handdator

Visa fullständig version : Lösa vikter i mitt flyg



Evert
2011-03-29, 20:37
Howdy, Jag har just köpt en Cessna182 Art-tech. Det skramlade som attan när jag höll på å montera. Och när jag lutade upp stjärten, så ramlade det ut nån form av vikt. Stål, ungefär stora som två sockerbitar. Är det en balansvikt som lossnat under frakten, och ... tja ... vart ungefär ska jag i så fall limma fast den, tror ni? //Evert

FDog
2011-03-29, 21:05
1 Leta efter limmärken.
2 Testa med bitarna så du får TP på rätt ställe.

/Allan

Evert
2011-03-29, 22:15
Jag har lyst och kollat med en spegel en bra stund in i flygkroppen, men jag hittar bannemig inget märke. Men det är ju rätt smalt där inne, finns kanske ett märke som jag inte ser. Suuurt!! Det finns inte någon generell; Typ att balanspunkten ska vara mitt under flygvingen motsv.? I så fall kan jag ju testa mig fram rätt enkelt.

jocke1963
2011-03-30, 02:10
Generellt brukar man säga att TP skall ligga på 1/3-del av vingen, räknat framifrån.
På engelskspråkiga forum benämns TP ofta CG eller CofG, dvs Center of gravity.
Fann detta vid en googling av "CG Cessna182 Art-tech"
http://www.rcpowers.com/forum/showthread.php?4553-Art-Tech-Cessna-182
"The CG is stated in the manual and if I remember correctly,
its inbetween 1 and 7/16th and 1.75 inches from the front of the wing."

Dvs, mellan 36.5 till 44.5 mm från vingens framkant räknat. Om det nu inte är så att Art-Tech producerat flera olika Cessna 182-varianter, då får du nog söka upp manualen för just din...

Evert
2011-03-30, 08:49
Stort tack!!! Vilket underbart forum !!!

Det är precis det flyget jag har. Då ser jag till att få vikten så att tyngdpunkten hamnar ca 40 mm (1/3) från vingens framkant. Har kollat manualen, men där står inget om TP. Tyvärr. Men jag kommer ju känna hur kärran uppför sig, och kan sedan justera vikten en aning.

Min andra kärra för övrigt. Förra överlevde totalt ca 10 sek. 3 försök á 3 sekunder. Så jag bestämde mig för att lära mig flyga med högvingat först... :-)

sundqvistjohan
2011-03-30, 14:08
Min andra kärra för övrigt. Förra överlevde totalt ca 10 sek. 3 försök á 3 sekunder. Så jag bestämde mig för att lära mig flyga med högvingat först... :-)

Att flyga hög- mid- eller lågvingad är inte så stor skillnad. 3 försök á 3 sekunder låter som om du helt saknar spakvana och flyger med alldeles för stora spakrörelser (á la "playstation"). För att lyckas bör du nog skaffa dig spakvana (antingen med en lärare i dubbelkommande eller genom att öva många timmar med en bra simulator).

Min rekommendation är att du låter en erfaren flygare trimma ditt plan, och att du får lära dig att flyga utan panikkänsla i dubbelkommando. Alternativt köper en simulator och övar på datorn tills du kan kontrollera planet och landa perfekt 10 gånger av 10. Då finns goda chanser att din Cessna överlever. Att din Cessna är högvingad gör på inget sätt att planet flyger och landar av sig självt.

Evert
2011-03-30, 14:41
Jo, så är det. Har kört endel i simulator nu, som följde med planet. så jag hoppas att jag fått in lite mer flyt. Märker att man behöver väldigt små utslag.

När det gäller min förra kärra, så var det nog inte bara utslagen... Min kompis var också en bidragande felkälla. Vi hade inte riktigt läst på hur man skulle "kasta" igång ett flyg. Så dom första två kasten, fick planet helt enkelt inte tillräckligt fart, utan tappade lyftkraft och gick i backen. Under flygning nummer 2 tappade jag även nosen. (Det var en SU-27:a). Men jag sa, "äh, vi testar en ggn till". Polaren tog sats och kastade planet utav bara helsike, snett uppåt. Det som hände då var att planet stack som en raket rakt upp 5-6 meter, och kom lixom över på rygg. Försökte rolla över planet, men då var det redan på väg ner. Lika fort som det stack upp i luften. Och när det damp ner i backen, sa jag: "aldrig mer". "detta lär jag mig aldrig".

