handdator

Visa fullständig version : Timelapse med GoPro HD - Habo MFKs fixardag.



Rivvern
2011-04-19, 09:04
http://www.youtube.com/watch?v=t1h3UnqkSUM

pontus
2011-04-19, 14:24
_utmärkt_ musikval :)

DennanHMFK
2011-04-19, 15:41
har tyvärr inget ljud, men det var kul att se en då =D

Rivvern
2011-04-19, 18:39
Jag får tacka Jonas Tunander för musiken. Underbara konverteringar av tv-spels musik.

kajakmannen
2011-04-19, 20:27
Nice film. Hur fick du den att snurra sådär sakta. Med handkraft eller hade du någon mekanik?

Måste säga att det var kul att se en klubb med så många engagerade.

MVH / Kajaken

Rivvern
2011-04-19, 21:09
Det är skitsvårt att hitta något som snurrar så långsamt! Har funderat på en typ av steglös elmotor, men vart hittar men en som snurrar x grader per minut / timme.. Vill även kunna kunna lägga ut ett räls och köra kameran på, med en motor som snurrar upp eller släpper ut ett snöre. Kanske kombinerat med en panoreringseffekt.

Svaret på din fråga är att jag använder en äggklocka. Ganska smart faktiskt. Fick tipset på GoPro forumet.

UndCon
2011-04-19, 21:43
Jag kör också med äggklocka

Timelapsade i vintras

http://www.youtube.com/watch?v=56Gbbsvzy58

TommyzT
2011-04-20, 05:32
Cool film! Jösses så fort dom krattade.
Och äggklocke tipps var fint så här nära påsk och allt :)
I vilket program la du ihop bilderna?

Rivvern
2011-04-20, 08:28
Först batch redigerar jag med Irfanview. Justerar kvalitet och ändrar storlek på bilderna så att höjden blir 1080 pixlar. Man får även döpa om filerna eftersom kamerans räkneverk ibland börjar om från 1. Innan man kör igång batchredigeringen får man sortera filerna på datum så att de får rätt filnamn.

Sedan använder jag virtualdub för att skapa en avi film av alla bilderna. Man väljer "öppna video" och pekar då på första bilden och resterande bilder följer med automatiskt. Sedan kan man leka runt med FPS (bilder per sekund) för att öka/minska hastigheten.

Till sist kastar jag in filmen i Sony Vegas där jag renderar filmen till ett lämpligare format.

Jag är fortfarande en noob på detta men det är riktigt kul. Speciellt när man håller på med ett utbyggnadsprojekt på huset. Kommer bli en häftig film när allt är klart. Behöver bara större minneskort och ett större batteri... :P

Länkar:
http://www.virtualdub.org/
http://www.irfanview.com/

lassebetong
2011-04-20, 18:13
Ja shit vilken fräck film det går att få till.
Har överhuvudtaget inte testat det i min GoPro.
Vad har ni för storlek på minneskorten?

UndCon
2011-04-20, 18:33
Jag fick med ett 16GB kort

Rivvern
2011-04-20, 19:31
Men då har jag en fråga. Hur kopplar jag in ett extern batteri? Tex ett lipo? USB kabeln är ju enkel men jag måste väl få ner spänningen till 5 volt?

UndCon
2011-04-20, 22:10
en UBEC ?

TommyzT
2011-04-21, 09:12
Jag funderade åxå på en ubec. Men... jag läste på GoPro´s sida om acc laddning:

"The rechargeable 1100mAh lithium-ion battery (included) lasts for 2.5 hours of constant recording. It can be recharged to 80% capacity in just 2 hours when plugged into a computer’s USB port, or in 1 hour when plugged into a USB compatible wall or car charger. Cam can also be used while charging…handy on road trips where it’s fun to leave the camera rolling bla bla bla."
Och funderar på att mäta vad laddaren från väggen ger för volt. Eftersom en dators usb brukar väl vara 5volt. Laddaren verkar ju ge mer eftersom den laddar på halva tiden. Då kan man kanske kan ta ett 2s lipo direkt. Eller så funkar det inte så alls, vad vet jag.
Edit: Eller ta ciggladdare till GoPro och 3s lipo.

UndCon
2011-04-21, 10:30
En dators USB kontakt kan bara leverera 500mA.
Laddare som du kopplar i vägguttaget kan leverera mer och det är denna skillnad som gör att det går fortare att ladda.

Jag har text USB-laddare för vägguttaget som ger:

850mA (Sony ericsson orginal laddare)
1A (Laddaren som levererades till mina goggles)
2A (Laddaren som levererades till min Nexus One)

Ex mina nyckelringskameror går ej att laddas med de 2 sista alternativen
Allt annat med USB laddar jag med 2A laddaren

TommyzT
2011-04-21, 20:27
Först batch redigerar jag med Irfanview. Justerar kvalitet och ändrar storlek på bilderna så att höjden blir 1080 pixlar. Man får även döpa om filerna eftersom kamerans räkneverk ibland börjar om från 1. Innan man kör igång batchredigeringen får man sortera filerna på datum så att de får rätt filnamn.


Nu har jag inte kollat så djupt i "Irr Fan View" men menar du att du manuellt ändrar storlek och namn på alla bilder?. Jag ändrade på 2st och hade 873 st kvar. Då gav jag upp. Jag kanske får en "ahaa" upplevelse snart men...

Rivvern
2011-04-21, 22:19
Jag får väl skriva ihop en guide... senare.

I Irfanview kan du välja att batch redigera. Dvs redigera en hel bildserie åt gången. Kolla i menyn. Minns inte vad det står exakt.

UndCon
2011-04-21, 22:42
Tryck B så får du upp dialogen :)

sedan får du bestämma vilka bilder du skall arbeta med till höger
på vänster sida gör du ändringar som skall utföras på alla bilder

klicka i "use advanced options for batch" och kika på knappen advanced

TommyzT
2011-04-22, 06:01
Roger that! Tack båda ;-)
Tog ett tag sedan förstod jag direkt... Provade att göra en film direkt.

http://www.youtube.com/watch?v=Tt_loZ-_y6g