handdator

Visa fullständig version : Har köpt EZ OSD. frågor!



Jocke71
2011-05-15, 23:33
Hallå! Jag har köpt mig en EZ OSD som troligtvis kommer i morgon,har läst massor om den på flera forum men undrar om det är någon som har några speciella tips o tricks vad gäller placering,inkoppling,kompatibilitet med olika video system,om någon haft problem etc. Tex. Måste gps`n sitta på utsidan eller går signalen genom epp`n?
Har själv:
1.3 850mw(sändare)
420 osd (kamera)
kommer Ez osd (körde Egel tree förut)
Ground:
1.3 mottagare
videosplitter
fat shark
7"skärm
Easy cap(för inspelning)

video systemet drivs med separat acc 3 cell
Allt ska sitta i en MAJA (http://www.borjet.de/xtc/product_info.php?info=p31_MAJA-UAV---RPV.html&XTCsid=40c0b78aa39c8d68e734b88f5038bc16)

Jocke

MrOvanhill
2011-05-15, 23:45
Jag har min GPS innanför en dryg cm med EPO. Jag skulle tro att det går lika bra innanför EPP.

Jode
2011-05-16, 02:45
Kan inte bestämma mig för EagleTree eller EZ OSD.
Den där EagleEyes stationen med massa godis för bra pris lockar.
Antar att jag kan använda den ändå för diversity och splitter om jag köper EZ, men inte antenn trackingen?
Var köpte du EZ OSD'n?
/ J

Jocke71
2011-05-16, 08:25
På Electronicarc.

Mr J
2011-05-16, 12:07
En sak jag råkade ut för var att kontakthöljena på OSD/Strömcensor gled ut när man kopplade isär kablarna.
När man sen kopplade ihop dem igen så blev det skitdålig kontakt, det räckte att man snuddade vid kablarna så försvann bilden.
Efter lite mailkonferens med Eladio på Electronica RC så sköt jag tillbaka höljena och problemet var löst.

Jocke71
2011-05-16, 21:43
Brukar det ta några minuter innan EZ:an är klar för flygning(initierat)?
Har ni uppdaterat era osd:s?

Jocke

Impulze
2011-05-16, 23:23
Vet inte hur det är just på EZOsd:n men generellt så brukar man få vänta en stund innan man har tillräcklig satellitlåsning.

//Matte

MrOvanhill
2011-05-17, 00:19
Min EasyOSD tar allt mellan 20 sekunder och 2-3 minuter på sig att låsa satelliter. Det är bara att pyssla runt med annat under tiden, som att rigga upp VRx-antennen och såna saker. Det är ju en del att dona med innan man puttrar iväg med OSD-flyg.

Jocke71
2011-05-17, 10:23
Tack då vet jag att det är normalt,med Eagle tree:n gick det så snabbt så jag trodde det va något fel med EZ.

Jocke

Impulze
2011-05-17, 14:48
Vissa tillverkare monterar ett litet batteri som ska hålla gpsdatabasen aktiv tills nästa gång man startar upp, då går det väldigt fort få låsning.

//Matte

DrHanke
2011-05-17, 21:55
GPS:sen på EzOSd kan vara super seg, bästa sättet är att starta allt utom video sändaren. Normalt gör jag så att jag startar radion sätter i acken och låter maskinen sedan stå medans jag kollar brillorna och gör mig klar. Sist sätter jag i acken till video sändaren och det har hittills funkat kanon, dessutom slipper man vara startklar och stå och vänta på GPS:en. Låt GPS:en och utrustninge vara igång medans man gör allt annat klart, bara ett annat sätt att tänka... Normalt gör man ju allt annat klart å sen drar igång maskinen, gör tvärtom dra igång maskinen å gör allt annat klart så slipper man nästan alla problem med GPS och ev andra sensorer/elektronik.

EagleTree är snabbare igång men har också ett backup batteri för GPS:en. Dock nästan lika känslig för video sändaren vid uppstarten som EZ.

Jag har inte märkt någon direkt skillnad att ha GPS:en innanför eller på utsidan av EPP maskiner, sätter min oftast dock utanför ändå då de har en diod som blinkar eller lyser beroende på status och den är bra att se enkelt utifrån så man vet om man ska koppla in video sändaren eller inte.

Jocke71
2011-05-17, 23:35
Tänkte att det kunde vara bra om den satt på insidan eftersom den är inbyggd i OSD:n.Alltså som alla andra gps:er långt från video sändaren.Vid test körningen av osd:n så va gps:en ca 2dm från video sändaren och det funkade,men det va kanske därför som det tog så lång tid.Jag måste ändå ha kroppen öppen eftersom jag ska koppla i videobatteriet så det spelar ingen roll om den sitter innanför det är enklare för mig.

lassebetong
2011-05-18, 14:45
Min ligger inuti kroppen (elapor) och det har fungerat klockrent, trackern följer iaf planet.
Video sändaren är ca 2-3 dm i från.

DrHanke
2011-05-18, 15:00
Som sagt en del funkar det bra för andra måste ha lite knep för sig... Det är det som är det riktigt jobbiga med FPV då alla har olika förutsättningar och utrustning...