Men nu har man ju fått sitt andra barn, och mitt äldre barn är väldigt intresserad av flygning. Så efter tre-fyra års uppehåll, ska jag nu testa igen. Hade jag haft någon som kunde flyga, hade jag absolut kört med dubbelkommando. Helt klart. Men men. Nu har jag inte det. Jag tippar att jag blir av med 1.800kr redan första ggn. Men det är bättre än förra ggn. Då blev jag av med 2.500kr.

:-)

sundqvistjohan
2011-03-30, 17:02
Satsa då 2000 kr och köp Realflight G5 (om du har en dator med bra grafikkort). USB-sändare av god kvalitet medföljer. Den kommer att bespara dig mycket pengar och du slipper krascha. Mycket mer realistisk än din FMS-simulator, och du kan öva med en mängd olika sorters flygplan.
Eller så kollar du upp om du har en flygklubb i närheten och ber någon där om att flyga i dubbelkommando de första gångerna.

DavidFlygare
2011-03-30, 17:52
Vart någonstans bor du? för det finns lite olika flygklubbar ltie här o var och där kan du nog få flyga dubbelkommando kanske tom med ett skolplan, eller du kanske rentav hittar någon här på forumet som bor i närheten och är villig o hjälpa

Evert
2011-03-30, 21:26
Realflight G5, skall inhandlas!! Har suttit ett par timmar idag och tränat i min FMS. Eftersom jag har kanske tusen timmar med flygsimulatorn Rise of Flights, kommer man in i flygningen rätt snabbt. Dock drar jag ibland spaken åt fel håll när flyget kommer mot en och man är stressad. Som vid landningar. Måste tränas bort... :-) Har kört Cessna, SU-27 och Bf 109:an. Och jag håller med om att svårighetsgraden inte bara har med vingens placering att göra. Vissa manövrar är ju betydligt lättare med en kärra med annan placering på vingarna, och annat drag i motorn, än med min Cessnan som känns lite trög i luften. Men den är ju lätt att parera om något går på tok. Och sen var den ju förhållandevis lätt att landa med. Landade halvtaskigt kanske 50 innan jag upptäckte att man ju helt enkelt kan dra av motorn nästan helt, dra bak spaken, så gliiiider lite lugnt mot marken. I FMS simulatorn alltså... Sen testade jag balanspunkten. Ligger ungefär 40 mm från framkanten, utan någon balansvikt. Så jag håller tummarna att det funkar. Men nog vore det skönt med dubbelkommando första ggn. Finns det någon klubb i Sollentuna norr om Stockholm måntro? Eller mot flygfältet i Barkarby?

jocke1963
2011-03-31, 04:02
Realflight G5, skall inhandlas!! Har suttit ett par timmar idag och tränat i min FMS.
Finns här till extrapris: http://fullkontroll.se/?ProdID=4114




...Men nog vore det skönt med dubbelkommando första ggn. Finns det någon klubb i Sollentuna norr om Stockholm måntro? Eller mot flygfältet i Barkarby?
Här kommer du nog få tips av "jaka" att komma till Väsby...? ;)
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/23891-Skolflyg-hos-Väsby-Modellflygare?highlight=skolflyg+v%E4sby

Evert
2011-03-31, 21:01
Sådär. Nu har jag beställt simulatorn. När jag känner mig komfortabel spelar jag in en sekvens på fraps och lägger ut på youtube, så får ni avgöra om herr Evert är redo att ge sig ut i verkligheten... Tack för alla goda råd, flygare!

Mr J
2011-03-31, 21:11
Virituell uppflygning på distans?
Det var ett kreativt nytt koncept :sarcastic:

sundqvistjohan
2011-03-31, 22:02
Håller med MR J. Det var kreativt. Själv undervisar jag för tillfället 15 högstadieelever, och de "tentar" också i simulatorn innan jag låter dem starta och landa själva (i dubbelkommando). Ser fram emot en serie landningar inspelade i fraps :D

Ett litet tips (och här får jag väl ca 50% av flygarna mot mig). Försök att träna med tumme-pekfinger-grepp. Själv tycker jag att det kändes besvärligt när jag började öva med simulator (tum-styrning kändes enklare) men efter några timmar märkte jag att jag har bättre kontroll när jag håller i spaken med tumme och pekfinger. Ge alltså tumme-pekfinger ett antal timmar i simulatorn och bestäm dig först sedan vad som känns bäst och mest exakt.

Evert
2011-04-01, 09:12
Åhå, coolt! Ja, då får jag tenta för dig "online" !!

Om du har ett flygschema så ska jag se till att följa det på "uppflygningen"... :-)

Jag testar greppet. Tack för tipset!!

