handdator

Visa fullständig version : MegaTest! 3st 70mm fläktar, 3 st motorer alla på 3 och 4 celler.



marell01
2011-04-03, 18:26
Japp, då har jag varit igång och testat lite olika setuper. Denna gången har jag kört 70 mm fläktar. Fläktarna som blivit testade är:

Wemo Minifan Pro
ChangeSun 70mm (Schuebeler rip-off) från X-flight.com.hk
WM 400 från Velocityrc.com

De motorer som jag kört är följande

Littlescreamer JS1400, 4000Kv (Denna verkar vara svår att få tag på)
Cyclone Power CS480 3700 Kv outrunner
Cyclone Power CS480 4100 Kv outrunner
Hoffman Wild Beast, data på sidan 2!

Jag körde alla motorer på 3 och 4 cells LiPo accar 4500mAh Nano-Tech men jag redovisar bara de resultat som är av värde för er läsare. Utrustning för att mäta alla data är Eagletree eLogger V3 som jag mäter ström, spänning, varv och lufthastighet med. Ingen insugsring eller utloppsrör var monterat förutom en körning med WM400 fläkten då utblås monterades. WM 400 fläkten körde jag enbart med JS1400 motorn. Denna setupen flög jag med i min 39a och används därför enbart som referens till de de två övriga fläktarna.

Nedan syns velocity fläkt med utloppsrör i jiggen. CS till vänster, Wemo till höger.

20095




20094











Nu kör vi! Först ut är WM 400/JS1400 kombon. 3 celler

20099


http://www.youtube.com/watch?v=4Wr1VPbA5MY

4 celler

20097
20098


http://www.youtube.com/watch?v=eMidrTpH9ng

4 celler och utloppsrör

20096


http://www.youtube.com/watch?v=qDzTdZxPBdE

Sen blev det dags för CS-480 3700kv motorn att bekänna färg! 3 celler / Minifan Pro
20102


http://www.youtube.com/watch?v=c7TkjfFwIkM

4 celler / Minifan Pro

20104
20103


http://www.youtube.com/watch?v=fTdL6YgtRVA

Körning #2

20100
20101

Efter detta byttes motorn och fläkt. Nu visar jag CS-480 4100Kv motor och CS fläkt: 3 celler

20105


http://www.youtube.com/watch?v=J8DlMMJBL5E

4 celler
20109
20108

http://www.youtube.com/watch?v=f1gv71Tlqm8 Så här kan det gå när man har fel setup på sitt reglage. Här är timingen satt för låg.
http://www.youtube.com/watch?v=jiukPfB8zKw

Nu samma 4100kv motor men med minifan Pro: 4 celler

20106
20107


http://www.youtube.com/watch?v=TmHaKbFsK2k

Vad är då slutsatserna? Minifan verkar fortfarande vara den fläkt som är bäst optimerad. Den ger markant mer statisk drakgraft såväl som utloppshastighet. ChangeSun fläkten ger liknande data men belastar motorn mindre, dvs för att komma upp i minifan prestanda behöver man gå ännu högre i Kv på motorn. Velocityfläkten trodde jag skulle ge mer. Den kraften som den levererade i min JAS 39 var mer än tillräckligt. Setupen med JS1400 motorn är dock en riktigt batterikrävare med sina nästan 100 Ampere. Nu visar ju dock inte detta test något om hur fläktarna passar i olika maskiner. WM400 skall tydligen inte ha några som helst problem med riktigt långa insugskanaler. Sen påverkas alla fläktar av ram-effekten, alltså den luft som i fart pressas in mot fläkthjulet. Detta var enbart ett test som jag gjort för er. Har ni frågor så fråga på :-) Mvh Marcus

Baua
2011-04-03, 22:50
Hej Marcus!
Riktigt kul att se skillnaderna på mätningarna.
Jag kommer att använda mig av dom när jag ska motorisera
den alldeles för några minuter sedan beställda SAPAC Gripen.

