2011-03-27, 21:59
Beror väl på vad de ska användas till. Radioackar laddar man väl normalt med 10% av kapaciteten i 14 timmar, pallar säkert med 20% i 7 timmar också utan några större problem.
Motorackarna jag hade i min hotliner på 3300mAh snabbladdade jag med 5A i 40 min. Tog ut över 90A när jag flög så det är stor skillnad på vad de är avsedda för.

marell01
2011-03-27, 22:03
Precis som tidigare talare skriver. Laddar du dem långsamt så släpper de sedan ifrån sig långsamt, laddar du snabbt så släpper de ifrån sig snabbt! Ska de driva en motor? Ladda då med 3.5 - 4.5A. Vill du ha bättre "punch" så kan du ladda dem med ända upp till 10A men då slits de snabbare.
Mvh

gretzky
2011-03-27, 23:38
I detta fall är det accen som strömförsörjer allt el till en 90 heli-nitromaskin så man vill ju inte feila!!!

"Laddar du dem långsamt så släpper de sedan ifrån sig långsamt, laddar du snabbt så släpper de ifrån sig snabbt" - Detta var en intressant kommentar. Stämmer detta så har jag uppenbarligen missat något. Då kan man ju fråga sig varför folk envisas med att ha nimh-accar till sina modeller. Jag är ju en av dom, även om jag bara har nimh i en av alla mina modeller...

Roger.

dumbo
2011-03-28, 01:50
För "normala" celler gäller detta:
Man laddar normalt med C/10 i 15h. Vid denna ström är (måttlig) överladdning inte särskilt skadligt för batterierna och det är denna metod man får använda för att balansera seriekopplade celler. Når en cell sin nominella spänning innan en annan så försvinner överladdningen bara i form av en svag värmeutveckling.
Snabbladdning brukar man säga är C/3.33 i 5h. Detta kan vara lite "farligt", eftersom batterierna måste vara helt urladdade när man börjar ladda annars tar de skada, eftersom laddningen fortsätter efter de är fulladdade.
Man kan ladda ännu snabbare, med upp till 1C i 1h, men detta bör ske tillsammans med temperatursensor som stänger av laddningen om temperaturen ökar med 1 grad/min eller med -dV-avkänning (-0.5V/cell).
-dV är inte 100% säkert, eftersom det finns risk för att man får fel indikering och bör användas tillsammans med timer och temperatursensor.
Ska man ladda "optimalt" (dvs snabbt och säkert) borde man, innan påbörjad laddning, ladda ur batteriet till 1V/cell. Sedan snabbladdar man med 1C till man når en viss spänning, därefter laddar man några timmar med C/10 för att säkerställa att batteriet är fulladdat (och så balanserar man ju även cellerna).
Man ska, såklart, även använda timer som stänger av efter 1.5h om inte temperaturen ökat tillräckligt eller man fått en indikering via -dV innan dess.

Därtill så finns det ju celler som är avsedda för att kunna laddas med höga strömmar (ofta upp till 10C). Vid dylik laddning kan/bör man dock bara ladda med denna extremt höga laddström upp till ca 70% av batteriets kapacitet, därefter fyller man upp med lägre ström. Batteriet måste vara i god kondition (ett gammalt batteri med hög inre resistans kommer att stiga snabbt i temperatur) och cellerna måste vara matchade.


Laddar du dem långsamt så släpper de sedan ifrån sig långsamt, laddar du snabbt så släpper de ifrån sig snabbt!

Någon källa på det? Jag har aldrig hört talas om något sånt och det låter (om du ursäktar) helt koko.
Om man laddar en 3000mAh acke med 1mA (vi bortser nu från att det inte alls är så lämpligt att ladda Nickelbaserade batterier extremt långsamt) så kan man alltså på sin höjd driva en miniräknare med dem?

MonaHMFK
2011-03-28, 12:12
När vi körde nimh i våra rc-bilar så laddade vi med 1c. dvs 3,5amp på en 3500mah ack. Alltid gjort så, har ju inte tid att vänta massor med timmar för att få köra 15min. Borde väl funka samma med en man har till helin?? Håll bara koll på tempen lite.
(Numera kör man ju bara lipo som man kan kräma på lite)

jaka
2011-03-30, 14:54
Hej!
NiMh celler är känsliga för snabbladdning! Det betyder att de slits ut fortare ju högre ström de laddas med.
Vanligtvis laddar man NiMH och Nicad accar med 1/10 C dvs i ditt fall 350mAh i 14-20 timmar (det är inte så noga ,man kan ladda betydligt längre).
Att NiMH accar skulle lämna ifrån sig mer ström bara för att de snabbladdas stämmer inte, måste var en av dessa myter som är i omlopp titt som tätt.