DavidFlygare
2011-04-01, 09:42
Bra saker och öva på som även var med på min uppflygning var
Svänga åt alla håll (utan att tappa höjd)
Flyga "8" med mitten framför dig (utan att tappa höjd)
Förbiflygning vid sidan av landningar banan sen svänga 90 grader mot banan och 90 grader (så att kurvan blir "[__" den längre linjen är landningsbanan) och sen landa
Sen är det bra att flyga mot sig och alla vinklar så att du har koll på det.

Evert
2011-04-01, 19:12
Ok! Då ska jag se till att köra 8:or och ett gäng kontrollerade 90 graders svängar ur olika vinklar och sedan sätta ner kärran. Har 6 timmar i simulator nu. Känner mig allt mer komfortabel. Vill sååå gärna ut och testa kärran redan imorron, men denna gång ska jag bannemig inte lämna något åt slumpen. Jag inväntar Realflight G5 och ska sitta och nöta i den också. Kan vara bra, inte minst om kärran är obalanserad, pga fel balanspunkt.

På tal om det. OM kärran nu är framtung, hur uppträder den då? Jag vet att den blir väldigt instabil om den är baktung, men jag har inte riktigt koll på vad som händer när motsatt gäller. Blir den svår att hålla i planflykt i lägre hastigheter, som vid landning?

Start och landning i FMS (http://www.youtube.com/watch?v=N_1KYHfCFcQ)

freddan_6
2011-04-01, 20:06
Ett flygplan som är framtungt reagerar sämre på alla roderutslag, och du får ha lite höjdroder hela tiden annars vill nosen sjunka neråt.

Evert
2011-04-01, 22:12
Ok. Upplever jag detta så tar jag ner kärran flyttar tyngdpunkten ett par cm bakåt och testar igen. Thanx.

sundqvistjohan
2011-04-01, 22:17
Ser väldigt bra ut i FMS, men som du själv säger - öva rejält när du får hem din Realflight så ska det nog gå vägen :)

Modellflygarn
2011-04-01, 22:19
Det är betydligt bättre att ha en riktigt framtung kärra en en som är lite baktung. Den går iaf att flyga även om den blir lite trögare på alla roder. Behöver inte vara en nacktdel om man är nybörjare heller eftersom en sån kärra faktiskt blir stabilare. Sen finns det ju naturligtvis gränser där också.
Lasta i vikt så att kärran lutar ordentligt framåt när du håller den ca 1/3 från framkanten på vingen så lovar jag att det fungerar sen kan du ju fintrimma senare när du fått lite koll på hur det fungerar!

jocke1963
2011-04-02, 09:08
Ok. Upplever jag detta så tar jag ner kärran flyttar tyngdpunkten ett par cm bakåt och testar igen. Thanx.

Ta det lite lugnt, inte ett par cm i taget, det kan snabbt straffa sig, snarare en halv till en cm i taget..

Evert
2011-04-02, 09:13
Ah, perfekt!! Mätte igen, och kärran är ju snarare lite baktung, trots att balansvikten fallit lös. (Balansvikten kan förståss ha lossnat från någon fästpukt fram på kärran och under frakten och glidit till bakkroppen - det är kanske därför jag inte hittade något lim-märke).

Vingen är fö. 165mm. 1/3 av det är 55mm. Mätte balanspunkten som nu ligger på 60mm. Enl. manualen ska balanspunkten ligga på 35 till 45mm från framkanten. Dvs. den är inte alls framtung, snarare 5-15mm baktung. Jag ser till att justera detta innan flygning, så att balansvikten ligger 45mm från framkanten.

"Den förberedde överlever" ... som vi sa i lumpen... :-)

Dåligt väder ute. Torr-träningen i FMS fortsätter !!

jocke1963
2011-04-02, 09:20
Dåligt väder ute. Torr-träningen i FMS fortsätter !!

Bra där!! :)
Prova oxå att slå på lite vind i simmen, om det nu går i FMS:en, det är ju trots allt väldigt sällan vindstilla när vi flyger..

Evert
2011-04-02, 20:10
Phew. Ja, jädrar vilken skillnad det blev med vind! Tur att jag testade med det... Detta tog ner mig på jorden. Man får flyga mer på "reflex" när det är vind. Och nu förstår jag varför man ska flyga på viss höjd. Hux flux sticker ju planet iväg. Och att landa i motvind, förefaller vara ett måste...

