handdator

Visa fullständig version : Myfly



fattaren
2011-04-11, 20:26
Fick hem ett paket idag från eliashobby, ett stycke myfly. Modellen är en kopia av ett annat känt fpv flygplan som blivit väldigt populärt.

Har inte hittat så mycket information om planet på nätet, så bestämde mig för att fotografera lite och dela med mig av.

Lite information.
20329
Jag köpte kitet utan radio.

Det mesta var förmonterat kroppen ihoplimmad, servona på plats, motorn likaså.
20330

Gott om utrymme får man ju ändå säga, hur mycket utrymme behöver man egentligen?
20331

Inget givet ställe där det är tänkt att montera batteriet på dock. Men det är nog mer en fördel om man ska ha lite av varje, bla fpv-länk och kamera däri.

jocke1963
2011-04-11, 22:33
Motorvinkeln ser rätt extrem ut, men det kanske ska vara så..?

fattaren
2011-04-12, 20:39
Ja den ser rätt hård ut, vi får ta reda på hur den flyger XD.

lite mer bilder.

Det ligger en tyngd längst fram i kroppen, kommer att montera bort den senare för att lasta annat.
20376

20377

En kraftig kolfiberpinne (tror det är kolfiber) ser till att fingarna tål att hänga lite mer i.
20378

20379

fattaren
2011-04-13, 21:48
Tycker att passformen är bra på grejorna och det finns inget behov av att sjystera in, bara att limma och trycka dit.

20405

20406

Efter det gick jag ut och tog ett foto.

20407

Även om ingen instruktionsbok, fanns inga frågetecken. och att kaplarna är uppmärkta uppskattas alltid :)
20408

fattaren
2011-04-14, 19:11
Limmade fast fästena för styrningen av höjd och styr rodren bak.

2042120422

Under kroppen på planet hittade jag ett lämligt hål med spår för 35mhz radiomotagare, genomtänkt bra när man vill köra 2.4Ghz videolänk.
20423

Sen blev det lite flygning :) monterade in ett 1700mah och gasade lite försiktig, det känns förs lite som att planet vill tippa över framåt, beror nog på den branta motorvinkeln, men när man släpper iväg modellen glider den fantastiskt fint. blåser det lite så glider det verkligen på vinden. nästan svårt att få ner, otroligt välbalanserad direkt ur lådan.

Nu ska det ju moddas lite och jag bestämde mig för att ta fram skalpelen och skära lite.

204252042620427
Ja hur ska det här sluta XD hålet i fronten passar gopro måtten perfekt.

fattaren
2011-04-15, 18:42
Har nu provflygit igen och inga problem alls. välbalanserat och roligt plan,

20446

Har dock fått lite problem med radiostörningar ((kör på 35mhz)men inte mer än att det tvitchar. Så idag började planet göra massa saker jag inte kunde påverka alls , det resulterade i att planet drasa i backen med näsan först.när jag kom på plats såg planet ut såhär.

2044720448

Kommer att ge vingarna en klick lim nästa sväng. Ett litet plastfäste sprack dock (styrfäste för rodret) men inte värre än att man byter "hack", och kolfiberstången blev lite frasig, men den använder jag ändå Mitt cessna jag hade som första plan /har det kvar med, men allt man kan byta är nog nytt på den XD/ skulle inte klarat den knäcken ...

Allstå jag är impad, jag förstår varför easystar har blivit så poppis, men med detta får man ju skevroder också :) vet inte vad multiplexen kostar, men 1300 känns ju nästan löjligt billigt. Har nog lagt ut det dubbla på meritrc cessnan och ändå har det alldrig flygit så trevlig som denna gör :)

Ska ta lite bilder på flygir, vi filmade idag men det försvinner i kameran så man ser inte så mycket.

pgrts
2011-04-15, 19:58
Easystar är faktiskt inte så dyr - 595 hos autopartner http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-p-8006-c-563.aspx.
Men det är en del jobb och man får köpa till 4 servon, och fartreglage - plus jobbet för att komma upp i samma status som MyFly.
Det är en smaksak men personligen anser jag nog att Multiplex har aningen högre kvalitet på materialet som tål förvånansvärt tuff behandling under lång tid. Motorn är ingen modern sak men ligger inte långt från MyFly i dragkraft med bra 2-cells Lipo och klarar upp mot 100 drifttimmar trots att det är en borstmotor. Det finns förstås flera modeller i samma stil som EasyStar och MyFly och alla flyger väldigt trevligt.

fattaren
2011-04-17, 16:12
Easystar är faktiskt inte så dyr - 595 hos autopartner http://www.autopartner.se/multiplex-easystar-p-8006-c-563.aspx.
Men det är en del jobb och man får köpa till 4 servon, och fartreglage - plus jobbet för att komma upp i samma status som MyFly.
Det är en smaksak men personligen anser jag nog att Multiplex har aningen högre kvalitet på materialet som tål förvånansvärt tuff behandling under lång tid. Motorn är ingen modern sak men ligger inte långt från MyFly i dragkraft med bra 2-cells Lipo och klarar upp mot 100 drifttimmar trots att det är en borstmotor. Det finns förstås flera modeller i samma stil som EasyStar och MyFly och alla flyger väldigt trevligt.

Sitter det en borstlös på den då? och vad kostar fyra 9g servon och fartreglage? man kanske hamnar nog runt samma ändå och isåfall föredrar jag personligen att iallafall, att få allt i samma kit. (slippa jaga prylar för att få den i luften. Annat om man har lite grejjer liggandes och skräpar och hållt på ett tag), men inte som första kärra XD eller fpv kärra direkt ur boxen.

dubba
2011-04-20, 09:38
Vill dock varna de som köper MyFly då skrevrodernas vajerhållare lossnade på ena sidan när jag flög första gången (kanske något ni gamla uvar alltid kollar men kanske inte alla som köper myfly)
Var lätt att ta ner henne fint i en cirkel med ett skev dock, och efter att jag touchade det andra litegrann så släppte även det. Finner det lite irriterande då man själv får limma alla andra linkage förutom skev.

Tycker det är en konstig CG på den, snarare 1/4 från främre vingen än 1/3. (Ingen manual, och jag orkade inte söka efter det)

Bra plan, men då det ska vara en easystarkopia (nybörjarvänlig) så är nog en manual att rekommendera. Att det inte ens finns en på tillverkarens hemsida är ju bara dåligt.
Kändes lite 1995 att de skickade med en risig lipo-laddare, men jag tackar varmt för kontakten med klämmor.

David

fattaren
2011-04-24, 21:23
Idag var det verkligen kanonväder ute, fastän lite blåsigt flyger den fint.
20641
20644

fattaren
2011-05-02, 17:57
Upptäckte att ett av servona strulade. om det beror på krashen eller är fabriksfel vet ja inte. hur som helst så mailade jag Elia om problemet och dan efter låg det ett paket i lådan med nytt servo, en eloge till Elias för den servicen. supernice!