Sen kan man ju fråga sig varför man ska släpa med sig 3500mah accar upp i en helikopter? Låter lite mycket i mina öron

dumbo
2011-03-30, 15:18
Hej!
NiMh celler är känsliga för snabbladdning!

Det är snarare så att de, som alla ackar, är känsliga för överladdning (och hög temperatur). Snabbladdning går fint om de är i bra skick och man har en laddare som stänger av innan de överladdas. En gammal sliten acke, däremot, kommer pga den höga inre resistansen, att öka snabbt i temperatur och kommer att dö en än snabbare död om laddaren inte avbryter laddningen i tid.
C/10 är inte heller nyttigt i längden, men påverkar inte livslängden särskilt mycket om det är fråga om kortare perioder. Vill man använda underhållsladdning ska man använda C/20 med NiMH. C/10 är däremot helt okej för NiCd som inte är lika känsliga. Det är därför det funkar fint att använda en laddare byggd för NiMH till NiCd men inte tvärt om.

marell01
2011-03-30, 18:13
För "normala" celler gäller detta:


Någon källa på det? Jag har aldrig hört talas om något sånt och det låter (om du ursäktar) helt koko.
Om man laddar en 3000mAh acke med 1mA (vi bortser nu från att det inte alls är så lämpligt att ladda Nickelbaserade batterier extremt långsamt) så kan man alltså på sin höjd driva en miniräknare med dem?

Hehe, räcker det med 30 års aktivt elbilstävlande?
Nu menar jag inte att man skall använda gammaldags "laddkabel" och timer. Givetvis ställer det högre krav på laddutrustningen.
Ladda ur Nimh till 0.8 volt/cell, optimalt. Till normala applikationer duger 1C alldeles utmärkt. Dock, när man krävde det absolut ac accarna för ett fem-minuters heat så krämade man på och det märktes på varvtiderna. Dock var ju accarna ungefär 45-50 grader vid avslutad laddning och uppemot 65 grader efter racet. Då höll de kanske 4-5 tävlingar max, sen fick man köpa nya.


Mvh

Marcus

dumbo
2011-03-30, 19:07
Hehe, räcker det med 30 års aktivt elbilstävlande?

Nej, inte utan att du faktiskt kan presentera något slags mätningar som påvisar dina resultat, som på så sätt kan utesluta tillfälligheter och placebo osv. Vad menar du ändras inne i batteriet genom att man laddar det fortare? Skulle den interna resistansen bli mindre? Snarare är det tvärt om. Eftersom acken blir varmare ökar den interna resistansen och man bör rimligen få ut mindre ström.

Om du började köra med ackar som är upp emot 50 grader skulle det kunna tänkas att temperaturen får den kemiska reaktionen att gå snabbare, vilket isf skulle kunna innebära att man kan ta ut mer ström, precis som ackarna blir rätt trötta vid låg temperatur. Detta låter väl rätt rimligt, åtminstone jämfört med att laddningen som sådan skulle spela roll.

Men du får, som sagt, gärna visa något slags mätningar eller någon avhandling som motbevisar mig. Till dess väljer jag att fortsätta tro att det är mumbo jumbo.

marell01
2011-03-30, 20:05
Nej, inte utan att du faktiskt kan presentera något slags mätningar som påvisar dina resultat, som på så sätt kan utesluta tillfälligheter och placebo osv. ...

Om du började köra med ackar som är upp emot 50 grader skulle det kunna tänkas att temperaturen får den kemiska reaktionen att gå snabbare, vilket isf skulle kunna innebära att man kan ta ut mer ström, precis som ackarna blir rätt trötta vid låg temperatur. Detta låter väl rätt rimligt, åtminstone jämfört med att laddningen som sådan skulle spela roll.

Men du får, som sagt, gärna visa något slags mätningar eller någon avhandling som motbevisar mig. Till dess väljer jag att fortsätta tro att det är mumbo jumbo.

Då får vi väl lägga det på erfarenhetskontot då, eftersom jag idag inte kan presentera några mätningar. Det var ju ett par år sedan NiMh var aktuella.

Åter till ämnet. Ska du driva motorn i någon kärra så ladda med 3.5-4.5A

Mvh
Din teori om värmen kanske är det som gör de?!
Laddade med Victor Hi-IQ laddarn samt Trinity reflex om det hjälper.
Mvh