handdator

Visa fullständig version : Futaba mottagare!



Carl
2011-04-04, 09:31
Hej!
Fungerar Futabas mottagare R617 FS tillsammans med Hitec digitala servon? Och hur går den ihop med HD digitala servon? Någon som har erfarenhet av detta? Har för mej att jag läst att det var något problem med Hitec servon och Futaba 2,4 mottagare.

Mvh. Carl.

bokis
2011-04-04, 10:25
Inga problem..Det är Futabas 14 kanalare som kan trilskas p.g signalspänningen i dessa..

Carl
2011-04-04, 10:47
Tackar för ett snabbt o rakt svar! Då är det bara att köra.

Mvh. Roger

meka
2011-04-04, 13:23
Hej
Bara som en upplysning vill jag säga att Hitec servon funkar alldeles utmärkt tillsammans med Fut.mottagare, det är alltså inga som helst problem med de nya 2,4 mottagarna.
Har använt dessa 14 kanalare sedan de kom ut på marknaden och har alldrig haft några som helst problem. Jag har kört upp till 22 servon och det har alltid funkat klockrent, dock med powerbox.
Mvh meka

Dick
2011-04-04, 16:54
Inga problem..Det är Futabas 14 kanalare som kan trilskas p.g signalspänningen i dessa..

hur beter det sig då??
vilka fenomen upstår??

freddan_6
2011-04-04, 18:04
hur beter det sig då??
vilka fenomen upstår??
De rör sig inte om spänningen är för låg. D.v.s. inga fenomen bara stillastående.

bokis
2011-04-04, 18:22
För att ta det från början så är det signalspänningen som är för låg för vissa servon från 14-kanalaren,däribland en del av Hitec´s servon,det har inte o göra med om man använder 4.8 eller 6v accar,det är mottagaren som sänder ut en lägre signalspänning vad du än petar in i den..
Finns ett par varianter på vad som händer men det vanligaste har varit att servot är stendött.
En del har dragit slutsatsen att detta har varit problemet när servona bara står och "burrar" och blir varma när man har Futabas mottagare men si,det är något annat det.
Mottagaren kan ställas i HRS läge (annan pulsmodulation) för snabbare respons med servon som detta funkar på,har man då ett ickekompatibelt servo så blir det raskt varmt och efter ett par min så luktar det gott av bränd plast.
Detta står det om i respektive manual till mottagarna.
För att göra det lättfattligt,har man 14 kanalaren(har själv ett gäng såna) så de servon som funkar när man kopplar i dem gör det även fortsättningsvis,åtminstonde här hos mig.
Har inte hört om att de jag har i trakten här har haft några problem heller med detta men vi kör mest Futaba..

Danneman
2011-04-04, 19:55
För att ta det från början så är det signalspänningen som är för låg för vissa servon från 14-kanalaren,däribland en del av Hitec´s servon,det har inte o göra med om man använder 4.8 eller 6v accar,det är mottagaren som sänder ut en lägre signalspänning vad du än petar in i den..
Finns ett par varianter på vad som händer men det vanligaste har varit att servot är stendött.
En del har dragit slutsatsen att detta har varit problemet när servona bara står och "burrar" och blir varma när man har Futabas mottagare men si,det är något annat det.
Mottagaren kan ställas i HRS läge (annan pulsmodulation) för snabbare respons med servon som detta funkar på,har man då ett ickekompatibelt servo så blir det raskt varmt och efter ett par min så luktar det gott av bränd plast.
Detta står det om i respektive manual till mottagarna.
För att göra det lättfattligt,har man 14 kanalaren(har själv ett gäng såna) så de servon som funkar när man kopplar i dem gör det även fortsättningsvis,åtminstonde här hos mig.
Har inte hört om att de jag har i trakten här har haft några problem heller med detta men vi kör mest Futaba..


Nu e de ju också så att futaba har 2 14 mottagare..
En 6014FS och 6014HS, och så vitt jag vet så gäller bara detta fenomen FS mottagaren?


Mvh Daniel

Kenny
2011-04-04, 21:06
Nu e de ju också så att futaba har 2 14 mottagare..
En 6014FS och 6014HS, och så vitt jag vet så gäller bara detta fenomen FS mottagaren?


Mvh Daniel


För att röra till det lite till så finns det faktiskt två varianter av 6014FS, med och utan vit prick vid antennen.

Den utan vit prick är den första versionen. Den har en signalspänning på 2.7 volt och är den som ställer till det med servon och även äldre EMCOTEC powerbox. Fick själv skicka min RV2001 till Emcotech för modifiering till Futaba 6014FS.

Den nyare 6014FS med vit prick samt 6014 HS har 3.0 volt signalspänning och funkar därmed med servon av andra märken.

Ålänning
2011-04-05, 23:13
Den nyare 6014FS med vit prick samt 6014 HS har 3.0 volt signalspänning och funkar därmed med servon av andra märken.
Har du nån länk till det där? Jag har en vitprickare som bara ligger o skräpar för att jag inte vågar använda den pga okunskapen va det är som inte funkar med den... =/

Kenny
2011-04-06, 20:07
Har du nån länk till det där? Jag har en vitprickare som bara ligger o skräpar för att jag inte vågar använda den pga okunskapen va det är som inte funkar med den... =/

Det finns en hel del om detta på olika forum,
Futaba har inte någon bra information på sin site. Man nämner bara att 6014FS har en utspänning på 2.7 volt och att det finns rapporter om att många tredjeparts utrustningar kräver minst 3 volt för att fungera.



http://www.futaba-rc.com/faq/faq-receivers-q1060.html
http://www.rcuniverse.com/forum/m_10126938/anchors_10128768/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#10128768
http://search.rcuniverse.com/search.do?indexName=testforumdb&templateName=&sortBy=datecreated&searchable=&q=futaba+white+dot&i=futaba+white+dot&searchwhere=both

Saxat:

That thread Alan linked to is pretty old, but there was/is a
problem if your 6014 rx is one of the first ones out.
The issue is that Futaba cut the voltage on the signal
lead output to 2.7 volts rather than the usual 3.0 volts
and if you linked a couple of other brand servos on a Y-harness
there wasn't enough power to run 'em. Futaba's
(Hobbico in the USA as the importer/distributor)
response was "we cannot guarantee that other
manufacturer's servos will work with our radios".
Lots of controversy over that move by
Futaba and some, including myself believe
it was done to cut excessive heat out of the rx.
Futaba denied that and denied that there were any
problems with the early 6014FS rx's getting
hot and shutting down. Later versions of the
6014FS came with either a white or gold dot
on the side of the case and those rx's output
3.0 volts on the signal lead, the 6014HS
is not affected. Hitec came out with a fix
for the low signal voltage.

Suggest you investigate the age of your
equipment and proceed accordingly. Futaba
will not update the older 6014's, but
Hitec will modify your existing
servos if that is needed.
/Zeeb