handdator

Visa fullständig version : Planer på robust antenna tracker.



kajakmannen
2011-04-07, 15:55
Hej på er FPVare.
Ingen som gått och funderat på en antennatracker baserad på servolådorna som finns på servocity?

Går och lurar på en sådan här.

20200

Tror den blir riktigt stabil och robust. Inte allt för dyr heller. Tror de två delarna går loss på ca 1500 SEK ungefär.

MVH / Kajaken

DrHanke
2011-04-07, 19:34
Den är riktigt bra, absolut inget glapp jämnfört med de som finns i trä som gärna glappar eller faller isär... Köp den med MG servon direkt så klarar den lätt att han två antenner med mottagarna på baksidan som motvikter. Alt om du ska prova en IBcrazy heli på 5-turns så behövs ett rejält stabilt torn utan gungande för då kan man lika gärna köra med org antennerna.

kajakmannen
2011-04-07, 21:32
Kör du den?
Bilder :D

tragi702
2011-04-10, 22:05
Tjena..

Jag kör med EZ tracker med servocityrigg.
Hemmabyggd låda med dubbla batterier 2 x 3300Mha (switchbart via brytare)summeralarm o voltmätare.batteri matar både tracker o mottagare.
stoppade allt i en hyfsat stabil låda.

gjorde en liten film för nåt år sen..

http://www.youtube.com/watch?v=nc-wPMzJ6Kw

Kanske det ger nån ide om konstruktion.

//Patrik.

kajakmannen
2011-04-11, 10:14
Nice Tragi

Har du artikelnumren på de servolådor du köpte från Servocity? Såg riktigt bra ut.

tragi702
2011-04-13, 13:09
hej Kajaken.

Köpte dom här.
http://www.globeflight.de/630-PAN-Mechanik-fuer-Antennentracking-und-Kameras

http://www.globeflight.de/TILT-Mechanik-fuer-Antennentracking-und-Kameras

satte i ett hitec645Mg i tilten..

//Patrik.

kajakmannen
2011-04-16, 11:35
Hittade denna tracker på RCGroup. Vet att Impulze kör en men är det någon annan som köpt en och kör med den?

http://www.myflydream.com

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-04-18, 12:00
Hmmm oppps. Råkade beställa ett komplett kit med antennatracker, OSD, trackerstyrning från myflydream :)

Bara att vänta på klappöppningen nu.

MVH / Kajaken

MrOvanhill
2011-04-18, 13:06
I hate it when that happens!

Man bara råkar trycka på den där farliga "beställ"-knappen!


:-D

uffe40
2011-04-18, 13:07
den här då http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_83&products_id=482&osCsid=5ce472be839cc33b9333ba176aeb07ab

kajakmannen
2011-04-18, 13:25
Hade ElectronicaRCs antennatracker som är för EagleTree systemet och var inte impad av passform ochrobusthet på den trackern. Inte bra alls.

Den som Myflydream har verkar riktigt intressant och har inbyggd elektronisk kompass och kalibrering mot norr etc. Den har obegränsad rotationsrörelse med hjälp av en slipring och verkar riktigt nice.

Kunde bara inte låta bli att testa den :)

Den verkar dessutom rejält robust och genomtänkt.

Jag får lägga ut en liten utvärdering här på forumet.

MVH / Kajaken

kajakmannen
2011-04-26, 17:23
Beställde en MyFlyDream AAT antenna tracker som ni kanske minns.

Idag kom den och den är redan testkörd (inomhus i testmode)

Första reflektionerna är:

+ Känns liten och kompakt. Själva pan/tilt enheten känns hyffsat robust (ljusår bättre än den som jag tidigare hade som kom från ElectronicaRC och var gjord för EagleTree systemet) Hade dock kunnat vara aningen stummare tycker jag.

+ Finishen på styrningen till själva Pan/tilt enheten känns riktigt nice med låda i eloxerad aluminium.

+ OSD följer med då gamla Teleflylite har ersatts av den med inbyggd OSD.

+ Kan tjyvkopplas in på den OSD du använder (Alltså på GPS enehten)

+ Inbyggd elektronisk kompass som hittar Norr. = Enklare att sätta upp då man skall flyga.

- Ström och Volt mätning/övervakning av flightpack är inte möjligt i dagsläget då den Breakout board som behövs för detta inte finns att köpa än, dock på G.

- Ingen manual (på engelska) till OSDn vilket dock är på G.

- Ingen GPS inbyggd i systemet i dagsläget. Dock säljer MyFlyDream numera en GPS enhet för 45$ som passar med systemet.


Jag satte fast min 14 dBi patchantenn med dubbelhäftande tejp och en låsning i form av en kolfiberbit över själva fästet som skruvas i antennen.

Kopplade in ett 3s lipo och körde testsekvensen. Allt funkar som det skall och riktigt nice att allt som snurrar är uppkopplat med slippringen i själva pan/tilt enheten vilket gör att sladdarna inte snurrar in sig i antennatrackern.

Mer kommer så snart jag hunnit testa den :D hehe

20711207122071320714

MVH / Kajaken

lassebetong
2011-04-26, 21:37
Jo den ser helt klart ljusår stabilare ut än ElectronicaRCs antennatracker som jag också har.

Men ljust nu är jag bara så glad över att ha fått den att funka. Men vem vet vad som händer när lyckoruset lagt sig lite. :)

kajakmannen
2011-04-26, 22:33
Jupp kul att du fått den att fungera Lasse :)

MVH / Kajaken

uffe40
2011-04-29, 18:21
Hallåj hur går det med antenntracker ,har inte hört nåt mer, har du testflugit med den än
MVH Uffe

kajakmannen
2011-04-29, 21:25
Inte testat mer än. Får se om jag lyckas hijacka EzOSD GPSen imorgon.

På väg hem från Amsterdam nu :)

MVH / kajaken

kajakmannen
2011-05-10, 10:18
Sådär. Idag damp det ner ett paket med en till Teleflite OSD modul samt en GPS modul så att jag slipper koppla in mig på EzOSD.
Charles på MyFlyDream hade till och med lött ihop kablarna så att jag slapp göra det :), PnP. :D

Får se om jag får ihop det ikväll så kör jag ett försök och lägger upp lite kommentarer och tankar direkt sen.

MVH / Kajaken

uffe40
2011-05-23, 19:55
Hallå ganska tyst om den här antenn trackern ,,har du inte hunnit
MVH Uffe

kajakmannen
2011-05-24, 08:34
Ber om ursäkt för det :) Har jobbat en hel del samt att det blåst rätt mycket i norduppland.

Lite mer information.

Har flugit en gång med antennatrackern. Har dock inte riktigt fått fart på den inbyggda digitala kompassen. Kan vara jag som inte vet riktigt hur man gör. FInns fortfarande ingen engelsk manual till trackern annat än en babelfish översatt version.

Nu får jag manuellt kolla norr och vrida antennen mot norr och trycka på norrknappen. Då detta är gjrot så funkar den fint. Anledningen till att jag inte flugit mer är att då jag hade monterat mottagaren på baksidan av patchantennen så råkade jag ut för att då jag flög rakt ovanför mig själv och antennen tittade rakt upp så trycktes mottagaren mot panenheten och knappen för att byta kanal ändrades. Detta leder ju till att man tappar kontakten då telemetridatan skickas via ljudanalen och videolänken. Snopet och har nu löst det genom att flytta ut mottagaren åt sidan så att knapparn hamnar utanför paneneheten.

Riktigt skönt attt inte ha sladdar som lindar in sig.

Impulze
2011-05-28, 21:25
Har du tryckt test sekvensen?

//Matte