handdator

Visa fullständig version : Ezosd



UlfB
2011-04-24, 18:31
Jag funderar på att skaffa nån form av OSD, tyvärr har jag dålig koll på sånt och är mycket oteknisk så jasg behöver nåt so bara är att koppla in o flyga. Jag hittade nåt på nätet, nån som har erfarenhet av nedanstående?

http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_63_81&products_id=418&osCsid=df5e106141abae8679a94a52bd1c76ac


//ulf

DrHanke
2011-04-24, 19:18
Den är riktigt bra och just enkel. Det är inte många sladdar att få till på den, oavsett vilken OSD du väljer måste några kablar fixas till men fördelen med electronica är att du kan be Javier att löda ihop dina kablar när du beställer den.

UlfB
2011-04-25, 13:13
Jag mailade och bad om råd och för mitt system så rekommenderade Eladio på eletronicarc black stork II, som jag förstod det så var det ett plug and fly system. Ska läsa igenom manualen först för lite krångligt tycker jag det verkar ändå.

//Ulf

MrOvanhill
2011-04-25, 14:49
Ett annat plug&fly-system är CeOSD. Jag valde mellan Black Stork och CeOSD och tror att jag fastnade för den istället för Blackstork på grund av utseendet på displayen om jag inte missminner mig. Eller så var den lite billigare för motsvarande prestanda. Enkel att koppla ihop och funkar bra. 10Hz-GPS och 50A strömförbrukningsmätare följer med i kitet till den i alla fall.

Du väljer om den ska ta ström från driv-acken eller från separat strömkälla med en jumper.


Bara att koppla ihop och köra... Kolla här om du är intresserad (http://www.bevrc.com/ce-osdnewest-and-final-version-p-113.html).

Mr J
2011-04-25, 17:32
Här har jag lite funderingar...
Jag har för mig att man inte ska driva kamera/vtx från motorns drivack för att undvika störningar.

Nu har jag precis beställt en EzOSD, och när jag sitter och kikar i manualen som jag hittade på Immersion RC så visas där ett exempel på inkoppling där allt ligger i serie från motorns drivack.

Så nu undrar jag lite lätt om där sitter något filter i EzOSD-prylarna?
Fungerar det så hade det ju onekligen varit trevligt om man kunde driva allt från samma acke, och dessutom hålla reda på strömförbrukningen via osd'n.

DrHanke
2011-04-25, 21:40
Här har jag lite funderingar...
Jag har för mig att man inte ska driva kamera/vtx från motorns drivack för att undvika störningar.

Nu har jag precis beställt en EzOSD, och när jag sitter och kikar i manualen som jag hittade på Immersion RC så visas där ett exempel på inkoppling där allt ligger i serie från motorns drivack.

Så nu undrar jag lite lätt om där sitter något filter i EzOSD-prylarna?
Fungerar det så hade det ju onekligen varit trevligt om man kunde driva allt från samma acke, och dessutom hålla reda på strömförbrukningen via osd'n.

Om du kör med Immersion:s Video sändare eller annan som skall ha 5V så kan du tanka det ur den porten och det är det som manualen visar. Använder du andra video grejor måste koppla de, på eget ack och mata in dem i portarna på OSD:n där det står + och -, de portarna går rakt igenom och är isolerade. Visst de går att plocka ur drivacken också men då måste man passa sig för "Ground loop" dvs att minusen i hela systemet har en å samma punkt annars finns en stor risk att ESC kommer dra motorströmen genom din utr med ett *puff* eller annat skoj... Det finns en OSd som heter DragonOSD den är känd för just detta då man använt sig av en dålig konstruktion på ström mätaren eller skit bakom lödkolven. Läs på om OSD systemen, de flesta är gjorda av riktigt nördar och är hur bra som helst men de kräver oftast att man själv är professor i det hela- EzOSD är gjorde av en riktigt nörd men har "nått filter" för den är riktigt användarvänlig och tålig utan skumma saker som sker i andra OSD...

Mr J
2011-04-25, 23:00
Om du kör med Immersion:s Video sändare eller annan som skall ha 5V så kan du tanka det ur den porten och det är det som manualen visar. Använder du andra video grejor måste koppla de, på eget ack och mata in dem i portarna på OSD:n där det står + och -, de portarna går rakt igenom och är isolerade. Visst de går att plocka ur drivacken också men då måste man passa sig för "Ground loop" dvs att minusen i hela systemet har en å samma punkt annars finns en stor risk att ESC kommer dra motorströmen genom din utr med ett *puff* eller annat skoj... Det finns en OSd som heter DragonOSD den är känd för just detta då man använt sig av en dålig konstruktion på ström mätaren eller skit bakom lödkolven. Läs på om OSD systemen, de flesta är gjorda av riktigt nördar och är hur bra som helst men de kräver oftast att man själv är professor i det hela- EzOSD är gjorde av en riktigt nörd men har "nått filter" för den är riktigt användarvänlig och tålig utan skumma saker som sker i andra OSD...

Jag har iofs en Immersion videosändare, men det står "Input voltage 6-16 V" på den...
Å andra sidan vill kameran ha mellan 9 och 12 V, så det blir till att släpa med en extra acke i vilket fall, men den påstås gå i en timme på 100 mAh 3S, så det behöver ju inte vara så stor acke.

lassebetong
2011-04-26, 05:59
Själv har jag en 500 mAh acc till min EzOSD och har inte upplevt att strömmen inte vill räcka till.

Mr J
2011-04-26, 09:08
Själv har jag en 500 mAh acc till min EzOSD och har inte upplevt att strömmen inte vill räcka till.

Hur har du kopplat då?
Använder du inte strömsensorn?

kajakmannen
2011-04-26, 10:49
Här har jag lite funderingar...
Jag har för mig att man inte ska driva kamera/vtx från motorns drivack för att undvika störningar.

Nu har jag precis beställt en EzOSD, och när jag sitter och kikar i manualen som jag hittade på Immersion RC så visas där ett exempel på inkoppling där allt ligger i serie från motorns drivack.

Så nu undrar jag lite lätt om där sitter något filter i EzOSD-prylarna?
Fungerar det så hade det ju onekligen varit trevligt om man kunde driva allt från samma acke, och dessutom hålla reda på strömförbrukningen via osd'n.

Därom tvistar de lärde :)

Jag körde förut (och även nu) med separat drivack för FPV utrustningen men fick tipset från Trappy att man fick ett mycket bättre system om man körde med samma ack (och använde en bra step down/up krets som är linjär, detta för att undvika störningar). Han borde ju veta vad han talar om med ett par rekord i ryggsäcken samt ett antal otroligt häftiga flygningar.

MVH / Kajaken

lassebetong
2011-04-26, 11:39
Jo strömsensorn har jag på drivacken och en separat till videon.

men det Kajaken skriver låter ju intressant.
kan du utveckla det lite.

kajakmannen
2011-04-26, 16:01
Så här såg Trappys rekommendation ut (#27) http://fpvlab.com/forums/showthread.php?362-eAVA-for-FPV/page3

Har för mig att han debatterat frågan i någon annan tråd på FPVLAB så sök där så finns säkert mer info.

Rent spontant så kan jag tänka mig att vikt, jordfelsproblem, etc. kan v ara argument för ett single batteri system.

MVH / Kajaken