Hils
Magnus

marell01
2011-04-03, 22:53
Tjena Baua,
Den kärran är fin! Vart köpte du den? Pris?
Jag skall göra lite mer tester med minifan och några mega-motorer.
mvh

Uno
2011-04-04, 10:06
Hej!
Som vanligt snyggt jobbat och presenterat. Skall Du prova Minifan och den Megamotor som Magnus säljer till Draken? Jag köpte en fjädervåg i Ullared så jag skall kolla dragkraften på mina Drakar med motorerna installerade. Använde Du Midifan och Magnus Megamotor till Din JA37:a?(0ch hur många celler). Har Du några värden på det? Jag funderar över fläkt och motor till min Vampire. MVH Uno.

Baua
2011-04-04, 19:51
Hej Marcus!
Köpte den här ifrån, du får slå på 64$ i transport
http://www.homenhobbyshop.com/index.cfm?fuseaction=detail&id=4455&product=248
Jag har en Hoffman magnetics Wild Beast avsedd för en 70mm EDF 4880Kv som tydligen ska vara riktigt snabb i rätt fläkt, om du vill kan jag skicka upp den till dig, så kan du göra en test på den också om du vill. Den ska tydligen vara en riktigt Amp tjuv också, skulle vara kul att se om det stämmer.:)

Hils
Magnus



Tjena Baua,
Den kärran är fin! Vart köpte du den? Pris?
Jag skall göra lite mer tester med minifan och några mega-motorer.
mvh

marell01
2011-04-05, 22:14
För fan, den vill jag testa!

Baua
2011-04-08, 15:16
Hej Marcus!
Jag plockar ihop den och skickar den till dig?
Lägger ett bidrag i kartongen, så du kan skicka tillbaka den.
Ska bli kul att se resultatet.

Hils
Magnus


För fan, den vill jag testa!

marell01
2011-04-17, 12:40
Hej Marcus!
Jag plockar ihop den och skickar den till dig?
Lägger ett bidrag i kartongen, så du kan skicka tillbaka den.
Ska bli kul att se resultatet.

Hils

Magnus

Tjena,
Ingen motor har dykt upp än? Hoppas den inte har försvunnit på posten:banghead:

Baua
2011-04-17, 14:08
Hej Marcus!
Blev tvungen att sticka i mellan med ett Mallorcabesök, men jag är hemma nu och motorn ligger i sin kartong för skickning.

Hils
Magnus

Baua
2011-04-18, 18:20
Hej Marcus!
Motorn är skickad

Hils
Magnus

marell01
2011-04-18, 19:57
Hej Marcus!
Motorn är skickad

Hils
Magnus
Kanon, då vet jag vad jag skall göra i påsk :)

Boost III
2011-04-21, 18:19
Jag kan bidra med en våldsam motor/fläkt setupp som jag kör i min Jas sapac den lilla jasen som bara har ca 60cm i spänvidd.

Jag kör Mega motorer för det mesta då jag funnit ut att dom är oförstörbara trotts överdrivet amp/volt in och dom håller sig effektiva även efter strömvåldtäkter.

Jag har en liten mega 16/20/2 3100kv 106g satt i en av dom bästa fläktarna jag kommit fram till HET 6309 70mm.
Till detta sopar jag på otroliga 6cell lipo av bästa kvalle Hyperion G3 45c 2600mah som kan laddas (5c)

Den ger då strax över 2200watt pike men det går bara hålla fullt gärn i en fullgas pass och sedan vila på 1/4 gas i några svängar så man kan kalla det för afterburner effekt.
Normalt kör man högst in 800-1000w i en sådan motor och då kan man köra hur hårt man vill.
Jasen väger bara strax över kilot så jag kan lova att det går undan på fullt gärn och vertikalförmågan är just rocket..

Jag har kört 50-70mm fläktplan i flera år nu och har kommit fram till dom bästa prisvärdaste motor /fäktarna.

nr 1. Het fläkten 70mm pga ljudet och stigningen något mer än vemo mini. Det verkar som Het fläkten kan ge högre toppfarter om man har en snabb kärra (ej jas eller andra deltavingade)

2. Wemo minifan och lillebror 50mm är lika bra och är lika välbalancerade som Het fläktarna.

Fler fläktar i plast nämner jag inte ens då dom ligger långt efter wemo och Het i prestanda och balace + stryktåliga. Både Het fläkten och wemon tål 2000watt rätt länge men på egen risk såklart.

