handdator

Visa fullständig version : MultiWii – Gyrot till Roll kalibrerar åt fel håll…



Boozer
2011-04-27, 14:49
Vet inte 100 var detta ska ligga men det verkar mest logiskt här ändå.
Chansar på att någon duktig person här inne kan detta. Jag använder multiwii 1.7, använder Wii original kort och även då en NC, även den Wii original.

Precis som rubriken säjer så kalibrerar gyrot för Roll åt fel på, har kollar massor med gånger och som det verkar har jag inte vänt kortet åt fel håll. Vad kan detta vara för fel? Kan jag ha blandat ihop någon kabel.

Sen också när man kör multiwii conf så får jag grönt på att jag har en nunchuck och kan även slå den av och på. Men fältet för ACC är rött? Ska inte de vara grön när man har en NC? Eller har jag helt missuppfattat detta?

Mycket tacksam för hjälp

simply
2011-04-27, 15:44
Hej!

Det blir grönt för ACC om du har annan accelerometer än en NC, typ BMA180 el. likn...

Låter onekligen som din WM+ är felvänd på något sätt, kan du posta en bild?

//A

Tapatalk'd

MrOvanhill
2011-04-27, 15:56
Du kan behöva justera din Interleaving delay för att få den att visa rätt på NK-statusen.

// Default: 3000
#define INTERLEAVING_DELAY 3000

Det kommer så klart inte hjälpa till med vilket håll rollen ger utslag. Det kan dock gå att ändra i funktionen rawIMU (sök efter uint8_t rawIMU(uint8_t withACC) så kan du inte komma fel) som borde vara ansvarig för att läsa data från både WMP'n och från NK'n. Kolla efter raden som heter

accADC[ROLL] = ( (rawADC_WMP[3]<<2) + ((rawADC_WMP[5]>>4)&0x2) );

och ändra till följande:

accADC[ROLL] = - ( (rawADC_WMP[3]<<2) + ((rawADC_WMP[5]>>4)&0x2)

(alltså lägg till ett minus efter likamedtecknet)

Boozer
2011-04-27, 16:29
OK, så om jag fattat rätt så ska inte ACC lysa om man använder NC?

Ska fixa en bild ohc ladda upp, men kan det vara fel när allt annat verkar helt ok. Pitch gör helt rätt.

Ska testa ända på koden som du skrev Thomas. Återkommer med hur det gick.

Tack för svar.

UndCon
2011-04-27, 18:11
Om du sätter sensorer åt rätt håll skall du inte behöva ändra i koden alls.

I början förstod jag inte heller vad som var fel men det var min WM+ som satt uppochner :)

Se till att dina spakrörelser går åt rätt håll i GUI't och att du har 125% utslag om du har JR/Spektrum

Boozer
2011-04-27, 18:32
Undcon, F-n det tänkte jag inte på att den kan vara uppochner.Tänkte eftersom att Pitch blir rätt borde kortet sitta rätt. Men du hargaranterar rätt här J Jaja man lär sig nått nytt i alla fall.

Dock gjorde jag som du skrev Thomas, och de funkadeperfekt, var dock raden gyroADC som skulle ändras. ACC gjorde rätt. Mens storttack för detta.

Det som var lite motsägande var om ACC ”lampan” skullelysa grön eller vara röd om man använder NC som ACC?

Här verkar det finnas massa kunskap så jag undrar hurolika är staplarna för motorerna för er, är en quadX konfiguration. För nu ärden betydligt stabilare än tidigare, av förklarliga skäl J Men de roterar runthela tiden (Yaw). Så jag är rätt säker det är någon motor som inte följer med,och när mans startar upp är framförallt en motor väldigt efter de andra. Någraförslag på lösning för detta, och hur olika är era staplar för motorerna iMultiWii Conf?


I alla falla ett stor tack till er, mycket värdefullt.

UndCon
2011-04-27, 20:23
Har du kalibrerat alla esc separat?
Har du en lite defekt motor kan det hjälpa att öka minsta varvtal något för att få en jämnare gång.

//UndCon

MrOvanhill
2011-04-27, 21:16
@UndCon: Tänkte inte på att han kunde satt WMPn åt fel håll. Uppenbar felsökning när du säger det... Nåja!

