handdator

Visa fullständig version : EDF-meeting i Danmark succe´igen!



Uno
2011-06-07, 17:36
Förra året deltog jag i det 3:e internationella EDF-meetinget 3 mil söder om Kastrup i Danmark.
Vädret var perfekt med svaga vindar och 20 grader plus. I år 4-5 juni var det repris och vädret var perfekt. Dagen efter mötet var det kraftiga åskväder. Vilken tur vi hade. Det var 63 kärror anmälda och jag vet inte hur många piloter men vi var 35 till den stora grillmiddagen på lördagen. Danskar , tyskar och jag som ende svensk. Jag förmodar att det var långhelgen i Sverige som gjorde att inte fler åkte över Öresundsbron. Jag kan verkligen rekommendera det till nästa år. En fantastisk anläggning för r/c flyg, bil och båt med ett stort klubbhus med restaurang. Jag skrev en artikel i MFN i fjol om meetinget och avser göra så i år också. Det finns allt från de mest sofistikerade konstruktioner som Dc 9:an, i år med radiostyrd pushbacktraktor, till enkla foamies från HobbyKing. Daniel Schubeler kom dit och visade upp sina fantastiska fläktar i kolfiber. Dom är högprisgrejor men väldigt lätta och effektiva. Han hade med sej den nya 93 mm-fläkten med 12 blad och som låter som en jetmotor och höll ett föredrag med frågestund på lördagskvällen. Mycket seriös kille som pratr perfekt engelska. Det var en kille som hade en Volcano V2 med en 12-bladig Schubeler 120 mm fläkt. Tyvärr brann fartreglaget i starten och det behövdes pulversläckare för att inte allt skulle brinna upp. Det finns ett klipp på den kärran på http://vimeo.com/24057507
Lyssna och njut.
Själv hade jag med mej min trogna Twister, (som jag byt motor i till en 70 mm RC-Lander och fått tillräcklig fart för mej), Rc-Lander J 34, MBS Draken och min nya Jet Arrows J28 Vampire. Allt packat i min sons Volkswagen-buss vilken också var natthärbärge. Det flögs kontinuerligt och ville man flyga ensam var det bara att säga till. Det var en del spektakulära haverier men inte en enda midair. Jag fick ihop 15 flygningar på 2 dagar. Många åskådare kom och var nyfikna. Jag pratade länge med en scotte som varit kapten i Brittish Airways. Han höll på att bygga en JAS Gripen för turbin och undrade om det fanns någon uppvisningsmålning i Sverige på den. Jag känner inte till det. Det fotograferades och filmades hej vilt så det kommer mycket på nätet i fortsättningen.
Gå in på www.electricjets.dk och redan nu finns det bilder från denna weekend. Det kommer mera och Ni kan också kolla tidigare års foto och filmer. Bookmark siten för nästa års meeting och kom till Danmark och hygge. Med vänlig hälsning Uno. Ps bifogar en bild på min nya Vampie.ds.