handdator

Visa fullständig version : Sunex lins på GoPro



TommyzT
2011-06-20, 16:31
Ville inte se benen på hexan så jag bytte till en sunex lins. Jag köpte den på mikrokopter.nu (http://www.mikrokopter.nu/product.php?id_product=191) men går säkert att hitta billigare på andra ställen. Dom är svenska och snabba och skall gynnas.
Här kan ni se skillnaden:

http://www.vimeo.com/25302184

UndCon
2011-06-20, 18:24
Grymt fint - jag såg filmen på tuben innan du postade här - trevligt resultat
Har du hängt på den på din dolly och testat?

//UndCon

cyberpete
2011-06-20, 18:45
Ser bra ut. Har du bild på GoPron hur den ser ut med linsen ?

McRegor
2011-06-20, 19:57
Hej,
Jag kanske är lite känslig men nog tyckte jag att det blev en rätt markant kvalitetsförsämring med den extra linsen.
Tror man skall undvika onödiga kvalitetsförsämringar via olika former av försättslinser om det inte är ett måste.
Men det var en väldigt lugn och fin flygning måste jag säga - så skall "en slipsten dras" helt klart och det uppskattas !
Men jag skulle utan tvivel föredra original utan försättslins - i alla fall om man som nu får se dom mer eller mindre sida vid sida.
Filmer vinner helt klart på lite mera "sting" annars kan dom påminna alltför mycket om filmer tagna med nyckelringskameror.
Om ni vill ha lite längre brännvidd och filmar under bra väderförhållanden så borde väl en bra digital kompaktkamera med HD-filmning och optisk bildstabilisering fungera väl så bra som en Go Pro - eller ?
Hälsningar
Roger

TommyzT
2011-06-20, 20:03
Nej GoPron har inte åkt dolly på länge. Canon däremot fick göra en action film i helgen ;-)
Nu tog jag ett par bilder. Den är som ni ser inte helt vattentät längre. Men det är lika enkelt att byta tbx.
Edit:McGregor har rätt. Jag har inte helt hittat fucus ännu. Original linsen har bättre skärpedjup.
216582165921660

Christian
2011-06-20, 20:27
Väldigt stabil och jämn film. Kan du berätta lite om din setup!

TommyzT
2011-06-20, 21:17
Jo visst kan jag det. Det är en MK Hexa2 med kamerahållare MK HiSight SLR1 som jag stoppat dit en stötdämpare på för att lugna ner den lite i roll. Nyss balanserade jag propparna och det blev bättre. Några bilder från bygget finns på mitt Picasa.
https://picasaweb.google.com/Moparcharger/MKHexa2#

McRegor
2011-06-20, 22:16
Hej,
Har du också en Canon EOS som du filmar med ? Borde bli rätt tungt i så fall så då lär du ha bra med lyftkraft i kärran. Lugnt och stabilt var det i alla händelser och har du en EOS och filmar med så ser jag fram emot filmer med den kameran. Det borde bli riktigt bra kvalitet om du har en lämplig glugg på.
Hälsningar
Roger

TommyzT
2011-06-26, 21:11
Hej,
Har du också en Canon EOS som du filmar med ? Borde bli rätt tungt i så fall så då lär du ha bra med lyftkraft i kärran. Lugnt och stabilt var det i alla händelser och har du en EOS och filmar med så ser jag fram emot filmer med den kameran. Det borde bli riktigt bra kvalitet om du har en lämplig glugg på.
Hälsningar
Roger
Jag har provat att filma med EOS 500 från Hexan och vikten är inga problem om jag håller mig till max 1kg last ca.
Men jag får inte till det med den kameran. Har inget med vibbar att göra utan samma fenomen som när man håller kameran i handen och filmar och tex panorerar över något. Det blir inte bra med den kameran helt enkelt. På stativ och filma saker som rör sig blir däremot riktigt bra med den. Eller åka dolly riktigt sakta.

freddan_6
2011-06-26, 21:48
Jag har inte helt hittat fucus ännu. Original linsen har bättre skärpedjup.

Det är en fysikalisk effekt, skärpedjupet blir mindre med teleobjektiv. Då är det viktigare att ställa focus rätt.
m.v.h. //Fredrik

UndCon
2011-09-12, 22:29
Nu var det ett tag sedan vi skrev nått här...men jag funderar på att byta till en Sunex på en av mina GoPro kameror...

Jode
2011-09-13, 12:14
Ragecams motsvarighet verkar bra då den inte sticker ut så den får plats i huset om det nu regnar eller man vill dyka :).
Men man skulle vilja se en review..
http://www.ebay.com/itm/2-8MM-LENS-GOPRO-HERO-HD-GO-PRO-1080P-F2-8-RC-HELI-/180642518910?pt=Camera_Lenses&hash=item2a0f22177e#ht_18325wt_679

Mr_Handsome
2011-09-13, 13:18
Snygga filmer.
Kan någon förklara varför det twichar/laggar när jag ser på filmerna även om låter dom ladda en stund. Är det filmen som sådan eller uppspelningen på Vimeo som gör det?

Jode
2011-09-13, 13:33
Förmodligen för att ditt grafikkort/dator inte orkar med.

TommyzT
2011-09-13, 16:59
Snygga filmer.
Kan någon förklara varför det twichar/laggar när jag ser på filmerna även om låter dom ladda en stund. Är det filmen som sådan eller uppspelningen på Vimeo som gör det?
Jag tror åxå på grafikkortet men om det är på gränsen för tungt kan det hjälpa att ladda ner filmen först. Jag brukar se till att mina filmer är nedladdningsbara. vid info om film finns en "Download this video" högerklicka där och gör resten själv..

Mr_Handsome
2011-09-14, 14:03
Testade på en annan dator där det var bättre. Mest troligt kortet då..
Passar på att fråga när ni ändå är på tråden. Vilket redigeringsprogram använder du? Snygga öppningar och avslut.