Flygning med Cessna i vind (youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=x5WzzqHL6rc)

Testade även den kärra jag kraschade för 3 år sedan. Lite synd att man inte testade simulator först... Så svår var den ju inte att flyga... :-/

Flygning med SU-27 i vind (youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=19jK3jdr6qk)

Evert
2011-04-04, 19:57
Wow. Har suttit och flugit med RealFlight G5.5 hela kvällen. Shiiiit. Det är fasen det roligaste jag gjort!! Damn, jag är ju helt biten av detta. Hoppas det blir fint väder till helgen. Och hyfsat vindstilla. Då ska jag testa mina färdigheter IRL.

Till dess hinner jag nog få ytterligare 10 timmar i simulatorn. Till min glädje. Och frugans förtret... :-)

jocke1963
2011-04-04, 21:03
1....Damn, jag är ju helt biten av detta.
2......Och frugans förtret... :-)

1 Välkommen i klubben!! :D
2 Ännu mer förtret lär det bli när du skaffar fler o fler plan, byggsatser som ska byggas o flygas med, osv... ;)

I början av min rcflyg-karriär, 2007, köpte jag en foamkärra som jag flög med varierad framgång i början, den blev ganska tung av allt lim till slut.. :) Efter att ha tränat en hel del i simulator samt hittat detta forum började det gå lättare med flygningen, men jag undrade nog lite varför alla skrev om alla sina olika plan, man behöver ju bara ett!? Nu vet jag bättre, med >15 plan ute i garaget, ständigt nå´t projekt på byggbordet samt en båt och en heli.

Om det inte var så att jag skulle jobba i helgen hade jag kunnat erbjuda hjälp med premiärflygningen ute på Ekerö, men jobbar tyvärr dag hela helgen. Lyssna annars med jaka, http://www.rcflyg.se/forum/member.php/911-jaka , om du ev kan åka dit i helgen? http://vmf.nu/

Evert
2011-04-05, 13:14
Haha!! Jah, jag har redan börjat spana på nya plan. Blev helt frälst av den där Mustangen i simulatorn !! Men jag tänkte börja med min kärra. När jag behärskar den tillfullo får jag gå vidare. Fö. märkte jag att dom stora kraftfulla kärrorna, nästan var enklare att flyga än dom små lätta. Dom lätta hoppade och for om man ökade på vinden, medan dom stora kärrorna gick väldigt stabilt.

Får väl återkomma, när det är dags att köra plånboken lite tunnare... Kan man få en bra kärra med bensinmotor och bra sändare för typ 10.000kr, eller måste man gå upp betydligt mer än så i pris? Känns ju lite obehagligt om man skulle krascha den...

sundqvistjohan
2011-04-05, 13:29
Den första utvecklingskurvan är väldigt brant, man lär sig massor på kort tid och genom att träna flitigt i simulator blir reflexerna snabbt bra.
En stor kärra med bensinmotor är precis som du säger stabil även om det blåser litet, men samtidigt behövs rutin (mängder av riktigt flygning) för att du ska behärska nerverna när du flyger med en stor och dyr kärra. Dessutom ställer en stor kärra krav på korrekt installation och elektronik som är dimensionerad efter flygplanets storlek. Om du hamnar i en situation där du inte ser hur planet ligger i luften är det lätt att gripas av panik (paniken blir större ju dyrare planet är). I simulator finns inte den nervspänningen, så där kanske man reder upp det mesta, men i verkligheten kanske man inte fungerar så rationellt när paniken slår till.
En 40 size-kärra (120–180 cm spännvidd) är tillräckligt stor för att klara av vind, men den håller även när landningarna inte blir perfekta. En bra sändare och ett 40-size flygplan tror jag kan vara bra när du vuxit ur din Cessna.
Själv ska jag pressa nerverna denna säsong med ett av de mest svårlandade plan som finns (en GeeBee). Har redan ångest för första flygningen :)

Evert
2011-04-06, 08:51
Ja, jag förstår att det är en helt annan femma IRL. Nu kan man ju göra ett misstag och trycka på resettknappen. I verkligheten blir man av med ett stort och dyrt flygplan... Huh.

Landningarna kan bli väldigt studsiga i ett stort flygplan har jag märkt. Lite samma upplevelse som när jag började lira "rise of flight" simulatorn. Man måste ha lagom litet gaspådrag, rätt anfallsvinkel, och sedan smeka ner planet. Sen märkte jag att det är samma som i simulatorn när man skulle landa, dvs. det är lätt att man landar "för sent". Då får man helt enkelt dra på och göra en ny inflygning. Men det är bara att träna. Det kommer så smått.

Min favoritkärra när jag flyger i andra simulatorer är fö. Sopwith Camel. Underbar stjärnmotor som gör att man kan manövrera rejält under dog fights. Antar att det inte blir samma med ett modellflyg, men när jag vuxit ur min Cessna, ska jag försöka hitta en sådan modell. Eller nått annat... vi får se... skynda långsamt nu Evert, skynda långsamt...

