handdator

Visa fullständig version : Hjälp med identifiering av Supercub



senmathal
2011-06-15, 09:48
Igår kraschade jag min 1/4 supercub och kroppen blev totalhavererad medan vingarna är i hela så när som ena vingen stöttor. Nu funderar jag på man skulle kunna hitta en ritning och bygga en ny kropp. Problemet är bara att jag inte vet vilket fabrikat det är på Cuben.

Jag tänkte om jag beskriver lite detaljlösningar så kanske det kommer lite förslag. Vet inte om det är en Supercub från börja eller om det är en modifierad J3

Cuben har nog några år på nacken och är ett klassiskt balsabygge. Vingarana är helt uppbyggda av balsa, även vingbalkarna. Vinghalvorna hålls ihop av en vantskruv som sitter inne i kroppen. Vantskruven är fäst i en ståltråd med en böj längst som sitter i varje vinge.

Stabben är två halvor och justerbar. Vet ej om det är original.

Modellen saknar öppningsbar dörr. Verkar lite märkligt med då stabben är så skalariktig.

Den har flapps men vet inte om detta är original.

Hårdträlisterna för landningsstället ligger längs med kroppen. Modellen var utriustad emd ett väldigt fint skalariktigt landningsställ. Vet inte om det var original.

Motorspantet har urtag där kroppens längsgående stringers är fästa.

Vilka har tillverkat klassiska balsabyggsatset?

Hoppas på hjälp

/Mats

senmathal
2011-06-15, 10:21
Här kommer lite bilder. Vet inte om plyfaskivan vid vingtippen är original då det ser lite väl
fransigt vid runt lätthålen. Eller så är lätthålen gjorda senare.

215722157321574

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

/Mats

Stig H.
2011-06-15, 10:52
Du kanske har en bild på den hela cuben FÖRE haveriet ?

bem
2011-06-15, 12:36
Hej,

Det är inte en SIG skala 1:4 CUB i alla fall om man kollar på vingens uppbyggnad på en sån:
http://www.sigmfg.com/BuildManuals/SIGRC48CubP3.html

Hangar 9's CUB kan det nog heller inte vara:
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Files/han1575-manual.pdf

Inte heller Toni Clarks 1/4 skala CUB stämmer (vingens uppbyggnad):
http://www.toni-clark.com/english/modelle/piper/piper.htm#

Kan det ha varit en ARF från början? Eller är du säker på att det är en "byggsats"?

/Bo

Dykarn
2011-06-15, 19:34
Hej.
Jag har ägt den där! Det är ingen ARF utan troligen en Balsa Usa byggsats.
Byggd av en kille i dalarna som hade en hobbyaffär där. Kallad Bull-Olle eller nåt..

Dykarn
2011-06-15, 19:36
21582

Så här såg den ut efter att jag hade lackat om den. Den var vit med röda stripes från början.

senmathal
2011-06-15, 19:36
Nja jag är inte säker på att det är byggsats men tycker det mesta tyder på det. Nu lyckades jag spåra upp en tidigare ägare och har skickat ett mail och frågat honom. får se om det blir napp
.21579215802158121578

Här är några bilder i alla fall som legat på SMF tidigare. Vet inte om den är ändrad från original då det gäller rutorna i taket t. ex.

/Mats

senmathal
2011-06-15, 19:43
Oj då! Du dyker upp här Dykarn, vad bra. Lyckades som sagt just hitta dig igen på forumet och skickade ett mail till dig men nu hann du ju svara här. Sökte dig men hade glömt ditt nick men så kom jag på att det var Dykarn.

Ja kanske det är en Balsa USA jag tycker bara att jag hittar J3 i 1/4 scala och supercub i 1/3 scala från BUSA

/mats

senmathal
2011-06-15, 20:10
Har Googlat lite på Balsa USA och 1/4 cub men de bilder jag hittat stämmer inte riktigt. Till exempel så finns in te de där halvspanten med på de bilder jag hittar. Sedan är det lite märkligt att det inte var öppningsbar dörr på min vilket det tycks vara på de flesta 1/4 cubar jag hittat. Däremot var det delad och justerbar stabbe på den vilket de flesta andra saknar. Kanske det kan vara ett rent ritningsbygge från början.

Nu torde det väl gå att få ihop vingarna jag har kvar med någon annan 1/4 kropp med liknande konstruktion. Synd bara att jag skulle lyckas förpassa denna fina gamla Supercub till förgänglesen. Det gäller väl bara att se till att profilen på spanten som sitter på kroppen blir exakt lika de på vingen.

/Mats

Dykarn
2011-06-16, 09:28
Försök att få tag på han som byggt den. Tror han är i livet :-) Jag köpte den av en som hette Tommy eller Tony i Skinskatteberg. Han hade ett vildmarks/äventyrs företag med en riktig saloon osv där företag kunde tillbringa en natt som riktiga Cowboys....

Han i sin tur hade köpt upp hela bull-Olles/Olle-bull flyg verksamhet.
Så får du tag på honom så får du tag på byggaren. Och som du sa så kan det mycket troligt vara ett ritningsbygge med lite egna lösningar!
Byggaren flög tydligen mycket på Dragsängarna men fiflade med klubbens bokföring och åkte ut. Enligt vad jag hört iallafall..

Googlade lite snabbt och här har du honom:
Lerkulans guld & äventyrhttp://www.vastmanland.se/filarkiv/Nya_bilder/Aktiviteter/Äventyr/Skinnskatteberg/Lerkulan.jpgLerkulan 3
739 92 Skinnskatteberg
Tel: 0222-410 91, 070-492 14 58
E-post: tommy.022241091@telia.com
Hemsida: www.bergslagsaventyr.com (http://www.bergslagsaventyr.com)

senmathal
2011-06-17, 11:49
Tack för tipset! Ska se om jag försöker spåra upp den som en gång byggt modellen. Tråkigt att bli den i raden av ägare som gjorde skrot av modellen, och på ett så klantigt sätt. I ren irritation slängde jag in resterna av kroppen i vedpannan för att slippa se den. Så här i efterhand inser jag att det var väldigt dumt då det hade gått väldigt bra att mäta och malla av på den. Dessutom var stabben ganska intakt.

/Mats

bem
2011-06-17, 17:08
Hej,

Jo lätt hänt när man kanske är lite arg på sig själv. Men en sak har jag lärt mig genom åren det är att låta krachade plan få ligga till sig hemma ett tag så brukar man efter ett tag få lust att reparera. Har gjort ungefär samma sak som du (när jag var yngre) och till och med hoppat på och plattat till några modeller som kunde ha lagats (men som i stundens hetta ansågs oreparabel).

/Bo

senmathal
2011-06-17, 19:23
Jo men det värsta är att ja inte längre är yngre jag heller :) Och visst har man hoppat på en del modeller och tryckt ner någon i klubbfältets soptunna efter att ha rivit bort servo och motor. Grejen nu var att det var tredje gången på kort tid som jag gick i backen med den. De två andra gångerna var skadorna måttligare. Den ena var faktiskt en dokumenterad radiostörning från motorns tändsystem. Detta var nu bytt och allt fungerade och så gör jag så däringa.

/Mats

senmathal
2011-06-17, 23:01
Hittade den här och jag tycker att den är väldigt lika min Cub. Möjligen någon som känner igen den? Ska maila och kolla om det går att nå den som sålde den. http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=1&msgid=10209
/Mats