handdator

Visa fullständig version : Binda FRSKY



Thomas
2011-06-01, 23:26
Snart ger jag upp...

Har köpt en FRSKY 4-kanals mottagare, V8R4, skulle binda den till min JR-radio.

Har försökt alla upptänkliga kombinationer, inklusive det som beskrivs på Hobbyking och AirMedia, men IKKE!!
Inte ett endaste litet blink, bara "pip...pip...pip".

Har ett par andra 8-kanalare, och där var det inga problem att binda.

Ska det kopplas i nån speciell ordning, eller vad??

Alla idéer mottages tacksamt!

freddan_6
2011-06-01, 23:33
1) Sändare i bindläge (tryck på frsky-bind när du slår på den)
2) tryck på bind på mottagare
3) sätt i nyladdat mottagarbatteri eller fartreglage (den behöver minst 4,9V för att binda)
4) nu binder den.
ps1) jag har fått en som inte kunde binda, den var jag tvungen att skicka tillbaks för att få en ny,
ps2) jag har fått en annan som var utan kanal 3. Det gick att fixa med lödfläta.
m.v.h. //Fredrik

Wavis
2011-06-02, 00:30
Har problem själv,,, men det är mellan verision 1 o 2,,,vad jag förstått så kan man inte binda verision 1 med tvåan o vice versa,,Men v8r4 går bra i min ,,,.på verision 1,,,(eller jag har fel),,,gärna lite hjälp med detta med någon som läst på

Daniel L
2011-06-02, 00:55
har du telemetri TX i din radio ?

pontus
2011-06-02, 08:39
Kolla det där med telemetri. Jag har DFT-sändaren med både v8fr och v8r7 och dip-switchen som är märkt "2" behöver flippas när jag byter mellan dom.

Thomas
2011-06-02, 09:20
Ingen telemetri, alltså inga switchar på sändarmodulen.
Det du beskriver Freddan:

"1) Sändare i bindläge (tryck på frsky-bind när du slår på den)
2) tryck på bind på mottagare
3) sätt i nyladdat mottagarbatteri eller fartreglage (den behöver minst 4,9V för att binda)
4) nu binder den."

är ju standardförfarande, och det har jag gjort sjuttielva gånger utan framgång.

Johan Lindahl
2011-06-02, 10:07
Håll inne knappen på sändarmodulen samtidigt som du aktiverar mottagaren.
Funkade för brorsan.
Kräver dock att man är en bläckfisk

rcnisse
2011-06-02, 19:38
Jag har märkt att om man har radion för närma mottagaren när man skall binda är det helt omöjligt. En meter i från funkar för mig.

numnutchris
2011-06-02, 20:24
Vad är det som piper? Sändarmodulen sätter du i bindläge (som du måste ha gjort med 8-orna), håll in bindknappen på 4:an och anslut strömmen och den ska binda likadant. Det kan vara lite lurigt känna när knappen i 4-orna är tryckt om du inte klippt lite i höljet (jag har iaf de där med hårt plasthölje som täcker knappen... - har petat med plastpinne för att komma åt bindknappen)
Ha sändaren ½ m från åtminstone. Och har du de där V4orna med ~5cm antenn så kapade jag mina till ~31mm och fick full räckvidd (men känsligare för fel än dubbelantennarna)

(edit - kolon och o blev nån ikon i stället)

Daniel L
2011-06-02, 22:11
öö, humm. Alla mina V4 som har kommit ifrån hobbyking( har bara köpt därifrån) har en antenn på 5,4mm så jag borde alltså klippa av dessa??

numnutchris
2011-06-02, 22:52
Säjer inte borde, har bara testat på mina fyra... fick 4-500m räckvidd med orginalantennen men fimpade en som test och kom nästan lika långt som med åttorna men med fler felindikeringar snabbare (jämfört med dubbelantennarna alltså). Fimpade sen på de andra V8R4-orna också. Tre av dem sitter i plan, den fjärde väntar på nåt projekt, så för min del funkade det iaf.

Thomas
2011-06-02, 23:08
Sådärja! Nu har jag fibblat så mycket på bindningsknappen på mottagaren att den fastnat.:banghead:
Blir väl till att köpa en ny, dom är ju inte speciellt dyra...:hahaha:

Chrille
2011-06-03, 20:31
Haha! Det smittar av sig.
Jag har en DJT modul med telemetry.
Försöker binda den till D6FA, Går inte.
enligt manualen som följer med mottagaren ska dom vara kompatibla.
Icke sa Nicke.
Det finns säkert någon bra förklaring,

Skönt att man inte sitter i sjön!