Flygning med Camel, med underbar musik från 80-talet (YouTube) (http://www.youtube.com/watch?v=j9t6rQtyGWQ)

Frugan satt fö. och körde i simulatorn en dryg halvtimme igår - hon tyckte det var skitskoj !! Väldigt bra tyckte jag.

jocke1963
2011-04-06, 20:19
Frugan satt fö. och körde i simulatorn en dryg halvtimme igår - hon tyckte det var skitskoj !! Väldigt bra tyckte jag.

:thumbup: Bra jobbat! Du kanske t.o.m får köpa henne en nybörjarkärra oxå!

Evert
2011-04-10, 17:01
Ahhh, katastrof. Kom till skjutbanan. Lagom vind. Kastade igång flyget. Men när det flugit en halv meter la motorn av. Helvete. Räddade landningen hyfsat. Motorn var dock död. Tog lös batteriet, och satte i det igen. Motorn funkade igen. Kastade igång flyget, men samma hände. Så fort jag kastade planet, la motorn av.

Planet klarade sig och jag fick öva på två nödlandningar. Men vad hände? Har testkört maskinen massa gånger på backen. Och då funkar allt. Och motorn fungerar när jag håller det i handen och dra på maxgas. Men så fort jag ska kasta igång planet dör motorn... Hmmm... Låg spänning, eller är det något annat som är vajsing? Laddade batteriet fyra timmar innan testflygningen. Och testkörde inte mer än någon minut.

Ken1
2011-04-10, 17:20
Kan det vara någon kontakt som glappar?, Gör ett räckvidds test också med kärran, så upptäcker du eventuella problem på marken istället för luften :)

Evert
2011-04-10, 17:23
Jag gjorde ett test. Körde omkring med planet på baken. Då funkade det. Det är liksom när jag ska kasta det motorn lägger av. Skumt. Men jag har satt batteriet på laddning igen. Tänkte göra ett nytt försök sen. Annars är det antagligen nått glapp. Som du säger...

Hehe, och jag som var så nervös och förväntansfull. 20 timmar i simulator. Och så damp den i backen det första som hände. Preciiiis som förra ggn... :-)

Ken1
2011-04-10, 17:31
Sånt händer alla .. är själv lika nervös varje gång jag går upp med mina edf kärror. Men det brukar släppa efter någon minut :))
Ta bara o andas lugnt och sakta innan några gånger, så ordnar det upp sig skall du se.

Innan flygningen nu, så gå över kontakterna och kolla efter ev glapp :)

Evert
2011-04-10, 17:44
Hmmm, batteriet blir inte varmt när jag laddar... nått skumt är det med strömtillförseln...

Evert
2011-04-10, 18:25
Laddade batteriet en timme. For till skjutbanan.

JAG KLARADE DET !!!

Jag flög visserligen bara 5 minuter, sedan la motorn av. Men flygningen gick perfekt innan dess. Lugnt och fint. Sedan prövade till och mer hårda manövrer och dom satt. Sniffade på låg höjd och drog sedan på och steg brant, gjorde en immelman osv. Funkade bra. Landningen gick också perfekt!!

Planet drog lite åt höger, men med trimning gick det rakt. Vid full gas ville nosen också stiga något, men vid 1/2 gas gick flyget fint. Dock misstänker jag att jag balanserat flyget lite hårt där fram, för planet uppförde sig inte som i simulatorn vid inflygning. Nosen kändes tung vid lägre farter. Jag ska kanske ta bak balanspunkten någon 1/2 cm och kompensera genom att balansera bakre rodret något. Får se... Men skoj var det i alla fall !!

Dock så borde jag ta och köpa några fler batterier, så man slipper gå hem efter bara några minuter.

Tack för all hjälp flygare !!

freddan_6
2011-04-10, 18:39
Om planet stiger när du gasar så ska du försöka rikta ner motorn cirka 2 grader (en bricka mellan motor och brandvägg i ovankanten).
Helt rätt att flytta bak tyngdpunkten. Max 1/2 cm åt gången. Du gör det genom att fästa batteriet längre bak. Jag använder kardborreband för att fästa batteriet. Då kan jag enkelt flytta bak. När det är rätt ritar jag med spritpenna, så jag kan få rätt läge nästa gång. Vad är det för batteri?.
m.v.h. //Fredrik

Evert
2011-04-10, 19:32
Åhå, tack tipset!! Skall testa en bricka och mecka lite. Fasen, detta är ju skoj !!

