handdator

Visa fullständig version : Spektrum dx6i eller futaba 6ex ?



addde
2011-04-28, 09:32
Nu har jag nog nästan bestämt mig för vilket flygplan jag ska ha och det blev ett st models cessna 350 plug & play ska åka och titta på den här i veckan men nu behöver jag ju en ny radio ochså eftersom jag inte har någon sen förut vilken tycker ni att jag ska köpa en spektrum dx6i eller en futaba 6ex ? Lutar mest åt spektrum för den verkar bättre och har billigare mottagare :) men vad tycker ni ?

freddan_6
2011-04-28, 11:22
Låt inte priset av mottagare avgöra.
För parkflyers och liknande är orange piratmottagare till Futaba ok. De kostar 30$ på hobbyking.
Däremot är menyerna och mixarna lite bättre i Spektrum. Jag föreslår en spektrum DX6i som är DSMX (de allra nyaste), då får du lika säker sändare som Futaba.
m.v.h. //Fredrik

Mr J
2011-04-28, 13:06
En annan fördel med Spektrum är att det finns ganska många BNF (Bind 'N' Fly) flygplan, och helikoptrar som passar till Spektrum.
Alltså ett färdigt plan där du bara binder motagaren till din Spektrumsändare, sen är du färdig att flyga.

Mig veterligen finns det inte till Futaba.

jocke1963
2011-04-28, 13:46
Jag har en av varje. Gillar båda, de funkar alldeles utmärkt till mina behov (än så länge :sarcastic:)

Dock väger det faktum att den har fler modellminnen och timer över till Spektrum:ens fördel.
Samt ovan nämnda fördelar, jag har t.ex nyligen köpt piratmottagare a´ 5$ styck till mina inomhus- och parkflyerkärror.

addde
2011-04-28, 15:56
okej det lutar nog mäst åt spektrum men den finns inte i lager hos fullkontroll just nu :( men bland spektrum radiorna vad är det som skiljer dx5e från dx6i ? förutom att dx6i har display ? :)

mic
2011-04-28, 17:12
Skulle köpa en spektrum dx6i för ett par veckor sedan och den verkar vara slutsåld överallt och ingen kunde ge mig ett svar på när de skulle få den i lager igen.
Fick tipset att köpa den via inwood models i england istället då de har väldigt bra priser, slutade med att jag köpte en DX8 utan mottagare för istort sett samma pris som vad en DX6i med mottagare kostar här i Sverige.

Dx6i kostar 89 pund utan mottagare och 127 pund med (ca 880:- resp 1250:-) , jag hade min radio ca 1 vecka efter betalning.

/Micke

dacke jocke
2011-04-28, 17:21
dxi är så mycket lättare att programera än futaba!

Ken1
2011-04-28, 19:38
Dx5 och Dx6i skiljer en hel del mellan. Kort sagt så är Dx5 en "vanlig" 5kanals radio utan programmerings möjligheter.
Alltså en enkel men fungerande radio. Satsa på en Dx6i så har du ju också modellminnen , om du har eller tänker skaffa mera plan i framtiden. =) . Vill du satsa ordentligt och känner för att slösa lite mer pengar, så är Dx8 inget dumt val heller.

addde
2011-04-28, 20:24
Blir nog dx6i när fullkontroll får den i lager igen :) dx8 blir nog lite för dyrt tyvärr vill nog köpa hör i nån butik och inte bästella från nätet :)

jocke1963
2011-04-28, 23:36
...slutade med att jag köpte en DX8 utan mottagare för istort sett samma pris som vad en DX6i med mottagare kostar här i Sverige.

Dx6i kostar 89 pund utan mottagare och 127 pund med (ca 880:- resp 1250:-) , jag hade min radio ca 1 vecka efter betalning.

/Micke

...och vad kostade DX8:an, ink frakt...??

McRegor
2011-04-29, 11:00
Hej,
Vet inte om det är nåt alternativ rent ekonomiskt men dom kan möjligen finnas här - http://www.el-fly.dk/startframe.htm?/spek-dx-6i.asp
Det verkar ju vara den nya versionen så den bör väl finnas i Sverige också inom kort.
Tänk dock på att det är Danska kronor (1 Dansk är ca: 1,20 Svenska).
Hälsningar
Roger

mic
2011-04-29, 11:39
...och vad kostade DX8:an, ink frakt...??

Jag betalade ca 2170:- inkl frakt vilket jag tycker var ett väldigt ok pris för den, speciellt eftersom jag hade DSM2 mottagare liggande som jag kunde använda.

freddan_6
2011-04-29, 11:54
Klickbara länkar till inwoodmodels
DX8i med mottagare (http://www.inwoodmodels.com/product_info.php?cPath=13_109_192&products_id=3361) 294£
DX8i (http://www.inwoodmodels.com/product_info.php?cPath=13_109_192&products_id=3935)209£

jocke1963
2011-04-29, 14:46
Jag betalade ca 2170:- inkl frakt vilket jag tycker var ett väldigt ok pris för den, speciellt eftersom jag hade DSM2 mottagare liggande som jag kunde använda.

