handdator

Visa fullständig version : Servon till Flaps, storlek?



calimaa
2011-06-06, 23:37
Hej!

Jag har en P-51 Mustang på 1.580mm vingspann med en 40 motor i. Kontrollen är av märket Spectrum, DX6. Allt fungerar jätte bra, tills man ska landa. Det blir lite väl snabba landningar som kräver en hel del utrymme då jag inte får ner farten snabbt nog.

Så jag vill nu kunna aktivera mina flaps som jag har inbyggt i planet, men jag saknar servon. Vilken storlek sk jag använda mig av och var hittar jag dem?

Med Vänliga Hälsningar,
Jonas Bergman
Göteborg

jocke1963
2011-06-06, 23:47
Är kärran (märke?) avsedd för ett eller två flapsservon?

calimaa
2011-06-07, 00:13
Två stycken verkar det som då jag har en lucka i varje vinge. Det är av märket HANGAR 9.

McRegor
2011-06-07, 06:16
Hej,
Vet inte hur just din P51:a är men rent allmänt så brukar Warbirds av den typen kräva lite högre fart vid landningen och går inte att jämföra med t ex rena 3D-kärror. Så nån radikal sänkning av landningshastigheten tror jag inte du skall räkna med om du aktiverar flapsen. Men det kan säkert Bokis eller nån annan Warbirds-specialist berätta mera om...:)
Hälsningar
Roger

jocke1963
2011-06-07, 07:15
Två stycken verkar det som då jag har en lucka i varje vinge. Det är av märket HANGAR 9.

Vad säger manualen, om du har nå´n? Är det denna ? Hittar ingen P51 med 1580mm i spännvidd på deras sida...
http://www.hangar-9.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN4425
Skulle tro att de rekommenderar 2 "standardservon", dvs runt 40-50g.
T.ex: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=179

calimaa
2011-06-07, 07:57
Nej det stämmer, jag som skrev fel på en niffra. Det ska vara 1480mm, och det är den du hittade på deras sida.
Jag har för mig att manualen rekommenderar deras egna servon, som givetvis inte går att hitta i sverige på ett enkelt sätt. Men jag antar att det går lika bra med standard servon som du säger.

Klockrent pris på denna med, har hittat andra men de ligger på runt 350kr st, blir dyrt om man ska ha två.

Tack så mycket Jocke!

bokis
2011-06-07, 09:38
Som Roger skriver,det kommer inte bli nån större fartsänkning,på den storleken på kärra så är det mer en broms..
Vilket jag tycker är till hjälp men det fodras lite invänjning,jag gillar att ha mer än 45 grader klaff men räkna med att den kommer att försöka stiga en del..
Mixa in dyk tillsammans med klaff ute är något jag brukar göra..
Vad gäller servo så är det väl standardstorlek? Då funkar det med Futaba 3003 eller något annat billigare servo..

calimaa
2011-06-07, 14:01
Oj det var mer en vad jag trodde. Jag tyckte det skulle ligga på runt 30% flaps, men är absolut villig att testa ditt förslag.
Ska tilläggas att jag är väldigt ny när det kommer till RC flygning så är jätte tacksamm för alla slags förslag och råd.

Har inte gått med någon klubb en men kommer väl dit inom denna sommaren. Blir ju lite lättare att ha folk som vet lite mer runt om kring sig givetvis.

Jag vet att det inte var något nybörjar plan direkt men det är ju drägglande snyggt så man kan ju fan inte låta bli. Har nu vart uppe 6 gånger i luften med flygningar runt 4-8 minuter i stöten och alla landningar har gått bra, men som sagt tycker det går lite väl fort. Blir ju jobbigare när händerna skakar lite :D. Var ju inte direkt samma sak som att sitta framför datorn i en månad och köra realflight...

Mvh,
Jonas

bokis
2011-06-07, 14:06
För mig så blev det så i början att jag tog kanske 30 grader klaff vilket är helt OK men jag gillade inte resultatet..
Flera kärror steg som ballonger(det är individuellt från kärra till kärra) och jag miste det jag ville åt,få ner farten och gasa lite istället för o kunna hålla den i luften.
Smaken är som baken..
Det där med klaff är fortfarande "trial and error" för mig,jag letar mig fram på resp. kärra det som passar min sorts flygning..

calimaa
2011-06-07, 14:20
Jo men det låter ju vettigt, är en väldig ballansgång de där med landningen, sammtidigt som det är det roligaste momentet just nu av hela flygningen.

Tycker det är lite jobbigt dock att kontrollen är så super känslig. Man kan knappt peta på gasen så sticker den. Har försökt att ställa in servon att vara mindre känslig men det är svårt. Man vill ju inte förstöra den setupen man har i kontrollen och kopierings funktionen verkar inte fungera som den skall. Det blir att den tappar synken med planet istället och då måste man väl köra hela synknings processen igen antar jag.

McRegor
2011-06-07, 16:22
Hej,
Tycker Bokis att det fortfarande är lite "trial and error" så är nog mitt råd att du i egenskap av nybörjare skall ligga lite lågt med dessa experiment och istället satsa på att lära dig landa kärran med de förutsättningar som finns just nu. För Bokis om nån har flugit måååånga warbirds....
Hälsningar
Roger

jocke1963
2011-06-08, 07:39
Tycker det är lite jobbigt dock att kontrollen är så super känslig.

Har du inte lagt in någon Expo? = Exponentiell verkan, dvs du kan ställa in i radion så att utslagen kring neutralläget blir mindre och inte lika känsligt.

http://www.youtube.com/watch?v=aP8vGp2TOJQ

calimaa
2011-06-08, 07:51
Kanon!

Precis denna inställning jag letat efter. Har vart inne där förut men inte vart säker på om man verkligen ändrar rätt. Tack så mycket!

Ska vidarebefodra denna infon till min flintstone vänn som enbart har två lägen, 0% eller 110% ;)

/
Jonas

freddan_6
2011-06-08, 12:22
I samma meny finns dual rate. Den gör att du kan få större utslag när du flyger men mindre när du ska landa. Det är nånting jag alltid ställer in när min grabb ska flyga, för att han är nybörjare. Detta slår du av och på med en switch. Det går att välja en switch per roder, eller en gemensam switch.

m.v.h. //Fredrik