Wavis
2011-06-03, 22:40
Tja ,,,sitter själv med lite olika mottagare från fr sky ,,Några som e beställta från hi modells ,,,o hobbiking ,,,o air media ,,,,,,vissa mottagare går bara inte att binda hur man än gör ..Visst förstått att verision 1, 0, 2 inte samarbetar men har ändå problem med vissa mottagare ...blir så gäv%&&//(,,,....,,,O ja jag vet hur man binder dessa ,,,Men gillar systemet funkar kanon när man väl fått dom o binda .Sett på deras hemsida att man kan göra uppdatering via kabel ,,någon som fixat detta inte vågat ännu

numnutchris
2011-06-03, 23:48
Häpp - Jag har ett tiotal V8 fyra resp. åttakanalare och har inte haft några problem förutom nån lös antenn, men har funderat på att uppgradera till telemetri hackmodulen så ni som har trasslat och löst det: Dela gärna med er av erfarenheterna!

senmathal
2011-06-04, 08:05
Hur vet man vilken version man har på sina grejer och går den äldre versionen att köpa fortfarande? Det låter inte så roligt om
man uppgraderar till versioner som inte passar ihop med de man redan har.

/Mats

Chrille
2011-06-30, 20:20
Undra om du köpt ny, och lyckats binda den?:icon_pidu:



Thomas
Sådärja! Nu har jag fibblat så mycket på bindningsknappen på mottagaren att den fastnat.:banghead:
Blir väl till att köpa en ny, dom är ju inte speciellt dyra...:hahaha:

bknutas
2011-06-30, 21:19
Jag har haft samma problem med att binda mina mottagare, men vid ett försök så märkte jag att efter jag hade bundit mottagarna så "hittade" dom varandra enbart efter att jag hade rört lärar/elev switchen på min hitec eclipse.

Båda mottagarna kräver samma åtgärd för att fungera.
Lite info om vad jag har för grejor.

1 st 8-kanals sändarmodul V8FT
2 st 8-kanals mottagare V8FR

Lycka till Thomas.

Thomas
2011-06-30, 21:38
Nä, den gamla "obindbara" mottagaren är nog till råtttorna.
Jag köpte en ny likadan hos AirMedia, och den funkar perfekt!
Priset är ju lixom överkomligt, så jag sörjer inte nämvärt...

AM
2011-06-30, 21:45
Problemen kan vara följande:
Telemetriprodukterna (D8) finns i version 1 resp version 2.
En uppdaterad sändarmodul/mottagare (V2) fungerar inte ihop med en V1 sändare/mottagare och vice versa.
Detta påroblem ska man inte ha med V8-enheterna (ej telemetri).

Bindingen - för både telemetrimodulerna/mottagarna och V8-produkterna går till så här:

1. Tryck in knappen på sändarmodulen och slå på sändaren - släpp knappen efter en sekund. Lysdioden ska blinka på sändarmodulen.
2. Tryck in knappen på mottagaren - slå på strömmen till mottagaren - släpp knappen efter ett par sekunder. Lysdioden på mottagaren ska blinka.
3. Stäng av mottagaren
4. Stäng av sändaren
5. Sätt på sändaren igen UTAN att röra någon knapp på sändarmodulen.
6. Sätt på mottagaren likaså UTAN att trycka på mottagarens knapp.
KLART!

Om man håller in sändarknappen mer än ca 5 sekunder när man binder - slumpar sändaren fram ett nytt "Perswonnummer" - och alla mottagare får bindas om till den nya logaritmen.

När man har sändare och mottagare igång kan man trycka - mindre än en sekund - på mottagarens knapp för att lagra FailSafe-läget. Dvs, att man ställer kontrollerna i det läge man vill ha FailSafe och trytcker kort på mottagarenhs knapp. KLART! För nytt FailSafelägge trycker man blott kort igen på mottagarens knapp.

Räckvidden testas genom att starta sändaren och mottagaren som vanligt - när de är igång - håll inne knappen på sändarmodulen i minst 6 sekunder. Lysdioden på sändarmodulen börjar blinka snabbt. Effekten är reducerad till ett minimum. Utför räckviddstest - man ska ha minst 40 - 50 meters räckvidd. Tryck kort på sändarmodulens knapp igen - och lysdiodens blinkande ska övergå till ett fast sken - räckviddstestet är klart och full sändareffekt är återställt.

Mvh
Ove

DrHanke
2011-06-30, 21:57
Har ni kollat att ni inte har olika versioner? V1 funkar bra med V1 resp V2 funkar bara med V2. Jag satt också ett tag å slet mig i håret innan jag såg att vissa var V2 mottagare. Programerade om allt till V2 å vips funkar det. Lite lurigt men som ni beskriver det ovan känns det som ni har V1/V2 problem?

Wavis
2011-06-30, 23:01
Dr hanke ,,Kan man programera v1 ,,,till v2 ...isf hur gör man då ,,Har prog kabel

DrHanke
2011-06-30, 23:11
Yes nu har jag bara 8k telemetri mottagarna så jag vet inte 100 om alla går... låt mig återkomma... Modulen i radion är enklast den uppdaterar man via kabeln som följer med för att läsa ur telemetrin. Mottgarna måste man ha FrSky egna interface.