Det är bara shubeler fläkten i kolfiber som kan mäta sig med dessa men då kostar den skjortan. Wasa kolfiberfläktarna tycker jag går värdelöst och lever om.

Motorer finns bara mega för mig då dom tål vansinnig effekt över spec och magneterna håller styrkan trotts överhettning flera ggr. Dom ger inte bästa effektivitet men behåller sin effektivitet i åratal vilket nästan inga andra gör.

Jag kör också minst 6celler pga att det är effektivas helt enkelt,,Man kan då köra mer watt genom motorerna utan att dom går väck och fartreglagen kan vara mindre och går kallare

marell01
2011-04-21, 21:19
Jag kan bidra med en våldsam motor/fläkt setupp som jag kör i min Jas sapac den lilla jasen som bara har ca 60cm i spänvidd.

...

Jag kör också minst 6celler pga att det är effektivas helt enkelt,,Man kan då köra mer watt genom motorerna utan att dom går väck och fartreglagen kan vara mindre och går kallare

Tack för bra info!
Jo, Het kan dra så mycket som 10 A mer än Wemo på samma setup.

Visst menar du med ditt sista stycke att du hellre kör 6 celler och då går ner i Kv för att få ut XX effekt (W) Istället för att ha en Högvarvig motor (Mycket Kv) och tex 4 celler som tillsammams ger samma effekt som första setupen!?

Bara ett förtydligande så att inte folk börjar hänga i 6-cells accar i vad som helst... Dock blir det fräna rökeffekter :-)

Boost III
2011-04-21, 22:03
Tack för bra info!
Jo, Het kan dra så mycket som 10 A mer än Wemo på samma setup.

Visst menar du med ditt sista stycke att du hellre kör 6 celler och då går ner i Kv för att få ut XX effekt (W) Istället för att ha en Högvarvig motor (Mycket Kv) och tex 4 celler som tillsammams ger samma effekt som första setupen!?

Bara ett förtydligande så att inte folk börjar hänga i 6-cells accar i vad som helst... Dock blir det fräna rökeffekter :-)

Ja man går ner i kv och upp i volt för mindre förluster i värme och man slipper grova kablar så viktökningen kan bli nästan + - 0 mot en färre cells setup. Några gram mer får man räkna med då man kan behöva sep batt för mottagare.

Jag glömde nämna Alfas 60mm fläkt med den blå 5 blads fläkten,,,den är också stennbra balancerad och effektiv i klass med wemo. Jag kör den på 600- 630w då kör jag en 48 g mega 16/15/? på 6celler 1500mh i små kärror. Motorn håller i all evighet trotts detta något höga effektuttag på så låg motorvikt.

När jag tar ur vansinnes effekt ur motorerna bygger jag om fläktarna en aning, slipar hål överallt i plasten runt motor så den får maximal kylning. I Jas planet där jag tar ur över 2000w på 106g motor sitter motorn helt ute i det fria. Jag har bara Het fläkten och egenbyggd hållare och vener för motorn inget fläkthus,,, fläkten tätar direkt ut mot flygplanskroppen. Då får motorn all den kylning den kan få + att det blir ett lätt bygge.

Uno
2011-04-21, 22:49
Mycket intressant inlägg BoostIII. Om man läser rcgroups om EDF så handlar det bara om speed och då ofta med brända motorer och fartreglage som resultat.
Prylarna är såpass dyra så man förväntar sej att kunna bruksflyga ett antal pass. Jag har själv bränt någon motor och fartreglage i min första EDF Twister. Jag har nu testat med en enkel fiskevåg alla mina kärror och kommer inte i närheten av de värden man kan läsa på rc-groups. Jag har kört 2 J34 med Lander 70 mm fläktar och en J35 med Landerfläkt och en med Minifan och Mega 16EDF och min Twister har nu en Landerfan oxå. Jag har använt 2X2S 3300 30-40S Turnigny. Alla ger ca 1kg dragkraft och drar mellen 55 0ch 60A på fulladdade ackar. Räcker denna dragkraft? Min tyngsta J34 väger drygt 1700 gram och den kan komma in med låg fart och göra en looping direkt dvs drag/viktförhållande på 059. Mina tunga Draken har mycket motstånd när man drar G och skulle behöva lite mer power. I min Twister har jag bytt från Minifan och Typhon 2/20W som gav 0,6 kg drag till Landerfläkten som ger 1,1kg drag. Jag var väldigt nöjd med prestanda med Typhonmotorn, men med Landerfläkten går det nästan otäckt fort på fullgas. Med andra ord behöver man inte dragkraft/viktsförhållande 1:1 eller mer för att flyga skalriktigt. Nu håller jag på att sätta ihop en J28B Vampire med Midifan (90mm fläkt) och har hamnat lite i motorträsket. Vad skall jag ha för att få vettig ström (under 70A) med 6S? Någon som har erfarenhet?

