handdator

Visa fullständig version : Ny kamera, vad välja?



Rickard
2011-06-06, 10:08
Hej!

Jag har flugit fpv i lite drygt ett år nu, hela tiden med en MSH-36/Kx191 kamera, den ger helt ok bild men lite bättre skulle inte skada! Vad flyger ni med för kamera via goggles? Någon som kan rekommendera en bra kamera?

Mvh
//Rickard

StarvinMarvin
2011-06-06, 10:24
Jag flyger Gopro HD dagtid. den fotar bra o filmar bra i 60fps.. (vid snabba filmer så vill man ha mer än 30 iallafall) kvällar o nätter kör jag den enkla ccd kameran som följde med videolänken. den filmar hyfsat men är också ljusförstärkande så du kan ha bra sikt under bäckmörker.

mvh // Matte

Rickard
2011-06-06, 10:32
Hej,

Har hört att Gopro ska ha viss fördröjning mellan verklig bild och utsänd bild (mer än ccd kameror) och därför inte lämpar sig att flyga via utan mest för att filma med, något du har märkt av?

UndCon
2011-06-06, 12:39
Det stämmer - jag testade att koppla in min GoPro direkt till min TV och det var en märkbar fördröjning. Detta faktum samt att GoPro har en för mörk bild gör att jag alltid använder en Sony CCDkamera istället.

Samma problem är det med mina goggles och min 7" LCD. Goggles har en mycket ljusare bild.

Jag hoppas på en flygning i kväll...blir isåfall en tur till Öland...flygning fram till 23:00 är inga problem med goggles och fpv-kameran trots att det då är mörkt ute.

//UndCon

Rickard
2011-06-07, 22:13
Tjena,

har nu nästan bestämt mig för en Dx201-DPS kamera, verkar ge fin bild så länge ljusförhållandena är ok :)

Någon som provat den?

mvh
//Rickard

kajakmannen
2011-06-07, 23:00
Hej Rickard. Väntar hem en hel del grejor från Rangevideo (som bland annat säljer Pixim Dx201 kameran. Kan ha fel men tror att den tillhör toppskiktet. Vet att Vladimir som äger Rangevideo håller på att låta testa en nya kamera som skall vara bättre än Piximen men den har inte överglänst Dx201 kameran än så det du gör ett bra val.
MVH / Kajaken

DrHanke
2011-06-07, 23:15
Jag har flygit en DX-201 i en mikrokoper och gillar den inte alls. Den är liksom GoPro:n känslig precis när det skymmer eller om man flyger i skugga. Bilden blir mörk fort, bästa jag kan rekomendera är DPC-480 alt nya 520.

Två bra kameror:

DPC-520 alt DPC-480
1, http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?products_id=599

GF-PX540 (pixim sensor)
2, http://www.globeflight.de/GF-PX540-FPV-Kamera-540TVL

Impulze
2011-06-08, 07:38
Skumt det där med fördröjning med Gopro kameran, jag lider inte alls av fördröjningar. Och kolla man rcgroups så verkar det vara lite både och där.

//Matte

Sigun
2011-06-08, 15:31
De kan inte vara så att om man har ett "sämre" minne man spelar in på så orsakar det fördröjning i bilden?

dvs ett minneskort med lite dålig skrivhastighet? bara en fundering.
/Martin

Rickard
2011-06-08, 22:01
Tack för alla tips och rekommendationer! Nu blev det ännu klurigare att välja! Vill gärna ha en bra allroundkamera som funkar även om ljuset är lite halvtaskigt. Kanske går det att fixa och trixa lite med inställningarna på dx-201 så att den funkar bra även vid lite sämre ljus? För de filmer jag sett från den kameran när det har varit ljust har sett riktigt fina ut!

DrHanke
2011-06-08, 22:57
Köp 201:an du har ju ändå redan bestämt dig. Jag kan vara så att jag finner nått å börjar surfa runt och både ena efter andra tipsen dyker upp, slutar med at jag köper det jag redan vill ha och det blir bra. Oftast är det viktigare att jag känner mig nöjd och bekväm än vad andra har för åsikter...