handdator

Visa fullständig version : BOOMERANG NANO - Byggtråd.



petera38
2011-04-07, 11:32
Fick ett erbjudande som jag inte kunna tacka nej till! Det har man hört förut...eller?
Men 25% rabatt på ett Nano-kit, kunna jag inte avslå.

Så snabbt att jag är klar med mitt sista projekt, sätter jag igång...

petera38
2011-04-07, 14:12
Här kommer lite info omkring vilka komponenter jag hade tänkt mig använda:
6 stck Hyperion servon:http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1286_1316_1319&products_id=75364
Landställ: Pro Link från Dreamworks, nu när Digitech har slutat med att tillverka ProLynx:http://dreamworksrc.com/catalog/product_info.php?cPath=1_2_9&products_id=1286
Dubro 50 oz (1½lit) tank:http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=6149.

/Pete

petera38
2011-04-07, 17:44
När man köper servon som är mindre än standard storlek, som är tillfället med Hyperions Atlas 16 FMD, får man fixa ett fäste.
Jag gjorde ett av 3mm light ply med en liten furulist bak om skruvarna i ena sidan. Hur - framgår av bifogade bilder:20201202022020320204http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

petera38
2011-04-07, 17:48
När man öppnar kartongen som Nanoen kommer i, ser delarna i stort sedd ut så här:20205

Jag har fuskat lite, det här är en Sprint. Men till antalet och utseende är delarna dom samma!
/Pete

petera38
2011-04-10, 15:57
Har börjat att anpassa servoluckor. När man skär hål i Oracover´en får man se till att ha en kant på 3-4mm som man kan vika ner med ett strykjärn.
Mittsektionen med hål för ställen och flapservo är klar. Det finns inget som heter "Drop-in-fit". Ställen, som är Pro Links från Dreamworks är jättefina, men det krävs en del slipande och justering att få dom på plats. Samtidigt upptäcker man att det går inte att få hjulen att dra helt upp i hjulbrunnen, om man monterar medföljande ABS hjulbrunnar! Med erfarenhet från den stora XL, där jag precist har gjort nya brunnar i 0,6mm plywood, skulle det inte ställa till med för stora problem.
/Pete202752027620277

bokis
2011-04-10, 19:24
Hur måga såna där finns det i ditt lager? Trevliga flygplan, AJ LAJK!

petera38
2011-04-10, 21:30
Tjena Bokis,

Just nu finns det lite att välja på. En av varje utom den senaste Torus, som jag tycker är för dyr.

/Pete

petera38
2011-04-22, 21:12
Nu är jag nästan klar med XL´en, så det blir snart en fortsättning på Nano-tråden......

/Pete20604

petera38
2011-04-24, 17:20
Har kikat lite på NANO´en. Nosstället passar väldig bra på sitt fundament. Ena nipplen sitter under cylindern, så ingen utfräsning behövs. Men styrflangen är för stor. Det är bara att såga av den del som jag har markerat. För att få stället att gå helt upp, måste fundamentet höjas 5 mm, så att styrflangen får plats.206292063020630

petera38
2011-04-24, 17:30
Vinge och mittsektion är präcis som på alla andra Boomeranger. Skär två små hål i mittsektionen, där man ser dom genom OraCoveren. Då är det enkelt att sätta kroppen med sina tabbar på plats. Passar precis i hålen Med en spritpenna markerar man kroppssidorna på insidan. Man kann välja att ta bort al Oracover inne i kroppen och behandla balsan med glasfiber och epoxy, eller man kann skära bort en smal strimma, där kroppen ska limmas på mittsektionen.
/Pete20631 20632

petera38
2011-04-24, 17:39
Dubro´s tank, 50oz/1500cc passar perfekt i NANO ´en. För att få plats med Huven, måste man ta bort dom markerade plywoodbitarna...

20633

20634

petera38
2011-04-24, 17:40
Här kommer en bild på huven och de markerade plywood bitarna....
/Pete

20635

petera38
2011-05-01, 11:56
Jahap...så är Laxå förtid och det är dags att fortsätta med Nano´en.
Har förhöjd fundament til nosställ med 5mm plywood bitar. Slipad ut lite i fundament, så att styrvajerna får plats. Beställde en luftburk extra, all plats under teknikbrädan används bara till luft! Kom i håg att bränslesäkra utrymmet med epoxylack. Har hänt mer än en gång att bränsle har läckt ut pga lock till bränsletanken inte var tätat med silicontape!


/Pete20794

20795 20796

petera38
2011-05-05, 14:38
Det här kommer att handla en del om ställen.
Nosstället är nu på plats. Det behövdes ytterligare en liten kil, för att det satt perfekt. En hel del material måste bort från täckluckan, när styrliner monteras, för styrarmen på stället sitter ovan för brunnen.

20863

petera38
2011-05-05, 14:48
Huvudstället är nu monterat på plats.
Medföljande ABS plast brunnar funkade inte, eftersom hjulen går långt upp i mittsektion. Lösningen blev att göra nya av 0,6mm plywood. Det är lätt att jobba med - nästen som kartong! Limmar dom på plats med 20min epoxy och förstärker samtidigt botten och sider med 20gr/m2 glasväv. Också balsan omkring hjulbrunnen förstärks med 4mm balsa.

