handdator

Visa fullständig version : Är bensinare känsliga för tankhöjd?



Guzzten
2011-05-05, 22:43
Hej! Sitter med en Roto 25 i en Graupner superstar som inte vill som jag vill. Den första frågan: Är bensinmotorer mer eller mindre känsliga för tankhöjden än metanolare? Jag anser att dom ska vara "okänsliga" tack vare sin pumpförgasare.

Jag har 2 problem med min motor
1. Jag får den inte att gå rent på hela registret. Den bluddrar och fräser på låg och mellanregistret men går hyffsat på fullt skaft, lite orkeslös kanske.

2. Den tjyvstannar för mig i vertikalerna (uppåt) och bluddrar (fyrtaktar) inverterat.

Nålar jag in den på högfarten tappar jag ork. Nålar jag in den på lågfarten svarar den inte på gaspådrag.
Motorn sitter 90 grader åt höger ( i färdriktning) och är skodd med en 18x10 Xoar trä.

Jag har funderat på att riva isär förgasaren men vet inte om det är där felet är. Jag har letat på nätet efter en "grundinställning" på nålarna, men hittar inget. Jag har börjat på 2 varv på båda.

Tanken sitter ca 15 cm bakom förgasaren. alla slangar är nya, strappade på alla rör och trycktestad.

Ge mig förslag på vad jag kan göra. Jag har tappat tråden lixom.

Tack
Anders

Björn.O
2011-05-05, 23:42
Kolla först silen i förgasaren, det brukar ofta vara skräp där. Nu efter vintern hade jag liknande problem i en modell och det berodde på att tankens gummipropp hade smulat sönder och skräpet var i silen.

Guzzten
2011-05-06, 08:47
Ok. var sitter silen? Botten eller toppen locket? Jag hoppas det inte är "massor" med packningar att byta, för det har jag inga. Kan detta, skit i silen, ge effekten av att den är kännslig på nålarna? Justerar jag en bredd på mejseln ger det dramatisk skillnad. Typ.

Björn.O
2011-05-06, 14:33
Den finns under locket som sitter med en skruv i mitten. Packningen är av gummi så det är inga problem.
Här syns skräpet jag hade i min sil.

jaka
2011-05-07, 21:17
Hej!
Jag tror du kör med för stor snurra!
Min MVVS 25cc glödare gick bäst med en18x6 Mentz när jag hade en sån i en CAP 232 för några år sedan...18x10 är nog för stor belastning för en 25cc motor!

En bensinmotor med pumpförgasare ska inte ha några problem med att suga soppa även om tanken sitter lågt eller högt.

bokis
2011-05-07, 21:23
Jaka kan visserligen ha en poäng men jag har flugit med 20x8 på Roto 25 och det funkade det med...
Tror inte det är anledningen till trasslet...
På din beskrivning vad som händer i uppförsbackar o utför så låter det som den inte är "tät".
Om du kan se det,ställ den med motorn uppåt och titta i slangen,rinner det tillbaka i tanken så är det nåt som är galet.
De ska inte ändra sig nämnvärt när man flyger i olika riktningar,är liksom ide´n med pump..
Måste fråga,du har inte tagit loss förgasaren och vridit på den för att det ska passa bättre?

Guzzten
2011-05-08, 10:32
Tack för svaren! Jag tog bort locket med en skruv och rengjorde silen. Sen gick den igen! Det är inte helt omöjligt att den läcker i slangar och sånt, men nu har den inte hyss för sig när man flyger i alla fall. Jag har förvisso haft förgasaren borta från motorn förut, men inte haft anledning att "vända" på den. Gör man det så slutar den att funka, för vacumhålet som styr membranet får inget vaccum då. För det finns inga hål i packningar och sånt som stämmer överens. Nåja, problemet löst, 3 omgångar nybörjarIMAC flugna på Barkarby i går och jag är nöjd. Tack för hjälpen.