Det står Ni-MH 2/3A1000mAh 8,4V på batteriet. Säger det Er något? Finns det olika kvalité på batterierna? Typ nått som man kan ersätta det med som är bättre? I så fall ska jag köpa ett par st, så blir flygkvällarna längre.

jocke1963
2011-04-10, 21:51
Det står Ni-MH 2/3A1000mAh 8,4V på batteriet. Säger det Er något? Finns det olika kvalité på batterierna? Typ nått som man kan ersätta det med som är bättre? I så fall ska jag köpa ett par st, så blir flygkvällarna längre.

Japp, det finns bättre prylar, men då får du uppgradera hela drivlinan.
Såg först nu att din kärra har gammeldags borst-motor och -reglage samt NiMh-ack.
En borstlös setup med LiPo-ack är lättare, starkare och mer energieffektiv...du kommer säkert få tips om en bra setup snart, av nån som har el haft en slik kärra.. ;)

Här är Rogers mycket matnyttiga sida om elflyg, läs och lär:
http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm

Evert
2011-04-11, 10:20
Thanx! Ska läsa på!!

Ett alt. är ju att jag kör med denna kärra, tills jag känner mig varm i kläderna... sen öppnar jag plånboken och köper en lite större kärra. Är väldigt sugen på en motordriven rackare. Älskar lukten av dem. Minns så väl att en kompis pappa på kvarteret där vi bodde, hade en motordriven kärra när jag var liten. Vi stod med stooora ögon och tittade på härligheterna när han flög, där i slutet av 70-talet - eller början av 80-talet. Men det jag minns mest var när han flög på låg höjd och skulle stiga brant, varpå motorn la av. Plånk, så stallade planet ner i backen med nosen före... kan hända den bästa uppenbarligen... :-)

jocke1963
2011-04-11, 11:01
Jo, det är ju oxå trevligt.
Å andra sidan är en setup från Östland inte så farligt dyr.
Här har jag köpt massor med motorer, fartreglage, ackar o proppar mm:
http://www.rctimer.com/
Obs att frakt ingår i priserna. Kan ta 2-3 veckor, men ibland har jag fått lev på en vecka.
Om jag får lite tid över ikväll kan jag kolla upp en setup åt dig..

Evert
2011-04-11, 11:57
Helt klart ett alternativ, inte minst nu när kronan är stark. Mmm, blir kanske att beställa ny motor, nya servrar och nytt batteri vad tiden lider. Är ännu för rookie, så allt är grekiska. Man får skynda lite långsamt... :-)

Evert
2011-04-11, 17:55
Bestället ytterligare ett batteri. Får ju lite längre körtid då. Var precis ute och körde och körde mer "ekonomiskt". Då kunde jag flyga i åtminstonne 10 minuter.

Har nu trimmat ner bakrodret rejält, så planet går rakt vid 1/2 - 2/3 gaspådrag. När jag drar på sticker den nosen upp, och då får jag kopensera genom att skjuta fram reglaget max. Så jag ska helt klart sätta en bricka. Motorn drar helt klart planet uppåt. (När man drar av gasen, känns den tvärt om aningen framtung.)

Sen var utslagen för "snällt" ställda, så jag ändrade läge så att roderutslagen blev större. Kändes betydligt bättre nu. Mer likt flygplanen i simulatorn.

Imorrn blir det att flyga igen !!

20315

sundqvistjohan
2011-04-11, 18:21
Kul att det fungerar bra, lycka till i fortsättningen!

jocke1963
2011-04-12, 09:25
Mmm, blir kanske att beställa ny motor, nya servrar och nytt batteri vad tiden lider.

Antar att du menar servon, inte servrar..? ;)
Det behövs inte, såvida det inte är nån specialmottagare i kärran.

Det som behövs är:
Motor, tror denna kan räcka:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=115&productname=
annars denna, då lär du få vertikalprestanda:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=109&productname=

Fartreglage, detta funkar till båda motorerna:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=147&productname=

Proppar, bra att ha lite olika att prova med:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=214&productname=
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=209&productname=
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=207&productname=

En ack eller två:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=489&productname=

Sen lite kontakter som ska sitta på fartreglaget, för att koppla in acken:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=508&productname=

och mellan motor och fartreglage, om du vill slippa löda ihop de kablarna:
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=428&productname=

Summa summarum, ca 70$ ~ ca 400 sek inkl frakt.

Evert
2011-04-14, 11:51
Oh, gosh, tack för detta !!!! Ja det var ju inte dyrt alls. Kostade ju nästan lika lite/mycket som mitt extrabatteri till nuvarande setup.