Boost III
2011-04-23, 12:51
Mycket intressant inlägg BoostIII. Om man läser rcgroups om EDF så handlar det bara om speed och då ofta med brända motorer och fartreglage som resultat.
Prylarna är såpass dyra så man förväntar sej att kunna bruksflyga ett antal pass. Jag har själv bränt någon motor och fartreglage i min första EDF Twister. Jag har nu testat med en enkel fiskevåg alla mina kärror och kommer inte i närheten av de värden man kan läsa på rc-groups. Jag har kört 2 J34 med Lander 70 mm fläktar och en J35 med Landerfläkt och en med Minifan och Mega 16EDF och min Twister har nu en Landerfan oxå. Jag har använt 2X2S 3300 30-40S Turnigny. Alla ger ca 1kg dragkraft och drar mellen 55 0ch 60A på fulladdade ackar. Räcker denna dragkraft? Min tyngsta J34 väger drygt 1700 gram och den kan komma in med låg fart och göra en looping direkt dvs drag/viktförhållande på 059. Mina tunga Draken har mycket motstånd när man drar G och skulle behöva lite mer power. I min Twister har jag bytt från Minifan och Typhon 2/20W som gav 0,6 kg drag till Landerfläkten som ger 1,1kg drag. Jag var väldigt nöjd med prestanda med Typhonmotorn, men med Landerfläkten går det nästan otäckt fort på fullgas. Med andra ord behöver man inte dragkraft/viktsförhållande 1:1 eller mer för att flyga skalriktigt. Nu håller jag på att sätta ihop en J28B Vampire med Midifan (90mm fläkt) och har hamnat lite i motorträsket. Vad skall jag ha för att få vettig ström (under 70A) med 6S? Någon som har erfarenhet?

Har du en projekt tråd?

Hur mycket väger vampiren och är insugen helt skala riktiga? Ju mer skalaenliga insug dessto mer pulver måste man ha. Men du har ju en av dom bästa fläktarna som tur är och vampiren har relativt korta insug som tur är. Kan du tänka dig fuskinsug under planet nära fläkten kan du också komma undan med en lättare drivlina (mindre watt). Så beskriv planet och gärna någ bild så man ser insuget eller lite mått på insugen så ska vi nog hitta en bra settupp. Om du har råd så sattsa på mega 20 serien för då håller motorn livet ut både i strömstryk och störtning (helt kappslad i stål) axel går inte kröka heller då den är gjort i 5mm silverstål. Jag har en 165g 2800kv mega 22/20/x serien och den tål konstant 1000watt i fläkt men jag kör upp den till mer än 2000watt i pikar. 1000watt i en 90 fläkt kan man åka rätt skapligt fort med i en vampire men nog skulle man viljat ha lite mer än 1500w ändå:sarcastic:

marell01
2011-04-23, 18:48
Hej!
Som vanligt snyggt jobbat och presenterat. Skall Du prova Minifan och den Megamotor som Magnus säljer till Draken? Jag köpte en fjädervåg i Ullared så jag skall kolla dragkraften på mina Drakar med motorerna installerade. Använde Du Midifan och Magnus Megamotor till Din JA37:a?(0ch hur många celler). Har Du några värden på det? Jag funderar över fläkt och motor till min Vampire. MVH Uno.

Tjena Uno, jag såg att jag missat att svara på dina frågor. Jag har gjort massor med olika tester på olika 90 mm setuper. Just nu sitter jag dock inte vid min dator och kan således inte bifoga datan från dessa tester. I min JA37 viggen byggtråd har jag ett inlägg som heter motorbyte. Läs det så länge, både CH-fläkt, wemo, Megamotorer och Hobbycity dito testade.

