handdator

Visa fullständig version : Uppgradering från 3ch till 4ch.



orion1
2011-06-04, 19:49
Hej!
Jag är ny inom rc-flygning och undrar om det finns någon här som vet
hur man uppgraderar ett 3ch rc-flyg till 4ch? (alltså lägga till skevroder)
Jag har ett Arttech cessna 182 med en 480 motor.
Flyget är köpt på teknikmagasinet.
Jag har funderat på att sätta in 2 st servon ett till vardera roder men
då fick jag höra att det går tydligen inte.
Tacksam för svar.
MVH Viktor

freddan_6
2011-06-04, 21:17
Hej
För att kunna använda 4 kanaler behöver sändaren ha minst 4 kanaler och mottagaren minst 4 kanaler. Ska du ha 2 servon till skevroder? I så fall går det med en y-kabel. Men jag har inte en aning om ifall arttech uppfyller standarden för hur servokontakter och servosignaler ska se ut. Vad har du för sändare och mottagare? Jag tror du får roligare upplevelse om du istället byter batteri och / eller byter motor och fartreglage till borstlöst.
m.v.h, //Fredrik

Skrotiz
2011-06-04, 21:23
Hej!
Art tech har "vanliga" servo kontakter och signaler så det är inga problem att koppla på fler servon, dessutom brukar det väl vara 4ch även i 3kanals planen så det bör inte vara några problem.

Y-kabel som nämndes tidigare fungerar ju utan problem men om möjligheten finns så är ju ett servo bättre ur vikt synpunkt(blir dock lite mer pill med länkaget).

Att uppgradera batteri, fartreglage och motor till borstlöst med LiPo tror jag också ger mer för pengarna, kräver dock ny laddare för LiPo.
MVH//Johan

orion1
2011-06-05, 11:17
Hej!
jag har en arttech 4ch sändare och en 6ch motagare.
Vad är det för fördel med att ha 2 st servon till skevroder
istället för 1?

PatrikE
2011-06-05, 12:04
Det är enklare att göra länkagen om man har 2 servo.

orion1
2011-06-05, 12:16
ok, men blir det ingen skillnad i själva flygningen?

Skrotiz
2011-06-05, 13:18
Nej. Själva flygningen blir exakt likadan.
Har du däremot 2st servon och en modernare radio så kan du mixa in flaperon(typ flaps eller klaffar) till skeven.
Detta är dock inget som går att göra med din radio men vid framtida inköp av ny radio så finns möjligheten ifall du bygger med två.

orion1
2011-06-05, 13:45
hej!
Om jag nu ska bygga ut till skevroder med 2 st servon,
vad ska jag då ha för servo?
De som redan sitter i är arttech as-100, tror det är 9g.
MVH Viktor

freddan_6
2011-06-05, 14:32
Du bör ha Hextronik HXT-900 (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=662).
Du kanske ska ha roderhorn (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8600), länkar (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9887),clevis (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7555) och gångjärn (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8282) samtidigt.
m.v.h. //Fredrik

McRegor
2011-06-05, 16:56
Hej,
Har du en 4-kanalers sändare så måste du som Freddan nämnde köra med Y-kabel om du har 2 skevservon.
Alternativt ett klassiskt montage med ett skevservo.
//Roger

orion1
2011-06-05, 17:07
Hej freddan_6!
Tack för tipset.
Vet du någon svensk butik som säljer detta servo?

freddan_6
2011-06-05, 18:42
Hej
RCflight säljer saker som ursprungligen kommer från hobbyking.

McRegor
2011-06-05, 19:26
Hej,
Mitt favoritservo bland billiga 9 g-servon är tveklöst detta som bl a RC Flight säljer - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=479
Hälsningar
Roger

orion1
2011-06-06, 08:48
Hej!
Tack för alla svar.
Nu undrar jag om det är någon som har förslag på hur
jag ska koppla ihop servot med skeven?
Hade tänkt att använda en stötstång och fästa i ett roderhorn.
Vad tycker ni?
Tacksam för svar.
MVH Viktor

jocke1963
2011-06-06, 10:36
Hade tänkt att använda en stötstång och fästa i ett roderhorn.


Ja, det är så man brukar göra. :)

McRegor
2011-06-06, 11:28
Hej,
Om du väljer att använda ett servo så är det bara att placera detta centralt och använda en stötstång från vardera sidan av servooket till resp roderhorn för vänster/höger skevroder.
//Roger

orion1
2011-06-06, 12:08
Tror ni att jag måste byta motor
och fartreglage till borstlös?
Annars, klarar ett arttech cessna 182 med en
480 motor att rolla och allt vad man kan tänka sig?