2086620867208692087020871

petera38
2011-05-06, 17:47
På Sprinten och Nanoen har man gjort reella luftintag i glasfiber. Tyvärr är det så som så med passformen! Där ska slipas en del. Men först skal det markeras var dom ska sitta och Oracoveret skäras bort. Lättast att markera med spritpenna och torka bort efteråt med sprit. Se till att det, du skär bort, är lite smalare än luftintagen.
Intagen limmas på plats med medium Cyano. Se till att ha tape klar att hålla dom på plats med mens limmet härdar.

/Pete

20889 20890 20891

petera38
2011-05-17, 17:12
Luftintagne är på plats, men fick slipa av en del på undersidan. Jag har tagit av Oracoveret på mittsektionen och lagt på ett skikt 25g/m glasfiber. Kroppen har fått epoxy och är nu bränslesäker. Alla sladdar och luftslangar är på plats i mittsektionen, flap limmat på plats med tunn cyano, och kopplat på servon.
Nästa steg är att limma kroppen på mittsektion med Hysol.

/Pete

21023

petera38
2011-05-19, 11:10
Kropp och vinge limmas ihop! Lite tyngder för att vara säker på att det är kontakt!

/Pete21055

petera38
2011-05-19, 11:19
Luftburkarna är på plats.
21056

UAT är på plats, och....
21057

luftslangar kopplat ihop.

21058

Nano´en är baktung, så all utrustning m.m. måste så långt fram i nosen som möjligt. Ska bli spännande att se hur mycket extra vikt den behöver. En kille i Danmark fick lägga i över 300 gram!

Här är däcket på plats UAT´en säkras bl.a. med gummiband...
Nu återstår bl.a. att löda sladdar.
21059

petera38
2011-05-26, 15:11
Jag har inte varit lat! Faktisk är modellen flygklar. Fattas bara lite kosmetisk på undersidan.
Jag har preliminärt balanserat Nano´en... och till min stora förvåning behövdes ingen extra vikt i nosen????? Fattar inte, att det kan vara så stor skillnad på en och samma modell? Men för en säkerhets skuld gör jag en finjustering.....
Tar lite kort på installationerna.

//Pete

Baua
2011-05-26, 16:17
Härligt jobbat Pete!
Mera bilder nu.

Hils
Magnus

petera38
2011-05-26, 17:52
...och bilderna kommer här:

21219 21220 21221

Och vikten hamnade på: 5,2kg tom och ca. 6,2-6,4kg fulltankad.

Bonanza
2011-05-26, 18:38
Baua:
Är din klar ?



;)

petera38
2011-05-26, 20:51
Härligt jobbat Pete!
Mera bilder nu.

Hils
Magnus

Nått speciellt du vill se, Magnus?

//Pete

petera38
2011-05-28, 18:30
Har nu fixat undersidan. Hjulbrunnarna har fått glasfiber och vit lack och Ora Cover omkring ställets fäster

21235. 21236

/Pete

petera38
2011-05-31, 20:35
Nu är det bara att avvakta nästa Jet Meeting...då ska det bli provflygning.
En sista bild på de färdiglackade hjulbrunnar.

21282

petera38
2011-06-19, 15:43
Var i dag ett sväng i Romme/Borlänge Flygplats med Jannica och testa våra jets.
Jannica hade med sig sin nya Eurosport och jag min Boomerang Nano.
Det rörte sig om funktions- och taxi tests. Tur hade vi med vädret...det regnade inte, så vi fick klarat av det vi skulle.
Wren´en, den även med gasolstart, är utroligt lättstartat. Jag har valt inte att ha bromsar på, kör med helt vanliga plast/gummihjul. Den friktion som finns i hjul/axel räcker för att bromsa, när gasen dras av.
Lite bilder från borlänge...21646 21647


/Pete

petera38
2011-09-04, 14:00
Så blev det äntligen provflygning!
Var i Laxå i går. Fint väder, nästan ingen vind...men kraftigt plågat av ett ryggskott, så att jag fick ta hjälp av Jonas, för att knuffa modellen ut på startbanan.
Med Lasse Palm som caller var allt lugnt! Nanoen var baktung!!! Var lite förvånad? Trodde jag hade balanserat den rätt? Men den liksom lutade backåt! Annars var den väldig snäll och flög fint. Reduktion på 25% i förhållande till manualen på skev och höjdroder. 50% exponential på skeven. Med en Wren 44Gold i stjärten var det ingen sprinter, men en behaglig och harmonisk liten jet trainer. Kan varmt rekommenderas nybörjare.

/Pete

petera38
2011-09-25, 21:04
Minsann om inte vi har fått tillstånd att flyga på Ludvika Flygplats!! :icon_pidu:

Utnyttjade möjligheten i dag och flög min Boomerang Nano, som nu hade fått tyngdpunkten korrigerad. Den flög en hel del bättre än första gången i Laxå, men någon sprinter är den inte. Wren´en är väldig bränslesnål och efter knapp 10 minuter var tanken bara halvtom.
Härligt med bara 2,5mil till flygfältet.... :sarcastic:

/Pete

Baua
2011-10-22, 00:09
Hej Pete!
Kul att din maiden gått bra.
Själv har jag nu börjat ihopsättningen av min Nano.
Nu till en fråga,jag undrar vilken anti bubbeltank jag ska ha till den?
Du får gärna lämna förslag.
:)
Hils
Magnus

petera38
2011-10-22, 11:43
Hej Magnus,

Jag har en UAT från Digitech i min. Det är i stort sett samma som BVM´s men i "Lidl-variant", (lågprisversion)! Men vilken som helst "bubbletrap" skulle teoretisk sedd fungera. Motors & Rotors i England har en liten UAT, som är perfekt, men dyr.

Lycka till med projektet.

/Pete