Mvh
Marcus

Uno
2011-04-23, 21:44
Hej! Tack för Ditt svar Marcus. Kanon med ett bra med bibliotek. Jag lånade alla AH och läste Dina fina reportage om JA37 och fann där att Du kommit fram till liknande saker som jag gjorde mycket senare. Jag hade tänkt använda den setup som Magnus rekommenderade till sin Vigg dvs Midifan med Mega 22/20/2E. Han kör med 4Si sin lätta Viggen men motorn skulle tåla 6S. När jag körde i provbänk med 6S visade den sej dra 90A och den skall tåla 70. Magnus har nu ändrat på sin hemsida så att det rekommenderas 4-5S till den motorn. Jag testade med 5S och då drog den 63A. Magnus har nu haft kontakt med fabriken och beställt hem ett par motorer som skall passa för 6S. Skall bli spännande att se. MVH Uno.

Uno
2011-04-23, 22:10
Hej Boost III och tack för Ditt erbjudande att hjälpa till. Vampiren kan Du se här http://www.jetarrows.com/vampire/page.phtml?lg=en. Väldigt fin finnish men en påver byggbeskrivning på tyska. Det finns en del byggtrådar på r/c forum men man blir inte riktigt klok på några bra motorval. Det är bara hög fart som gäller med höga strömstyrkor och problem som följd. Vampiren har triangulära luftintag som är 85X65 mm stora per styck vilket borde ge en total inloppsarea av 55 kvadratcm. Luftintagen är föredömligt jämna och korta i glasfiber. Utloppsdiametern skall vara 7,5cm. 6S 4000-5000 mah tänker jag mej och med infällbara ställ och flaps kommer vikten nog inte att understiga 3 kg så jag tror att upp mot 1500 W vore lämpligt. Cheaterholes är inte aktuellt.
MVH Uno.

Boost III
2011-04-24, 17:16
Hej Boost III och tack för Ditt erbjudande att hjälpa till. Vampiren kan Du se här http://www.jetarrows.com/vampire/page.phtml?lg=en. Väldigt fin finnish men en påver byggbeskrivning på tyska. Det finns en del byggtrådar på r/c forum men man blir inte riktigt klok på några bra motorval. Det är bara hög fart som gäller med höga strömstyrkor och problem som följd. Vampiren har triangulära luftintag som är 85X65 mm stora per styck vilket borde ge en total inloppsarea av 55 kvadratcm. Luftintagen är föredömligt jämna och korta i glasfiber. Utloppsdiametern skall vara 7,5cm. 6S 4000-5000 mah tänker jag mej och med infällbara ställ och flaps kommer vikten nog inte att understiga 3 kg så jag tror att upp mot 1500 W vore lämpligt. Cheaterholes är inte aktuellt.
MVH Uno.

Otroligt fin kärra!! Jag blev själv sugen när jag ser hur kort och rakt insug/utblås den har,,,den kommer bli väldigt effektiv. I detta fall när kärran väger garanterat över 3kg skulle jag inte vågat åka en 20 motor som bara väger 165g!! Den motorn i en 90 fläkt och den kärran skulle behöva ligga och svettas på minst 800w hela tiden och ofta över 1200watt utan vila ,,det innebär värme utan dess like. Nog för att jag pikar den motorn över 2500w men då kyler jag av den rätt ofta pga lätt plan (1,5kg) .Jag skulle tveklöst satt i en Mega 22/30/2 som ligger strax under kv som 22/20 2e motorn har. 22/30/2 motorn ligger på 1900 1950kv eller vad det nu var (kolla länk) och väger över 220g. Blir man inte nöjd med effekten på 6 celler kan man lugnt öka cellerna till hur många man vill (nästan typ 8) för motorn tål 2500watt och minst 35volt om man nu vill. Viktökningen mellan motorerna är inte mycket att haka upp sig på i en så här tung kärra. Den motorn kommer gå iskall på 800-1000w och effekter uppimot 2500w som pike kommer inte vara några problem alls om man vill öka till 7-8celler. Jag gissar den drar 70 amp med hyffsade 4000mah batterier. 5000mah är onödigt tungt 3800mah duger också och du bör få ut ca 7 min blandad åkning på 3800 mah

