handdator

Visa fullständig version : Starmax F-16 med vecktor trust.hur koppla i mottagare??



lennart wiklund
2011-05-27, 17:44
Fick hem min F-16 Edf från starmax idag!Otroligt fin maskin.Men hur i f-n skall jag koppla ihop vecktor trusten med resten??
Det är koppat&klart med servon och skarvkablar.Det är uppmärkt 1-6 på servokablarna.varav nr 5&6 är till vecktorn dvs sida&höjd på utblåset.Har lagt in Ailvator mixningen i radion för att kunna använda skeven&höjden ihopmixade med varandra.Det bör väl skall vara så eller??Kanske någon vill ta sig tid att titta på filmen nedan,visst är det väl ailvator mixningen som skall användas??har en futaba ff9. Lägger jag in veckttorutblåset med y-kabel på sida&höjd så fungerar det ju inte heller.Sidan går bra,MEN utblåset kommer ju då att röras upp och ner när jag skevar modellen.....måste skall gå att mixa in i radion,men hur??

Direktlänk: http://www.fullkontroll.se/?ProdID=351091

henke2
2011-05-27, 18:20
mixat med sidroder och höjdroder i filmen

lennart wiklund
2011-05-27, 18:47
Jo,jag ser det Henke....men hur faan kopplar jag??lägger jag in vectorn på höjden så kommer den även att ge utslag när jag skevar.detta pga av att jag mixat ihop skev+höjd...

henke2
2011-05-27, 19:15
I min JR heter det fria mixar, borde finnas minst en sådan i en FF9, sidrodret kan du ju koppla med y-kabel

DrHanke
2011-05-27, 20:26
Lägger in filmen så alla vet vad det gäller för maskin. Ser rätt skoj ut :)


http://www.youtube.com/watch?v=COhjuLp0Z_w

marell01
2011-05-28, 11:15
Om du skall köra med ail till ele mix så måste du ha servona till utblåset på två fria kanaler som bara är mixade på höjd/sida spakrörelse. Alla radio har ej denna funktionen.
Mvh

dacke jocke
2011-05-28, 11:46
Sätt en delta mixxer på roderna.På höjdroder kanalen på mottagaren sätter du en y kabel.Kablen delar sig till höjdroder ingången på deltamixern och till vecktor trust.skev roder kanalen på mottagaren går till skev roder ingången på delta mixern.sidoroder går till vecktor trust.
Koppla att så och om något går åt fel håll får du sätta en servo reverser.

Servo reverser: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17033
Delta mixer:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6321

Mr Z
2011-07-09, 23:58
Jag provade min starmax f16 idag och den flög... :)
Jag rensade den från allt onödigt då det ändå lär flyga av direkt. Så där stod jag med en kärra utan vare sig robotattrapper, droptankar eller landningsställ.
Jag var mycket tveksam till den klen konstruktionen av stabben/höjdrodrena. Eftersom tiden var knapp och jag var sugen på att testa den idag flög jag med de klena prylarna och vid första markkontakten gick de av. Precis som jag trott.
Är det någon som har fått en sådan här maskin att flyga bra och hur har ni gjort med dessa höjdroder? Orginal är det ju bara en 4mm plastpinne som bara ber om att få gå av så något kraftigare måste ju till. Jag är faktiskt lite imponerad av att de satt kvar så länge maskinen var i luften.
Av den korta provflygningen jag gjorde kändes det ändå som att det skall gå att få denna att flyga helt ok. Jag skall börja med att koppla bort TV. iaf på höjd då jag tyckte att den plöjde genom luften så fort man gav lite höjdroder. Vi får se när jag lagat den och testat ordentligt.

MVH
Peter Z

Mr Z
2011-07-12, 02:43
Jahapp... Då har jag lagat och flygit sönder igen :/
Jag borrade och satte i 4mm kolfiberpinne i rodren. Det blev MYCKET bättre men när jag glömde att släppa höjdspaken och kärran gick i gräset blev det sallad av den lösningen också. Nu börjar jag fundera på en lösning med fasta "stabbar" och konventionella roderytor. Skalaentusiasterna kommer säkert försöka halshugga mig men det gör inget ;)
Jag börjar tro att den lösningen är den enda som kommer att hålla för mig.

MVH
Peter Z

Mr Z
2011-07-14, 20:55
Detta börjar verkligen bli monolog...

Dödade jag denna tråd genom att fortsätta på den?
Jag tänkte att det kunde vara lämpligt att spinna vidare på en tråd om samma flygetyg.
Jag tänkte iaf ge orginalkonstruktionen av höjdrodren en chans till men då i en förstärkt variant och med roderhornen på själva "stabbarna".

För att återkoppla till topic kan jag berätta att jag kört utan elevator/aileron-mix. Min kom med höjdservona ihopkopplade med y-kabel. Likaså skevservona. Sedan kopplade jag TV-servona till gear och aux1 på min AR6100-mottagare. I min DX7 har jag programmerat 2 separata mixar. En för elevator-gear och en för aileron-flap(som är aux1 på mottagaren) Fördelen med detta är att man kan programmera hur mycket utslag man vill ha på TV och att man kan stänga av det om man vill. Jag är tydligen lite för korkad för att få switch-funktionen att fungera men jag skall kika lite närmare på det. I värsta fall får man väl rota fram manualen :D (If everything else fails, read the instructions)

MVH
Peter Z

Snickarjävel´n
2011-07-14, 21:12
Tycker det är intressant läsning men har inte mycket att tillföra i denna tråden heller.

Har en MIG29 från bananhobby eller va dom kallas med samma typ av höjdroder funktion som du och den har funkat bra den enda flygningen jag gjort med den :sarcastic:

Däremot är ställen grymt svagt limmade och allmänt klena i sin konstruktion. Flyger den som väl är med en 12FG där det är fritt fram vad gäller alla mixar.