handdator

Visa fullständig version : Problem med störningar på videolänken



StarvinMarvin
2011-05-23, 22:02
Hej!
Har diskutterat detta problem lite här o var och testat många lösningar men ännu inte fått ordning på problemet med störningar i bilden.

Testade fpv-utrustningen på mitt andra plan denna gång.
Utrustningen är som följer:

Plan: Kyosho Edge 540 EP 1400mm
Radio: Futaba 6EX

FPV: 900mhz 1500mw http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=13436

Kamera: Gopro HD

De störningar jag får är på bilden från videolänken. ett horisontellt flimmer som ökar med motorvarv. Har märkt att om jag står stilla på marken eller lyckas få varvtalet så nära noll som möjligt så har jag klar bild. Men så fort proppen snurrar (även av vinddraget) så börjar störningarna.

Kör separat acc till FPV tx/rx (kameran har ju egen ström)
Har på denna kärra monterat videosändaren mellan canopy o stjärten på utsidan flygkroppen o fartreglaget sitter ju i nosen så har försökt eleminera störningarna genom avstånd. Dock utan att det hjälpte.
Vad är det jag måste testa för att lösa detta? filter?? avskärmning eller annat?
Det är säkert nått idiotfel men bara jag får ordning på utrustningen så får det va vad det vill ;)

Tack på förhand // Matte

MrOvanhill
2011-05-23, 23:27
En sak som slår mig. Har du möjligen servon med metallväxel, kolfiberstötstänger och linkage av metall? Jag har drabbats av störningar både här och var vid den kombinationen. Bara en tanke...

Ferritkärna på VTx-kabeln kan lösa en del. Det finns smidiga kläm-kärnor som man trycker på runt kabeln. Alternativt klassiska järnringar att linda upp några varv av kabeln på.

StarvinMarvin
2011-05-24, 11:24
Ska ta en titt på länkagen o servona är metaldrevade men ska ta o testa ferritkärnor. Hoppas hitta klämvarianten. Kan man behöva sånt till kablarna till å från esc?? Tänkte å varvtalet styr mängden störningar. Mvh//Matte

Christian
2011-05-27, 05:52
Du bör absolut ha feritring på ESC-kabeln. Jag har även ett hemmagjort LC filter på batterikabeln till min Vtx eftersom jag bara använder ett batteri och nu går det väldigt bra utan störningar.
Jag hade ingen lös ring hemma men hittade en gammal USB kabel med pågjuten feritring. Denna skar jag loss och kapade ner till lagom längd (ca 6mm blev det) med en bågfil. Jag tog loss sladdarna från servokontakten på ESCn för att få dem igenom hålet på ringen.
Efteråt har jag köpt "riktiga" feritringar av Airmedia men ser ingen anledning att byta ut min hemmagjorda.

StarvinMarvin
2011-06-05, 10:37
Har efter gediget testande konstaterat att störningarna beror på vibrationerna istället för signalstörningar. men det krävs en viss typ av vibrationer.. sprätter man på sändaren så blir det knappt märkbara störningar.. men tar man nånting hårt tex en plåtbit eller mejsel så flimmrar det till rejält.. Placerade min sändare på en kudde av skumgummi och "tokbalanserade" proppen och fick bort det flesta. men konstigt nog så har jag fortfarande störningar.. har haft isär sändaren men hittade inga synliga fel (tänkte mig glapp nånstans). Har nu gått tillbaka till mitt lilla 200mw system och det fungerar betydligt bättre :) Blir nog investering av ett bättre 1.2-1,3ghz system i framtiden, förhoppningsvis utan störningar. Har dock garderat upp mig med fernitkärnor lite här å var så nu vore det väl faaan om man fick störningar ;)

Tack för alla tips o hjälp :)

//Mathias