När jag kollar om motorn pallar den effekt jag proppat in i den så kör jag simulerad torrflygning på marken/bänk och ser till att kunna komma åt motorkroppen. Sålänge jag kan hålla i motorn i ca 4 sek utan att bränna bort skinnet är det ok och motorn håller i evighet. Man kan såklart mäta med lasermätare också. Uppe i luften kyler det bättre än i bänk pga att man får fartvind in i motorn men det gäller att inte köra hårdare i luften än man satt som max gräns

ihttp://www.megamotor.cz/v3/script/default.php?&sid=3369dffda838d7d158c251c2d8466c9a&page_id=lang_eng bänk

Boost III
2011-04-25, 05:58
Jag skrev ju fel tidigare ang bästa lipo jag kört under 11 år (hightec) Jag menar såklart hyperions nyaste 45 c batterier. Dom klarar allt som påstås om dom och dem tappar inte många volt vid bara 25c uttag kan jag lova då jag tar ut ca 100a kortare stunder. Jag körde mina 2600mah 6 cells många flygningar hårt i fjol (4-7 min flygtid) och dom har nu legat hela vintern orörd utan att svälla en enda cell. Laddades upp till förvaringsvolt 3,8v per cell innan förvar i sval källare ca 10+. 0-4gr är ju bättre vid förvar men viktigast är volten som bör ligga runt 3,8v per cell även vid kortare förvar! Jag slutladdar dom jämnt till denna volt i slutet av dagsflygningen för det förlänger livslängden radikalt på cellerna!

Till Unos vampire skulle dessa passa bra ,,,,,,,,,,,,,,, Hyperion G3 EX - 6S 4200mAh 45C

Uno
2011-04-25, 08:59
Hej!
Tack för Dina tips för mitt Vampirebygge. Magnus har beställt hem den här motorn för 6S http://www.megamotor.cz/v3/script/default.php?&sid=31e251f182f8e49dd891245d74f00afb&page_id=lang_eng Den skall jag prova. Borde ge något vettigare strömstyrka med 1850 kv än 22/20/2E som har 2100 kv. Angående batteristorlek får jag se vad jag behöver tyngdpunktsmässigt. Enl forum skall den kunna flyga både fort och sakta eftersom den har stor vingyta. Jag kommer att göra en byggtråd när den är färdig och har flugit !!!! Kommer också skriva lite om orginalet som jag flög på F5 1966-67. MVH Uno.

marell01
2011-04-25, 11:12
Hej Uno, min klubbkamrat har en Vampire. Den flög han med sveriges första egenhändigt byggda jetmotor i början av seklet. Om jag inte minns helt fel vägde kärran in på ca 10kg och motorn gav 6 kilos dragkraft:secruity:
Det är ju en konventionell vinge på den kärran som genererar mycket lyft. Borde inte ställa till med problem.

Jag har lite bilder från mina olika motorkörningar med 90mm fläkt som jag bifogar. Har du bestämt dig för Wemo-fläkt? Hobbycity har en motor som är bra för dessa fläktar, HÄR inte så dyr heller och pallar med 6 celler.
Tänk på när du testar hur du har ditt reglage inställt. Låg timeing --> Lägre effekt --> mindre värme! Inrunners skall generellt ha låg timeing! Vilken pulsfrekvens har du? 8kHz, 12kHz?

Tänk på att värden som man får ut i en motorbänk är max vad just den setupen klarar. Då har man gynnsammast förhållanden. Det är dock inte säkert att just den kombon fungerar bäst inbyggt i maskinen. Där är det parametrar som insugsrörets längd, area etc som spelar roll och motorn försöker därefter kompensera för detta.
Om du håller handen framför damsugarröret hemma så kommer motorn varva upp. Dock sjunker effektiviteten, det bildas värme mm. En motors Kv återspeglar vid vilket varvtal den skall jobba. Om man har tex fel insug så kommer motorn varva mer (eller mindre) än vad som är tänkt --> oeffektivt.

