handdator

Visa fullständig version : Monitor eller RX problem??



HaBo
2011-04-06, 20:53
Tjena,

Här är en till som håller på att sätta ihop sin första fpv.

Har ett skumt problem med en monitor där bilden bara rullar när insignalen kommer från videomottagaren.

Har direktkopplat en GoPro och en vanlig digitalkamera rakt in i monitorn som då funkar klockrent.

Utsignalen från videomottagaren har jag kopplat till tv'n som då visar en ok bild..
(Har även spelat in film som då oxå funkar bra)

Det är alltså bara i kombinationen VRx och monitor som inte fungerar ihop, vad kan detta bero på?

Länk till monitor: http://www.chinavasion.com/headrest-armrest-monitors/7-inch-headreststand-incar-tft-lcd-monitor/

Länk till VRx/VTx: http://www.bevrc.com/bev-13g-400mw-p-242.html

Alla tips och trix är välkomna.

Impulze
2011-04-07, 21:50
Du har väl samma kanal mellan Vtx och Vrx? Eller får du bild men en fet rand som rullar?

//Matte

HaBo
2011-04-08, 08:02
Tack för svaret.

Ja, bilden visas perfekt när jag kopplar utsignalen från VRx till min vanliga tv. (alltså hela vägen från kameran ==> VTx ==> VRx ==> tv.n)
Igår kväll provade jag att skruva upp "gainen" på min video splitter. (antar att detta är signal styrkan) Då blev bilden fin för en stund och började sedan rulla igen.. När jag då skruvade ner gainen igen så stannade bilden och blev fin.
Jag förstår inte detta, då det inte verkar vara signalstyrkan heller. (har ju både skruvat upp och ner gainen och fått bilden att stanna)
Måste vara någon sorts störning mellan VRx och monitorn..
Som sagt "bilden visas perfekt när jag kopplar utsignalen från VRx till min vanliga tv."

rfnoise
2011-04-09, 21:46
Tjena

Kastar in mina 2ören, vad har du för RCA sladd? Jag hade mycket störningar när jag körde med en klassiskt smal RCA ala vit/röd/gul till en större skärm. Kopplade sen in en "monster" RCA som låg och skräpade och bilden blev perfekt. En perfekt kabel att göra videokabel av är 75ohms antennkabel. Tänkte göra ett gäng customkablar till min groundstation med sån och guld-rca kontakter.

/Calle

HaBo
2011-04-10, 09:26
Tack för svaret.

Sladden till monitorn är fler-polig, alltså RCA till AV1, AV2, Plus, Jord och "RCC" ligger i samma sladd. Ser inte hur jag skall kunna byta ut bara RCA sladden?
2026820269

Var ute igår för att testa, blev tyvärr ingen FPV utan fick flyga som vanlig pga att skärmen började rulla igen..:(
Hursomhelst så är här en blid på min Twin star och markstation från igår.
20270

Har nu beställt FatShark glasögon och hoppas att dessa skall fungera bättre.. så om det är nån som är intresserad av en billig skärm så hör av er :-) (Skall iofs prova med att korta sladden till monitorn då den är väldigt lång för att se om detta hjälper)