handdator

Visa fullständig version : Kan nu skriva, kompilera och installera Arduino-kod med Eclipse



MrOvanhill
2011-04-15, 21:11
Jag fick hem mitt Arduino Pro Mini här om dagen och skulle således testa det med en klassisk hello world i smådatorform. Dvs blinka med lysdioden. Sagt och gjort, jag tankar hem "utvecklingsmiljön" från arduino.cc och sätter igång. Visst, det går att skriva kod i den och det går att kompilera med den och den flyttar över hex-filen till kortet, men där tar det liksom slut. Den är inte vidare sexig som utvecklingsmiljö den där och därför måste en riktig utvecklingsmiljö utredas. Jag jobbar dagligen med Eclipse, Netbeans alternativt IntelliJ, så jag tänkte att någon av dem måste ju ha en färdig plugin för arduinoutveckling.

Efter några timmars pyssel har jag nu lyckats åstadkomma en fungerande utvecklingsmiljö till mitt Arduino Pro Mini-kort baserat på eclipse. Man kan inte följa how-to'n på Arduino.cc för hur man installerar och konfigurerar sin arduinoplugin i eclipse. Det funkar helt enkelt inte. Några andra beskrivningar som inte heller fungerade var dock tillräckliga för att man skulle kunna lägga ihop två och två och komma fram till en fungerande lösning.

Första (andra eller tredje egentligen) försöken gick åt till att kompilera ihop ett eget libArduinoCore, men det lyckades jag inte få att funka. Ett annat tips var att bygga sin "blink" med Arduino-miljön och sno core-biblioteket därifrån, men det gick inte på Mac-versionen av deras miljö. Den städar undan efter sig genast, visar det sig. Sagt och gjort så tog jag och skrev om deras miljö så att den lämnade kvar bygg-katalogen och därifrån kunde jag sno ett korrekt kompilerat ArduinoCore-bibliotek att länka in i mina projekt.

Nu är jag nöjd... Dags att börja titta på den riktiga källkoden till Quadrokoptern som ska byggas. Det blir nog att utgå ifrån eller kompilera om MultiWii-projektet till att börja med.

MrOvanhill
2011-04-15, 21:45
Och nu har jag lyckats bygga en libArduinoCore på riktigt med Eclipse. Det är onekligen smidigare än att kicka igång Arduino-miljön för att peta ihop ett projekt med rätt includes och sedan bygga det och sno core-libbet därifrån.

Steg två avklarat...

jocke1963
2011-04-15, 22:20
Är det bara jag som är oinsatt eller småkorkad, trots att jag försökt läsa lite om fpv-teknik,
men jag fattar ingenting av vad du skriver ovan...?

MrOvanhill
2011-04-15, 23:16
Det är nördspråk för "jag har lyckats göra det lite krångligare för mig själv att programmera styrdatorn i en MultiWii-quadrokopter".

Styrdatorn i MultiWii-quadrokoptrar är en liten Arduino-enkortsdator. Den har en fullt duglig programmeringsmiljö som man kan använda till att installera den färdiga programkoden som finns att hämta från multiwii.com. Den är rent av riktigt bra på det.

Tanken är väl att det ska bli lite enklare i förlängningen att bygga om saker i den iom att eclipse (en trevlig utvecklingsmiljö för java, c/c++ och lite andra språk) har bra funktioner som Arduinos egna programmeringsmiljö saknar.

Jag inser att det är grovt off-topic och att jag kanske bör flytta tråden lite. Undrar hur man gör det?

Jag tror att du varken är oinsatt eller småkorkad... Tvärtom. Lagom kritisk. Klok kommentar!

Jag gissar på att det är snubben som sitter med ett kretskort med en blinkande lysdiod och en usb-kabel till datorn och kliar sig i huvudet medan han funderar på hur man flyttar en tråd till "Off-Topic" som är småkorkad som lägger en tråd om programmering i fel område på forumet. Fast den blinkar väldigt snyggt.. SOS just nu :-D

UndCon
2011-04-16, 00:12
en äkta nörd :)

bra jobbat -jag sitter dock kvar med Arduino IDE't då jag inte kommer överrens med Eclipse (iofs många år sedan jag testade)

Man kan även meckla lite med Visual Studio så man kan köra koden därifrån

Syntax highlight och intellisense är inte fel.

jocke1963
2011-04-16, 00:37
.....
Jag gissar på att det är snubben som sitter med ett kretskort med en blinkande lysdiod och en usb-kabel till datorn och kliar sig i huvudet medan han funderar på hur man flyttar en tråd till "Off-Topic" som är småkorkad som lägger en tråd om programmering i fel område på forumet. Fast den blinkar väldigt snyggt.. SOS just nu :-D

:D

UndCon
2011-04-16, 07:19
Det är inte ofta man sitter och ler när man får en diod att blinka


http://www.youtube.com/watch?v=TdvJp6I0UiA

En POV display som kan skriva valfri text

PeterL
2011-05-03, 03:25
Måste nog ta och kolla på nån annan ide snart också.. Sitter ett antal timmar i veckan med arduinos egna. Nu sitter jag och leker lite med en linksprite jpeg kamera, till ett framtida project :-) (not because they are easy, but because they are hard)

MrOvanhill
2011-05-03, 08:48
Det var förhållandevis "enkelt" att få eclipse att lira med arduinomiljöns kommandoradsverktyg (Baserade på gcc). Om det är av intresse kanske jag kan lista ut hur jag gjorde och skriva ihop något om det.