@Boozer: Att du fick ändra på gyroADC var ju ett klockrent tecken på att det var WMPn som satt fel. Det måste jag själv tänka på när jag sätter ihop min Quad. Jag har inga kablar till mottagaren ännu, så jag kan inte riktigt kolla det.

Boozer
2011-04-27, 23:00
Thomas, Ja visst är det så, allt föll på sin plats, dock körjag på ”ditt” sätt då jag redan fäst kortet uppochner. För det verkar funkahelt ok.

UndCon, Jo du har förmodligen helt rätt i att det kan berorpå ESC inte är kalibrerade. För nu kommer en till nybörjar fråga, hur kalibreraman ESC på ett Multiwii kort? Hade ju tidigare en tricopter med bra gyron ochdå kalibrerade man ju dom genom att ha throttle på max och dom spelade lite,sen drog man throttle på min och även då en signal, och då var dom kalibrerade.Men detta går ju inte nu, och sen hur gör man det separat?

Sen är de ju så att jag har hk ss ESC nu och dom ska väl kanskeinte funka så bra av vad jag förstått. Har Turnigy plus liggande så man skullenog byta till dom. Men skulle gärna vilja vet hur man kalibrerar på MultiWii.

Ur ställer man varvtalen du pratar om?

Sen den fråga jag tjatar om, vilken färg ska ACC ha i MultiWiiConf? Vore bra och vet säker så det inte är nått fel där lika fullt.

Vore väldigt tacksam om du orkade svara på detta. Eller nån annansom vet.

UndCon
2011-04-28, 00:01
Du kalibrerar dina ESC precis som vanligt.

Om du kopplat ur + ur 3pin-kontakterna så får du pilla i dem igen och kalibrera/programmera som vanligt via full gas->min gas

Bara att repetera för varje ESC - sedan pilla ur + igen :)


MinThrottle hittar du i programkoden och den kan inte ställas in - den måste ändras i koden sedan ladda upp ny kod till Arduinon

i mitt fall:
#define MINTHROTTLE 1320 // for Turnigy Plush ESCs 10A

Färger är röda när de inte är aktiverade - gröna när de är aktiverade.

20765
Så här ser det ut när min Mega1280 är inkopplad med bara en WM+
(koden som körs är för gimbal)

Boozer
2011-04-28, 13:28
Förstår inte riktigt vart du menar man ska koppla ur plus kabel. Till mina ESC har jag ju bara en kabel inkopplad, singal/styr kabel. Utom på en ESC då för att få spännig till rc mottagaren och arduino-kortet. Men även från rc mottagaren och till styrkortet går också bara signal/styr kabeln, har alltså inte kopplat i plus och minus. Så jag har ju ingen plus att koppla ur.

Och om jag som nu då har på rc sändaren och har full gas, och sen då kopplar in batteriet på quaden så startar ju allt upp och ESC spelar en melodi, men då jag sen drar ner gasen till min så ”bekräftar” dom aldrig det som dom gjorde förr.

UndCon
2011-04-28, 13:46
OK!

Det beror på hur man anslutit sina ESC och hur man levererar ström till Arduino+sensorer.

Jag gör det genom separat UBEC och för att inte mata in mer ström på kretskortet har jag kopplat ur + från kontakterna
(jag ansluter de direkt mot mitt kretskort)

Du får söka hur man programmerar ändlägen på dina fartreglage via radion eller programmeringskort om man kan använda det.

Boozer
2011-04-28, 16:13
UndCon, tack för all hjälp, även ni andra. Nu har jag ochgöra i helgen :) Tror jag gör så att jag byter ESC till dom nya jag har. Dom harkvar kontakterna så man kan koppla dom direkt till mottagaren, och på det visetkalibrerar man ju en och en, det borde ju funka om man inte gör några ändringarpå den kanalen sen på radion.

UndCon
2011-04-28, 19:06
Exakt!

Jag har bara Turnigy Plush och dom är lätta att programmera för min/max

Du bör skaffa eller låna ett programmeringskort så att du kan ändra några värden

http://www.undcon.com/2011/04/01/turnigy-esc-programming/

Boozer
2011-04-28, 22:20
Ok så då bör man göra de inställningar du gjort då, ska testa göra dessa via radion och se hur det går, funkar inte det får man köpa sig ett programmeringskort då. Är ju om inte annat klart lättare med programmeringskort.