freddan_6
2011-06-06, 15:48
Borstmotorer slits ut efter 25-40 timmar. En borstlös motor har mycket högre verkningsgrad och livslängd, så du får mer kraft och längre flygtid.
Ett förslag är byt ett annat är att vänta med att byta. Rolla bör du kunna göra ändå bara du är på tre misstags höjd. Looping kan behöva att du höjer farten genom att dyka först. Detta behöver du inte med rätt borstlös setup.
Du kan dra cirka 15A vid 11,1V med en borstlös 480 motor. Det är 150W.
En borstlös motor är lättare för samma effekt, typiskt 40 gram. För att inte få baktungt flygplan kanske du ska välja samma vikt på motorn. En 480 motor väger cirka 100 gram.
m.v.h. //Fredrik

pgrts
2011-06-06, 19:35
Ett alternativ till att byta motorn är att byta batteriet till ett 2-cells LiPo. Köper man ett någorlunda modernt batteri med högt C-tal så får man bättre kraft trots att det teoretisk har lägre volt med ett LiPo med 2 celler. Borstmotorerna klara sig väldigt bra så länge man inte kör med 3 cells LiPo.
Att montera ett servo är ganska enkelt. Man kan klippa ut roderhorn från 1mm plywood och fixa en stötstång i 1 mm pianotråd. Inga konstigheter. Z-böjen på pianotråden har två syften. 1 - att kunna grovjustera så att utslaget är neutralt vid neutral radio. 2 - tar upp eventuella stötar vid markkänning så att servokugghjulen inte skadas lika lätt.
http://www.ripamfk.com/html/201xxx/roder.jpg

orion1
2011-06-12, 14:00
Hej igen!
Är det någon som kan förklara i detalj hur man sätter in endast ett
servo till skeven? Alltså ett servo som styr båda skevrodren.
Tacksam för svar
MVH Viktor

McRegor
2011-06-12, 14:18
Hej,
Här kommer ett par enkla exempel:

21494

21495

Hälsningar
Roger

orion1
2011-06-12, 15:49
Hej!
Vad är det för skillnad på ett digitalt servo och ett vanligt servo?
MVH Viktor

freddan_6
2011-06-12, 16:55
Ett digitalt servo har en dator i sig som ser till att du har full kraft oavsett hur stort ändring av utslag du ska göra. Analogt servo avtar kraften med minskad utslagsändring. Du får bättre respons vid småändringar med digitala servo. När man har flugit ett lägre tag märker man skillnaden. Det är inte gratis med mera kraft, utan de digitala servona drar mer ström. Ibland kan det vara obra. Jag har flugit i 8 år och håller på att byta till digital servo nu.
m.v.h. //Fredrik

orion1
2011-06-12, 20:17
Hej!
Går det att uppgradera på följande vis?
Ta ett servo och placera det på mitten av vingen, dra en vajer
åt båda hållen från servot ut till båda skevrodren genom ett rör
och sedan sätta fast det i ett roderhorn på skeven.
Är lite orolig att vajern böjer sig när man ska ge utslag.
Kom gärna med andra förslag på hur man kan uppgradera till 4ch.
Tacksam för svar
MVH Viktor

freddan_6
2011-06-12, 20:28
Hej!
Går det att uppgradera på följande vis?
Ta ett servo och placera det på mitten av vingen, dra en vajer
åt båda hållen från servot ut till båda skevrodren genom ett rör
och sedan sätta fast det i ett roderhorn på skeven.
Är lite orolig att vajern böjer sig när man ska ge utslag.
Kom gärna med andra förslag på hur man kan uppgradera till 4ch.
Tacksam för svar
MVH Viktor
Det går inte. Det måste vara något styvt. Normalt använder man kolfiberstång, pianotråd, cykelekrar eller liknande. Ska du ha wire så måste det vara så kallat pull-pull, d.v.s. att du drar med servot åt bägge hållen. Och då måste du ha ett servo i varje vinge.

orion1
2011-06-12, 21:00
Kan någon förklara hur jag ska göra för att få till skevroder
så snyggt som möjligt med hjälp av de färdiggjutna på vingen?
Alltså som arttech själva har gjort på sin 4ch modell av cessna 182 med endast ett servo.
Lägger upp en bild på vingen där jag har dragit sträck
var de olika gjutningarna är.


21515
tacksam för svar
MVH Viktor

McRegor
2011-06-12, 21:28
Hej,
Jag vill nog säga att det är fullt möjligt även om det kanske inte blir det allra mest exakta länkaget.
Tillse att du har bra passform mellan ytterrör och wire/pianotråd och lägg ytterröret i en mjuk kurva i vingen så fungerar det säkert. Och limma fast ytterröret noga i vingen.
Denna typ av arrangemang används ju i många EPP-kärror från t ex Multiplex och Graupner även om man kanske inte har det för skevroder.
Hälsningar
Roger
Hälsningar
Roger

orion1
2011-06-13, 10:32
ok, men vilket är det bästa sättet att få till skevroder så snyggt som möjligt?
Hur har arttech själva gjort med sitt 4ch cessna 182?
Kolla på bilden lite längre ner. Den föreställer min vinge.
MVH Viktor