handdator

Visa fullständig version : Letecké Muzeum Kbeley - Prag



Michael
2011-06-01, 00:49
Efter besöket på Quatro Vientos flygbasen i Madrid har jag hittat ytterligare en guldgruva. Prag har annat att erbjuda än öl, god mat och många fina byggnader. Där finns Letecké Muzeum Kbely som i mitt tycke är väl i klass med Karslbron och andra mer kända sevärdheter. Museet har nästan 300 flygplan varav ca. hälften finns utställda. Det tar minst ett par timmar om man springer runt och drygt en halv dag om man vill hinna titta lite närmare på flygplanen. Det forna Tjeckoslovakien har en spännande flyghistoria och det finns många unika flygplanstyper att titta närmare på.

Här är en länk till mitt webbalbum med bilder från museet:

https://picasaweb.google.com/m.osterlund/LeteckeMuzeumKbelyPrag?feat=directlink

Museet ligger ca 8 km NO om Prags centrum och man når det enkelt med tunnelbana och buss. Billigast är att köpa en 24-h biljett för 100CSK. Tag tunnelbanan till stationen
Letnany och därefter någon av bussarna 185, 259, 280, 302, 375 eller 376 till Letecké Muzeum. Bussturen tar ca. 10 minuter.

Som modellflygare vill jag också rekommendera ett besök hos Pecka Modelar, en modellflygaffär av den gamla sorten som tyvärr blivit alltför sällsynta här hemma i Sverige. De har två affärer i Prag men det är affären på Zlatnická 4, 110 00 Praha1P som man ska besöka.

pgrts
2011-06-01, 06:27
Tackar för fin info utan att ha behövt fråga. Åker till Prag i morgon bitti.

Mr J
2011-06-01, 09:43
Fina bilder! Tyvärr missade jag det museet när jag var där, Pecka modelar hittade jag, butiken påminde en del om gamla Semo hobby som fanns i Malmö, tyvärr hade dom inte det Tjeckiska plan jag var ute efter, så jag fick beställa det från HAB när jag kom hem...

Dick
2011-06-01, 11:17
kanon åker till prag på fredag :)