handdator

Visa fullständig version : Lösa upp gips?



Thomas
2011-03-30, 17:38
Som rubriken säger, finns det nåt bra sätt att lösa upp gips?
Jag har gjutit en motorkåpa i epoxy i en gipsform, och det behöver 'friseras' lite från gipsrester...

Givetvis ska lösningsmedlet inte påverka epoxyn!

Sigun
2011-03-30, 20:07
Gips trillar väl isär med lite vatten?

Thomas
2011-03-30, 20:50
Ikke, det har legat i blöt i varmvatten i fyra timmar nu, inte en tillstymmelse till upplösning...

Alternativet är att gå på med stålborste, men jag vill inte repa kåpan allt för mycket.

Ken1
2011-03-30, 21:42
Hej! Googlade lite och fann kanske en lösning:
http://www.howtocleanstuff.net/how-to-remove-plaster-of-paris-from-cement/ kanske är till någon hjälp :)

pgrts
2011-03-31, 05:27
Har du provat med syra?
En citronskiva är ju farligt frätande för en marmorskiva - jag skulle prova med lite ättika eller liknande som du nog har i skafferiet.

Thomas
2011-03-31, 05:48
Nä Patrik, jag har inte provat ännu, men det är ett gott förslag.
Inköp av COOP's starkaste ättikssyra (24%?) är på gång...

Klavins
2011-03-31, 07:24
Som rubriken säger, finns det nåt bra sätt att lösa upp gips?
Jag har gjutit en motorkåpa i epoxy i en gipsform, och det behöver 'friseras' lite från gipsrester...

Givetvis ska lösningsmedlet inte påverka epoxyn!

30% saltsyra o skölj med vatten sedan.

Thomas
2011-03-31, 07:40
30% saltsyra o skölj med vatten sedan.

Småländskt patent???

Brukar funka...

wesse
2011-03-31, 14:57
Som rubriken säger, finns det nåt bra sätt att lösa upp gips?
Jag har gjutit en motorkåpa i epoxy i en gipsform, och det behöver 'friseras' lite från gipsrester...

Givetvis ska lösningsmedlet inte påverka epoxyn!
Köp en färdig motorkåpa så är dina problem ur världen..
ett alternativ kan noxå vara o be Torgny göra en åt dig han har hur mycket tid över som helst..

T.S
2011-03-31, 17:20
Går det inte putsa till den med vanligt slip papper..

Skulle jätte gärna göra en åt dig..Men Wesse har 5000 fri sms i månaden som han måste skicka hit o dit..Så vi hinner knappt med jobbet längre;-)

Mvh Torgny

Thomas
2011-03-31, 21:31
Kåpan ligger just nu i en plastpåse med 24%-ig ättikssyra, verkar faktiskt funka. Har varit på med en mjuk mässingsborste och fått väck dom värsta knudorna. Nu får den ligga i blöt i ättikspåsen tills i morgon, sen blir det bearbetning igen.

Jag har framgångsrikt gjutit tidigare på detta sättet, men då med illaluktande polyester. Denna gången har jag använt epoxy, och det verkar "fästa" mycket bättre vid gipset, trots släppmedel.

Wessecitat:
"Köp en färdig motorkåpa så är dina problem ur världen.."

Allså Wesse lille, du har ju inte fattat att halva nöjet är att konstruera nåt alldeles själv! Dessutom är ju kärran specialkonstruerad (Skåne-edition!) och till en sån finns inga färdiga kåpor i världen att få tag på!
Helfärdiga ARF-Extra-Jak-Sukojer... bläää!!!

Fredrik Nilsson
2011-11-08, 08:34
Slipa?
Jag vet en gammal tråd menmen

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk