handdator

Visa fullständig version : Futaba FF8



ztefan314
2011-05-02, 19:12
Jag försöker programmera min FF8 till ett flygplan med dubbla skevservon och dubbla höjdservon och en 6 kanals mottagare men jag lyckas inte använda kannal 5 till någonting eftersom det är låst till landningställ knappen.
Kan man stänga av knapp G på något vis så den inte stör min mixning?
Jag vill ha skev på kannal 1 och 5 och höjd på kannal 2 och 6
Mixningen till höjden fungerar utmärkt men skeven på kannal 5 påverkas av landningställsknappen.

Jag vill ha...

Kannal Funktion
1 skev vänster vinge
2 höjd vänster stabbe
3 trottel
4 sida
5 skev höger vinge
6 höjd höger stabbe


Jag kastar radion i sjön snart, känns som en jädrans diktator radio om jag inte ska kunna bestämma själv vad jag vill ha på vilken kannal.

MVH/
Stefan

McRegor
2011-05-02, 19:34
Hej,
Om det är den gamla Futaba 8:an så kolla sidan 43 i manualen som du hittar här - http://www.minicars.se/manualer.htm
Det krävs troligen en 8-kanalersmottagare men det kanske du har nån liggandes...:)
Hälsningar
Roger

ztefan314
2011-05-02, 20:06
ja å den är trasig.
Det är ju korkat om man ska behöva köpa en 8-kanalare om man behöver 6-kanaler.
Jag har ju 6-kanalers liggande.

MVH/
Stefan

ztefan314
2011-05-02, 20:26
Jag tror jag har löst problemet.
Jag lade in en till mixning som mixar bort funktionen på landningställ switchen.

MVH/
Stefan

McRegor
2011-05-02, 21:27
Hej,
Det finns ofta vissa förutsättningar som måste uppfyllas för att få en viss funktion och i din sändare är det nog att du måste ha en 8-kanalers mottagare för att dina krav skall kunna uppfyllas. Visst finns det nyare/dyrare sändare som har större frihet när det gäller att tilldela kanaler men man kan ju inte begära allt av en gammal sändare. Men har du löst det via någon form av fri mix så är det ju bra. Fungerar t ex trimmen på båda höjdroderhalvorna ?
F ö lär det ligga massor av gamla 35 MHz-mottagare (gissar att det är en 35 MHz du skall ha) ute i våra byggbodar så det är väl bara att lägga ut en Köpes-annons så får du säkert svar.
Hälsningar
Roger