handdator

Visa fullständig version : Projektarbete. Bygga radiostyrt flygplan.



CaVVa
2011-06-07, 12:43
Hej gott folk!

Jag och 2 kompisar har som projektarbete att bygga ett radiostyrt flygplan. Vi har nästan ingen erfarenhet av sånt här överhuvudtaget. Jag har dock grejat en del med radiostyrda bilar (el).

Vi skulle behöva tips och råd om hur vi skall gå tillväga. Vi tänker köpa motorer och styrning, sen försöka bygga resten själva.
Vad skall vi köpa? Vad skall vi använda för material osv?

Alla tips uppskattas! :D

pgrts
2011-06-07, 18:35
Jag skulle rekommendera att ni bygger med en ritning som grund. Det finns flera bra modellflygtidningar som har ritning och viss byggbeskrivning som bilaga. RCM&E är en engelsk tidning och FMT är en tysk tidning med ritningar. Gå till biblioteket för att kolla om ni hittar något nummer med skoj ritning. Även om ni tänker bygga en egen konstruktion så är det smart att titta på hur andra har gjort så att det blir ett lyckat resultat. Balsa och vitlim är grundmaterialet. Vassa knivar är också ett måste. Lite hårdare och starkare material (plywood) till roderhorn, vingbalkförstärkning och motorfästen kanske kan behövas beroende på storleken på planet ni tänker bygga. Lämplig motor, batteri servon mm brukar man kunna läsa sig till i beskrivningen. Det är ju helt olika grejor som behövs beroende på hur stor modell man tänker bygga. Klädsel av något slag behövs men det beror på vad man tänker bygga. Oftast använder man speciell plats med lim på baksidan som smälter när man monterar klädseln med ett strykjärn, men det finns plast utan lim där man sätter limmet på trädelarna dit man ska fästa klädseln.

Hoppas att ni hittar något så att ni bättre kan specificera storlek och förväntad vikt på er skapelse så kan ni säkert få väldigt bra tips på vilka grejor ni behöver och var ni kan handla. Skriv också var ni håller hus i landet så att någon kan tipsa om lämpliga ställen för inköp om ni inte beställer allting via nätet.

freddan_6
2011-06-07, 18:45
Förutom att bygga i balsa kan man bygga med isoleringsmatrial av typ depron, kapron. Dessa finns på golvläggningsfirmor. Ritningar går att hitta med google om man söker efter "rc plan depron" plan är engelska för ritning. Man behöver kolfiber för att staga upp en sån konstruktion, och motor, fartreglage, batteri, servo, sändare och motttagare. Dessa konstruktioner kan limmas med uhu-por.
När Patrik ovan skriver plywood, så menar han flygplywood, som är t.ex. 0,4-1,6 mm tjock. Sådan plywood kan vara bra även till depronplan. Roder fixerar man med tejp.
http://agert.homelinux.org/blog/images/thumb/b/ba/J22_a.jpg/600px-J22_a.jpg
m.v.h. //Fredrik

m.v.h. //Fredrik

dumbo
2011-06-07, 21:00
Det hela beror ju lite på vilken "nivå" ni tänkt lägga det hela på. Att bygga i depron med bara profil till kropp och en helt platt vinge är ju enkelt och går snabbt, vilket gör att man kan experimentera mer, vilket kan vara både roligt och lärorikt och sådant experimenterande kan ju mycket väl ligga till grund för ett bygge i balsa/ply som avslutning på projektet om man så vill.
Sedan är ju frågan om projektet som sådant ska leda till ett flygande flygplan, kort och gott, eller om ni ska ta det ett steg längre och bygga något som klarar mer extrema/ovanliga saker (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=1_Eh3pMC-1o&feature=channel_video_title).

Vilka prylar ni ska välja beror ju som redan nämnts, på vad för flygetyg ni tänker er storleksmässigt och prestandamässigt, men även på er budget. Eller ni får väl kanske välja flygetyg lite efter budget. Det är ju åxå bra för oss att veta för att kunna föreslå utrustning. Vad gäller radio så finns det ju allt från billiga kinaradios för ett par hundra till "state of the art" för 10000-15000kr, tex...

CaVVa
2011-06-07, 23:45
Oj! Tack för alla snabba svar!
Imorn ska jag och de andra göra en lite exaktare planering. Återkommer med storlek, vikt osv. efter det!
Vi befinner oss i Vänersborg.

freak174
2011-06-22, 22:13
Hejsan,

Skulle vilja säga att det är något väldigt roligt ni ger er in i.
Jag dessutom, hade också detta som projekt arbete detta år och jag ångrar mig inte något.

Om ni vill ha mitt arbete för att kunna ta lärdom av det så kan ni skicka ett PM med mail så kan ni få ta en titt på arbetet.
Där ingår det en massa fakta som ni kan ha användning av.

CaVVa
2011-06-22, 23:29
Najs!
Ja detta kommer bli intressant!
Det vore jättesnällt!! Jag slänger iväg ett PM :D