BoostIII
Jag förstår dina tankar och reflexioner kring EDF och Mega motorerna. Dock vill jag inte rekomendera folk de setuper du påvisar.
De flesta av oss här inne vill ha en setup som fungerar tillfredsställande dag ut och dag in. Sen finns det alltid de av oss som går längre ut i envelopen för att testa, och är villiga att byta prylar då de brinner upp:man_in_love: Hell yea, det finns tom folk här på forumet som dubblerar spänningen (antal celler) och flyger på som sen undrar "varför pajjade mitt reglage?"

Har du gjort några motorkörningar med någon logger. Det vore intresssant att se tex från utläsning av reglage eller dylikt.
Tumregeln med att man skall kunna hålla på motorn 5-10 sekunder efter avslutat race utan att bränna sig är förmodligen den bästa tumregel som finns. Om man genast bränner sig så går den för hårt. Är den kall lastar man den för lite.

Mvh
Marcus
20672

20673

20674

20675

20676

20677

20678

20679

20680

20681

20682

Uno
2011-04-25, 12:31
Hej och tack!
Fantastiskt med forum, det bara sprutar in råd och data. Jo jag har köpt en Midifan som jag tänker använda i Vampiren och jag har oxå den uppfattningen att grejorna skall hålla för bruksflygning. Ser att Du kört Midifan och 22-20-2E med max 5S och erhållit max tillåten ström. Jag fick ungf samma och med 6S sprang det upp till 90A. Så den Motorn skall jag inte använda på 6S. Länken till Din rekommendation hos Hobbyking fungerar inte. Menade Du den som heter Warhead? Finns en 1850 kv och en 1350kv. Jag har provat att ställa in låg timing men fick inte annorlunda värden. Vilken frekvens rekommenderar Du? Jag tror nog att luftintagen är ganska idealiska på Vampiren och som Du säger en stor rak vinge och med flaps för att bromsa i landningen borde oxå vara okritiskt.
Tack för hjälp Uno.

Boost III
2011-04-25, 21:21
Jag rek inte min settupp som jag plågar ut över 2000w ur 106g motor till någon, ingen annan toksetupp heller. Därimot uppger jag vad jag har för många vill gärna läsa om extremt snabba lätta setupper även i sverige. Jag har aldrig bränt en megamotor någonsin underligt nog trotts jag kört dom så hårt i flera år, det gäller bara att strikt följa torrtesten på backen (ej för het motor).
Däremot rek jag inte att köra en Mega eller annan motor som bara väger 165g (22/20/ 2 till en 90mm fläkt om man vill ha en långlivad motor skalakärror. 1850kv är samma som jag rekk fast jag säger lägg till 50g på motorn (22/30 motorn 220g så slipper man tänka på kylproblem och kan ta ut över 2500w oim man vill och kan ligga åka på 800-1200W utan kylproblem. Om jag kör 22/20 motorn i bänk på 800w konstant blir den glödhet och ligger i överkant av max värme 1000w går inte alls mer än max 30sek innan jag bränner igäl mig. Så det gäller att man kan gå ner på 500w och fisflyga då o då med den motorn och ställa timingen låg. Kan vampiren flyga på 400-500w då o då är det ingen fara med att ta ut 1500w safe i pike med mega 22/20 1850kv. Megan 165g motorerna tål enlig mega 800w konstant men då bör dom sitta i fläkt.


Mina tester av fläktar och motorer gjordes hårt från 2002-2006 då jag höll på starta sälja min egen fläkt så då inköptes många 60-70mm fläktar och motorer o fartreglage. Men pga sjukdom fick jag lägga ner hela skiten tyvärr. Men jag fick ut världens effektivaste och lättaste 60mm fläkt ivf (26g) som tål ca 700w. Några datalagrade uppgifter har jag inte på vare sig fläktar eller motorer men det kom fram tydligt vad som var överlägset i dragkraft vs amp in. Mina favoriter blev Mega motorer och castle creations fartreg även jeti är bra effektiva reglage. Men faktum är att dom billigaste skitreglagen i dag Kan är nästan lika effektiv som cc. Jag har kört dom billiga Mystery reglagen som man får ett 125amp för 300kr från ebay och jag är förvånad så kall dom går= effektiv. Men problemet är ojämn kvalle så man kan få ett skitreg som bara klatrar. Turnegy reglagen verkar väldigt prisvärda och fukna bra enlig vad jag läst (ej provat) så jag ska testa även ett sådant.

