handdator

Visa fullständig version : Futaba R6014HS 14-Channel 2.4GHz FASST Receiver



Jakob
2011-06-15, 18:18
Hej!

Funderar på att köpa en Futaba 14 kanals mottagare 2,4 på HobbyKing.
Futaba R6014HS 14-Channel 2.4GHz FASST Receiver

Nu är min fråga är dessa regionskodade eller går de att använda i Sverige?

freddan_6
2011-06-15, 20:16
Hej
Det är bara mellan modul och sändare det är regionkod hos Futaba.
m.v.h. //Fredrik

Jakob
2011-06-15, 20:20
Tack för svaret det var vad jag misstänkte men ville vara helt säker innan jag beställer.

hjalleo
2011-06-15, 21:03
Hej
Det är bara mellan modul och sändare det är regionkod hos Futaba.
m.v.h. //Fredrik

Hej Fredrik!

Kan du förklara vad detta innebär för en som inte begriper?

Mvh Olov

bem
2011-06-15, 22:06
Hej,

Vissa Futaba sändarmoduler t ex TM-14 är regionkodad så i Europa behöver man Europeisk regionkodad TM-14 sändarmodul. Men alla Futaba mottagare är ej regionkodade så de kan man köpa var som helst i världen. Sen är vissa Futaba sändare regionkodade också t ex 14 MZ så där får man hålla sig till Europeiska sändare (men de går att ändra regionkoden i sändaren med rätta "verktyg" och Futaba service kan ändra regionkod i en sån sändare). T ex tar du med dig en Europeisk 14MZ till USA där du måste ha en USA kodad sändare (och TM-14 sändarmodul) får man så vackert låta ändra regionkodningen i sändaren och använda en TM-14 sändarmodul regionkodad för USA. Ett elände för "internationella" användare förstås men ett sätt för Futaba att dela in marknaden i flera regioner. Är väl inte tänkt att du som konsument då inte skall få ha nöjet att köpa där det är billigast i världen. Men det kan ju ha med vissa speciella krav i vissa länder att göra också och för servicens skull (kanske inte är så trevligt för en Futaba service att ha hand om service och garantireparationer på en radio som köps t ex i Hong Kong vad vet jag). Men som sagt detta gäller bara Futabas high end radio (12FG, 12MZ, 14MZ, FX40).

/Bo