Klart prisvärt! :thumbup:

pgrts
2011-04-29, 18:09
Om du tänker köpa ny Spektrum så kolla upp så att den är enligt den nya DSMX standarden. Det är samma pris som de gamla DSM2 hade men det kan ju finnas "hyllvärmare" kvar och då bör man få en rejäl rabatt. DSMX är förstås helt kompatibel med DSM2 så alla gamla mottagare fungerar som vanlig fast med de nya serierna får man kanske lite mera störtolerans enligt testerna. DX5 finns förstås inte annat än i DSM2.

addde
2011-04-29, 22:47
det är dsmx på radion jag har tittat på dom får den i lager om typ 10 dagar :)

nikwal
2011-09-25, 22:16
billigare och bättre mottagare gäller knappast längre.. har kört orangerx ett bra tag nu.. ja se för f.n till att det inte blir dsm2, den riskerar att få lockouts pga för närliggande kanaler ibland.. dsmx ska dom väl ha fixat det i vad jag har förstått , iofs kan det väl inte vara frekvenshoppande heller? om det nu ska vara kompatibelt?..

McRegor
2011-09-25, 22:41
Hej,
Är ingen "Spektrum-gubbe" (=Futaba sen många år) men detta med "lockouts för närliggande kanaler" i DSM2-systemet är inget som visat sig i vår klubb i alla fall. Det är säkert möjligt teoretiskt och säkert finns det också enskilda fall i verkligheten men att tvärt avråda från DSM2-sändare verkar i mina ögon vara lite förhastat. Ett större problem med DX6i (och andra med samma strömförsörjningslösning) är i så fall batterihållaren för torbatterier - visst kan man stoppa i NiMh-celler men batterihållare kan alltid börja strula och det har jag också sett att dom kan göra rent praktiskt med just DX6i. Så byt ut de lösa cellerna till ett passande batteripaket så åstadkommer ni en högre "säkerhetshöjning" än att bara kategoriskt avfärda DSM2. Men som sagt -detta med batterihållare för lösa celler är inte bara ett problem i DX6i utan det gäller också många andra, enklare sändare.
Hälsningar
Roger

addde
2013-03-19, 21:15
tjena! Nu var det VÄLDIGT Länge sedan som jag skrev nånting här på rcflyg.se men nu är jag igång igen och har tänkt flyga en del i vår/sommar/höst... Jag flög ganska mycket i sommras med en liten t-28 trojan micro från parkzone, så spakkänslan sitter väl i hyffsat, men dock har planet gett sig nu och motorn har ingen kraft kvar :( Men nu idag var jag iväg och köpte en ny sändare som jag kommer ha ett bra tag framöver till alla möjliga plan! Jag köpte en spectrum DX6i utan mottagare, så jag har tänkt att köpa en BNF modell när våren börjar närma sig, det var erbjudande på DX6i så jag köpte den billigare en vanligt! Dock så har jag en fråga angående min nya radio, det verkar vara många som har en DX6i så någon borde ha erfarenhet ! Jag har hört att vissa har problem med sina DX6i att vissa kanaler inte funkar osv, t.ex. var det någon här som råkade ut för att höjdrodret slutade fungera... NU till min fråga, hur vanligt är det att det är fel på sändaren redan när man köper den från butik ? Är det något jag behöver oroa mig för ? Jag har ingen modell att testa med så kan inte testa något nu... Är det något speciellt som jag ska undvika att göra med sändaren innan jag har en modell till den ?? Men viktigast är HUR vanligt är det med fel på DX6i när den är i princip ny? och är det något jag behöver oroa mig för ?? MVH addde

jocke1963
2013-03-19, 21:23
.....Är det något speciellt som jag ska undvika att göra med sändaren innan jag har en modell till den ?? Men viktigast är HUR vanligt är det med fel på DX6i när den är i princip ny? och är det något jag behöver oroa mig för ?? MVH addde

Hade min (begagnade) DX6i i flera år utan problem, läste inget om detta heller....kör numera med en DX8 istället.

Så, nej, du har inget att oroa dig för eller speciella förbehåll för att använda den behövs ej.
Lek runt och lär dig menyerna redan nu, vetja!

addde
2013-03-19, 21:35
tack för snabbt svar !! Bra då är det bara börja !!! hoppas att jag gjorde rätt val med en DX6i, jag tror den kommer funka alldeles utmärkt till mig!!

Fluf
2013-03-19, 23:39
Ursäkta, men jag vill bara flika in alternativet Turnigy 9xr med Orange DSM2 sändare som ett ekonomiskt alternativ för parkflyer avstånd.

Jag hade inte flugit 100cc skala-warbird på den sändaren, men absolut allt upp till 2-3kg eller så.

Mjukvaran er9x ger en väldigt mycket att växa i och leka med som få märkes radio ger i rimligt närheten prisklass.


EDIT;
Missade att det var en gammal diskussion och att du redan skaffat en trevlig DX6i, bortse från min kommentar...