Mega är ju inte bäst för både Hacker och lenher ger ju bättre bänksiffror i alla tester man ser (nya) men som sagt gör man om samma tester efter 100a flygningar så är risken stor att mega vinner. Generelt så är ju alla dyrare inrunners effektivare i fläktar speciellt ju minre och mer högvarviga dom är (färre tändpunker)

marell01
2011-04-25, 21:31
Sorry Uno
Här är länken till motorn. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6526
Om du vill läsa om den och fläkten från ChangeSun så finns de här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1187776

Här finns också mycket matnyttigt...
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1427943

Baua
2011-04-25, 22:20
Hej Marcus!
Undrar bara om du fått upp motorn samt PM gällade CG på Hybridos.

marell01
2011-04-25, 22:45
Hej Marcus!
Undrar bara om du fått upp motorn samt PM gällade CG på Hybridos.

Helvete, skall kolla hybridos direkt.
Motorn har jag inte hunnit än men det kommer i veckan...
Mvh
Ps, snart har du en bild :-)

Baua
2011-07-17, 20:47
Hej Marcus!
Undrar om du har gjort något test med the wild beast ännu?

Hils
Magnus

marell01
2012-01-04, 17:51
Så, nu har jag äntligen motorkört Baua´s Hoffman Wild beast motor.
Eftersom jag fruktade att denna skulle kräva rejäla doningar till reglage och accar så började jag lite försiktigt med 2 celler för att sedan åka till 3 och 4 celler.
2-cells resultaten redovisar jag inte för de är ointressanta men resten kommer här:
Alla tester genomfördes med CY 70mm fläkt med insugsring (http://x-flight.com.hk/index.php?sp=&p=6&cat2=13&cat1=10&cat0=4&id=122&cat1=10&cat0=4&new=&more=&lang=en), utan utblåsrör, dvs 100%FSA

3 celler

Strömmen stabilt på 80 Ampere, ~30000 rpm, Airspeed 189km/h, Statisk dragkraft 1065 gram


25525
25526


4 celler körning 1, Här rusade strömmen på maxgas till nästan 120A!!!:concern: Varvet på bilden stämmer inte utan kommer från en peak från reglaget. Rätt värde är avläst värde...

Ström 119 Ampere, ~50000 rpm, Airspeed 234km/h, Statisk dragkraft 1490 gram

Jag var ganska säker på att saker och ting skulle explodera eller börja brinna under denna körningen. Skyddsglasögon etc är ett måste när man leker med såna här prylar.
25527
25528


4 celler #2
Sista testet gasade jag upp till 100A, alltså inte riktigt fullt.


Strömmen stabilt på 101 Ampere, ~47500 rpm, Airspeed 234km/h, Statisk dragkraft 1440 gram
25529
25530

Mvh
Marcus

PS, BAUA - PMa mig din adress

Baua
2012-01-08, 22:02
Hej Marcus!
Jo jag har läst din test med största nöje, älskar denna text i testet "Jag var ganska säker på att saker och ting skulle explodera eller börja brinna under denna körningen. Skyddsglasögon etc är ett måste när man leker med såna här prylar" ha ha riktigt roligt. Kul att grejerna höll i alla fall och prestandan verkar det ju inte vara fel på. Men att köra fullgas på 4s, verkar var samma sak som att be om problem. Kan man dock behandla throtteln med respekt och inte kräma på för fullt, såg ju faktiskt prestandan riktigt bra och hanterbar ut. Att du sen testade den utan kona gör ju saken än mer intressant. Du kan behålla motorn och sätta den i något coolt framöver, blev lite ändrade planer för mig.:)

Hils
Magnus

marell01
2012-01-08, 23:41
Hej Marcus!
Du kan behålla motorn och sätta den i något coolt framöver, blev lite ändrade planer för mig.:)

Hils
Magnus

Mäh, ger du mig motorn för att jag testade den... hahaha du är rolig du:sarcastic:
Stort tack ska du ha. Jag lovar att visa upp vad den monteras i:eagerness:

mvh
Marcus