handdator

Visa fullständig version : MBS J35 i luften



Uno
2011-04-27, 08:41
Har gått ett tag och tittat på min första J35:a från MBS rc och som har stått och samlat damm sedan min premiärflygning på 15 sekunder förra sommaren. Ni som läst artikarna i MFN kanske kommer ihåg att det slutade med en inverterad superstall som turligt nog slutade i högt gräs med endast ett brutet pitotrör som skada. Nu hade jag ju lite erfarenhet av min andra Drake som var fyra hekto lättare. Västlig vind 4 m/s och jag tog mod åt mej och åkte ut till Hökafältet.
Nu gällde att bygga upp fart och lätta och flyga ut flackt. Kärran skuttade iväg över den lite ojämna asfaltsbanan och jag lättade på ungf halva banan dvs ca 40 m. Mjuk vänstersväng och in med stället.
Ett par klick på skevtrimmen och ett på höjdtrimmen och den flög snyggt. Använde fullgas i svängarna och det var som att flyga den riktiga 35:an med 12x13,5 cm arak längst bak. Försiktig med höjdrodret. Gjorde några rollar och några halva omvända cubaner. Vågade mej inte på loopingar men den rollade nästan rakare än min andra Drake. Kom på att jag inte satt timern och plötsligt märkte jag att dragkraften avtog. Lyckades finsvänga runt och landa med mycket hög nos och låg fart på klippta gräset med stället infällt. Puh!! Inga skador. Flygningen hade skett med 2X2S, Rhino Lipoly, 20C och 3700mah. Strax över 3V per cell när dom kallnat och det gick i 3500 mah vid laddning!!! Dom har nog gjort sitt. Stoppade i 2x2S Turnigy 3300, 30-40 C och flög 4 minuter och dom mätte 3.75 V efter landning. Andra starten var rätt hårig med ett par pitchup som jag lyckades parera och jag väntade att ta in stället tills det hela kändes comfortabelt. Draken är vacker i luften och jag lyckades med en perfekt landning på asfalten. Det såg verkligen skalriktigt ut på finalen med hög nos. Jag har inte något infällbart sporrhjul utan en aluminiumtrekant för att inte slita upp balsan. Tror att jag skall sätta dit ett litet sporrhjul fast som sticker ut till hälften.
Det går alltså att flyga med en vikt på nästan 2kg och en statisk dragkraft på 1kg.
Drömmer om att bygga en lättare med supermotor.
Jag har förstått att det byggs en hel del Drakar, Viggar, Jasar mm. Kom igen med lite rapporter med data och flygningar. Tänk om vi kunde ha ett EDF-meeting. Jag räknar med att åka till Köpenhamn första helgen i juni. Låt inte mej vara ende svensk den här gången.
Med vänlig hälsning och lycka till med alla premiärer. Uno

Ken1
2011-04-27, 09:45
Trevlig läsing och kul att det funkade bra :)
Jodå även i Slöinge finns en Drake .. fast cellplast historia. #3 men oflugen ännu.
Hur som ser det ut att även jag tänkte åka ner till Köpenhamn, med ev två andra killar (en får agera chaffis ;)) ),
Dem skall dock inte flyga utan bara spana in.