handdator

Visa fullständig version : Förgasarproblem OS 91 4-takt.



Manni76
2011-05-22, 14:23
Hej! Jag har en gammal OS 91 f-takt som är svår att få gå bra på lågfart.
Jag har OS F-stift och använder 12%olja, 10% nitro.

Det jag undrar är om man ska kunna blåsa luft igenom förgasaren även om jag har nålen helt stängd?Motorn går som bäst när huvudnålen är öppen Max 1/4 varav. Där över dör den. Det jag har fått gjort är att göra en grundinställning på lågfarten. Men vad kan det vara som gör att den "läcker" luft igenom? Jag har bytat O-ringen på huvudnålen så den borde vara ok. Jag har misstänkt att lågfarten har varit skruvad förbi sitt optimala läge och då orsakat att det läckt luft, men nu när den grundjusterad läcker det fortfarande.

Alla tips är välkomna!
/Martin

AM
2011-05-23, 13:27
Hej,prova denna länk (http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm):

Lycka till!
Mvh

Magoozi
2011-05-23, 16:30
Tror du missade länken, ser ingen på min skärm åtminstone!

Manni76
2011-05-23, 16:55
Tack Ove för ditt tips! Tyvärr visade sig vara mässingsröret där huvudnålen skruvas in i som det var för stor springa i. Även om nålen var helt inskruvad täppte den inte till. Jag provade även med en annan nål och fick samma reslutat. I ett lite förhasat försök med att göra springan lite mindre blev där en spricka i röret. Detta medför att jag kan kasta förgasaren i soptunnan. Den delen finns inte som reservdel. Så jakten fortsätter efter en begagnad förgasare, så rota i era lådor och skicka ett PM om ni har en liggandes!
/Martin

freddan_6
2011-05-23, 18:43
Är det inte mässing? Går det inte att löda igen sprickan, eller blir det glapp då?
m.v.h. //Fredrik

Manni76
2011-05-23, 18:54
Man kan väl summera läget som så att den detaljen är just nu bortom räddning. I tron om att den skulle kunna fås som reservdel togs den bort med lite för mycket våld! Det jag just nu ha sett är att ASP har en förgasare som ser att vara så pass lik att den kan passa. Har även tittat just engines hemsida och ser en sprängskiss med just denna detalj numrerad. Har skickat mail om det kan vara samma som till OS. Alltid värt en koll!

Manni76
2011-05-26, 10:54
Har tittat lite på ASP:s förgasare till deras 91:a. Ser onekligen väldigt lik ut. Kan det finnas någon chans att en sån skulle kunna passa? Nån som har erfarenhet av nåt liknade? Jag är ju givetvis ute att inte lägga för mkt pengar på denna gamla motor. Annars kan jag ju alltid köpa en ersättningsförgasare för ca 800:-.