handdator

Visa fullständig version : Pytteairbus



Challer
2011-05-06, 08:26
Den här gången har jag varit riktigt dålig med att göra en dagbok.
Det fick bli en sista sida med resultatet.

Har de sensaste två veckorna suttit och knåpat ihop en liten Airbus 319 med 90cm spännvidd. Skalan blir ca 1:38 :)

Setupen:
2 st 40mm fläktar med borstlös motor kv8100, dragkraft ca 150g st
6 st 3.7g servon (1 sida, 2 höjd, 2 skev, 1 till noshjulet)
2 st 12A fartreglage
1 st Sepktrum 4g mottagare
1 st 2S 1600 Acc

20882208832088420885

Totalvikt 420g = 56g/dm2

Den blev rätt tung så vi får se hur den flyger.
Nu väntar jag bara på att det skall bli väder utan blåst sen blir det provflygning!

Kommer med film så småningom.

Ha't fint!
Mvh Charlie

Mr J
2011-05-06, 09:46
Den där är riktigt stilig, och rätt söt :sarcastic:

Lycka till med provflygningen!

Challer
2011-05-06, 10:10
Tack :)

Ja, jag blev rätt nöjd!

Jag kunde inte hålla mig så jag åkte ut till fältet för en stund sedan, det blåste 11m/sek men det hindrade mig inte! :)

Kärran var jätteotrimmad, trots att alla vinklar är symetriska sida till sida :/.. den for rakt upp och klippte på kanske 10 meters höjd,.. lyckades dock få upp den och trimmade fullt dykroder samt ganska mycket höger skev,, sen flög den ,.. svårt att säga hur bra när det blåste såpas mycket,.. den for runt likt en liten boll i lottotunnan :).. fick ner den med lite skrapsår på vänster motorkåpa så för att vara provflygning är jag är nöjd!

Ha det fint!

Sebbe
2011-05-06, 11:18
Sånt här säger man fy fabian vad läcker bygge! Den lär ju flyga jätte fint i vindstilla väder!
För att spara lite vikt kan du ha i en 1200-1300mah acce, har en 55mm fläkt jag kör på 3S 850mah och får 5-6min flygtid så med din mindre fläkt diameter kan du gå ner några mah!

Vart det en egen konstruktion eller från en ritning? Är det depron rakt igenom?


//Sebbe

Challer
2011-05-06, 12:30
Sånt här säger man fy fabian vad läcker bygge! Den lär ju flyga jätte fint i vindstilla väder!
För att spara lite vikt kan du ha i en 1200-1300mah acce, har en 55mm fläkt jag kör på 3S 850mah och får 5-6min flygtid så med din mindre fläkt diameter kan du gå ner några mah!

Vart det en egen konstruktion eller från en ritning? Är det depron rakt igenom?//Sebbe

Tackar som ödmjukast :)

Ja, jag funderade på att sätta i en mindre acc.. motorerna drar 18 A tillsammans. Körde en 3S 850mah i min lilla jas med 50mm fläkt men flygtiden blev så himla kort så jag bytte till en 1300mah.. kunde inte märka någon skillnad i flygegenskaperna så vikten var inte avgörande där.. jag ska testa lite olika accar när vädret tillåter mer behaglig flygning..

Jag laddade ner en ritning härifrån :http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=418206&page=17&pp=15&highlight=A319

Använde sedan programmet http://www.mindcad.com/tiler.html för att kunna skala till valfri storlek.

Kärran är byggd i det depronliknande materialet Selitac (3mm), finns att köpa på Bauhaus. Lite "hårdare" än Depron tror jag.. tyvärr är det turkost så man måste klä eller måla :P
Har även användt 5mm Ebisol som också är depronliknande, mjukar än selitacen och passar bra till sånt som skall slipas mycket t.ex vingroten och nosen.
Har lagt några 0.5x4mm kolfiberbalkar i vingen samt stabbe och fena, sen lite plywood vid ställinfästningarna.

Spacklade kroppen med polyfilla superlight utblandat med vatten och målade kroppen med vanlig hobbyfärg från panduro. Det blev en matt färg för att dölja den inte helt jämna ytan :) Vingen, stabben och fenan är klädda i SO-Lite.. fungerade utmärkt att värma på utan att materialet under gav vika så det är ett tips till alla som undrar hur man lättast klär polystyren.
Dekalerna snodde jag från diverse bilder från nätet. Gjorde om dom till vektorer, photoshoppade lite och skrev ut och klistrade på :)..

Hade en gammal sönderflugen pico-copter hemma som jag tog innanmätet ur och fixade till landningsljus av :) dock ej på skalaenlig plats:
2088620887

Ha't fint
Mvh Charlie

Dick
2011-05-06, 14:54
riktigt coolt. ger lite vill ha begär. lyckat till med den o en liten film hade ju varit trevligt.

Challer
2011-05-08, 23:00
Sådär, då kommer en liten filmsnutt :)

http://www.youtube.com/watch?v=LHJG8rnLITE