handdator

Visa fullständig version : Precision på GPS?



zoomzky
2011-04-02, 13:44
Hej!

Mixtrar med min Remzibi OSD för fullt och var nyss ut och testade GPS:n

Tog ett par minuter och få in 6 satelliter. När jag fått in 8 st skrev jag opp positionen och och kollade i Google Earth... hamnade ca 30 meter fel. Tycker värdena fladdrar en hel del med...hade inte tricoptern igång utan körde bara kamera och OSD+GPS på backen.

Är den mini-GPS som följer med Remzibi OSD och jag har väl inte haft stora förhoppningar om precision... men om home-funktionen ska funka är väl 30 meter lite väl mycket.

Hur har ni andra det med GPS-precisionen??

/Z

Guzzten
2011-04-02, 18:32
Frågan jag ställer mig: är det din GPS eller Googles koordinater som inte stämmer? kolla av din GPS med en annan GPS och se om koordinaterna är lika. I min jobbarbil (färdtjänst taxi) har vi inbyggd GPS i taxametern, och den stämmer till 4 decimalen med min egna gps och även telefonen (nokia E71). Bara min erfarenhet....

Michael
2011-04-02, 18:58
Noggrannheten hos en GPS-mottagare kan påverkas av många faktorer: Satelliternas inbördes positioner och hur många som är synliga ovanför horisonten, elektriska störningar från andra apparater, (exv. fartreglage och radiosystem) och objekt som skymmer sikten. Dessa faktorer kan tillsammans ge fel på uppemot 30 m även om noggrannheten i de flesta fall är 10 m eller ibland bättre.

Det kan mycket väl vara så att kartan du jämför med i Google Earth kan vara "felkalibrerad". Om din position hela tiden ligger 30 m fel är detta den troligaste felkällan.

För mig som hållt på med GPS sedan 1996 har detta med GPS-noggrannheten en lite rolig knorr. Jag råkade nämligen hålla på att mixtra med min GPS på morgonen den 2 maj 2000 då jag plötsligt märkte att onoggrannhetsangivelsen som min GPS visade tog ett hopp från ca 100 m till 20 m och låg kvar där. Några timmar senare gick diskussionens vågor höga på en "bulletin board" om vad detta berodde på. Flertalet trodde att USA var på väg att starta ett nytt krig någonstans i världen, samma sak hade nämligen hänt några år tidigare då man under Desert Storm stängde av bruset (selective availability) tillfälligt. Den gången berodde det på att det inte fanns tillräckligt många militära GPS-mottagare som kunde avkoda bruset och att den amerikanska armén därför även använde civila GPS-mottagare. Dagen efter blev glädjen stor då det visade sig att president Clinton beordrat att selective availability skulle stängas av eftersom den civila nyttan av GPS-tekniken är så stor.

zoomzky
2011-04-03, 11:40
Frågan jag ställer mig: är det din GPS eller Googles koordinater som inte stämmer? kolla av din GPS med en annan GPS och se om koordinaterna är lika. I min jobbarbil (färdtjänst taxi) har vi inbyggd GPS i taxametern, och den stämmer till 4 decimalen med min egna gps och även telefonen (nokia E71). Bara min erfarenhet....

Skall göra flera tester...har ingen övertro på Google Earth. Kartan i min omnejd visar ibland sjöar med uppförsbacke...

/Z

zoomzky
2011-04-03, 11:47
Noggrannheten hos en GPS-mottagare kan påverkas av många faktorer: Satelliternas inbördes positioner och hur många som är synliga ovanför horisonten, elektriska störningar från andra apparater, (exv. fartreglage och radiosystem) och objekt som skymmer sikten. Dessa faktorer kan tillsammans ge fel på uppemot 30 m även om noggrannheten i de flesta fall är 10 m eller ibland bättre.

Det kan mycket väl vara så att kartan du jämför med i Google Earth kan vara "felkalibrerad". Om din position hela tiden ligger 30 m fel är detta den troligaste felkällan.

För mig som hållt på med GPS sedan 1996 har detta med GPS-noggrannheten en lite rolig knorr. Jag råkade nämligen hålla på att mixtra med min GPS på morgonen den 2 maj 2000 då jag plötsligt märkte att onoggrannhetsangivelsen som min GPS visade tog ett hopp från ca 100 m till 20 m och låg kvar där. Några timmar senare gick diskussionens vågor höga på en "bulletin board" om vad detta berodde på. Flertalet trodde att USA var på väg att starta ett nytt krig någonstans i världen, samma sak hade nämligen hänt några år tidigare då man under Desert Storm stängde av bruset (selective availability) tillfälligt. Den gången berodde det på att det inte fanns tillräckligt många militära GPS-mottagare som kunde avkoda bruset och att den amerikanska armén därför även använde civila GPS-mottagare. Dagen efter blev glädjen stor då det visade sig att president Clinton beordrat att selective availability skulle stängas av eftersom den civila nyttan av GPS-tekniken är så stor.