Oj oj oj. Ja, det är ju bara att beställa då. Men man är ju så nervös, har aldrig pysslat med dyligt. Men jag får återkomma med frågor när jag ska montera.

Jag tror jag tar den större motorn. Man vill ju lixom plana toppen, dra pluggen och dreva, när man lixå håller på... :-)

Men funkar det till min nuvarande sändare. Det är alltså "bara" att plugga in allt så ... tja ... funkar typ roder och sånt?

Måste man ha en speciell laddare, eller tror ni att min gamla rackare fungerar. På bilden ser det ut att vara samma konakter.

jocke1963
2011-04-14, 15:21
1. Men funkar det till min nuvarande sändare. Det är alltså "bara" att plugga in allt så ... tja ... funkar typ roder och sånt?
2. Måste man ha en speciell laddare, eller tror ni att min gamla rackare fungerar. På bilden ser det ut att vara samma konakter.

1. Hur ser mottagaren ut där kontakterna pluggas in? Kan du lägga upp en bild?
2. Just det, det glömde jag såklart, lipo-ackar kräver speciella laddare, helst med balanseringsfunktion.

Evert
2011-04-14, 17:30
Så här ser det ut:

20420

Var fö. ut och tokflög idag. Vilken skillnad när jag riktade ner propellern. Nu beter sig flyget mer likt modellerna i simulatorn. Var hur lätt som helst att göra looping, kubanska åttor osv. Har inte testat snap-roll och sånt ännu, men det kommer.

Men mitt i flygningen låste sig hjärnan. Hade gjort massa loopingar, svängt och farit. Men efter en brant dykning+sväng, blev jag stressad och lyckades dra spaken åt fel håll. Så planet gick i backen. Tack och lov så blev bukladningen rätt mjuk, för jag hann korrigera misstaget en aning i sista stund. Men det är helt klart bra man lär sig krypa med dessa billigare frigolit-flygplanen. Jag hade gråtit folder, om jag kraschat en dyr kärra på ett så simpelt misstag. Puh.

Edit: Det är alltså den där röda grejen på bilden, som jag ska byta till denna? http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=147&productname=

Edit II: Funkar den här laddaren? http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=457&productname=


Imorrn em. lägger jag in en beställning !!

jocke1963
2011-04-15, 19:50
1. Så här ser det ut:
2. Det är alltså den där röda grejen på bilden, som jag ska byta till denna?
3. Funkar den här laddaren?


1. Ja, det ser ju ut att vara vanliga kontakter i din mottagare, så,
2. Ja, den ska funka.
3. Japp. Men notera att den drivs via 12V, så du får antingen köra via bil/mc-batteri, eller köpa ett nätaggregat.
Själv kör jag med ett från Biltema, funkar klockrent, bara att byta kontakt:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Batteri-och-Stromforsorjning/Batteri/Natadapter2/




Men mitt i flygningen låste sig hjärnan.
Hehe, jepp, välkommen till den bistra verkligheten, det har hänt oss alla, det är inte för inte detta kallas en "fakir-hobby"! ;)

Evert
2011-04-15, 20:08
;-) Och det bizarra var att jag sekunden innan hjärnan låste sig, kände att den skulle låsa sig. I simulatorn far man ju bara runt och flyger som en galning. Här såg jag redan innan att det skulle bli tajt, och då låste det sig. Men det är väl detta som skiljer oss medelsvenssons, från dom riktiga jaktflygarna?

Ok, men det där nätaggregatet från Biltema är ju klockrent !! Då kan man ju ta med sig det i bilen, och ladda det ena batteriet, medan man laddar det andra! Sweet.

Stort tack för all hjälp, flygare. Uppskattas stort. Skall lägga in en beställning på allez, inkl. nätaggregatet.

jocke1963
2011-04-15, 20:23
Njaee, nätaggregatet från Biltema använder du när du vill ladda hemma,
laddaren du länkar till ovan kopplar du direkt på bilbatteriet ute på fältet..

Tänk dock på att ladda lipo-ackar kan vara vanskligt, köp gärna en "ladd-påse" när du ändå är i beställartagen.
http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=242&productname=
Jag höll på att elda upp huset för nåt år sen, blev kortis i laddare/lipo-ack?, hörde hur det "poffade" i köket där laddaren o acken låg, sprang ner o fick se 1 meters lågor från paketet, men släckte snabbt mha blöta handdukar... :( Blev så varmt där det låg på fönsterkarmen att isolerglasrutan sprack, det blev sotskador i hela matsalen, vi fick tapetsera om hela sk-ten, byta ruta mm...

