handdator

Visa fullständig version : spelar storleken någon roll?????



Bakerman
2011-06-05, 11:03
Hej allihopa:)

Jag har en Spektrum AR500 som våran katt har använt den långa antennkabeln som tuggpinne!:banghead: kan någon här mäta hur lång denna skall vara samt kan man löda dit motsvarande längd om om längden blir lika lång som den var från början?????
Jag som skall premiärflyga min BD-5a http://www.parkjets.com/bd-5-microjet/:(

Tackar på förhand

Mvh
Håkan

McRegor
2011-06-05, 18:01
Hej,
Har ingen Spektrum men på 2,4 GHz-mottagarna så är det bara normalt den yttersta biten (ca: 2,5 cm vill jag minnas) som är själva antennen så att förlänga den återstående antennstumpen lär knappast fungera. Du får nog köpa en ny antenn och sätta in (brukar sitta med "snabbfäste" på många mottagare).
//Roger

freddan_6
2011-06-05, 19:38
Det är C (ljusets hastighet) / frekvensen / 4 som är längden på antennen. I detta fall helst 3,06 cm, men i alla fall mellan 3,00 och 3.10 cm.

Det är bara den yttersta skalade delen som är antenn, resten är kabel.
Och som mcregor säger: köp ny antenn
m.v.h. //Fredrik

Bakerman
2011-06-05, 20:43
Hej

Okej!! var hittar jag en reservantenn??? har sökt på google men inget!

Mvh
Håkan

freddan_6
2011-06-05, 21:42
Kolla där du köpte mottagaren

pgrts
2011-06-17, 07:52
Detta är kanske off topic för denna frågan men det blev en hel del räckviddskontroll på Spektrumgrejor i går kväll.
En junior har just köpt en DX8 som vi flög med i början av veckan utan problem. Det var DX8 som lärar-radio och DX5 som elevradio. i går kväll skulle vi träna lite igen med en annan modell. Då upptäckte vi att räckvidden var i stort sett ingenting med DX8. Samma mottagare med DX5 hade mycket bra räckvidd.
Det fick bli en stortest på gatan hemmavid med ett gäng olika mottagare.

AR500 - här är det full räckvidd som gäller - dubbla avståndet mot rekommenderat testavstånd i manualen för "Range Check". Utan "Range Check" så kunde man gå tills man inte såg planet - sen tröttnade jag på att gå.
AR8000 - Det var precis samma utmärkta resultat som AR500.
Orange 6 kanal - Här var det klart mindre än med AR500 men fortfarande ca 20% längre än rekommenderat testavstånd enligt manualen - alltså klart full räckvidd.
AR6xxx - tre olika modeller testades men dåligt resultat gällande DX8 men mycket fin räckvidd (över 300 m med DX5 sändare.

Det blev förstås en massa sökande på forum i går kväll. Horizom har bulletiner men de ger inte så mycket info. Däremot hittade jag ett inlägg om en som haft motsvarande problem med 6xxx-serien och DX8.
Hans lösning var att vara noga med att inte släppa bindknappen innan DX8 bottat om efter bindning samt att ha mottagaren ca 1 meter från sändaren (inte närmare) under bindning. Sedan hade hans räckviddsproblem med AR6xxx fixat sig. Detta har tydligen skrivits en hel del om gällande DSMX-sändare som är ensamma om fenomenet - som bara gäller gamla mottagare som slutat tillverkas.

rfnoise
2011-06-17, 13:15
Tja!

Är du i Sthlm så kan du köpa en AR500 av mig för 200kr som jag har liggandes? Jag köpte den för ett projekt som aldrig blev av. Den är ny utan kartong.

/Calle

Patrik J
2011-06-17, 13:36
Vad gäller antenn, så fungerar det med en kabel typ servoledning i motsvarande längd söm orginal antennen.
Vad jag läst, så är inte det lika viktigt att det är helt identisk kabel som antennen utan att längden är det viktigaste i detta.
Har själv en lagad AR7000 samt sett flera som bytt både en och två ledningar/antenner, jag har inte haft några räckvids problem med denna lösningen.
152mm är visst längden på den avgnagda antennen om jag inte läst helt galet på Spektrums hemsida (Referens AR600).
Mät och löd, gör sedan en räckvidstest, så får du bedömma utefter det.

freddan_6
2011-06-18, 13:37
Hej
Du har läst galet på Spektum's hemsida. Antennen sitter i änden av en koaxialkabel. Längden på koaxialkabeln kvittar (ganska mycket). Längden på antennen är exakt lika med c/frekvens/4 där frekvens är din frekvens, c är ljusets hastighet.
Eftersom frevensen varierar så är antennen lite olika längd.
från 3,0 cm till 3,1 cm. För säkerhets skull borde den vara 3.06 cm då detta blir exakt i mitten av frekvensbandet.

Bonanza
2011-06-18, 16:26
Ang DX8.
Om ni kör DSM2 mottagare så kolla om radions kod matchar deras senaste bullentin.
RF modulen måste uppgraderas av Spektrum för att det ska funka bra med DSM2.
Radion måste skicas till Horizon UK, eller DE antingen direkt eller via ÅF.

Kenny
2011-06-19, 12:00
Hej
Längden på antennen är exakt lika med c/frekvens/4 där frekvens är din frekvens, c är ljusets hastighet.
Eftersom frevensen varierar så är antennen lite olika längd.
från 3,0 cm till 3,1 cm. För säkerhets skull borde den vara 3.06 cm då detta blir exakt i mitten av frekvensbandet.

Om man får vara lite petig så gör man antennen 5% kortare p.g,a radiovågens utbredning bromsas något i atmosfär samt att även trådens tjocklek lär inverka.

Frekvensen tillåts hoppa mellan 2.4000 ghz till 2.4835 ghz vilket då ger en antennlängd på ca 29.7mm respektive 28.7 mm. Mäter jag min Futaba 6014 mottagare så är antennen ca 29.2 mm. Den ligger alltså ungefär i mitten av spektrat. ( korthållsmottagarna har en kortare antenn, sannolikt 1/8 våglängd.)

En antenn kan man ganska lätt tillverka själv, om man får tag i en bit koaxial med rätt impedans. Att löda in den i mottagaren kräver dock lite kunskap.

21645