Jag är väl medveten om mängden störningar som kan påverka och jag måste göra fler tester. Det som fick mig att undra var att positionen fladdrade så ini vassen, både latitud och longitud. Med 8 satelliter borde det väl vara någorlunda stadigt...

Får gratulera att du var bland de första som fick GPS:a utan "bruset" :)

Håller du möjligtvis på med Geocaching??

Mvh,
/Z

DrHanke
2011-04-03, 18:57
Hej!

Mixtrar med min Remzibi OSD för fullt och var nyss ut och testade GPS:n

Tog ett par minuter och få in 6 satelliter. När jag fått in 8 st skrev jag opp positionen och och kollade i Google Earth... hamnade ca 30 meter fel. Tycker värdena fladdrar en hel del med...hade inte tricoptern igång utan körde bara kamera och OSD+GPS på backen.

Är den mini-GPS som följer med Remzibi OSD och jag har väl inte haft stora förhoppningar om precision... men om home-funktionen ska funka är väl 30 meter lite väl mycket.

Hur har ni andra det med GPS-precisionen??

/Z

Inga som helst problem, första flyget med GPS? Meningen med RTH är att få hem planet då spelar 30m ingen som helst roll så länge man får hem planet i närheten så man slipper gå... :)

zoomzky
2011-04-03, 20:20
Inga som helst problem, första flyget med GPS? Meningen med RTH är att få hem planet då spelar 30m ingen som helst roll så länge man får hem planet i närheten så man slipper gå... :)

I väntan på utbyte av trasig videotxrx så får jag nöja mig med att testa OSD+kamera+GPS på backen med kabel till laptopen.
Har inte gjort min FPV-premiär än...och det ligger något i det du säger :) jag borde känna igen mig 30 meter från startområdet...

/Z

Michael
2011-04-03, 21:43
Jag är väl medveten om mängden störningar som kan påverka och jag måste göra fler tester. Det som fick mig att undra var att positionen fladdrade så ini vassen, både latitud och longitud. Med 8 satelliter borde det väl vara någorlunda stadigt...

Får gratulera att du var bland de första som fick GPS:a utan "bruset" :)

Håller du möjligtvis på med Geocaching??

Mvh,
/Z
Jodå, lite Geocaching har det blivit under åren, mest som ett sätt ett rasta hunden på lite ovanliga platser. Jag har faktiskt kvar länken till den antagligen allra första geocachinghemsidan som drog igång mindre ä en månad efter att SA togs bort:

http://www.triax.com/yngwie/gps.html

Från början kallades "skattgömmandet" för GPS stash hunt, men inom några dagar myntades ordet Geocaching som sedan levt kvar. Min första cache hittade jag hösten 2000 vid ett besök i Los Alamos, AZ.

Angående ditt problem: Normalt bör noggranheten med 8 satelliter vara bättre än 30 m OM inte satelliterna vid det aktuella tillfället låg dåligt till i förhållande till varandra. Då kan onoggrannheten bli sämre. Om det var så att positionsangivelsen "fladdrade" snarare än långsamt vandrade fram och tillbka skulle jag undersöka om det elektriska störnngar kan ha påverkat resultatet. Ut och mät...

UndCon
2011-04-03, 23:02
Jag håller på att leta efter lämplig Arduino-kod till den GPS jag köpt hem. Tanken är att den skall kunna installeras på min Quadcopter

spec
Based on MediaTek Single Chip Architecture (MT3329).
ARM7 based application processor
High sensitivity: -165dBm tracking
Channels: 66 acquisition, 22 simultaneous tracking
Low power consumption: 46mA @ acquisition, 36mA @ tracking
Cold/Warm/Hot start time: <35/<34/<1 seconds
Update set to 10Hz
38400 bps/8/N/1 (Default)
GPS data interface: TTL level serial port
Support SBAS – WAAS, EGNOS, GAGAN and MSAS
Dimension:26mm x 26mm x 11.7mm

andv
2011-04-03, 23:34
UndCon: Köpte du också gps modulen av Area52 med viss leveranstid? Fick också min förra veckan men har inte prövat än. Tänk på att den vill ha 3.3v på serie-interfacet. Vet inte riktigt hur man kopplar den till sin 5v atmel.. Någon idé?

UndCon
2011-04-04, 00:02
Jepp - det är samma GPS...vi får se hur det går att sparka igång den - 3.3V är inga problem då jag kan koppla den genom en LLC

MrOvanhill
2011-04-04, 08:54
@andv: Du kan använda en spänningsregulator som antingen denna (http://www.kjell.com/?item=90555) eller denna (http://www.kjell.com/?item=90060) samt två stycken för ändamålet anpassade resistorer.

aplund
2011-04-04, 12:30
Hur har ni andra det med GPS-precisionen??

/Z

Jag kollade på skoj igår min nya Fyetech FY-21AP samt FY-OSD. Efter att ha ställt om Google earth till "grader, decimalminuter" så prickade Gps:n rätt + - 2 m.

Glömde kolla hur många satelliter jag snackade med dock...

/Johan