Nuförtiden laddar jag aldrig utan mina laddpåsar.

Evert
2011-04-16, 20:19
Ojoj. Ok, köper en sån oxå. Har hört att dom är rätt kinkiga dom där batterierna.

Men va' coolt att kunna plugga in på bilbatteriet! Fasen, då kan man ju flyga rätt länge. Man laddar ett batteri, samtidigt som man flyger med det andra. Kan ju inte bli bättre !!

Var och flög idag igen. Har ju två batterier nu, så det blev 20-25 min flygning ungefär. Stark vind. Underbart härligt!! Första minuten är ännu lite knackig, men sen flyter flygningen på. Gjorde många rätt avancerade manövrar. Cessnan är väldigt lättflugen och rollar och loppar perfekt, nu när jag balanserat flyget och riktat ner propellern. Och landningarna sitter varje gång. Heeeelt underbart!! Fast dottern är inte så imponerad. Hon ville titta på myror istället... :-/

Edit: Hur kopplar man från den där cigarettändarpluggen till själva laddaren. Kapar man bara sladden och drar + och - och kopplar in den i laddaren?

jocke1963
2011-04-17, 20:29
Edit: Hur kopplar man från den där cigarettändarpluggen till själva laddaren. Kapar man bara sladden och drar + och - och kopplar in den i laddaren?

Kul att höra att det går bättre o bättre!

Jo, kapa sladden, löd dit en passande kontakt till laddaren, torde finnas på Clasolsson, Kjell o Co, Elfa el likn butiker.
20482

Evert
2011-04-17, 21:14
Perfekt, skall fixas !!

Evert
2011-04-20, 20:29
Var ute och flög som vanligt i simulatorn och av en slump drog jag av gasen och hängde på propellern och upptäckte att man ju kan göra massa roliga manövrer med endel kärror, ex FlyZone Switch Sport (http://www.youtube.com/watch?v=A_XPSylrEAM). Om man vill köpa en flygmaskin man kan lattja omkring med i luften och göra lite stunts och sånt, har ni något tips på kärra att köpa? Är ju lite svårt att veta om kärrorna beter sig lika dant i simulatorn som i verkligheten.

sundqvistjohan
2011-04-20, 21:54
Jag övade att hovra med U Can Do 3D EP (Great Planes). Fördelen med detta plan är att det är "mjukt" och tål en hel del. Nackdelen är att vissa manövrar (t.ex. knivegg) inte fungerar bra p.g.a. den mjuka kroppen. Om något går sönder reparerar man med smältlim.

http://www.youtube.com/watch?v=yDs_TKHa0P8

Evert
2011-04-22, 14:46
Åhå, perfekt !! 869 riksdaler på Hobbex. Det låter ju som ett bra köp, för att lära sig lite aerobatics http://www.hobbex.se/produkter/radiostyrt/flyg/7925-u-can-do-3d-ep-arf.html Ska ta och köpa en sån.

Var oxå och tittade på denna lilla skönhet idag på Hobbex: http://www.youtube.com/watch?v=KEaWv1ooU4A Måste ju ha nått litet plan att ta med i bilen på semestern. Men till den ska man tydligen ha en "Spektrum DSM2 2,4GHz sändare" och jag har en "E-fly 2,4GHz DSSS sändare", så jag vet inte om den funkar till. Men man borde kanske ändå uppdatera sändaren nu, när man blivit biten av flygning. Jag har ju en billig rackare för typ 250 riksdaler.

jocke1963
2011-04-22, 22:51
Men man borde kanske ändå uppdatera sändaren nu, när man blivit biten av flygning.

Jo, en bra sändare med många funktioner är ju lite A och O i den här verksamheten, speciellt om man tänkt fortsätta i hobbyn. Fördelen med Spektrum är just at det finns många färdiga kärror som man bara kan köpa färdiga kärror till,
bara att binda kärran till radion.

Evert
2011-04-23, 15:50
OK. Funderar på att gå in i en "riktig" butik och köpa både flyg och sändare. Borde ju finnas någon här i Stockholm. Är lite osäker på hobbex grejer och priser.

Här är fö. gårdagens flygning med cessnan: http://www.youtube.com/watch?v=jGKBJYUuYbk

jocke1963
2011-04-23, 21:54
OK. Funderar på att gå in i en "riktig" butik och köpa både flyg och sändare. Borde ju finnas någon här i Stockholm.

Kan rekommenderan mft.nu och Söders Rc. Roffes modellflyg e oxå bra.

Evert
2011-04-24, 01:19
Ok, blir ett besök där. Tack, åter igen !!